Pony weigert zodra hindernissen hoger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Pony weigert zodra hindernissen hoger worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:28

Hallo! :wave:

Heel misschien kennen jullie ons probleempje al, zo niet, zal ik het eventjes uitleggen.
Het is zo, dat als we een keertje gaan springen, hij alles súper springt.
Hij basculeert goed, hij trekt z'n voorbenen mooi in, springt niet te vroeg/te laat etc.

Maar zodra de hindernis rond de 80 cm komt, vertikt hij het gewoon om te springen, terwijl ik weet dat hij het wel kan.
Want als er een sprong staat van 60, springt hij er overheen alsof het 1.10 is.
Voorbeeldje: http://94.100.122.136/751250001-7513000 ... _dcj5.jpeg

Maar zodra de hindernis dus rond de 80 cm komt, springt hij niet meer.
Sommige bokkers zeiden dat het een gebrek aan ervaring was, sommige zeggen dat hij niet goed kan inschatten wanneer hij moet springen.
Maar dit snap ik niet echt, omdat hij zo goed en netjes springt.

Dus ik was benieuwd, of iemand hier ons kon helpen :)

Dit is volgens mij ons record (80); http://94.100.122.240/751250001-7513000 ... _Toq2.jpeg
en 5 cm hoger :+ ; http://94.100.116.80/751250001-75130000 ... _Naes.jpeg

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:34

Misschien ben je zelf nu ook een beetje gespannen omdat je al weet dat hij gaat weigeren. Als hij weigert en niet langs de hindernis schiet moet je vooral probeeren meer met je hand naar voren te gaan ( doe je op de foto waar hij wel springt niet genoeg) en je benen goed eraan.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:38

Mona2000 schreef:
Misschien ben je zelf nu ook een beetje gespannen omdat je al weet dat hij gaat weigeren. Als hij weigert en niet langs de hindernis schiet moet je vooral probeeren meer met je hand naar voren te gaan ( doe je op de foto waar hij wel springt niet genoeg) en je benen goed eraan.

Dat kan inderdaad zo zijn!
Maar, hij schiet ook langs de hindernis, dit doet hij zelfs redelijk vaak.
Ook zal ik meer gaan meegeven :)

Dit is wel goed toch? (alleen nog een beetje contact houden)
http://i307.photobucket.com/albums/nn30 ... ee/9-2.jpg

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:39

wat zeer waarschijnlijk is omdat het hoger word jij er een btje tegenop kijkt en op het moment dat je naar de hindernis gaat zelf stopt met rijden en het de pony uit laat zoeken.
Heeft er al eens iemand anders met je pony gesprongen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:41

Heb je hem wel eens zo hoog laten vrij springen, hoe springt hij dan en zo ja, wat is dan de maximale hoogte die hij wil/kan springen?

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:42

odenxia schreef:
wat zeer waarschijnlijk is omdat het hoger word jij er een btje tegenop kijkt en op het moment dat je naar de hindernis gaat zelf stopt met rijden en het de pony uit laat zoeken.
Heeft er al eens iemand anders met je pony gesprongen?

Hem het zelf laten uitzoeken en stoppen met rijden, deed ik ong. een jaar geleden, nu niet meer :)
Ik houd nu erg goed me been eraan en sluit hem op.
Heb ookal meerdere springlesen en clinics (ook van Rom Vermunt) gevolgd, en zelfs hun zaten te kijken van ; 'hm..'

Hij is nu 15, vroeger heeft de eigenaar met hem gesprongen.
Toen heeft hij wel wat hoger gesprongen, maar hij werd de hindernis over gejaagd/geslagen,
en dit wil ik absoluut niet, hij heeft er net weer een beetje plezier in :)
Tuurlijk geef ik wel een corrigerend tikje, maar ik sla hem niet tot moes

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:43

Maflinger_S schreef:
Heb je hem wel eens zo hoog laten vrij springen, hoe springt hij dan en zo ja, wat is dan de maximale hoogte die hij wil/kan springen?

Dat weet ik eigenlijk niet!
We staan op een pensionstal, daar mogen de paarden niet los in de bak gezet worden..

Maar misschien ga ik het wel een keer vragen of het toch mag (al is de kans klein..) :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:44

Ik heb dat ook met mijn pony. Zodra het hoger wordt, ben ik zelf wat minder zelfverzekerd en soms verslapt mijn consentratie en dan gaat ze dus langs de hindernis op. Ik moet haar goed tussen 2 handen en benen 'opsluiten' en zelfverzekerd richting de hindernis rijden. Dan is het vaak geen probleem. Heb je les van een springinstructeur? Dat heeft bij mij heel erg geholpen, want ik had erg veel vertrouwen in die van mij.

odenxia

Oke, en als je nu eens iemand anders een sprongetje laat maken doet hij dan het zelfde als bij jou?

Dees

Chernique schreef:
Toen heeft hij wel wat hoger gesprongen, maar hij werd de hindernis over gejaagd/geslagen,
en dit wil ik absoluut niet, hij heeft er net weer een beetje plezier in....

Welnu, je pony vertelt je heel duidelijk dat hij niet hoger wil.
Leer naar je pony luisteren.

Laten we wel wezen, als jij op school een te moeilijke opdracht krijgt,d an haak je immers ook af.
Je pony doet niets anders.

Als jij écht wilt dat je pony plezier heeft in zijn werk, probeer je niet langer over zijn grenzen te gaan.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:45

Misschien heeft hij gewoon geen zin meer erin of ook nooit gehad! Moet hij dan perse hoger dan 80 cm springen??

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:46

odenxia schreef:
Oke, en als je nu eens iemand anders een sprongetje laat maken doet hij dan het zelfde als bij jou?

Niemand springt nu meer op deze pony :)
Mijn vriendin heeft 1x een klein kruisje gesprongen, maar hij springt dit zelfs als je zonder zadel en met een lang teugeltje aan komt rijden :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:47

Dees schreef:
Chernique schreef:
en dit wil ik absoluut niet, hij heeft er net weer een beetje plezier in....

Welnu, je pony vertelt je heel duidelijk dat hij niet hoger wil.
Leer naar je pony luisteren.

Laten we wel wezen, als jij op school een te moeilijke opdracht krijgt,d an haak je immers ook af.
Je pony doet niets anders.

Als jij écht wilt dat je pony plezier heeft in zijn werk, probeer je niet langer over zijn grenzen te gaan.

Ja hier heb ik inderdaad ook aan zitten denken hoor, we springen al een jaar rond de 70 cm, niets mis mee :)
Maar ik vroeg me gewoon af, of we dit iets konden verhogen, omdat ik gewoon weet dat hij het kan.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:48

Ja maar niet meer wil........

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:48

Mona2000 schreef:
Misschien heeft hij gewoon geen zin meer erin of ook nooit gehad! Moet hij dan perse hoger dan 80 cm springen??

Sorry hoor, maar ik zie gewoon hoe hij geniet als hij over een hindernis springt.
Ik dwing hem ook niet om over de 80 heen te springen, ik vroeg me gewoon af óf het uberhaupt nog mogelijk was.
Omdat hij zoveel hoger kán springen dan hij doet.

Verder wil ik wel zeggen, ik wil helemaal geen meter met deze pony springen hoor.
Ik vroeg me gewoon af of jullie ons misschien konden helpen :)

Misschien draafde ik zelf ook wel teveel door, omdat ik gewoon weet dat hij hoger kan :P

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:50

probeer is met een kruisje die 5cm hoger te halen ,want je verandert in 5cm de hele bouw en als je hem met kruis kan ,dan is dat nog steeds geen oplossing op de vraag waarom ,maar je kan het proberen ,anders ff iemand scoren die het wil doen ,iemand die het wel goed kan instructrice/teur bijv.

mijn paard doet iedere keer als of hij zijn opa is [zie link] als we over iets laag heen gaan ,maar dat heeft temaken met onervaren heid

http://www.youtube.com/watch?v=SDmzivp5 ... re=related

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:52

nl_t schreef:
probeer is met een kruisje die 5cm hoger te halen ,want je verandert in 5cm de hele bouw en als je hem met kruis kan ,dan is dat nog steeds geen oplossing op de vraag waarom ,maar je kan het proberen ,anders ff iemand scoren die het wil doen ,iemand die het wel goed kan instructrice/teur bijv.

mijn paard doet iedere keer als of hij zijn opa is [zie link] als we over iets laag heen gaan ,maar dat heeft temaken met onervaren heid

Oke ik zal het proberen :)

Maar, is dat echt jouw paard in die link....? ;p

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:54

Chernique schreef:
nl_t schreef:

Oke ik zal het proberen :)

Maar, is dat echt jouw paard in die link....? ;p

Oke ! succes!!! nej dat is ze opa [Narcos II, vader Harcos ,die vader mijn paard:D]

Chernique

Re: Pony weigert zodra hindernissen hoger worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:54

Ooh zo!
Ik las het verkeerd :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:54

Misschien heeft hij een slechte ervaring (of meer) gehad met hogere hindernissen (zeker als je zegt dat hij in het verleden over hogere hindernissen gejaagd werd ;)).
Dan zit het gewoon tussen z'n oren...
Ik vind het erg goed dat je hem niet hard straft, ik kan me niet voorstellen dat hij zonder reden opeens weigert op een bepaalde hoogte...

Ik weet niet of je normaal gesproken zelf afstapt en de hindernissen verbouwt of dat er altijd iemand bij is? Als de hindernis namelijk elke keer een stukje hoger gezet wordt dan heeft hij dat natuurlijk dondersgoed door (en jij ook... ;))
Probeer eens de hindernis na elke sprong op een andere hoogte te laten zetten, dus ook omlaag bouwen: 40-60-50-70-60-50-70-50-60-70-50-80-60 etc. Zo raak jij 'de kluts kwijt' qua hoogte en weet jij ook niet wanneer de hindernis op 80 staat...zodra jij erop af rijdt in de volle overtuiging dat het gewoon 60cm is zal hij dat waarschijnlijk van jou overnemen...
Het is denk ik een kwestie van erg veel afwisselen en hem zodanig aan het werk zetten dat hij niet meer bezig is met de hoogte. Bouw eens een dubbel waarbij de 2e hindernis steeds van hoogte veranderd (ook hier geldt, bouw ook eens omlaag ) en zet jezelf het doel om de galopssprongen te regelen, van 5 naar 6 of 6 naar 5, gewoon niet met de hoogte bezig zijn..

Ik denk dat jullie probleem zit in de hoogte als 'doel'...jij wil inmiddels zo graag over de 80cm grens heen en dat voelt hij (hier is niks mis mee hoor, het is absoluut geen kritiek, ik denk dat velen dat hebben...).

Heel veel succes, lijkt me een lastig maar zeker niet onmogelijk project ;)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:58

Chernique schreef:
Ooh zo!
Ik las het verkeerd :)

:D ik denk dat mariekeS wel een goed punt heeft met het afbouwen ,of indd met een kruisje ,lijkt lager en dat is het ook :P maar voor het paard lijkt het ook wel weer hoger [ik volg me zelf ook niet meer hoor ;) ] maar hoeveel hindernissen heb je? anders kan je in uitjes gaan rijden ,ik ben 2jaar terug met een ander paard door de hindernis gegaan en toen lagen we naast elkaar ,dus ik ben nu bezig zelf met me vertrouwen ,k heb nu krap 1 meter gesprongen ,dat vertrouwen groeide snel door de inuitjes :D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:01

MariekeS_ schreef:
Misschien heeft hij een slechte ervaring (of meer) gehad met hogere hindernissen (zeker als je zegt dat hij in het verleden over hogere hindernissen gejaagd werd ;)).
Dan zit het gewoon tussen z'n oren...
Ik vind het erg goed dat je hem niet hard straft, ik kan me niet voorstellen dat hij zonder reden opeens weigert op een bepaalde hoogte...

Ik weet niet of je normaal gesproken zelf afstapt en de hindernissen verbouwt of dat er altijd iemand bij is? Als de hindernis namelijk elke keer een stukje hoger gezet wordt dan heeft hij dat natuurlijk dondersgoed door (en jij ook... ;))
Probeer eens de hindernis na elke sprong op een andere hoogte te laten zetten, dus ook omlaag bouwen: 40-60-50-70-60-50-70-50-60-70-50-80-60 etc. Zo raak jij 'de kluts kwijt' qua hoogte en weet jij ook niet wanneer de hindernis op 80 staat...zodra jij erop af rijdt in de volle overtuiging dat het gewoon 60cm is zal hij dat waarschijnlijk van jou overnemen...
Het is denk ik een kwestie van erg veel afwisselen en hem zodanig aan het werk zetten dat hij niet meer bezig is met de hoogte. Bouw eens een dubbel waarbij de 2e hindernis steeds van hoogte veranderd (ook hier geldt, bouw ook eens omlaag ) en zet jezelf het doel om de galopssprongen te regelen, van 5 naar 6 of 6 naar 5, gewoon niet met de hoogte bezig zijn..

Ik denk dat jullie probleem zit in de hoogte als 'doel'...jij wil inmiddels zo graag over de 80cm grens heen en dat voelt hij (hier is niks mis mee hoor, het is absoluut geen kritiek, ik denk dat velen dat hebben...).

Heel veel succes, lijkt me een lastig maar zeker niet onmogelijk project ;)

Hij heeft idd slechte ervaringen gehad met hindernissen rond de 80/100 cm, dus ik denk dat je helemaal gelijk heb met je verhaal :)
Ik bouw zelf nooit de hindernissen op, ik heb altijd iemand mee :)
Ook springen we een beetje hoe jij het zegt, dus ook weer afbouwen etc. maar meestaal staan er maar 2 á 3 sprongen in de bak.
(dus 1 mini kruisje, 1 steilsprong van 50 en 1 wat hoger)
Maar k denk dat het een hele goede manier is, om te gaan werken hoe ji dat zegt :) dat ik ook 'de kluts kwijt raak'.

Wat we ookal hebben gedaan, is en dubbel waarbij de 2 sprongen steeds van hoogte veranderen :) (bijvorbeeld ook de eerste een kruisje, die tweede wat hoger enz.) maar nu je het zegt.. die 2e sprong van de dubbel is áltijd hoger!

Ja, ik merk wel aan mezlf, dat ik over die grens heen wilt en dat hij dat voelt :P
Iniedergeval heel erg bedankt voor je tips, hier hebben we hopelijk echt wat aan! :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:03

Waarom zou je hoger willen springen dan 80 cm? Het gaat er toch ook omdat het leuk is (voor beide partijen neem ik aan)? Doe je ook wel eens wat anders dan springen met hem, lekker buitenritje ofzo?
Als hij niet hoger wil springen dan lijkt de boodschap wel duidelijk..?

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:04

In-uitjes is ook wel een goed idee!
Weet alleen niet de exacte afmeting tussen een in-uitje voor een pony :oo

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:05

laura1986 schreef:
Waarom zou je hoger willen springen dan 80 cm? Het gaat er toch ook omdat het leuk is (voor beide partijen neem ik aan)? Doe je ook wel eens wat anders dan springen met hem, lekker buitenritje ofzo?
Als hij niet hoger wil springen dan lijkt de boodschap wel duidelijk..?

Ik wil niet per sé hoger springen dan 80 hoor :)
Tuurlijk kriebelt het wel, en ik was benieuwd of iemand hier misschien een oplossing wist.

Ik ga hem niets dwingen, maar als het op een rustige manier, door leuk te trainen goed kan komen, zou ik dat wel willen proberen.