Scheef paard, wat voor oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Scheef paard, wat voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:43

Hallo,

Rij nu sinds 2 weken een nieuw paard en ook dit paard is scheef. (paard is niet van mij)
Kom het vrij veel tegen eigenlijk, dat ze scheef zijn.
Hij wil links niet loslaten en heb dus veel meer druk op links dan rechts.

Iemand tips en oefeningen om daar aan te gaan werken?
Laatst bijgewerkt door Amaretto27 op 04-01-10 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

toot

Re: Scheef paard, wat voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:45

misschien een bezoekje aan de osteopaath niet duur en zij ka ook voelen of de boel niet verzuurd is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:46

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:47

Hij staat al ongeveer een half jaar stil, werd niet gereden iig. Of er werd alleen op gestapt, verder niet. Zou hij dan verzuring kunnen hebben?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:47

Les nemen.
Een scheef paard kan je moeilijk recht krijgen door wat oefeningen te rijden, je moet er constant op letten dat hij niet opnieuw scheef wordt. Je moet ook leren voelen wanneer je paard recht is en dit kunnen onderhouden.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:48

wat was de reden dat hij niet werd gereden? hij kan verzuren als jij nu opeens aan het rijden bent, net als je nooit hardlooopt en morgen ga je ineens een blokje op dan heb je de volgende dag spierpijn.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:48

Ik zou eerst de vaste kant meer loslaten en niet terug gaan trekken. Daarnaast veel voltes en slangenvoltes rijden.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:50

ook zou ik veel overgangen rijden.
en lang laag rijden, ook zijn buitenritten heel goed
omdat hij dan geen bakrand hebt om op te hangen.
dan moet hij op zijn eigen benen lopen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:52

@wendy_paard: z'n baasje had het te druk met andere dingen en liet hem gewoon staan :(. Ik bouw het heel rustig op, lekker veel stappen en kleine drafjes en galop nog niet eerst.

@Morrie05: dat is indd wel een punt, ik let er heel erg op dat ik juist die kant niet ga vastpakken, maar soms betrap ik me er zelf wel op :(

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:52

Kijk eens op: http://www.paardenbegrijpen.nl
Hier vind je ontzettend veel informatie over de scheefheden van een paard en de oplossingen van rechtrichten.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:53

Bedankt :)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:59

Ik weet niet waar je woont, maar mijn instructrice lest bij Marijke de Jong (de dame van de site die ik je zojuist doorgaf). Misschien kan zij je een keer komen helpen met de basis. Is echt ontzettend gaaf om te doen!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:00

Je kan ook kijken op www.paardenrecht.org. ook daar staat informatie en ook staan daar instructrices.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:02

Ik woon omgeving Leeuwarden..

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:35

op de binnenhoefslag rijden en dan rechtrichten.
als de schouder van je paard naar rechts gaat,
stuur jij hem naar links en je laat weer los.
(en andersom natuurlijk ook)
En dit doe je totdat het paard weer scheef gaat lopen en dit blijf je herhalen.
zorg wel dat je paard goed door blijft lopen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:11

Hmz mijn instructrice woont in omgeving Arnhem, dus niet echt in de buurt.
Het is belangrijk dat de korte spieren van je paard soepel worden en de lange spieren wat sterker, hoe je dit voor elkaar krijgt vind je terug op de site.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:23

2e hoefslag rijden en goed tussen 2 benen en 2 teugels.
Geen druk op 1 teugel zetten.
altijd contact houden, maar niet aan 1 of 2 teugels gaan hangen/ trekken whatever.

Voltes rijden met stelling naar buiten.
Niet in de hoeken of op de volte je paard naar binnen laten kijken.
( Ik vraag pas steling naar binnen aan een paard als ie nageeft en recht is, eerder niet anders worden ze nog schever en vallen ze enkelt door je been heen oid. )

Je paard zowiezo goed voorwaards rijden, en nooit gaan lopen klooien met je teugels
of met hulpteugels ( in mijn ogen maak je je dier daar alleen maar scheef mee, want hij gaat dan z'n rug op een andere manier wegdrukken)

het is altijd lastig rechtrichten,
als een paard na geeft moet het dier in mijn ogen eerst recht zijn en voorwaards lekker los door z'n lijf kunnen lopen,
pas dan kan hij z'n achterbeen goed onderzetten en meer oprichting krijgen en dus makkelijk nageven.

Vaak is rechtrichtten toch wel een combi van : de ruiter en zijn hulpen + houding en zit, de mate waarin het paard getraind is en hoeveel spier hij heeft, of de spieren die hij heeft de juiste zijn, de bouw van het paard, en ga zo maar door.
Er spelen zoveel meer factoren mee bij het trainen van je paard dan wat je aan de buitenkant ziet. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:28

Lees het boekje "In het rechte spoor" van Jos Pronk eens, dat staat vol met tips en truuks mbt scheefgaan en rechtrichten. Dan bedoel ik trouwens wel rechtrichten zoals het eigenlijk bedoeld is en niet de moderne interpretaties zoals die van De Both enzo.

Het principe is eigenlijk heel simpel, dat wat je aan de ene kant teveel hebt, heb je aan de andere kant te weinig. De kant waar je paard niet wil buigen, moet je zorgen dat dat wel lukt en dat je paard wil ontspannen voor je been en dus ook in je hand. Daar waar je weinig contact krijg, daar moet je juist minder buiging vragen en proberen te ver buigen te voorkomen, hoofd en hals recht voor je houden en met twee benen naar je hand rijden, en zo blijf je eraan werken en zul je merken dat hij makkelijker zijn lijf gebruikt.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:19

Een tijdje geleden was het paard bij iemand op stal ook scheef, zij moest toen de volte een paar meter sluiten en weer openen. Dit moet je wel op allebei de handen doen natuurlijk, anders is ze weer aan de andere kant scheef.

Ik ken wel iemand die hier heel veel mee bezig is, maar komt volgens mij niet zo vaak jou kant op.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:32

Werken aan de hand kan een hele goede optie zijn. Omdat er geen gewicht op het paard zijn rug zit kan hij vrij bewegen en kun je zien waar eventuele blokkades zitten.
Je begint met de lengte buiging en die te behouden op de volte, het ondertreden en tegelijkertijd voorwaarts neerwaarts laten lopen (ontspannen onderhals).
Vanuit daar ga je werken met de zijgangen, eerst stukje schoudervoor en dat uitwerken tot de schouderbinnenwaarts en travers. Ook kun je veel op de rechte lijnen werken en dan voornamelijk het rechtstellen op de rechte lijnen, zonder dat je paard gaat dragen ipv stuwen en netjes in zijn eigen spoor loopt, recht, in balans en voorwaarts-neerwaarts.

Vanuit daar ga je steeds stapjes verder, renvers, appuyeren, werk pirouette en noem maar op.
Dit heeft tijd nodig en het is vooral belangrijk een vast schema aan te houden. Bijv: beginnen op de makkelijke kant op de volte, stukje rechtuit en rechtstellen, schoudervoor en schouderbinnenwaarts mee pakken en dan volte in en op de rechte lijn travers. Dit doe je daarna aan de moeilijke kant en zo wissel je af. Door veel te herhalen gaat een paard dat herkennen, gaat meedenken en heeft zo sneller de oefening door. Als hij eenmaal de oefeningen snapt kun je uiteraard gaan spelen en afwisselend zonder structuur de oefeningen vragen. Dit heeft veel tijd nodig en zorg dat je altijd bij de basis begint (paard voorwaarts neerwaarts op 4 benen zetten, lengtebuiging vragen (kijk hoe ze bekken en staart meedraaien, of de onderhals ontspannen is en of er geen blokkades zitten) daarna stap je weg en begin je met de training). Als het fout gaat zet je, je paard (vooral in het begin) steeds weer terug in die basis positie en werk je weer naar het punt toe waar je net gestopt bent.

Je zult merken dat je paard meer balans krijgt, beter zijn gewicht kan verdelen, soepel wordt, scherp aan de hulpen is en vooral langzamer hand steeds rechter wordt. Uiteraard kun je dit ook voor het rijden doen en in het zadel doorgaan.

Dit is de academische rijkunst en meer info kun je vinden op www.paardenbegrijpen.nl

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:57

Heel veel paarden zijn scheef en niet alles kan rijtechnisch opgelost worden ben ik achter na een bezoek van Natascha van Eijk van www.paardensymmetrie.nl. Op haar site vind je informatie over hoe je de scheefheid in je paard kunt meten. Bij een heel scheef paard geeft een behandeling van de botten en het rechtzetten van een bekken of schouder al echt heel veel resultaat en bij mijn paard was meteen na de behandeling al een verschil in aanleuning en het lopen op de volte merkbaar. Ook kon je meteen verschil zien in hoe hij liep. Misschien lastig uit te leggen maar het was echt zo. Een professionele check kan nooit kwaad.

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:28

Zowiezo eerst een ostheopaat laten komen, om zeker te weten dat er niks verkeerd zit.
Als alles goed is, moet je natuurlijk rustig aan beginnen met een paard die een half jaar stil heeft gestaan. Eerst veel figuren e.d. rijden in de stap, misschien eerste keer klein drafje, daarna dit langzaam elke dag met 5 á 10 minuten opbouwen naar een uur. Wat je ook kan proberen om je paardje recht te krijgen met rijden is geen ronde voltes rijden maar juist vierkantjes rijden, zo heb ik mijn haf ook recht gekregen. En les nemen van iemand kan natuurlijk ook geen kwaad. Helpt mij ook altijd wel als je instructies krijgt van iemand die het vanaf de grond bekijkt! Succes ermee in ieder geval.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:11

een fysio of osteo is echt raadzaam een paard draagt jou het liefst hoe hij dat zelf het prettigste vind, als ruiter ga je dat corrigeren in een houding die op den duur beter is voor zijn lijf [recht richten] maar voor hem is dat oncomfertabel en in die correctie gaat hij weer een comfortabele zelfhouding zoeken,waardoor hij ergens anders in zijn lijf weer spieren gaat over compenseren, zonder er even naar te laten kijken en evt hier en daar wat manipulatie van mensen die verstand hebben van hun bewegings apparaat wordt t probleem alleen maar erger....pfff wat een preek he ;) ga maar eens achter je paard staan met je kin op zijn staart aanzet en kijk naar de schouders, ze zijn bij geen enkel paard gelijk maar bij paarden die moeilijk recht richten zie je vaak duidelijk verschil. bij mijn paard is de fysio/tevens osteo 2 x geweest, ze kijkt en voelt cm voor cm [hals rug benen etc], wil m zien aan de longe op harde en zachte en vervolgens legt ze uit wat haar bevindingen zijn en vervolgt direct met de beh. en geeft tips voor aan de longe en onder t zadel, kreeg ook oefeningen die ik gewoon in zijn box kon doen. ze is nog 1 keer geweest heeft weer gevoelt, en gekeken met rijden maar beh was niet nodig. oorzaak bij mijn paard was de 2 maanden rust in de zomer [op t land] hij is bij zijn achter hand erg terug gelopen in bespiering dus had moeite met zijn achterhand er goed onder te krijgen. nu gaat t weer goed *D succes gaat vast goed komen hoor, zo jammer dat ze niet kunnen praten......

Hyppos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:15

Zorgen dat hij goed voorwaarts voor het been is en beide teugels gelijk aanneemt door je handen fijn stil te houden en met been naar de hand te rijden. Ga je niet te hard focussen op dat scheef gaan van het paard, maar hou je meer bezig met het paard op zijn eigen benen te laten lopen en dat hij het bit goed accepteert. Het probleem bij "scheve" paarden zit voor 80 % in de mond, ze zijn bang voor het bit en voor de hand waardoor ze daaraan gaan ontwijken, de oorzaak daar weer van is dat ze vanaf het begin niet genoeg op hun eigen benen kunnen lopen omdat ze te snel aan de teugel gereden willen worden waardoor de beenhulpen vergeten worden.
Het is een lange weg, maar hou je de eerste 4 maanden bezig met alleen de basis oefeningen, dus voorwaarts aan het been (voorwaarts-neerwaarts) en veel rechtuit laten lopen, als het paard er aan toe is een keer binnenhoefslag en veel voltes rijden links en rechtsom waarbij hij om het linkerbeen (linksom) en het rechterbeen (rechtsom) draait.

Ik heb nu ook een paard die ontzettend scheef liep, (lees: als hij rechtuit stapte liep hij met zijn rechterachterhoef in de linkervoorhoef :o ) overigens niet door mijn toedoen, de vorige amazone heeft hem aangereden en hem als een stuk vuil bij het afval gezet. :( Maar dit kwam doordat hij totaal geen vertrouwen in de ruiter had en gruwelijk bang was in de mond en totaal geen beenhulpen kende. Ik ben nu 4 maanden verder en ik kan nu eindelijk zeggen dat hij me een beetje begint te vertrouwen, minder bang inde mond is en beter voor het been is. De eerste 3 maanden heb ik niks anders gedaan dan teugels los en vooruit laten lopen op zijn eigen benen. Totdat hij in de gaten kreeg dat hij niet bang hoefde te zijn, dat ik hem niet in de mond trok en dat hij gewoon moest lopen zoals hij als veulen tot 3 jarige altijd gedaan heeft in de wei. Nogmaals een lange weg, maar heb geduld, (als je het even niet meer ziet zitten lekker op stal zetten, volgende dag lekker in de wei, en de dag erna pas weer beginnen) geef hem vertrouwen en de tijd en dan komt het vast goed.

Ga nu niet gelijk een fysio of wat dan ook inschakelen, heeft geen zin, hij moet jou eerst vertrouwen en vertrouwen krijgen in het bit. Als je nu de fysio erbij laat komen dan is het probleem niet verholpen, als het paard vertrouwen gaat krijgen in jou en in het bit dan zal hij zich gaan ontspannen en de spieren los laten waardoor hij na verloop van tijd rechter zal gaan lopen.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:11

veel voltes en goede stelling. het rechtrichten kan je goed op de binnenhoefslag oefenen :)