Geen idee of ik het topic hier goed plaats voor mij de eerste keer om zo'n soort topic te openen...
September 2007 paard gekocht.. Echt een schat
Problemen begonnen na de koop echter al snel (heb haar laten keuren met foto's en al)
Het begon met wat staken en een klein beetje omhoog te hard lopen enz.
In eerste instantie denk je hmm even wennen misschien..Na een paar dagen toch maar even dierenarts laten komen met zadelmaker meteeen erbij omdat ik nog niet met mijn eigen zadel reed maar met zadel van de vorige eigenares...
Dierenarts vertelde dat het zadel te strak had gelegen (bevestigd door zadelmaker) hierdoor 2 ribben niet goed zaten, laten manipuleren en eigen zadel aangepast.
Eenmaal weer aan het rijden werd het niet veel beter weer DA erbij; advies foto's van de rug laten maken...
Februari op naar de DA voor foto's (hier zitten rust periodes tussen met fysio enz..)
Op de foto was Rechtsachter hele lichte vorm van spat te zien bijna niet interessant (vandaar ook niet op keuring eruit gekomen) en hierdoor was zij gaan compenseren in haar rug dus irritaties tussen de wervels...DA was positief over behandeling en prognose
Behandelt en gedaan met tildren en manipulatie zou gedaan worden.. De rust die ze had gehad had haar nog niet veel goed gedaan dus haar rug werd ook behandelt met Meso (soort van zenuwreset)
Paar weken verder heerlijk paard onder me we konden weer gaan opbouwen en hebben van maart tot november HEEERLIJK gereden maar dan ook echt Super super paard ineens, lekker wedstrijdje gereden enz... nog wel wat staken als ze ergens onderuit wilde komen dit zat eenmaal in haar systeem...
November gingen wij verhuizen naar een stal waar ze lekker overdag naar buiten kon in de winter en zomer..(oude stal kon dit niet) Hier kon zij dan ook slecht tegen werd erg nerveus en had veelste veel energie..Dus lekker in de groep paard zijn nu

Meteen de eerste week op de nieuwe stal ging het mis weer staken en stijgeren rennen enz... Ik meteen weer rustig terug naar de basis...
Het ging maar niet weg...Zadel na laten kijken omdat zij natuurlijk wat verandert was in haar bespiering.. aangepast.. Paar weekjes goed en weer het zelfde en steeds gemener en gemener werd ze weer met rijden... Fysio erbij Manueeltherapeut erbij... Reiki erbij...
Toen liep ze een beenblessure op (dat heb je wel eens met buitenstaan) dus even niet gereden verder was ze nu ernaast in de stal en omgang een stuk relaxter geworden... er weer op ging een paar weken goed en weer verkeerd.. weer blessure in het land opgelopen en na ruim een maand weer erop en gewoon drama!
Op naar de Lingehoeve voor scintiegrafie en echo's enz gewoon helemaal binnenstebuiten gekeerd...
Kreupel liep ze bijna nooit ook niet als ze een dik been had van een trap oid..
Dus idd DA zegt nee niet kreupel maar die rug die houd ze zo vast IDD! nou echo echo echo foto foto foto Niks maar dan ook Niks mis met haar rug/hals ook geen irritaties zoals vorig jaar te zien was...
Door de scintiegrafie..Spat beide benen (dus was erger geworden) dat was het enige wat gevonden kon worden en niet eens zo erg, goed te behandelen niks aan de hand... Zo gezegt zo gedaan behandelt ook de rug weer met de Meso om haar wat hulp te bieden bij het weer kunnen ontspannen en dit keer speciaal beslag...
We zijn nu paar weken verder en door de weerstomstandigheden schiet het geen bal op met opbouwen...
Aan de longe loopt ze super veel meer achterbeen gebruik dan voorheen etc het lijkt dus wel beter!
We mochten allang weer rijden dus ik dacht vorige week jaa ik moet er toch weer een keer op (in de kleine binnenbak) ze had de dagen ervoor niet veel kunnen doen door het weer dus jahwel we vlogen door de bak bokkend en wel...
Het verschil ze had haar oren vol naar voren en tijdens het bokken maakte ze haar rug bol (hier had zij altijd moeite mee ook met fysio oefeningen)
Maar toch ook al bleven we verder alleen maar wat stappen toch wilde ze soms wat gaan stilstaan ik was haar dan wel voor maar het voelde al als protest...
Nu is mijn vraag heeft er iemand het zelfde meegemaakt en hoe ga ik haar nu weer oppakken (met instructeur) zodat zij er weer met open ogen ingaat en niet met auw dat deed toch zeer en staken stijgeren en doen is mijn routine dus ik blijf dit doen...
Graag wil ik wat advies van meer kanten Het is een pittige tante dit zal ook blijven dus houd hier rekening mee in het meedenken...
Ze is op dit moment 7jaar onbespierd enz.. Het is een Kimberley X Wolfgang en een merrie
Graag advies en alsjeblieft geen enge verhalen over spat de DA is positief dus ik ben dat ook zolang het goed gaat dit wil ik even zo houden...
Als je het hebt gelezen bedankt voor het belachelijk lange verhaal lezen maar anders kloppen er stukken niet en dat zorgt voor misverstanden al zal dit nog wel zo zijn (je vergeet genoeg in 2 jaar tijd) ....

Zomer 2008

, ik merk aan mijn paard dat er bij hem ook een automatisch verzetgedrag in is geslopen: zodra hij iets niet wil, en dat hoeft maar een klein dingetje te zijn, komt hij automatisch in zijn oude verzetpatroon. Dus staken, achteruit rennen, snel omkerenkopomlaagbitbeetvroemnaarhuis, dat soort taferelen. Wat blijkt: zijn vorige eigenaar liet hem soms wekenlang op de wei staan om dan ineens drie uur met hem door het bos te gaan hobbelen (scheef, vooroverkiepend
) Doodmoe kwam hij dan weer terug, en dat werk was gewoon te veel voor hem. Ik ben nu 10 maanden met hem bezig en heeeeeeeel langzaamaan begint het tot hem door te dringen dat ik, zijn nieuwe mens, niet meer van hem vraag dan hij aan kan. Hij lijkt opgelucht. Maar zodra hij ook maar DENKT dat hij iets te veel moet, of als hij twijfelt, dan komt hij weer in zijn oude verzet. Het enige dat er op zit is is heel veel geduld hebben. Mijn paard heeft nogal een karaktertje en het lijkt me een kwestie van tijd en gewenning. In zijn hoofd. Maar dat is wat ik denk en doe, ik weet niet of jij er ook wat aan hebt
Logisch dat hij dit gedrag vertoont. Wat heeft dat beestje een hoop meegemaakt en goed dat jij hem alle tijd gunt!
): het kost nogal wat tijd en geduld om er af te komen, en je moet heel erg uitkijken dat 't niet weer erin sluipt. Hoe oud is je merrie als ik vragen mag? Kijk, hoe jonger ze is en hoe minder lang ze die klachten heeft gehad hoe sneller/makkelijker dat je er ook weer van af komt, lijkt me.
Ze is nog jong, wie weet dat ze er nog wel vanaf komt