Een Draver en een Thiedeman

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jackie1298

Een Draver en een Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 13:16

Hallo, wij zijn ook redelijk onervaren en hebben een 9 jarige draver met veel privelessen hebben wij haar aardig terug kunnen rijden.. Met behulp van een Thiedeman Teugel..Nu zijn we naar een nieuwe stal verhuist en daar word tegen ons gezegd dat een Thiedeman helemaal niet goed is voor een draver vanwege een of andere spier die van haar nek naar haar rug loopt! Nu we de thiedema eraf hebben gehaald begint ze weer aardig te racen en te trekken, niet te houden, mijn dochter van 10 rijd er ook op, voor haar is dit geen doen..Verder is het een goudeerlijk heerlijk paardje en zijn wij er heel blij mee, maar best ontweten met een hoop dingen.. Die zegt dit en die zegt dat....Wie heeft er meer ervaring met een draver en een thiedeman?

Stephaniiee_

Re: Een Draver en een Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:18

Ik had een draver en reed ook met een thiedemann, reageerde hier super op en heb niks gemerkt van een spiertje, geen spierpijn oid.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:20

Ik heb ook een draver!
was 13 toen ik hem kreeg en kwam net van de renbaan,

ik als 13 jarige kon hem natuurlijk nooit houden dus heb hem het eerste jaar met thiedeman gereden.
Een draver die is gewend om te hangen maakt hier dus extra gebruik van en gaat heel erg hangen op thiedeman plus je handen.
En dit krijg je er heel erg moeielijk weer uit.
maar als je alleen recreatie wil gaan rijden is het natuurlijk wel een oplossing.

Ik heb hem nu na 5 jaar zover dat hij zonder hulpteugel ontspannen loopt en dat is natuurlijk het ideaalste.

succes ermee!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:26

Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat als je gewoon normaal met de thiedeman omgaat dat het goed te doen is. Kijk als je er gewoon verkeerd mee omgaat vraag je om problemen, maar als je gewoon zachte handen hebt en niet gaat trekken enz dan gaat dat denk ik prima ;)
Succes! :)

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:37

Wij zijn recreatieve ruiters, zachte handen, geen zweep, geen sporen etc..Ze hoeft ook niet in een krul te lopen..Het gaat mij erom dat als het werkelijk waar is dat een thiedeman echt niet goed is voor een draver een andere oplossing moet zoeken en welke...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:48

Jackie1298 schreef:
Wij zijn recreatieve ruiters, zachte handen, geen zweep, geen sporen etc..Ze hoeft ook niet in een krul te lopen..Het gaat mij erom dat als het werkelijk waar is dat een thiedeman echt niet goed is voor een draver een andere oplossing moet zoeken en welke...

Zoals ik dat hier lees denk ik dat er niets verkeerds aan is hoor ;)
Er zijn mensen die er misbruik van maken maar in dit geval absoluut niet ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:52

Tja.. de veiligheid van je dochter gaat toch voor het gekletst van mensen. Dat een thiedeman niet goed is voor een draver (en voor andere paarden geen probleem?) is niet waar als je hem op de juiste manier gebruikt. Echter moet je er wel naar streven uiteindelijk je paard te kunnen rijden zonder thiedeman. Voor een meisje van 10 die zelf nog veel moeten leren is dat nu dus nog niet mogelijk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:10

Als de Thiedeman goed afgesteld staat is er geen probleem,bijna al onze dravers worden met Thiedeman buiten gereden.Daarbij staat de veiligheid voorop.
Wat is de reden dat hij zo gaat rennen,heeft hij gekoerst..is hij altijd achterna gezeten?Misschien kun je eens kijken of hij wat bijgeschoold kan worden door iemand die weet waar hij mee bezig is.Ook niet onbelangrijk,doet niets hem zeer?Lichamelijk zoals rug,hals,gebit en zit het tuig lekker.

Dravers zijn heel gevoelig maar keihard dus sluit medische oorzaak of een niet lekker zittend tuig niet uit.

Als dit alles geen probleem is en hij blijft rennen dan zou ik niet weten waarom je die thiedeman eraf zou moeten halen.Niemand zit tenslotte op een ongeluk te wachten hoor ;)

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:30

Hoi Tinky,

Ze heeft lange en korte baan gedaan tot 2007...En inderdaad dat wij haar kregen veel problemen gehad, kreupel linksachter, Therapeut erbij gehaald....toen we haar kregen maakte ze met aansingelen een geluidje, er werd gezegd dat alle merries dat deden....Naar verloop van tijd begon ze te happen en te trappen met opzadelen..kraker erbij gehaald...ging iets beter..maar bij het opzadelen bleef het een probleem, niet stil meer willen staan met opstappen, trappen, bijten..(wat helemaal niets voor haar is want ze is heel erg lief). veearts erbij gehaald, zadel was niet goed, op laten vullen, nog niets veranderd...Paard in de trailer en naar de vee arts toe, binnenste buiten laten keren...Niets aan de hand...foto's alles was goed totdat het zadel erop ging....dus dat beestje heeft negen maanden met een verkeerd zadel en iemand erop lopen hobbelen..(dat vinden wij heel erg)..Nu hebben we eindelijk een goed passend zadel voor haar sinds oktober, met opzadelen wissel ik mijn routines af, zodat ze niet weet van te voren wat ik ga doen. Dat zadelprobleem zit nog steeds tussen haar oren maar gaat stukken beter, alleen het opstappen geeft nog wel eens problemen, naar achteren trappen linksachter en weglopen terwijl je opstapt..met een beetj geduld gaat dat ook steeds beter...Wij hebben vanaf het begin alle drie privelessen genomen van een proffesioneel iemand en daar ook veel aan te danken met wat we nu met haar bereikt hebben. dat wij haar kregen was er nog minder dan de basis aanwezig en was het alleen maar racen, nu is ze al een heel stuk teruggereden en is er een goede basis, maar het blijft een paardje waar niet iedereen zomaar even op weg rijd, en dat maakt het ook wel leuk, want je moet er iets voor doen om wat te bereiken..Wij zijn er ook erg trots op als leken en recreatieve ruiters bereikt te hebben wat we tot nu toe hebben bereikt en we hebben veel geduld...Ik denk ook dat dat heel belangrijk is..Alleen nu zonder die Thiedeman denk ik wel bij mezelf, we zijn weer terug bij af als ik haar zo zie racen...Wij steken er best veel tijd en energie in, het paardje hoort echt bij ons gezinnetje...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 08:51

Ik heb je een pb gestuurd ;)

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:01

Als je zonder hulpteugel niet fijn kan rijden op je paard zou ik toch iets anders proberen, blijkbaar pakt die thiedeman de oorzaak van het probleem niet aan...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:13

ik begrijp dat jullie er beiden op rijden?
als dat zo is dan zou ik je dochtertje (uit veiligheidsoverwegingen) voorlopig nog maar even met thiedeman laten rijden...
maar misschien is het dan slim om het paard recht te gaan richten en te leren dragen (vanuit de achterhand), zoals je het nu verteld hangt ze in de handen en stuwt ze enorm...
dit deed mijn pony ook en via de rechtrichtende buigingsarbeid van de academische rijkunst is zij veel rustiger geworden en loopt ze veel beter en gebruikt ze haar rug ook veel beter...en aangezien je al hebt aangegeven dat rugproblemen heeft gehad, zou ik je dit aanraden...
je dochter moet dan natuurlijk ook wel op die manier gaan rijden (rechtrichten) maar dan zal ook zij waarschijnlijk zonder thiedeman kunnen rijden in de toekomst...(http://www.paardenbegrijpen.nl http://www.edelester.nl)
mijn pony wordt nu ook verhuurd aan een meisje en er wordt nu op zaterdagmiddag ook mee in kinderlessen gereden...(zie site edelester bij paarden/pony's)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:34

Ik ben geen voorstander van hulpteugel en al helemaal niet van vastzittende dingen als de thiedeman. Paarden kunnen er heerlijk in gaan hangen en inderdaad een verkeerde bespiering ontwikkelen.

Als je je draver goed wilt gebruiken als rijpaard moet je haar rugspieren en buikspieren op de juiste manier gaan trainen. Hiervoor moet je haar nagevelijk (en dat is nie tin de krul want dat is vaak een valse knik) gaan leren rijden en met de achterhand er goed onder. Dravers hebben meestal een erg stuwend achterbeen en het kost wel wat tijd om het meer dragend te krijgen maar uiteindelijk lukt dat wel :)

Ik denk dat je met de de door lammie genoemde site al een heel eind in de goede richting komt.

Wat betreft het opstappen. Ik weet niet of je via een krukje opstapt maar vaak heeft dit een positief effect omdat je dan minder aan 1 kant van het paard hangt en je ze niet uit hun balans haalt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:08

wij stappen idd ook altijd met krukje op...

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:17

waarom probeer je geen martingaal ?
dan kan hij zijn neus nog wel omhoog doen maar je kan de lengte zelf verstellen.
zolang het paard zijn hoofd in de juiste positie houd doet deze niets verkeerd ..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:59

Als ik buiten rijdt, heb ik ook altijd een thiedemann bij mijn fjord.
Hij staat zo ingesteld dat ie pas in werking komt als ze dr hoofd in dr nek wil gooien. Nu doet ze dat nooit, maar aangezien ze langs een 80km weg staat en er tussen weg en parallelweg niets zit..kies ik ook voor mijn eigen veiligheid.

Ze loopt eigenlijk altijd aan een lange teugel.

Ik ben er dus niet op tegen als hij juist gebruikt wordt.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:34

nou rijden met thiedeman kan best alleen los je daar op den duur de problemen niet mee op denk.
ik heb zelf ook een draver en die even heel kort met thiedeman gereden.
was voor mij geen oplossing want de mijne ging trekken en heel hard omdat ze alleen maar op haar voorbenen en mijn handen liep. toen een paar keer les gehad van iemand die vond dat ik haar helemaal los moest laten dus zo ongeveer bij de gesp vast houden nou daar ben ik dus nu nog af en toe mee bezig en ze kan nu al beter haar evenwicht houden en rij buiten als het even kan ook met een lang teugeltje wil nog niet altijd en af en toe komt het weer even helemaal boven dat ze hard moet hoop dat dat er nog uit gaat maar ja we zien wel sterkte ermee

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:38

Ik rij mijn Draver ook met een Thiedeman, maar alleen in het bos aangezien hij anders inderdaad zijn kop in de lucht gooit en dan zijn rug héél erg wegdrukt. In de bak rijden we wel zonder. Ik heb hem nog geen 2 maanden maar het is wel de bedoeling dat we over een maandje zonder thiedeman rijden in het bos, want ik ben er ook niet zo'n voorstander van.... maar zijn vorige eigenaar reed er ook mee dus ik bouw langzaam af als we elkaar goed vertrouwen.

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 14:00

Hi, een martingaal hebben wij voor de thiedeman geprobeerd maar had ze niets van...Toen werd de Thiedeman geadviseerd en dat ging/gaat prima..Want inmiddels hangt hij er weer aan..

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:32

veiligheid voorop, zoals hier ook al meerdere malen genoemd is..
als alle mogelijke lichamelijke klachten zijn uitgesloten. (denk bijv. aan gebitsproblemen, rugproblemen, hoeven, hoefbeslag) kan het zijn dat je paard nog wat meer tijd en training nodig heeft naar de nieuwe manier van bewegen.
Als je voorlopig nog met hulpteugel wilt rijden, kun je misschien eens denken aan een ervaren ruiter die je paard kan
bijscholen zonder hulpteugel zodat jullie daar dan in de toekomst profijt van kunnen hebben. Misschien iemand van de stal waar je nu staat? Succes!
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-01-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:56

je kan even met een hulpteugel rijden om ongelukken te voorkomen ja, maar het is wel de bedoeling dat je intussen het probleem oplost toch?
heel veel dravers gaan net racen als je druk zet op het bit. bij de mijne (en neen ik wil geen propaganda voeren) heeft de overgang op een bitloos hoofdstel echt enorm geholpen. het was alsof er plots een rust over hem kwam en nu lijkt hij wel een quarter die met zn neusje over de grond rondjogd door de bak! t grappige is dat ik nu, na een paar jaar sidepull & neckrope ook terug een bitje kan indoen en hij hier nu wel nageeflijk op is.
(maar nu loopt ie prima, dus wat is daar het nu van he :+)

hopelijk kan je lesgever je verder helpen om het racen eruit te krijgen zodat je geen hulpmiddelen nodig hebt!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:06

mijn draver is inderdaad ook rustiger geworden sinds zij met een academische kaptoom wordt bereden.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:53

Dat je draver niet met thiedeman mag worden gereden is naar mijn wetentheid echt kant en klare B*lshit..

Dat je afhankelijk bent van je thiedeman en dus niet zonder kan vind ik wel minder. Ik ben niet echt iemand van de hulp teugel
al vind ik het geen probleem om er af ent oe gebruik van te maken voor bepaalde training of gelegenheid. Toch vind ik niet dat je er
afhankelijk van moet worden. Ik zou dus proberen zo min mogelijk gebruik van de thiedeman te maken.

Begin bijvoorbeeld met en eindig zonder. Wanneer ze druk is gebruik je hem wat mij betrefd meer/langer maar wanneer
ze rustig is probeer dan lekker zonder :D

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:02

Misschien kan je ipv thiedeman met elastiek als hulp rijden. Ik rij een draver bij, en merk bij iets druk op de teugel versnelt hij direct. Probeer hem te rijden met zo min mogelijk druk aan het bit en zoveel mogelijk op de benen. Versnellen paard = is rustiger lichtrijden zodat hij zijn tempo kan afnemen. Probeer je draver te laten stoppen op je zit, zodat die leert op je zit te letten en daardoor weet wat langzamer lichtrijden betekend. Zoek een instructeur die ervaring heeft met dravers.

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:11

Hallo,

Allereerst bedankt voor alle goede tips!

de instructeur die wij hadden vertelde juist dat een thiedeman niet goed was voor een draver....En heeft een draver naar een aardige hoge klasse gereden..Het harder gaan met druk op het bit is er al lang uit, daar zijn wij mee begonnen dat we haar kregen..tempo afnemen op zit doet ze ook, maar niet als ze het in haar hoofd heeft om te racen..ze loopt nog vooral op de stem, ze reageert nog niet op alle beenhulpen..