Verle op oudjaarsdag aan het werk! (OOSeven merrie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Verle op oudjaarsdag aan het werk! (OOSeven merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 16:28

Vandaag weer even gereden en wilde wel eens zien hoe ze liep. Dus gevraagd of ons mam wilde filmen, van deze filmpjes heb ik screenshots gemaakt. Het is dus niet de aller beste kwaliteit, maar naar mijn inziens wel duidelijk genoeg. :)

Toen ik eenmaal op Verle zat bedacht ik me pas dat het oudjaarsdag was en er dus overal vuurwerk werd afgestoken! Haha, Verle reageerde er niet echt op. Echter als het erg dichtbij kwam, schrok ze wel en sommige stukken was ze iets wat gespannen. Maar al met al, deed ze het goed!

We rijden nu lekker basis met af en toe een stukje schouderbinnenwaarts en wijken er tussen door. Ze beheerst wel meer, maar dat mag lekker in de kast. Ze heeft nu 2 weken stil gestaan door sneeuw en dit is de 3e keer dat ik er weer op zit. In het begin is ze dus heel drammerig (ze wil lopen), als ik haar dan tegen houdt gaat ze vervelen. Voorheen uitte ze dit altijd in bokken/steigeren, nu gelukkig dus niet meer!! Wel in de galop af en toe nog eens een bok er tussen (meer uit joligheid).

Ik ben dus zeer te vrede over haar en de foto's/filmpjes vallen me niet tegen. Er zijn nog genoeg puntjes waar we aan kunnen werken!

Ik ga proberen om de filmpjes ook te uploaden, maar het is me nog niet gelukt. De foto's zijn natuurlijk wel mooie momenten, maar over het algemeen liep ze toch wel redelijk constant!

Even voor de geintresserde, wat informatie over Verle:
Verle is een 7-jarige OOSeven x Gabor merrie.
Heeft met mij L dressuur op wedstrijden gelopen en beheerst wel oefeningen van het M en Z. Die zitten alleen voorlopig lekker in de kast en we gaan nu eerst weer alle basis er weer goed op krijgen. (Ze heeft veel op rust gestaan laatste maanden)

Ik heb trouwens alleen foto's/filmpjes van de laatste 10/15 minuten. :) Aangezien we niet zoveel meer geheugen op de camera hadden staan. ;)

De foto's:

1. Afbeelding
Galop links om op de diagonaal.

2. Afbeelding
Drafje op de lange zijde (dacht dat ik van diagonaal af kwam).

3. Afbeelding
Paar passen later in draf.

4. Afbeelding
Draf aan de andere kant van de bak. (die kant was best spannend)

5. Afbeelding
Paar passen later en je ziet een beetje spanning op komen.

6. Afbeelding
Midden galop op diagonaal, richting contragalop.

7. Afbeelding
Draf op de binnenhoefslag.

8. Afbeelding
Stappen aan de spannende kant.

9. Afbeelding
Daarna in dezelfde hoek stap-galop overgang. Kon niet goed mee komen, want ze galoppeerde heel explosief aan.

10. Afbeelding
Galop links.

11. Afbeelding
Einde van de middendraf op de diagonaal.

Toen nog even door lekker door het water rijden. (Vind ze helemaal geweldig!)

12. Afbeelding
Hier best een ontspannen draf.

13. Afbeelding
Hier kon ik haar echt niet uitzitten, pff! Ze ging me echt af daar, was de eerste keer.

14. Afbeelding
Iets rustigere draf.

15. Afbeelding
Lekker actief draven! Heb wel moeite met haar uitzitten. Haha.

Merk nu dat de meeste foto's linksom waren, rechtsom bijna geen. Wel veel van hand veranderd, dus ook veel op de diagonaal.
Maar zo in ieder geval een beeld! Ik ga nu nogmaals filmpjes proberen up te loaden!

Tips zijn erg welkom over het rijden, commentaar natuurlijk ook!
Ook al ben ik nu heel te vrede over haar, er zijn altijd dingen waar aangewerkt moet en kan worden! :)

Edit: Ik heb één filmpje kunnen uploaden bij youtube.

Laatst bijgewerkt door Quir op 31-12-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje toegevoegd.

SjakieXX

Re: Verle op oudjaarsdag aan het werk! (OOSeven merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:01

Het ziet er netjes uit, misschien wat minder je hak optrekken, maar dit kunnen ook moment opnames zijn.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:18

Leuk paardje heb je.. Vind op sommige foto's dat je iets actiever mag gaan rijden. Haar achterhand komt er niet helemaal onder . En het lijkt net of ze wat hangt in je handen.. Wanneer het weer beter weer wordt hiet lekker op gaan trainen en dan kunnen jullie gauw weer op wedstrijd !!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:21

Bedankt voor jullie reacties!

@ SjakieXX: Ik zie nu inderdaad ook dat ik mijn hakken op trek, was me nog niet eerder opgevallen. Ik ga er eens opletten! :)

Klopt inderdaad Netam12, ze mag soms wat actiever van achter mee komen, hier zijn we ook wel wat mee bezig. Ze vind het erg moeilijk en maakt zichzelf graag lekker lang.
Ze hangt absoluut niet in mijn handen, maar als ik terug kijk op de foto's snap ik wel wat je bedoeld. Soms, meestal ziet ze dan wat, doet ze wel eens in eens haar hoofd omhoog, dat is het enige moment dat ik echt druk op de teugels heb.

Maar dat haar achterhand actiever moet worden, heb je zeker een punt! Ook al is ze daarin wel al fijn verbeterd, net zoals over de rug lopen (moet ook nog veel meer) vond en vind ze dat erg moeilijk! :)

Bedankt!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:52

Het ziet er goed uit, lekker ontspannen en je hebt zelf ook een goede houding.
Wel opletten dat je op het goede been blijft lichtrijden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:00

Hihi, inderdaad Liiesjjj, keek net het filmpje nog eens en zag inderdaad ook dat ik na de galop op het verkeerde been lichtreed. :o

Bedankt voor je reactie! :)

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:09

ziet er alsnog ontspannen uit hoor :)
maare dat je kan rijden, hier kan ik niet rijden omdat er sneeuw ligt ;(

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:17

Ik vind het er ook ontspannen en netjes uitzien, ik vind wel dat haar vrij lang en laag rijd met lange teugels. Maar dat is ook omdat je volgens mij weer aan het opbouwen bent?

ik kan ook niet in de bak rijden bij ons vanwege die stomme sneeuw

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:30

Leuk paard en het ziet er netjes uit, het valt mij in het filmpje ook op dat de achterhand er in de galop meer onder mag en actiever, veel overgangen en tempowisselingen zou ik zeggen.
Verder heb je je handen soms wat ver uit elkaar.
Maar over het algemeen vind ik het er keurig en ontspannen uitzien.

P.S. jij kan al weer lekker in de bak rijden, die van mij is keihard en er ligt nog sneeuw en ijs in, hopeloos grrrrr., moet momenteel altijd ergens anders naartoe om te rijden en ook dat gaat vaak niet omdat het erf te glad is, gister wel naar les geweest, maar kon de trailer niet achteruit het erf op rijden zo glad :(
Gelukkig kon Ulf naast het pad door het gras met losse sneeuw lopen en had hij de pijp uit en dus weinig haast.

Van mij mag het weer voorjaar worden 8-)

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:46

hoi,
je zegt zelf dat je haar niet goed kan uitzitten maar ik vind het er echt heel netjes uitzien kan er echt geen commentaar op geven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 11:54

Ik ben inderdaad blij dat ik kan rijden! De bak is gelukkig ook erg goed, alleen de weides zijn even een ramp!

Urosa: Klopt dat ik haar inderdaad vrij lang rijd, gedeeltelijk omdat ze weer rustig opgang moet komen. Echter moet ik ook heel erg opletten met mijn hand, als ik teveel druk geeft wordt ze echt boos. Begint dan eerst met haar kop te gooien en dit eindigd in steigeren. Als ik dat langzaam aan oppak, gaat dat zonder steigeren. Maar zover zijn we nog niet nu. :)

Ulfeino; Van mijn handen had ik nog niet opgemerkt, even op letten!
Overgangen en tempowisseling zijn we wel mee bezig, maar wel alles stap voor stap. Maar inderdaad achterhand mag er meer onder, vooral in galop, maar ook zeker nog in draf! Bedankt!

Zafina1: Ik heb inderdaad moeite haar uit te zitten! Haha, ze kan heel explosief gaan lopen en dan is het moeilijk mee te komen. :)

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:06

@Quir: je ziet niet dat je moeite hebt om haar uit te zitten.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:15

Ziet er netjes uit, mooi ontspannen :P , maar ik zou als ik jou was je teugels wat korter doen en je hoofd meer omhoog, denk aan arrogant kijken :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:39

Zafina, soms zie je het denk ik wel. Vooral bij foto 13, die door het water. Verder denk valt het geloof ik wel mee, maar soms loopt ze enorm en is lastig mee komen!

Peerdekoper, waarom ik mijn teugels (nog) niet korter heb, heb ik hier boven geschreven. Maar je hebt wel gelijk dat ze korter mogen, maar daar zijn we langzaam naar toe aan het bouwen!
Bedankt voor je reactie! :)

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:55

ziet er goed uit. misschien kun je iets stiller zittten in het zadel tijdens de galop. en misschien iets meer ontspannennder voorhand..

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:40

Ik heb ook een Ooseven merrie, super zalig om te rijden! :)
Maar die van mij loopt heel anders dan dat van jou! Waarschijnlijk heel andere moeder, die van mij heeft veel knie-actie en is nogal een rappeke, het is onze eerste KWPN maar wel een goeike! :)

Het ziet er goed uit, probeer haar alleen wat korter te houden in haar lichaam, ze loopt een beetje lang in haar lijf vind ik. Je houding valt heel goed mee, veel plezier en succes er nog mee, heel lief karakter hebben ze! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 00:01

Qleke, leuk dat je ook een OOtje hebt!

Maare deze is alles behalve heel lief en braaf. Het is een duivel, waar we 8 maanden mee bezig geweest zijn met zadelmak maken. Ze heeft me er 100x en meer er af gegooit. (3/4x in een uurtje tijd).

Het is wel een hele goede, dat zeker. Echter is ze hier qua lopen wel heel 'braaf' hoor, probeer haar nu lekker ontspannen en rustig te rijden en dus alles behalve spectaculair, terwijl ze dat wél is en als ik er meer aan ga rijden, loopt ze ook weer zo.

Ze is inderdaad lang in haar lijf/hals, maar dat doe ik nog even bewust zo.

Mijne is van een Gabor merrie. :)

Bedankt voor je reactie!

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:45

ziet er netjes uit.
probeer je hakken naar beneden te drukken, evenveel druk op beide voeten.

ElzA_NT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:02

He Alice!

Wat ziet ze d'r goed uit! vind dat je veel verbetering ziet met die keer dat wij zijn weze kijken! ;)
Is ze al rustiger? haha

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:24

Hee Elza!

Ze ziet er gelukkig beter uit! Ze is nu heel anders als toen qua gedrag.
Toen was ze overal heel explosief op en iets te veel en ze steigerde/bokte, dus reed ik ook heel anders.

Nu (tot nu toe in ieder geval!) steigd ze niet meer, bokken kan ze nog steeds goed. Haha.
Ze is wel rustigere, maar ook weer heter. Ze reageerd minder explosief, maar is wel voorwaartser. Snap je? :))

Krijgt nu ook Magnesium door haar voer extra, dat schijnt ook te werken. Dus wie weet ligt het daar aan!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:22

Het ziet er keurig netjes uit, heel ontspannen en vriendelijk, je rijdt haar erg netjes en met een fijne aanleuning. Super! Je houding is vanaf de zijkant gezien ook heel netjes, alleen recht van achteren kun je zien dat je niet helemaal recht zit, je knikt wat in in je heup. Hierdoor belast je de rug links en rechts niet gelijkmatig. En dan krijg je moeite om het paard mooi recht te richten, en zit je straks in de zijgangen misschien je eigen beenhulpen tegen te werken met je zit. Dus dan geef je zeg maar tegenstrijdige hulpen. Dé oplossing hiervoor is zonder beugels rijden. Dan ga je vanzelf recht zitten en in balans, want anders glij d'r af ;) Maar je paard is vast blij met jou als ruiter!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:37

@ Kamille, Bedankt voor je reactie! Dat van het inknikken had ik zelf nog niet opgemerkt. Aangezien ik ook altijd heel erg veel zonder beugels rijd. Voor mijn eigen balans en zo kan ik voelen of ze goed en fijn loopt.

Enige wat het dus wel kan zijn, ik heb aantal jaar mijn knie verbrijzeld en als ik lang mijn beugels aan houdt krijg ik hier last van. Misschien dat ik daarom in ga knikken, omdat ik geen moeite heb met blijven zitten zonder beugels. Vaak ga ik ook vanwegen mijn knie zonder beugels rijden, dan heb ik er geen last van.

Ik ga (als ik eindelijk weer kan rijden) er eens opletten, want ik wist het dus niet. :)

Bedankt!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:44

Even een offtopic reactie: maar WAT EEN MOOIE STAART :D hoe krijg je dat voor elkaar? zo lang en vol??

en Ontopic: Ik vind het er goed uit zien! op het filmpje ziet ze er heel ontspannen uit, behalve 1 keer aan de andere kant van de bak ;) ik vind t goed gaan. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:50

Hihi, ze heeft van zichzelf al een hele mooie en dikke staart. De lengte, tsja ik knip er toch geregeld een cm of 10/15 van af (eens in de maand, 1,5 maand denk ik wel). Haar staart groeit ook heel erg snel!

Verder borstel ik haar staart élke dag helemaal uit en geen haren er uit trekken (dus als ik er niet door kom met de borstel gaat er anti-klit in). Ik borstel gewoon met een mensen borstel. :)

Aan de andere kant van de bak, tijdens contra denk ik dat je bedoeld? Klopt wel, want ze viel (bijna) terug in draf en moest nog even door gaan. Ze mag niet zelf het initiatief gaan nemen. ;)

Loretteeee schreef:
Even een offtopic reactie: maar WAT EEN MOOIE STAART :D hoe krijg je dat voor elkaar? zo lang en vol??

en Ontopic: Ik vind het er goed uit zien! op het filmpje ziet ze er heel ontspannen uit, behalve 1 keer aan de andere kant van de bak ;) ik vind t goed gaan. :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:26

Super leuk paard zeg! Je zit ook erg netjes, mooi rustig en vriendelijk. Als tip zou ik zeggen doe je teugeld een stuk korter. Ik dank dat je dr dan meer bij elkaar krijgt en door dan veel te schakelen komt de achterhand er ook wat meer onder.