Hoe jong paard langs 'enge' voorwerpen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe jong paard langs 'enge' voorwerpen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:34

Sings een paar maanden rijd ik mijn 4,5 jarige arabier onder het zadel. Daarvoor heb ik lange tijd grondwerk gedaan en veel buiten gewandeld. Hij kan bijvoorbeeld een stuk plastic over zich heen hebben, loopt braaf langs paraplu's en is verkeersmak (nog niet helemaal voor tractoren). 2x per week rijd ik hem buiten en dan gaat mijn oudere paard met bijrijder ook mee. In stap kan ik heel goed voorop rijden en vaak gaat dit heel goed. Echter, als hij voorop loopt, schrikt hij soms van iets (kan een berg zand zijn) en probeert zich dan pijlsnel om te draaien. In de draf voorop heb ik dot ook vaker meegemaakt met als gevolg dat ik eraf lig, is minder leuk. Dit paard wil ik midden dit jaar graag heel rustig in de endurance starten, samen met mijn oudere paard, die dit gewend is en heel braaf is. Als ik buiten achter mijn oudere paard voorop laat lopen, gaat alles prima. Mijn arabier loopt er gewoon leuk achteraan en schrikt een beetje, maar loopt wel door. Hoe kan ik mijn arabier beter leren langs enge dingen te lopen? Juist halthouden en laten bekijken, achter mijn oudere paard een tijd laten lopen, of vooruit drijven. Jullie ervaringen zijn welkom.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:38

Dit is gewoon typisch jonge paardengedrag.
Toch steeds stukken voorop rijden, je moet toch de "confrontatie" met de enge dingen opzoeken/aangaan om hem er aan te laten wennen. Hij moet gewoon leren dat er niets engs aan is.
Krijg je je paard wel langs het enge, nadat hij geschrokken is? Dan is het echt een kwestie van veel kilometers maken. Is ie echt van de rel en wil hij na het schrikken er niet meer langs, dan is het verstandig om hem vertrouwen te geven door je ervaren paard op dat moment voor te laten gaan. Dit kun je dan later verder uitbouwen door met je arabier naast je andere paard te gaan rijden als je langs enge dingen moet en na verloop van tijd met je arabier voorop.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:39

hoi,

je bent al heel goed bezig gewoon lekker met je paardje naar buiten gaan!
als hij iets eng vindt stel hem dan gerust met je stem, en laat hem eventueel aan het enge ding ruiken,hij zal dan zien dat hij niet eng is en zal de volgende keer minder erg schrikken,

voorop of achter lopen maakt niet heel veel verschil,
hij zal in beide gevallen schrikken,
alleen als hij voorop loopt en schrikt dan zal hij omdraaien om achteraan te lopen,

achteraan zal hij alleen schrikken maar niet weg rennen omdat je andere paard niet schikt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe jong paard langs 'enge' voorwerpen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:41

Gewoon rustig in stap erop af, en bij alles wat je ziet, even met de neus erbovenop zetten. Laat merken dat je z'n angst serieus neemt, maar dat jij als leider besloten hebt dat het niet gevaarlijk is. Zo doet m'n tante het ook, nou de een is 16 en kijkt van niks op of om, de andere is net 6 of 7 dacht ik, nou die is inmiddels net zo. Allebei vanaf jongs af aan gewoon naar buiten en overal met de neus bovenop zetten.
Sucses verder!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:45

ik zie onderweg vaak veel dingen waar die van mij van kan schrikken. Ik ga er altijd met een beetje schouderbinnenwaarts langs. In ieder geval niet laten kijken, want dan vestig je de aandacht op dat enge ding en heeft ie zijn aandacht niet bij jou. Ik denk dan altijd heel simpel: Wat ie niet ziet, kan ie ook niet van schrikken.
Mocht ie toch schrikken, in ieder geval niet bestraffen. Want dan koppelt ie dat aan dat enge ding. Gewoon proberen zijn aandacht weer op jou te vestigen en verder rijden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:34

Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem. Het belangrijkst is om veel kilometers buiten te maken. Hoe meer hij ziet des te minder zal hij gaan schrikken uiteindelijk.
Daarnaast ligt het aan de reactie van je pony. Wil hij echt vluchten is het een teken dat het echt eng is in zijn ogen, blijf zelf heel rustig, laat hem kijken naar het enge, blijf tegen en hem praten en belonen, probeer er daarna rustig langs te rijden. Is het meer zeuren? Dan zou ik de aandacht meer op mezelf zien te krijgen en inderdaad schoudervoor o.i.d. langs het enge rijden. Wordt in geen enkel geval boos, dan wordt het gedrag vaak alleen maar erger.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:01

Ík heb ook een paard (arabier kruising) van 4,5 jaar, die ik hoop bomproof te krijgen over de komende maanden. Ik ben helemaal mee eens met anderen, zo veel mogelijk voorop laten rijden, of in iedere gevaal ernaast. Veel kilometers maken - moet toch! Alleen als het echt gevaarlijk is achter gaan hangen. Heel makkelijk gezegd natuurlijk.
Wat ik ook belangrijk vind is hoe je zelf bent op die moment. Ik kan soms heel angstig voelen, en op die moment probeer ik bewust te ontspannen zitten in de zadel, niet knijpen of zo (ik duw mijn gewicht door mijn beugels zodat ik niet kan knijpen, moeilijk om uit te leggen!). Heel langzaam uitademen helpt ook.

Wat ik heb ook geleerd is je paard niet te belonen voor zijn angst gedrag. Het is een heel natuurlijk neiging om je paard te aaien om de moment dat hij angstig is (net als je met een kind doet, maar die zijn mensen en je kan ook met taal uitleggen waarom het niet eng is!), maar als je dit doet, beloon je hem voor zijn angst. Ik spreek rustig met mijn paard als ze iets engs vind, maar ik aai haar niet. Ik aai haar wel als ze lekker ontspanne is, wanneer we lekker aan het draven door de bos zijn, dit vindt ze lekker.
Wat je anders kan doen is een aantaal keren langs die enge dingen lopen (als het mogelijk is, verkeer enz.) en als hij de tweede (derde, wie weet) keer niets eens op kijkt naar de enge dingen kan je hem lekker aaien (of iets lekkers geven) - dan beloon je hem voor de gewenste gedrag.

klinkt allemaal zo makkelijk, maar ik weet dat het niet altijd zo makkelijk is in het praktijk. Success met alles!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:38

Even geruststellen, daarna rijd je er rustig maar vastbesloten langs.
Duw het paard je met ene been naar het enge voorwerp en vraag een beetje stelling van het enge ding af. Dus eigenlijk ga je er dan een beetje zijwaarts langs. Het is wel belangrijk dat hij hier de hulpen goed kent! ;)

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:59

Je moet ook kijken of je zelf niet gespannen word als je denkt dat hij gaat schrikken. Want dat merkt ie. Dus ga zingen (lijkt raar maar helpt) of praat gewoon tegen hem. Je ontspant meer en je paard ontspant er ook van :)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:47

inderdaad zelf ontspannen en hem er rustig lang proberen te gaan denk ik.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:37

Wat ook de anderen hier al aanhaalden is natuurlijk allemaal juist, zelf ontspannen, veel oefenen, geruststellen, en zeker het allerbelangrijkste wees steeds een goede leider.
Maar persoonlijk denk ik dat het hier niet echt om die enge dingen gaat, ik denk dat je paardje gewoon niet echt een koploper is, en dat hij gewoon niet graag zelf als eerste loopt.
Je kan dat wel verbeteren door veel te trainen, maar het helemaal omkeren gaat bijna nooit.
Dus als endurance paardje zit je daar wel met een probleem natuurlijk.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:40

Bedankt voor al jullie tips. In stap kan ik dus heel goed met mijn paard voorop lopen. Als hij dan schrikt, krijg ik hem bijna altijd er voorbij en beloon pas als we er voorbij zijn. Ik blijf dus in de stap lekker veel oeenen met voorop lopen. 1 x per week probeer ik met mijn paard ook alleen te wandelen en daar leert hij ook veel van. Echter, het probleem zit een beetje in de draf. Hij kan goed voorop lopen in de draf, maar op het moment, dat hij echt van iets schrikt, springt in een keer zijwaarts en lig ik er snel af. Dit gaat echt pijlsnel, en daarom is de vraag of ik voor de veiligheid neit eerst in de draf achter mijn oudere paard moet aandraven en later bij bekende stukken zelf voorop kan. In stap ben ik inderdaad heel ontspannen, in draf ben ik zelf ook wat gespannener, omdat er ale en paar keer iets gebeurd is.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:32

jwoltmanelp schreef:
Bedankt voor al jullie tips. In stap kan ik dus heel goed met mijn paard voorop lopen. Als hij dan schrikt, krijg ik hem bijna altijd er voorbij en beloon pas als we er voorbij zijn. Ik blijf dus in de stap lekker veel oeenen met voorop lopen. 1 x per week probeer ik met mijn paard ook alleen te wandelen en daar leert hij ook veel van. Echter, het probleem zit een beetje in de draf. Hij kan goed voorop lopen in de draf, maar op het moment, dat hij echt van iets schrikt, springt in een keer zijwaarts en lig ik er snel af. Dit gaat echt pijlsnel, en daarom is de vraag of ik voor de veiligheid neit eerst in de draf achter mijn oudere paard moet aandraven en later bij bekende stukken zelf voorop kan. In stap ben ik inderdaad heel ontspannen, in draf ben ik zelf ook wat gespannener, omdat er ale en paar keer iets gebeurd is.

Zou ik idd zo aanpakken ja!
Hij voelt dat jij al gespannen bent, dat werkt elkaar op.
Als jij je sowieso veilig voelt achter een ouder paard, doen!
Jij moet even je zelfvertrouwen terug zien te krijgen, zodat op
het moment dat hij weer es wil omdraaien, je zelfverzekerd bent
en hem voor kan zijn.

Ik heb wel es dagen dat ik heel gespannen ben, dan kan ik er donder op
zeggen dat er met buiten rijden vanalles mis gaat. Dan blijf ik ook in de wei.

Als ik me super zelfverzekerd voel, is er buiten ook nooit wat aan de hand,
en als er iets is, los ik het 'gewoon' op..

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:47

Ik heb dan geen jong paard,
maar als ze er bij mij niet langs willen.
ga ik gewoon in stap en dan een heel lief verhaal tegen ze lüllen.
zoals goedzo knapperd. braaf, lekkere poown. dalijk lekker peentje, lekker slobbertje maken etc.
Het balangrijkste is dat jij je aandacht bij je pony houd en absoluut niet laat meren dat je zelf gespannen bent.

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:16

Ik heb ook een jong paard. Die van mij probeer ik er wel gewoon ontspannen langs te laten lopen. vooral zo veel mogelijk er langs. Zorg dat je na het 'enge' voorwerp gewoon weer ontspannen verder kan rijden en probeer het de volgende ronde weer opnieuw.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:25

ik denk de stukken voorop of alleen langzaam opbouwen. Ze zeggen niet voor niks dat een goed is een ouder paard als leider te gebruiken op wandeling. Alleen moet hij op termijn ook op vreemd terrein vertrouwen krijgen in z'n ruiter en als jij er regelmatig aftuimelt is dat niet echt bevorderlijk, dus liever wat langer en vaker achter een ander paard dan er meermaals afvallen.
Probeer hem ook af te leiden, vraag een beetje stelling of als hij dat al kent schouder voor of iets dergelijk,s gewoon iets dat zijn aandacht vraagt zodat hij minder bezig is met rondkijken en de kans dat hij schrikt kleiner wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:27

Als je er eenmaal langs bent, niet denken: poeh, ik ben er langs, nu maar snel doorrijden.
Nee, omdraaien, en weer terug (paard ziet het uit het andere oog en zal er weer van gaan schrikken). En er weer langs, en weer terug. Tot hij geen kik meer geeft.
En als een ander paard voorop gaat, wissel dan ook een keertje af, en laat het jongere paard voorop lopen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:34

ik zou niet dan toegeven door het andere paard voor te laten gaan, wat dat heb je nou een aantal keer gedaan, dus nou moet hij het zelf doen. misschien helpt het om een keertje zonder het oudere paard maar met alleen de bijrijdster te gaan wandelen. dat is een andere ervaring voor hem, maar hij kan dan ook steun zoeken bij iemand op de grond en zij zou hem eventueel kunnen vastpakken en hem langs de enge dingen begeleiden

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:44

Wanneer ik met een jonge pony voor het eerst naar buiten ga doe ik altijd even een halstertouw om de hals.
Niet te strak en dan kun je je in draf daar aan vast houden.
Wanneer je jezelf lekker voelt dan laat je gewoon het touw los.
Ik heb het touw altijd zo los dat ik mijn handen gewoon 5 cm boven de hals kan houden.
Let ook op de lichaamstaal van je paard.
Meestal vlak voor het schrikken verstarren ze een beetje in hun lichaam of de oren komen strak naar voren.
Dan klik ik meestal even (paard moet aandacht voor jou hebben)of even een tikje met de zweep.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:53

Ik laat haar altijd halt houden bij zo'n ''eng'' voorwerp.
Dan mag ze ruiken/kijken, daarna een klein stapje dichterbij (alleen als ze zich laat leiden, dus niet trekken)
En als ze er de volgende keer weer voor terug deinst, weer het zelfde, tot het niet meer eng is...
Dus als je met haar rijdt, kun je het beste afstappen.
Veel jonge paarden hebben dit probleem.
Maar vaak wint de nieuwsgierigheid het wel...

Witpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:23

Mijn vroegere verzorgpaard (merrie) kon ook zomaar van iets schrikken. Ze had een zware fobie voor tractors en raakte altijd helemaal helemaal in paniek.
Ik bleef dan altijd maar goed voorwaarts drijven om te laten zien dat ik de leiding nam en toch goed de teugels in de handen nemen.
Wat ook helpt (bij mij dan) was zingen als je langs het enge voorwerp wil. Je ontspant dan volledig (als t goed is) dat voelt je paard dan, en dan langzaam erop af en laten ruiken. Succes!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:38

Heel veel dank voor de goede tips!

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:31

ik heb geleerd om er gewoon op af te rijden maar de aandacht een beetje bij het "enge" weg te halen. Zodat ze vertrouwen in jou krijgt.. ga er dus ook vooral niet op af als je zelf twijfelt want dan zal de pony het ook doen..
gebruik ook vooral geen zweep als ze remt, dit omdat de pony de zweep dan met het "enge" zou asosieren en dus denkt dat die tik daar vandaan komt.. Deze fout heb ik namelijk zelf ook gemaakt en kreeg later goed wat te horen van de instructeur van wie ik later privé les kreeg

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:34

door veel te doen langs dingen lopen enz

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:45

Ik zou er zelf in elk geval niet het woord 'eng' maar bv het woord 'interessant' aan koppelen. Onbewust werkt het woord 'eng' ook bij jezelf door. Vind je iets 'interessant' dan kun je er een spelletje van maken en zul je uiteindelijk júist op zoek gaan naar leuke nieuwe interessante dingen :-)