waar buitenbeen in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

waar buitenbeen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 10:29

Hoi!

Je leest in boeken wel eens dat als je in galop wilt aanspringen
je je buitenbeen achter de singel legt,
en als je weer terug wil in draf je je buitenbeen weer terug legt.

Nu was ik me van het eerste bewust.
Maar als ik eenmaal in galop ben aangesprongen leg ik altijd m'n been weer terug.
Zo heb ik dat ook geleerd...

Wat is nou juist?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:31

Ik heb ook altijd geleerd dat je benen weer lang moet maken.
Het lijkt mij eigelijk niet logisch om je been eraan te laten want als het goed is denkt je paard dan dat hij harder moet.

Captain

Re: waar buitenbeen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:33

Been terugleggen inderdaad! :j

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:37

Ik doe met galopperen niks anders met mn buitenbeen, maar ik spring dan ook op mn binnenbeen aan. Ligt er dus een beetje aan wat je je paard geleerd hebt, maar op de buitenbeen: dan kan je daarna je been weer lang houden idd.
Ik geef ook alleen de hulp met mn binnenbeen en daarna niet meer, zelfde idee.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:34

Binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel is de hulp voor het aanspringen. Daarna doe je hetzelfde als in de stap en draf. Als je wilt gaan draven geef je ook een hulp door maar daarna niet weer toch? Anders zeg je in de galop dat hij moet gaan galopperen.. Dus weer lang maken en alleen gebruiken voor stelling, buiging en wendingen etc.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:41

ik heb geleerd je buitenbeen achter de singel te houden, en pas op het moment dat je de overgang terug wilt rijden, je been weer te verplaatsen.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:50

bij mij blijft mijn buiten been een fractie terug liggen, maar niet aan het paard.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:52

Ik leg mijn buitenbeen ook niet naar achter toe, kans dat je de AH naar binnen drukt op de lange zijde. En een paard is van nature al iets scheef.
Ik druk door met mijn binnenbeen, mijn paard weet dat dit het galopknopje is. Mijn buitenbeen laat ik gewoon recht naar beneden hangen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:55

Een paard wil vaak graag een beetje met zijn achterhand naar binnen galoperen, da's makkelijker; als je je buitenbeen achter de singel legt, stimuleer je dat dus. Ik heb vroeger al geleerd om met het binnenbeen en het ontspannen van de binnenteugel aan te springen en met het binnenbeen de galop te onderhouden.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:04

Wat ik heb geleerd is enkel op mijn binnenbeen aanspringen, af en toe mag het buitenbeen wel helpen, je buitenbeen zorgt er echter wel voor dat je paard blijft galopperen, doe je dit met je binnenbeen, kom je uiteindelijk in de problemen wanneer je wissels gaat springen, want dit moet dan natuurlijk met je binnenbeen. Vandaar dat het buitenbeen het been is dat de galop stimuleert.
Echter, het buitenbeen wordt enkel gebruikt wanneer het paard naar voren moet, of zelf terugkomt wat niet gevraagd wordt, iedere pas een hulp geven is finest. Daar worden ze ontzettend traag van.

Edit: van je buitenbeen achter de singel leggen de achterhand naar binnen drukken daar zit nog een verschil in, de achterhand naar binnen drukken, voor bv een appuyement of een pirouette, ligt net iets verder naar achter dan de hulp om het paard in galop te houden. In de galop is het belangrijk dat je altijd een beetje schoudervoor rijd, om het paard recht te houden.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:47

Dus als je op de klassieke manier rijdt, dan is het dus inderdaad buitenbeen terug leggen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:50

Met aangalopperen niets met mijn buitenbeen... anders zet ik z'n achterhand naar binnen ;)
Hij sprint gewoon aan op mijn binnenbeen.
Als we eenmaal galopperen heb ik mijn buitenbeen voor het tempo en de eventueele zijwaartse bewegingen :+

Eliises

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:16

Als je gewoon galoppeert moet je je been gewoon langzaam weer terug doen en meestal gaat dat ook wel automatisch als je gaat galoperen, bij mij wel dan, mijn been blijft dan niet meer achter de singel. En als je weer terug naar draf wil doen je dat gewoon met je zit.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:00

Ik maak mijn been na het aanspringen inderdaad ook weer lang!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:34

ik leg mijn buitenbeen weer terug, maar als ik van hand verander (in galop) en dan contra hou ik mjjn buitenbeen erbij zodat ze niet overspringt ;)

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:37

Ik heb altijd geleerd na het aanspringen je buitenbeen weer terug te leggen en je benen lang te houden ;-)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:35

Ik heb altijd geleerd om mijn buitenbeen iets achter de singel te houden. Wanneer ik inderdaad weer een overgang terug wil maken, leg ik het been terug op de plek waar het hoort te liggen. Zo weet het paard ook dat er wat staat te gebeuren.

Maar als ik nu zo lees is het voor een paard ook weer een rede om zijn achterhand naar binnen te plaatsen... Daar had ik nog nooit aan gedacht. Ga ik eens over hebben met mijn instructeur :D

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:49

mij is geleerd.
buitenbeen op achter de singel;, binnenbeen op de singel, is het paard in galop dan beide benen op de singel en lang houden. en met je binnenbeen been geven als ze terug wilt vallen.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:27

Ik gebruik het buitenbeen bij het aanspringen en leg het daarna terug. Alleen als ik harder wil leg ik het weer naar achteren en als ik bv het uitzwaaien op de volte wil voorkomen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:38

Het lijkt me niet dat je je buitenbeen naar achteren moet houden want dan geef je eigenlijk 'constant' (galop)hulp toch?!
Ik leg mijn been ook altijd weer terug, maar als ik een overgang maak naar draf dan leg ik m'n buitenbeen ook niet weer naar achteren, ook nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:59

Ik heb altijd geleerd dat je eerst je binnenbeen op de singel legt en je buitenbeen in een keer achter de singel legt. dan springt ie aan en haal je je binnenbeen weer weg :P

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:07

Frannik schreef:
Wat ik heb geleerd is enkel op mijn binnenbeen aanspringen, af en toe mag het buitenbeen wel helpen, je buitenbeen zorgt er echter wel voor dat je paard blijft galopperen, doe je dit met je binnenbeen, kom je uiteindelijk in de problemen wanneer je wissels gaat springen, want dit moet dan natuurlijk met je binnenbeen. Vandaar dat het buitenbeen het been is dat de galop stimuleert.
Echter, het buitenbeen wordt enkel gebruikt wanneer het paard naar voren moet, of zelf terugkomt wat niet gevraagd wordt, iedere pas een hulp geven is finest. Daar worden ze ontzettend traag van.

Edit: van je buitenbeen achter de singel leggen de achterhand naar binnen drukken daar zit nog een verschil in, de achterhand naar binnen drukken, voor bv een appuyement of een pirouette, ligt net iets verder naar achter dan de hulp om het paard in galop te houden. In de galop is het belangrijk dat je altijd een beetje schoudervoor rijd, om het paard recht te houden.

Ik leer mijn paarden juist wisselen op de hulp van mijn buitenbeen. Daarom leer ik de paarden ook aanspringen op het buitenbeen. Na de hulp leg ik mijn been weer iets naar voren. Als het paard scheef gaat in galop, corrigeer ik dit met mijn teugels (beide iets naar binnen).

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:34

ik heb geleerd om je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel te houden

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:28

ik heb geleerd: met aanspringen, binnenbeen op de singel, buitenbeel achter de singel, daarna weer terug leggen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:55

Geleerd: Buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, in galop zo houden.

Wat ik echter doe (hier was ik me overigens niet echt bewust van) dat ik bij zijn moeilijke galop wel mijn been achter de singel houdt, en bij zijn makkelijke galop, mijn been gewoon weer lang maak. Toch eens op gaan letten :D Bij zijn moeilijke galop, valt hij veel sneller terug in draf als ik mijn been weer terugleg :s Maar 2 verschillende dingen doen, is ook weer zoiets (het werkt, maar duidelijk?)