Mijn paard struikelt heel veel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Mijn paard struikelt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 15:03

Mijn fjord struikelt de laatste tijd echt heel erg veel. Het heeft niets te maken met onactief lopen, hij is prima voorwaarts. Het is meer een bepaalde lompigheid. Hij is wat grover gebouwd. En hij loopt gewoon zijn eigen benen omver. In middendraf heeft hij het sneller dan in 'gewone' draf. Ook aanspringen in galop is niet echt prettig. Voel me nu niet meer zo veilig op mijn paard...

midgie

Re: Mijn paard struikelt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:25

Denk dat je wat meer moet gaan werken aan de techniek, om je Fjord wat meer naar de achterhand te krijgen.
Als hij het in middendraf struikelt en ook de galop gaat niet helemaal goed dan moet je wat meer gaan rechtrichten/gymmen om het achterbeen sterker te maken.

Dus misschien lekker gaan lessen en je wat meer in het rijtechnische gedeelte gaan verdiepen,

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:26

heeft hij misschien lange hoeven? dat de hoefsmid je probleem kan oplossen?
anders inderdaad als het niet medisch is rijtechnisch proberen op te lossen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:28

Mijn pony had dit ook, die heeft artrose..
het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, iets rijtechnisch..

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:29

mijn fjord heeft dit ook wel eens, maar hij tilt dan gewoon zijn voetjes niet op.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:30

Ik heb een tijdje een fries gereden die dit ook had, toen we eenmaal verder in training waren werd het een stuk minder. Toch meer de achterhand eronder rijden.
Mijn eigen paard heeft het als het hoefsmid-tijd word ook wel.
Maar eigenlijk beide gevallen meer in stap dan in draf of galop. Dan lijkt het me inderdaad wel eng worden.

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:31

Mijn tinker heeft dit ook wel eens maar gelukkig alleen in stap!
lijkt me ind best eng als dit in draf gebeurt :S

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:10

paarden lopen van nature al iets op de voorhand; het zou kunnen zijn dat jij misschien zelf ook de neiging hebt om wat voorover te zitten? dan komt er te veel nadruk op de voorhand te liggen..ook kan het zijn dat je je paard wat meer moet ondersteunen zodat hij niet "op de voorhand valt". Veel aandacht voor het gebruik van de achterhand tijdens het rijden is goed, maar ook bijv. balkjes lopen eventueel aan de hand zodat hij bewuster wordt van zijn benen en ze beter leert op te tillen. Veel succes!

www.padany.nl

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:36

vorige pony waar ik op reed had dat ook altijd. en heeft vroeger op de renbaan gelopen. maar is daarvoor afgekeurd omdat hij contstant struikelde. Maar daar is niks aan gedaan ofzo.
Laatst bijgewerkt door brenniejsaar op 01-01-10 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:37

bij een pony bij ons op stal helpte het om speciale ijzers er onder te doen.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:20

Misschien door cavaletti's te draven, je maakt hem dan bewuster van zijn eigen lichaam.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:38

Dit kan zowel een medische als een rijtechnische oorzaak hebben dus het kan nooit kwaad de smid en evt. de dierenarts even te laten kijken.
Als het paard op de voorhand loopt, struikelt het ook gemakkelijker dus dan heb je een balansprobleem.
Probeer hem sterk te maken in de achterhand door veel overgangen en schijnovergangen te rijden en let daarbij op dat je het paard recht en aktief houdt maar niet 'over het tempo' jaagt.

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:21

Rosa__ schreef:
Mijn fjord struikelt de laatste tijd echt heel erg veel. Het heeft niets te maken met onactief lopen, hij is prima voorwaarts. Het is meer een bepaalde lompigheid. Hij is wat grover gebouwd. En hij loopt gewoon zijn eigen benen omver. In middendraf heeft hij het sneller dan in 'gewone' draf. Ook aanspringen in galop is niet echt prettig. Voel me nu niet meer zo veilig op mijn paard...

dat probleem had ik ook, ik heb namelijk een verzorgFJORD :D
hij struikelde heel veel, ik heb hem gewoon doorgereden.
je moet hem bezig houden, dus veel voltes rijden enzo
en als je hem eenmaal vaker rijd dan doet hij het bijna niet meer.
( bij mij teminste )
Ik rijd hem nu vaker en actiever, nu stuikelt hij niet eigenlijk niet meer

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:23

Als je paard eerst niet veel struikelde en nu wel, zou ik er eerst een dierenarts naar laten kijken.

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:18

misschien te lange hoeven.
laat hoefsmid of dierenarts even kijken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:38

als het 'opeens' een probleem is geworden zou ik even een paardenarts ernaar laten kijken!

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:48

soms is het een teken van hoefkatrolontsteking, heb je hem al na laten kijken door een dierenarts?

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:52

Mijn fjord had het ook heel erg.
Die krijgt nu al wat jaartjes primeval en heeft er nu weinig last van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:53

ofwel is je fjord wel vooruit, maar niet genoeg op de achterhand
ofwel is hij zich niet van z'n eigen bene bewust
ofwel is er iets fysieks aan de hand. Dit kan gaan van te lange hoeven (te laat bekapt, hoefbevangen,...) tot werkelijk een medisch probleem zeker als het "opeens" gekomen is. best eens met iemand die het ook ziet overleggen of je nu best een DA, smid of osteopaat laat komen.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:02

Ik heb dit ook gehad met een pony, toen zijn we zelfs een keer gevallen in de galop. Die viel gewoon letterlijk over zn eigen benen heen, als hij niet genoeg voorwaarts gereden werd.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:38

Ik zou er inderdaad ook even door de dierenarts naar laten kijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:44

Als mijn paard dat zou hebben, zou ik mijn chiropractor (ze is tevens dierenarts) laten komen.
Verder denk ik dat jouw paard last heeft van enige scheefheid. Dus als je paard fysiek in orde is, ga je paard recht richten en zijn achterhand leren gebruiken......... Het is echt geen lompheid, hoor, daar geloof ik niet zo in. :n
Zeker niet als je merkt dat het erger is geworden. Dat is gewoon een teken aan de wand en jij als eigenaar moet uit laten zoeken, wat je dier mankeert.... Succes!

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:15

Ik rijd een fries die dit ook doet, daarbij zijn de hoeven wat koerter bekapt, en die struikelt nou niet meer zoveel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:16

Hij loopt dus op de voorhand. Actiever rijden, dat betekent niet voorwaartser, maar meer op de achterhand. Dus veel tempowisselingen, schijnovergangen, voltes, zijgangen als dat lukt etc.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:50

Een haflinger bij ons op stal had dit ook en is behandeld door een Happy Athlete masseuse het is toen echt een stuk minder geworden al meteen na 1 behandeling. Hoe het nu gaat weet ik eigenlijk niet maar hoor haar er niet meer over. Volgens mij is die masseuse nu een keer of 4 geweest.