pony loopt niet door in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rozahorse

pony loopt niet door in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:16

Ik heb een hele lieve fjord van 13 jaar die het vertikt om in stap door te lopen.
Ik rij alleen met haar buiten maar krijg haar niet lekker voorwaarts ze sloft maar wat rond.
Als we met meer zijn loopt ze wel door dus weet datr ze het kan.
Extra beenhulp werkt een paar stappen en dan valt ze terug in haar oude tempo.
Gallop is geen probleem dan gaat ze als een speer af.
In draf loopt ze ook weleens te langzaam naar mijn idee.
Soms geef ik een tik bij maar ook dit werkt maar een paar stappen.
Ze is verder in goede conditie en naar huis toe stapt ze verder ook snel.
Het is echt alleen in het begin.

lisa1052

Re: pony loopt niet door in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:22

Gewoon goed consequent aanpakken!!
3x been en daarna een tik met de zweep, gewoon een poosje volhouden, stemhulp kan ook goed werken ;)

suc6!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:24

oke ik ga het proberen.
Vind het wel sneu iedere keer een tik te geven maar ze moet wel luisteren.
Als ik mijn stem verhef schiet ze vaak wel naar voren maar zakt dan weer terug.

ilovehorsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:26

als ik jouw was zou ik consequnt zijn(of hoe schrijf je dat).
gewoon een tik met de zweep en anders stem erbij,, en je kunt ook gaan longeren en goed oefenen todat ze doorblijft stappen ofzow

zelf heb ik het ook maar als je haar een tikje geeft loopt ze weer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:27

rozahorse schreef:
oke ik ga het proberen.

Citaat:

Het doel van consequent een tik erbij geven is dat ze doorkrijgt van been gaat vooraf aan tik, dus ik reageer al maar bij been. Als je been geeft, ze doet niks en je doet er niks aan, waarom zou ze dan reageren op been?

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:28

longeren is het grootste probleem.
Bij mij komt ze stijgerent op me af.
Met rijden luistererd ze verder wel heel goed .
Mijn man kan haar wel longeren zonder problemen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:29

Asyaa schreef:
rozahorse schreef:
oke ik ga het proberen.

Citaat:

Het doel van consequent een tik erbij geven is dat ze doorkrijgt van been gaat vooraf aan tik, dus ik reageer al maar bij been. Als je been geeft, ze doet niks en je doet er niks aan, waarom zou ze dan reageren op been?

Ik geef haar wel een tik hoor maar kan wel aan de gang blijven.
Maar ik moet gewoon doorzetten hoor ik dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:32

rozahorse schreef:
Asyaa schreef:

Ik geef haar wel een tik hoor maar kan wel aan de gang blijven.
Maar ik moet gewoon doorzetten hoor ik dus.

Inderdaad doorzetten :)
Sommige paarden kunnen het 'slome' heel lang volhouden (zeker als ze dit een tijd heb mogen doen) , maar als je het consequent genoeg doet en het ook volhoud dan hoef je uiteindelijk geen tik meer te geven en reageert ze gewoon al bij been (en dit zou je dan nog verder kunnen omzetten naar bijv. andere hulpen).

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:34

oke heel erg bedankt.
Ik ga het zaterdag proberen met haar.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:24

doet ze het alleen op de heenweg dat ze vertraagd? of ook op andere momenten?
als ze het ook op andere momenten doet, is het belangrijk om goed met de beweging van je paard mee te gaan.
sommige ruiters kunnen door het "vastzetten" van hun zit de gang van hun paard vertragen.
Doet ze het alleen op de heenweg dan kan ze moeite hebben met van huis weggaan. Dan zal je dit vnl. moeten trainen.
Succes!

www.padany.nl

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 08:52

Een tik geven heeft geen zin, dan gaat hij het doen voor de tik,
Hoe is ze in de bak aan de hulpen,
Je zegt zelf al dat longeren niet gaat want dan gaat ze steigeren,
Ik zou dan dus echt het probleem bij jou zelf zoeken,
Neem eens wat lessen in los en rondwerken , want als je het paard vanaf de grond al niet onder controle hebt waarom zou hij het dan wel onder het zadel voor je doen?
Leer een leider te zijn en dat bereik je niet met een tik.

Bedenk ook dat elk paard zijn eigen basis tempo heeft ga daar eens mee spelen, laat hen langzamer stappen en dan weer terug naar het basis tempo, maar dat zijn allemaal basis dingen die je als je rijd toch zou moeten weten, dus mijn advies is werk aan jezelf en neem les .

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:12

sporen er in!
en anders een zweep

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:44

zafina1 schreef:
sporen er in!
en anders een zweep

Mag maar hopen dat jij geen paard in je bezit hebt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:48

midgie schreef:
Een tik geven heeft geen zin, dan gaat hij het doen voor de tik,
Hoe is ze in de bak aan de hulpen,
Je zegt zelf al dat longeren niet gaat want dan gaat ze steigeren,
Ik zou dan dus echt het probleem bij jou zelf zoeken,
Neem eens wat lessen in los en rondwerken , want als je het paard vanaf de grond al niet onder controle hebt waarom zou hij het dan wel onder het zadel voor je doen?
Leer een leider te zijn en dat bereik je niet met een tik.

Bedenk ook dat elk paard zijn eigen basis tempo heeft ga daar eens mee spelen, laat hen langzamer stappen en dan weer terug naar het basis tempo, maar dat zijn allemaal basis dingen die je als je rijd toch zou moeten weten, dus mijn advies is werk aan jezelf en neem les .

hier sluit ik me bij aan :j
heb er zo precies hetzelfde idee over, heb je ook les?

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 02:15

je moet proberen om de hele tijd te drijven en de hele tijd soms een tikje er bij geven. je moet goed met je benen rijden, maar echt de hele tijd. meestal krijg je zo elk paard aan't lopen ;);)

greetzz!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 08:56

dapphie123 schreef:
je moet proberen om de hele tijd te drijven en de hele tijd soms een tikje er bij geven. je moet goed met je benen rijden, maar echt de hele tijd. meestal krijg je zo elk paard aan't lopen ;);)

greetzz!

Maar het is niet de manier, denk dat jij ook wel wat lesjes kan gebruiken zo te lezen.
Je benen zijn hulpmiddelen , net als een spoor of zweepje, zijn geen dingen om steeds maar harder te sporen of te tikken, zelfde als bit gebruik, een bit is geen rem en geen stuur.

Cardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 09:51

lisa1052 schreef:
3x been en daarna een tik met de zweep, gewoon een poosje volhouden, stemhulp kan ook goed werken ;)

suc6!

inderdaad, je moet gewoon even streng zijn, dat hij echt even moet gaan luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:14

Waarom zou je je paard over zijn tempo willen jagen? Daar snap ik echt de ballen niet van hoor. Weet jij uberhaupt het verschil tussen hard stappen en actief stappen? daar zit namelijk een wereld van verschil in... Men vind namelijk ook altijd dat mijn paard sloom stapt en niet actief. Maar hij stapt wel degelijk actief. Maar niet hard want zijn eigen tempo is gewoon niet zo vlug... Dan kun je hoog of laag springen maar je paard zal echt niet harder gaan stappen hoor.... Het eenige wat je uiteindelijk aan het doen bent is dat dier in zijn ribbenstampen en hem vooruit slaan met de zweep. En ik neem aan dat dat niet je bedoeling is of wel? Neem goed les van iemand die er verstand van heeft (helaas zijn die erg schaars) En leer het verschil tussen hard en actief stappen en draven.

En dat je zegt dat hij in een groep wel "actief" loopt kan goed kloppen ja... de groep vormt dan een "kudde" en geen enkel paard wil achter blijven. Want dan kan hij opgevreten worden. Dus een paard zal zich dood rennen als dat nodig is om bij de kudde te blijven... Dus denk iets verder na voor je je paard. Vooruit gaat slaan...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:00

Je zegt dat het alleen in het begin is..
Natuurlijk moet je consequent zijn maar misschien moet je paardje even loskomen en opwarmen.
Gun hem deze tijd ook, het ene paard heeft daarvoor wat langer nodig dan het andere.
Zweep en sporen zijn om je hulpen te verfijnen dus daar zou ik minimaal gebruik van maken.
Probeer ook niet te vaak been te geven, daarmee stomp je alleen maar af.
Geef been als het paard terugkomt en probeer ook goed op je eigen houding te letten en licht te zijn.
Laat je paard zijn pas afmaken, het ene paard stapt nou eenmaal sneller dan het andere.
Gun hem vooral de tijd om los te komen en dwing dat niet teveel af!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:09

Anoniem schreef:
Waarom zou je je paard over zijn tempo willen jagen? Daar snap ik echt de ballen niet van hoor. Weet jij uberhaupt het verschil tussen hard stappen en actief stappen? daar zit namelijk een wereld van verschil in... Men vind namelijk ook altijd dat mijn paard sloom stapt en niet actief. Maar hij stapt wel degelijk actief. Maar niet hard want zijn eigen tempo is gewoon niet zo vlug... Dan kun je hoog of laag springen maar je paard zal echt niet harder gaan stappen hoor.... Het eenige wat je uiteindelijk aan het doen bent is dat dier in zijn ribbenstampen en hem vooruit slaan met de zweep. En ik neem aan dat dat niet je bedoeling is of wel? Neem goed les van iemand die er verstand van heeft (helaas zijn die erg schaars) En leer het verschil tussen hard en actief stappen en draven.

En dat je zegt dat hij in een groep wel "actief" loopt kan goed kloppen ja... de groep vormt dan een "kudde" en geen enkel paard wil achter blijven. Want dan kan hij opgevreten worden. Dus een paard zal zich dood rennen als dat nodig is om bij de kudde te blijven... Dus denk iets verder na voor je je paard. Vooruit gaat slaan...

hier is echt niks aan toe te voegen, goeie reactie..

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 15:16

ik vind zeker dat je niet moet gaan slaan.
In de bak loopt ze nooit worden alleen buitenritten mee gemaakt.
Als er een ander bij is loopt ze wel door.
Ik heb meerdere bijrijders en ze doet het bij allemaal.
Misschien moet ze inderdaad op gang komen.
Denk niet dat het aan mij ligt.
Onder het zadel luistert ze bij mij verder prima niks aan de hand.

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:13

Elke paard/pony moet even inkomen met rijden
Een pony mag nie op haar/zijn tempo lopen maar op die van het baasje
Maar houd er rekening mee dat je pony mischien even in moet lopen

verder nog suc6

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:07

Als je paard inderdaad vanzelf aktiever word zie ik het nut er niet van om hem dan harder te laten stappen..

Rij je vaak dezelfde route? kan ook zijn dat ze er in het begin niet zoveel zin in heeft omdat het teveel routine is? Had die van mij ook een tijdje omdat we even geen ander rondje konden maken, halverwege had hij echter wel haast :p

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:55

Volgens mij is het nog niet genoemd, maar door schijnovergangen te rijden van bijvoorbeeld stap naar draf maak je je paard ook actiever aan je been. Bereid hem voor voor de draf, en juist voordat hij wegdraaft neem je hem weer rustig terug naar stap en stap je actief door.
Ook is er zoals nini_roosje al zegt een verschil tussen snel stappen en actief stappen. Denk goed na of je paard écht sloom stapt, of dat hij gewoon niet zo snel is, maar wél actief stapt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:15

Als je dit op deze manier gaat proberen op te lossen krijg je uiteindelijk een paard dat nergens meer op gaat reageren.
Want je bent op die manier je paard aan het desensybiliseren voor het been, das ongevoelig maken voor het been of voor de hulpen.
Totaal verkeerd dus.

dapphie123 schreef:

greetzz!