Mooney, voor het eerst op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Mooney, voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:55

Sinds februari heb ik Mooney (Moonlight). Ze is een 15-jarige merrie, spring gefokt, maar aangezien haar baasje dit niet is :o , rijden we voornamelijk dressuur en buiten.
Er moet hier en daar nog flink wat aan gesleuteld worden, dus zijn we onderaan begonnen op dressuurles.

Vooral de ontspanning was in het begin moeilijk te vinden. Ze had een sterk ontwikkelde onderhals, liep wat onregelmatig en zocht totaal geen contact met het bit. Galop is ook een zeer moeilijke gang, waarbij we vooral omhoog gaan inplaats van vooruit ;)

Nu, bijna een jaar verder, beginnen we beide iets vooruit te gaan.
Zij is totaal veranderd qua bouw, heeft al haar haar "vernieuwd" en de baas... die begint ook steeds meer te begrijpen van het rijden. En we blijven gewoon door gaan!

Hier komen de foto's, ik heb ze uit een filmpje gehaald, dus hoop dat het duidelijk is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn ongeveer een half jaar geleden gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes van Inge

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:01

Hoi!

Ik zie een hele gespannen ruiter op de fotos. Ga eens recht zitten! Borsten vooruit lipjes getuit ;) En dan je handhouding: Bij de ene foto hangen ze bijna op je knieen en bij de andere foto heb je je handen bijna in je zij. Handen rechtstandig en iets boven het zadel uit. Geld ligt niet op de grond denk ik dus ook echt vooruit kijken. Als je dat doet zal het voor het paard een stuk fijner aanvoelen en kunnen jullie naar ontspanning toe werken.. Want volgens mij wil ie best! Beugels mogen ook echt weet ik hoeveel gaatjes langer!! Krijg je les??

Wel een leuk paardje! Succes
Laatst bijgewerkt door Marlou_ op 04-01-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:03

Leuk dier, maar mens wat heb jij een lange benen!
Ik denk dat je dat te veel verbloemd door je stijbeugels hoger te doen dan eigenlijk goed is voor je hele houding. Dus die in elk geval een gaatje of 2 langer maken.
Zal best even wennen zijn hoor, maar je zal merken dat je zelf op den duur beter kan gaan zitten, want nu duik je veels te veel naar voren.
Je hebt een hartstikke leuk paardje en lange benen daar doet menig model een moord voor! Schaam je daar niet voor, qua lengte zou je inderdaad een wat grotere mogen, maar qua gewicht kan je nog jaren door rijden op je paard! ( kijk anders maar eens naar de top ruiters en dan v.n de mannen die vaak erg dun en lang zijn.) Ook die komen er wel met hun iets te kleine paard!

Nefertarie

Re: Mooney, voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:17

Ha, leuk verhaaltje heb je erbij getypt.
Ze is inderdaad niet zo groot 1.60 en ik ben vrij lang 1.76
maar ik sleep nog niet over de grond, dus dat moet goed komen.
Die foto met mn "handen op mn knieen" is dus al van een tijdje terug.
Ik krijg inderdaad les, waarbij ik sinds 2 lessen wat voorover moet gaan zitten, om Mooney wat te ontlasten op haar achterste deel van de rug. Zodra ik dit doe (waarvan ik zelf spierpijn heb over gehouden) zie ik haar denken: "Oh, eindelijk, wat een opluchting"
Hier zullen vast de meningen over verdeeld zijn, maar er zijn zelfs boeken over deze techniek te vinden.
Dat terzijde, ik heb wel moeite met het contact houden en mn handhouding in het contact. Maar daar valt aan te werken.

Over de beugels, dit is een geleend springzadel, ik rijd normaal met mijn eigen dressuur zadel, neem aan dat dat nog wel wat verschil maakt.

bednkt voor de reacties en ik hoop er nog wat te krijgen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:27

AAAH dat verklaart al het voorover zitten en de beugels die zo te zien wat aan de korte kant zijn.
Heb je toevallig les op de ADB manier??? Ik weet dat je daar in het begin ook vaak wat voorover moet gaan zitten om de rug te ontlasten.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:32

Geen idee, ik les op de "marja-manier" Zij is geintresseerd in vele rijtechnieken :)
maar ik wilde even afwachten wat de reacties zouden zijn op de foto's, anders begin je direct met jezelf te verdedigen, toch?
jammer dat je foto's het niet doen op je profiel trouwens!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:35

Whaha, hee ik zie Mooney! Ik zal ook maar even wat typen :D Ik heb ook les van dezelfde instructrice. Zij gebruikt vele (reparatie- en verbeter)technieken. Dat voorover zitten is er één van. Het is altijd maar tijdelijk en dient idd ter ontlasting van de rug.

Verder zie ik wel zeker verschil met de onderste foto, daar drukte ze haar rug nog zo weg en zie je die onderhals zo goed. Die hals gaat nog veel mooier worden hoor Inge, wacht maar af! Ook begint ze al veel meer onder te treden en ze wordt toch ook al weer wat rechter?

Misschien mag ik binnenkort wel even een keer voelen hoe zo loopt? Mag jij weer op de mijne :))

PS, Inge rijdt op de bovenste foto's om mijn springzadel, omdat onze dressuurzadels nu bij de zadelmaker liggen voor op maat maken en aanpassingen.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:33

fijn dat jullie al veel vooruit zijn gegaan dit jaar,

hierbij ook van mij wat tips:
ik zou inderdaad je beugels een gaatje langer doen, je benen mooi lang maken en goed je hakken naar beneden uitdrukken!
je handen mogen volgens mij wat hoger en dichterbij elkaar..
ik lees dat je voorover zit voor de rug van het paard maar let er wel op dat je daardoor niet gespannen gaat zitten..

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:25

Leuk paardje,
Het valt mij op dat je bij elke foto ontzettend naar voren zit. Misschien is met een lang teugel rijden en alleen maar letten op je rug/schouders. Jezelf letterlijk naar achter duwen om weer even terug naar de basis te gaan. Door voorover te gaan zitten kan je paard het idee hebben harder te moeten (je kont komt uit het zadel en het voelt voor het paard lichter.) Door weer eve echt op je billen te gaan zitten, rug naar achter en jezelf wat zwaarder maken in het zadel heb je meer contact. Succes

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:32

citaat van hierboven:
Ik krijg inderdaad les, waarbij ik sinds 2 lessen wat voorover moet gaan zitten, om Mooney wat te ontlasten op haar achterste deel van de rug. Zodra ik dit doe (waarvan ik zelf spierpijn heb over gehouden) zie ik haar denken: "Oh, eindelijk, wat een opluchting"
Hier zullen vast de meningen over verdeeld zijn, maar er zijn zelfs boeken over deze techniek te vinden.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:11

Nefertarie schreef:
@ Tessaa_14 :
het vooroverzitten is een tijdelijke opdracht om de rug van het paard te ontlasten, als de tijd rijp is, kunnen we weer normaal zitten.

Wat een aparte manier zeg! Hier heb ik echt nog nooit van gehoord! :+ (Ik geloof je wel dat het bestaat hoor!) Ik zeg niet dat het slecht voor jou paard is, om zo voorover te zitten. Maar op lange termijn kun jij dit gaan aannemen en dus voorover blijven zitten.

Heeft je paard veel last van zijn rug dan? Misschien is het slim om dan aan een fysio of kraker te denken? Of is het niet zo erg?
Zelf, als mijn paard last van zijn rug zou hebben, dan zou ik in ieder geval een fysio er even naar laten kijken. De fysio kan dan ook even bekijken of het niet steeds erger wordt. De beslissing blijft natuurlijk aan jou!

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:47

Bij ons op stal rijden heel veel mensen ook wat voorover om de rug te ontlasten,
niet echt positief voor je eigen houding vind ik.
meestal blijven de ruiters dan zelf ook wat voorover zitten.

Mijn paard heeft ook heel lang rugklachten gehad.
we hebben toen het zadel laten opvullen, een bontje gekocht
en voor het rijden gelongeerd.
verder hebben we weken of zelfs maanden lang eerst heel lang en laag gereden (over de rug).
Nu zijn de rugklachten weg en zijn we rustig aan begonnen wat richting de oprichting te gaan :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:03

Hee,
Leuke foto's alleen zoals al gezegt is zit je wel naar voren, probeer ook je handen iets meer verticaal te houden ipv plat(piano).
Suc6
xx

Zenna_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:21

Leuk paard, let op je houding dat je niet naar voren valt.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:18

Heb je Moonlight al lang? Hij lijkt heel erg op een paardje dat op mijn oude manege stond..

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:27

Ik heb haar zoals je kunt lezen, vanaf febrauri
en ik denk niet dat ze op een manege heeft gestaan, maar het zou kunnen. Heette dat paard ook zo dan?

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:19

Ja die zag er eigenlijk vrijwel hetzelfde uit en die heette ook Moonlight.Maar het kan ook gewoon toeval zijn :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:37

dan zou het natuurlijk kunnen, ze is ook al 15 jaar, dus wie weet wat ze al mee heeft gemaakt

JuullovesAsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:43

probeer rechtop te blijven zitten. je pony mag actiever van achter aantreden. dan word hij vanzelf fijner van voor.

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:48

probeer in de galop niet naar voor te vallen

ook op de laatste foto mogen je beugels nogwel gaatje langer

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:50

Jammer dat het onscherpe foto´s zijn

Zit niet zo ver naar voren met je bovenlichaam
Probeer rechtop te zitten,, kin omhoog
Beugels langer maken,, hierdoor ga je ookal wat beter zitten in het zadel

Meer van achteren naar voren werken

Meisje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:21

probeer trots te gaan zitten, wat al is gezegd, borst vooruit lippen getuit, dan zal het al een heel ander beeld geven!! probeer op je handen te letten, het komt vast wel goed.

succes saampjes.

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:01

Ziet er goed uit! Leuk paardje ook, probeer wel je rug recht te houden,

floorden56

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:35

Dit is mijn oude paard!!!
Eerlijk gezegd herken ik haar niet meer terug :n
Tip: Goed rechtop zitten en rustig met de handjes, dan komt ze vanzelf....Hoe meer je voorover gaat zitten, hoe meer zij haar rug wegdrukt en heet wordt. Persoonlijk denk ik dat je met voorover zitten niet de rug ontlast en vooral de voorbenen gaat belasten. Misschien regelmatig longeren met de dubbele longe???
Ik wens je in iedergeval veel succes en hoop dat je veel plezier met/van haar zult hebben *D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:01

floorden56 schreef:
Dit is mijn oude paard!!!
Eerlijk gezegd herken ik haar niet meer terug :n
Tip: Goed rechtop zitten en rustig met de handjes, dan komt ze vanzelf....Hoe meer je voorover gaat zitten, hoe meer zij haar rug wegdrukt en heet wordt. Persoonlijk denk ik dat je met voorover zitten niet de rug ontlast en vooral de voorbenen gaat belasten. Misschien regelmatig longeren met de dubbele longe???
Ik wens je in iedergeval veel succes en hoop dat je veel plezier met/van haar zult hebben *D

Ik zal even reageren, omdat de TS nu in de sneeuw aan het dartelen is. Ik denk dat ze het wel leuk vind om te horen van een oude eigenaar van Mooney. Heb jij Moonlight dan verkocht aan iemand in Nijkerk?

En qua rijden gaat dat wel goedkomen, no worries. Onze instructrice heeft veel verstand van het heropleiden/verbeteren van paarden. In de klassieke dressuur is het heel normaal om de rug van je paard op deze wijze te ontlasten. Dit voorover zitten is slechts een tijdelijk hulpmiddel. En Mooney reageert er wel goed op. Als ze terug is van de sneeuw zal ze vast nog wel een paar nieuwe foto´s plaatsen....