ik heb een probleem: mijn paard zafina is echt een schat van een beest is de omgang.
maar zodra ik opstap of longeer dan word ze helemaal gek ze word echt vals ze trapt gericht naar mij ze steigerd,bokt,rent enzo.
ze is wel goed ingereden.
en het ligt in ook iet aan het zadel.
nu rijd mijn vader haar af en toe zodat ze gaat luisteren. mijn vader heeft namelijk meer ervaring.
Hij heeft altijd geleerd het paard flik te slaan en heel erg aan te drijven(met de sporen) en wil het paard dan gaan rennen gewoon even flink te trekken.(raar maar waar het werkt
)Van mijn vader moet ik er op hij wil dat ik wedstrijden ga rijden en ik mag van niemand anders les dan van mijn vader hij denkt dat hij de beste is
ik wil wel op een normale manier rijden maar dat kan alleen op deze manier ik heb al zoveel geprobeert.
ik heb het paard lief behandeld maar dat hielp niet.
toen ben ik gevallen en is me vader er op gegaan en heeft haar alle hoeken van de bak laten zien en haar ook geslagen met het handvat van de zweep tussen de oren.
daarna heb ik dat zelf ook 1 keer gedaan en toen kon ik heel netjes 1 uur rijden
mijn vraag is moet ik hier mee doorgaan?
of zijn er andere manieren
ps. ik wil alleen van mijn vader.
klinkt meer als iemand die geen paard moet rijden 

zulk gedrag komt meestal wel door problemen van het paard en het is wel heel makkelijk om te zeggen dat het allemaal niet aan t materiaal ligt. Is het paard helemaal nagekeken en is het 100% zeker dat het niks lichamelijks is.