Slofteugels ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDefinetly

Slofteugels ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:28

Heey iedereen,

Bedankt dat jullie dit even lezen!
Mijn verzorgpony bokt ontzettend veel. Ze bokt als je op gras rijdt (stap, draf en extreem in galop) en over het algemeen als je probeert te galoperen(Dat gaat als volgt; bok, bok bok galopsprong 1, bokbokbok, galopsprong 2, bokbokbokbokbok.) Haar zadel past niet zo goed meer, dat weet ik. Ze heeft een jaar niks gedaan en nu ik haar verzorg doet ze weer wat. De eigenaresse zei ook dat ik het gewoon eventjes moet proberen en ze anders een nieuw tweedehands zadeltje wil kopen voor haar. Nu haar rug daardoor misschien een klein beetje aangetast is wilde ik haar proberen nagefelijk te rijden, maar dit kan ik dus absoluut niet goed. Het is mij verkeerd aangeleerd (spelen met je teugels, zagen en kneden) Nou zei iemand dat ik zou moeten proberen haar met slofteugel te gaan longeren en daarna rijden. Over het algemeen ben ik geen fan van zo'n ding maar ik zou graag willen dat ze haar rug eronder zet. Iemand anders raadde een gelpad aan maar dit lost het naar beneden rijden probleem natuurlijk niet op... Ik ga dan ook les nemen, 1 keer in de week, maar dit is voor de andere keren in de week. Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door xDefinetly op 30-12-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:30

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:31

Als je zegt dat haar zadel niet past waarom zoek je dan naar een andere oplossing? Paard geeft aan dat het pijn doet, luister er dan naar....

xDefinetly

Re: Slofteugels ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:31

Ik heb er al wat meer aan toegevoegd

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:32

Haar zadel past niet zo goed meer, dat weet ik. Ze heeft een jaar niks gedaan en nu ik haar verzorg doet ze weer wat. De eigenaresse zei ook dat ik het gewoon eventjes moet proberen en ze anders een nieuw tweedehands zadeltje wil kopen voor haar.
...
Over het algemeen ben ik geen fan van zo'n ding maar ik zou graag willen dat ze haar rug eronder zet. Iemand anders raadde een gelpad aan maar dit lost het naar beneden rijden probleem natuurlijk niet op... Ik ga dan ook les nemen, 1 keer in de week, maar dit is voor de andere keren in de week.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:33

Ik weet niet goed hoe je zoiets moet oplossen maar ik zou zowieso stoppen met rijden. Op deze manier doe je haar pijn, en is het rijden voor niemand leuk.
Succes nog! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:34

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:34

Dankje :) Of zonder zadel verder gaan, maar dat is moeilijk met dat gebok en ze schrikt ook nog eens veel van dingen ...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:35

Zelfs na je toevoeging blijf ik erbij dat je een paard niet ontspannen kan krijgen als het zadel pijn doet..

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:36

Ik wil ook niet verder rijden met dat zadel zo ;) Maar is het waar dat een gelpad helpt?

Ik probeer zoveel mogelijk tips te verzamelen. Het is niet zo dat ik zelf heb bedacht met slof te gaan rijden of experimenteren, dat is een tip die ik heb gehad van iemand. Ik ben (zoals ik al zei) helemaal geen fan van hulpteugels.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:38

nadias schreef:
Dankje :) Of zonder zadel verder gaan, maar dat is moeilijk met dat gebok en ze schrikt ook nog eens veel van dingen ...

Zonder zadel verder gaan kan ook, maar dan moet je wel goed in evenwicht blijven, als jij je spant spant je pony zich ook. Ik denk dat het handig is haar met het rijden even stop te zetten, en dan lekker te longeren enzo.
Ik heb eens in je profiel gespiekt, is het Penny?
Ik zie daar 1 foto waar je het zadel teveel naar voren hebt ;)

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:39

Ik zou eens een ostheopat naar het paard laten kijken, want zo te horen heeft die echt pijn..........

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:40

Dat is Penny idd, en het zadel schuift ook. Ik liet haar ergens grazen terwijl ik erop zat en toen viel ik door het zadel ook, die ging helemaal naar voren en toen lag ik opeens in het gras, met een gekneusde pols. Daarom ben ik ook echt klaar met dat zadel ... Ik heb trouwens ook een barebackpad :)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:40

Maar hoe komt het dan dat ze niet bokt in draf? Lichtrijden lijkt me dan namelijk pijnlijker dan galop doorzitten ...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:41

Gewoon niet meer rijden, als je geen passend zadel hebt vind ik dat een verplichting naar het paard toe.
Dus tijdelijk andere dingen doen en pas weer erop als er een passend zadel is. Een slof moet je niet aan beginnen, zeker niet als je niet weet hoe je die moet gebruiken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:45

Het paard heeft pijn door een niet-passend zadel
De ruiter weet niet hoe ze nageeflijk moet rijden...

En nu moet het 'opgelost' met een slofteugel?

Arm paard...

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:45

Er zijn idd nog genoeg leuke dingen die je met je paard kan doen buiten het rijden om. :) Grondwerken, Natural Horsemanship etc.

Ik denk trouwens dat er meer is... Ik ging een keer met haar wandelen langs de dijk, het ging heel hard regenen en ik ging dus maar een klein stukje draven aan de hand. Toen opeens galopeerde ze bokkend en bokkensprongen makend de dijk op naar boven, ze kwam bijna op de autoweg. Ik had haar dan gelukkig nog vast, ik wil er niet aandenken wat er anders had kunnen gebeuren ...

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:48

Ik zei al, ik ben er GEEN fan van, dit is een tip die ik kreeg. Waarom denk je dat ik het op bokt zet als ik al heb besloten dat ik het daarmee op wil lossen? Ik vraag jullie hulp en advies niet voor niets!!
Laatst bijgewerkt door xDefinetly op 30-12-09 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:48

als het zadel niet past en het pijn doet dan is het logisch dat ie niet nageeflijk wil lopen. Hij kan zijn rug niet ontspannen. Een slofteugel zou ik helemaal niet doen. dan krijg je nog meer problemen. Dus ik zou stoppen met rijden, en snel op zoek na een ander goedpassend zadel. Ik weet zeker dat het dan zo goed als opgelost is. Ik heb er ervaring mee. toen gelijk een ander zadel laten passen, en een goedpassend zadel gekocht

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:49

Het advies is inderdaad heel simpel: niet rijden tot je een zadel hebt dat past.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:50

Ik wil het probleem oplossen, zoals ik al zei, door een goed passend zadel te vinden en les te nemen. Alleen mij is verteld dat het goed zou zijn als ze haar rug eronder kan zetten, een slof kan helpen tijdens het longeren, en met een goed passend zadel ook bij het rijden

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:53

Ik lees dat je ook een barebackpad hebt. Ik zou die gebruiken en dan de galop overslaan. Lekker ontspannen stappen en stukjes draven. Galop is niet prettig als het paard niet in balans is. Met longeren kijken wat er nou precies gebeurd met het aangaloperen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:53

De persoon heeft in principe wel gelijk, MAAR: Je kunt alleen een slof gebruiken als je zelf het inzicht hebt hoe en wanneer je hem moet bevestigen. Als je onzeker bent over het nut en over de manier van bevestigen dan is het een martelwerktuig.
In dat geval heeft het meer zin om te investeren in les.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:56

Dankje :) Dat ga ik zeker doen. Alleen waar ik bang voor ben is dat ze dan alsnog gaat bokken met barebackpad. Ik heb 2 maanden met renzadel gereden dus lang zitten is al heel erg wennen en dan ook nog eens zonder beugels is heel moeilijk.
Ik zal eens kijken wat ze doet aan de longe. Ik zit te denken, is het verstandig om haar ook aan de longe met het zadel te nemen om te kijken hoe ze reageert? Of ze dan ook nog bokt bedoel ik daarmee ;)

Longeercursussen leken me ook wel wat? Dan leer je er meteen meer over denk ik :)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:02

Longeren met dubbele longe kan een hele fijne tussenoplossing zijn.

gezien je nog niet weet hoe het nageeflijk rijden werkt, zal dit met longeren ook lastig kunnen worden, dus lessen in longeren zouden dan een uitkomst kunnen zijn!
Probeer eens iemand te vinden die les geeft in dubbele longe.

Zeg tegen de eigenaar dat je liever niet meer rijdt met dit zadel omdat het waarschijnlijk dus gewoon niet past, en tot je een nieuw zadel hebt kun jij leren longeren, en andere leuke dingen met je paardje doen (wandelen, misschien VD?)