frustratie tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

frustratie tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:23

Ik heb een probleem, een heel heel groot probleem vind ik zelf.
Mijn pony is erg moeilijk, (kan soms heel erg lui zijn maar ook heel hard rennen, schrikt van een bewegend grassprietje etc. etc.)
Nou heb ik niet zo veel geduld (schijnt in de familie te zitten....... :+ )
En is dit niet heel handig met rijden, aangezien je daar gewoon simpelweg heel veel geduld voor moet hebben!
Dan gaat weer eens alles fout en word ik boos, onrustig met mijn handen enzo.
Daarna heb ik weer spijt en geef ik mijn pony 10 appels om het goed te maken (nee hoor niet zoveel)
Ik doe er nu wel heel lacherig over enzo maar vind het echt vervelend, het moet voor beide partijen leuk blijven natuurlijk.

Zit iemand met hetzelfde probleem? iemand tips?

moonagh

Re: frustratie tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:30

Ik heb hetzelfde met mijn pony (diezelfde die gaat liggen enz. wat je daarnet al gelezen had :o) die van mij is ook erg lastig en daarom doe ik grondwerken met haar.
Daar bouw je ook vertrouwen met elkaar in op en het is daardoor bij mij wel een stuk vooruit gegaan..
Verder helpen mensen op de manege mij en mijn rij instructrice.
Als mijn pony heel erg lui is pak ik de zweep erbij en geef haar soms een tikje om haar bij de les te houden.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:37

ja mijn instructrice help me ook goed hoor, ze corrigeerd me meteen als ze me te streng vind in mijn handen.
maar ik heb er vooral last van als ik alleen rijd, met niemand die kan zeggen hoe ik de dingen kan oplossen waar ik op dat moment tegen aanloop zegmaar.
dan weet ik niet wat ik moet doen en word ik boos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:39

Een paard maakt gebruik van de openingen die zijn ruiter biedt....... dus het blijft iets frustrerends als het niet gaat, maar dan word je iig pissig op jezelf en niet op je pony ;)
Verder: verlaag je eisen die dag, of ga iets totaal anders doen dan gepland, of ga iets doen wat echt niet kan mislukken voor je het probleem weer aangaat, of ga stappen tot je afgekoeld bent en rij dan weer verder...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:41

Urielle schreef:
Een paard maakt gebruik van de openingen die zijn ruiter biedt....... dus het blijft iets frustrerends als het niet gaat, maar dan word je iig pissig op jezelf en niet op je pony ;)
Verder: verlaag je eisen die dag, of ga iets totaal anders doen dan gepland, of ga iets doen wat echt niet kan mislukken voor je het probleem weer aangaat, of ga stappen tot je afgekoeld bent en rij dan weer verder...

ja ik ga dan ook vaak tegen mezelf zeggen: niet boos worden niet boos worden maar op den duur helpt dat niet meer

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:42

Ja precies hetzelfde bij mij, meestal blijf ik dan gewoon kalm en probeer te bedenken wat mijn instructrice zou zeggen of wacht tot er weer iemand is die mij kan helpen.
Maar op zo'n moment zou ik nooit mezelf te veel inspannen, meestal ga ik dan rustige oefeningen doen en figuren rijden.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:45

ik probeer wel door te zetten meestal, ze moet uiteindelijk toch gewoon aan het werk :o

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:47

Ik ga altijd voor en als er maar een klein beetje vooruit gang is, dan stop ik gelijk.
Anders ben ik heel de dag sagereinig als ze derna weer niet luistert.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:56

Ik vind het persoonlijk al een hele grote stap dat je je probleem hier openbaar maakt en dat is juist al een stap in de goed richting :Y)

Gewoon een volgende keer hier aan denken, tot 10 tellen, ga wat anders doen dan waar je mee bezig bent en pak het later weer op.

Zo merkt ik dat mijn paard het heerlijk vind om af en toe een stap-pauze te krijgen en nu waardeert hij mij veel meer als voorheen, we vormen steeds meer een combi.

Jij bent op de goede weg, vergeet dat niet. ;)

Succes

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:24

Ik vind het goed van je dat je erkent dat een groot deel van het probleem bij jezelf ligt. Ik zou je aanraden om een paar stappen terug te doen in de training, doe dingen die jou en je pony makkelijk afgaan. En stap vervolgens met een goed gevoel af. En als je dat een tijdje gedaan hebt, pak je de moeilijkere oefeningen er weer eens spelenderwijs bij.

Zolang jij niet gefrustreerd raakt, en eerlijk blijft tegen je pony, (en je pony lichaelijk niets mankeert) komt het heus weer goed. Veel succes samen!

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:30

mij overviel dit ook wel eens, en ik help me nu zelf door drie keer na elkaar diep in en uit te ademen. Als je dat doet ontspand je je lichaam van kop tot teen.
Je zult zelf verbaasd staan hoe goed dit werkt.
En praat tijdens het rijden tegen je paard hardop.
Hierdor bouw je geen spanning op in je lijf.
Veel succes .

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:31

Als je er echt niet meer uit komt, zou je eens een tijdje rust moeten proberen.
Lekker met je dier wandelen en leuke dingen doen.
Wilt ook wel eens helpen. :)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:06

je kunt na de warming-up oefeningen gaan oppakken die je instructrice met je doorgenomen heeft, lukt dit niet helemaal sluit het rijden dan af met een oefening die jouw pony en jij al wel kunnen. hierdoor sluit je positief af en hoef je niet boos op je pony te worden. Je kunt dan de oefening die deze keer niet lukte weer samen met je instructrice oppakken.
Voel je je toch boos worden, dan helpt het wel vaak om te gaan zingen of aan iets leuks te denken waar je om moet lachen. Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-01-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:07

Ja dat is een moeilijk probleem, helaas hebben heel veel mensen dit probleem en knap van jou dat je het toe geeft,
Je kan het afleren, maar dan zul je geduld moeten hebben en heel veel naar je paard luisteren, het paard geeft het moment aan dat jij ongeduldig word, stap dan af en zet het dier of terug in de wei of tel tot 10 en doe een oefening die altijd wel lukt en waar jullei allebei blij van worden.

Het is idd niet eerlijk je paard op zijn donder te geven omdat jij ongeduldig word, als je dit gedrag kan leren inhouden bij jezelf zul je zien dat je paard heel veel meer voor jou wil doen, wat moet een paard met een leider die ongeduldig is en bood word, daar kun je niet op vertrouwen en moet je altijd op je hoede zijn toch?

Zelfde als jij op je werkt komt en de ene dag staat er een bak koffie met gebak voor je klaar en de andere dag word je op je gezicht geslagen, dan ga je met wantrouwen naar je werk, nu werkt de emotie bij een paard gelukkig niet zo sterk bij een paard , maar neem het even als vergelijking materiaal,
Dus werk aan jezelf en leer van het dier , neem eens wat lessen in loswerken en grondwerken, leer hoe het dier echt is.
Als je al ongeduldig word , stap echt af en geef je niet aan je eigen emotie over, leer jezelf onder controle te houden en als je echt wil kan dat heus,dat geld voor elke ruiter die zijn paard wel eens flink mept, trapt of erger in de mond gaat zitten rukken als een debiel, alsof dat helpt allemaal, en bedenk dat zelfs misschien half bokt zo zijn boosheid niet onder controle heeft , maar het niet toe durft te geven, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook best die tijd heb gehad, maar ben een andere weg in gegaan en ben aan mezelf gaan werken , ben gaan leren wat en waarom een paard zo reageert, ben veel gaan lezen en heb hele strengen, maar eerlijke juffen die mijn dit ook hebben geleerd, soms kan het dier gewoon niet anders, respecteer dat en zoek het waarom uit en werk daar aan en ga niet ongeduldig zitten zijn , daar schiet je echt niets mee op, maar daar was je al achter gelukkig, morgen is het 1 jan , dus een mooi moment om even daar bij stil te staan en opnieuw te beginnen, gelukkig is een paard vergevingsgezind , maar hij onthoud het wel en zal jou voor 100% moeten kunnen vertrouwen ook op moeilijke momenten.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:53

bedankt voor alle reacties en tips (:)
ik ga vandaag weer rijden kijken hoe het gaat

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:54

padany schreef:
je kunt na de warming-up oefeningen gaan oppakken die je instructrice met je doorgenomen heeft, lukt dit niet helemaal sluit het rijden dan af met een oefening die jouw pony en jij al wel kunnen. hierdoor sluit je positief af en hoef je niet boos op je pony te worden. Je kunt dan de oefening die deze keer niet lukte weer samen met je instructrice oppakken.
Voel je je toch boos worden, dan helpt het wel vaak om te gaan zingen of aan iets leuks te denken waar je om moet lachen. Veel succes!

http://www.padany.nl

ik heb op je website gekeken, staan zeker interessante dingen op!

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:57

ik raak zelf ook vaak in een frustatie,
maar het beste is als je paard iets nie goed doet,
om proberen te ontspannen en rustig te blijfen,
en het elke x weer opnieuw gaan proberen,
en als je echt boos bent op je paard terwijl het niet je bedoeling is, is het niet handig om een beloning te geven want dan weet je paard alsnog niet wanneer hij/zei het wel goed doet,
maar suc6 verder

Gr.Lisa

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:57

Ik heb dit af en toe met mijn verzorgpaard ook.
Ze doet dan zo lastig dat mijn geduld echt op raakt, waardoor zij nog vervelender gaat doen. Als mijn geduld op lijkt te raken ga ik ook gewoon even stappen met een losse teugel, even zelf tot rust komen. Vervolgens rijd ik positief verder. Beloon haar voor alles wat ze goed doet. Als ze dan braaf is geweest stop ik met rijden om het toch goed af te sluiten. Dit werkt voor haar en mij het beste.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:10

het feit dat je het nu echt uitgesproken hebt is al erg goed. Nu kun je eraan gaan werken. Zet eerst eens de problemen op een rijtje en bedenk wat jij fout kan doen waarom het paard zo kan doen. Zeg maar wat, paard loopt taktmatig niet oke, op welke manieren zou jij hem kunnen verstoren dat dit gebeurd.
Of paard is lui, wat zou ik fout kunnen doen waardoor hij niet wil lopen. Als je je daar bewust van wordt is de oplossing op zo'n moment ook een stuk makkelijker.
Verder natuurlijk bedenken of het probleem bij het paard kan liggen, pijn, zorgen om jou, geen zin hebben in het werk, etc. Zijn evengoed natuurlijk dingen die jij aan zou kunnen passen in je training. Denk dat het niet verkeerd is als je dat voor jezelf eens uitzoekt, mocht je ergens vragen over hebben zijn er hier vast wel mensen die je kunnen helpen. Denk dat heel veel mensen dit in meer of mindere mate wel herkennen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 12:17

lailapri schreef:
het feit dat je het nu echt uitgesproken hebt is al erg goed. Nu kun je eraan gaan werken. Zet eerst eens de problemen op een rijtje en bedenk wat jij fout kan doen waarom het paard zo kan doen. Zeg maar wat, paard loopt taktmatig niet oke, op welke manieren zou jij hem kunnen verstoren dat dit gebeurd.
Of paard is lui, wat zou ik fout kunnen doen waardoor hij niet wil lopen. Als je je daar bewust van wordt is de oplossing op zo'n moment ook een stuk makkelijker.
Verder natuurlijk bedenken of het probleem bij het paard kan liggen, pijn, zorgen om jou, geen zin hebben in het werk, etc. Zijn evengoed natuurlijk dingen die jij aan zou kunnen passen in je training. Denk dat het niet verkeerd is als je dat voor jezelf eens uitzoekt, mocht je ergens vragen over hebben zijn er hier vast wel mensen die je kunnen helpen. Denk dat heel veel mensen dit in meer of mindere mate wel herkennen.

pony is helemaal gezond maar ze probeert gewoon telkens weer opnieuw dingen uit het lijkt wel of ze nooit wil toegeven! (nouja gebeurd wel na drie kwartier)
bedankt voor de tips, ga het vandaag uitproberen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:45

Ken het wel hoor, heb hele luie staan, hele loperige, schrikkerige, etc. Allemaal een andere aanpak maar de basis is hetzelfde, als jij bijvoorbeeld je bekken niet opent als je weg wilt stappen en dus de deur dicht houdt maar wel drijft is dat erg verwarrend.
Als je in stoelzit achter de bewegingen rijdt kan dit zorgen dan een paard luier wordt en taktmatig uit balans raakt. Een ander zal dan eerder onder je uit rennen, je bent immers toch te laat.
Zo zijn er natuurlijk wel 100 punten die met een kleine verandering een hoop frustratie weg kunnen nemen. Paardrijden is toch iets dat je samen moet doen.

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:25

als ik boos ben op mijnpaard (of mijn paard op mij :p) dan laat ik hem even stilstaan of stap ik ermee rond..
of ik doe de oefening even niet en doe iets wat leuk is voor ons allebei bv een sprongetje maken ;)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:37

erg herkenbaar,
en het gaat alleen maar meer mis zodra je ook nog boos word.
Ik probeer me er niks van aan te trekken en gewoon door te gaan.
Eerder ging mijn pony vaak slaan met het hoofd, en dan werk ik boos.
Tegenwoordig geef ik dan net een beetje meer been en iets kneden met de hand,
paardje geeft na doet wat ik zeg en we zijn beiden tevreden.
Sinds ik met meer rust rij, is het vertrouwen ook erg verbeterd, en zijn we echt een team aan het worden:)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:27

Rosanna1990 schreef:
erg herkenbaar,
en het gaat alleen maar meer mis zodra je ook nog boos word.
Ik probeer me er niks van aan te trekken en gewoon door te gaan.
Eerder ging mijn pony vaak slaan met het hoofd, en dan werk ik boos.
Tegenwoordig geef ik dan net een beetje meer been en iets kneden met de hand,
paardje geeft na doet wat ik zeg en we zijn beiden tevreden.
Sinds ik met meer rust rij, is het vertrouwen ook erg verbeterd, en zijn we echt een team aan het worden:)

ja inderdaad het gaat eigenlijk alleen maar minder goed als ik boos word, mijn pony pikt het niet als ik dat doe namelijk......
vandaag weer les gehad, ging best heel goed madam had er zin :9
alleen één frustratiemoment toen ik vond dat ze niet goed reageerde op mijn been gaf ik een tik met de zweep die eigenlijk harder aankwam dan in eerste instantie de bedoeling was.
toen protesteerde ze d.m.v steigeren, dat vind ik dan best spannend eigenlijk want ja het is toch een D pony geen shetlander maar was me eigen schuld volgens instructrice.
ze doet dat ook weleens als ik het gewoon wel goed doe, dan vind ze het zo moeilijk en kan ze het echt even allemaal niet meer bolwerken in dat koppie van d'r dan staat ze gewoon helemaal te shaken onder je :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:43

Ja, ik heb dat ook. Gelukkig wordt het al steeds minder, ik heb namelijk de ideale remedie gevonden: mijn paard :D Zodra je tegen hem niet eerlijk bent heb je een kwaaie aan 'm. Ik heb echt mijn geduld zo goed getraind de afgelopen maanden, en soms raak ik het nog wel eens kwijt maar het lukt me nu meestal wel om gewoon even een paar rondjes te stappen aan een lang teugeltje, of iets te gaan doen wat wel goed gaat en wat we allebei leuk vinden. Bedenk ook dat het niet meteen goed MOET gaan, als het niet goed gaat kun je er ook een boel aan hebben om erover na te denken hoe je het de volgende keer anders gaat aanpakken. Uiteindelijk ben je voor jezelf bezig, en was je gaan paardrijden omdat dat LEUK is, of niet dan? :D