Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

1133 schreef:hallo!
bedankt voor jullie snelle reacties.
ik zal er iig voor moeten zorgen dat ze niet om keert denk ik,
maar als we bijv op de terug weg zijn ,naar huis gaan dus , dan kunnen we exact dezelfde hond tegenkomen en dan valt het allemaal weer mee , dan maakt het haar niet uit ,zolang ze maar thuis komt . geeft dit aan dat het misschien toch aanstellerij is?
_Skess_ schreef:Klinkt alsof ze gewoon een loopje met je neemt als ze steeds schrikt van alles. Ze houdt je gewoon voor de gek. Consequent zijn dus!
hestejente schreef:_Skess_ schreef:Klinkt alsof ze gewoon een loopje met je neemt als ze steeds schrikt van alles. Ze houdt je gewoon voor de gek. Consequent zijn dus!
Ja, zo klinkt het inderdaad. Het klinkt ook alsof je haar net hebt, en haar nog niet zo goed kent.
Kijk, stel dat ze steeds voor hetzelfde bang is (schaduw van bewegende bomen, of iets dat een bepaalde kleur heeft) dan zou je kunnen zeggen: okee, paard vindt het eng. Maar als het echt om de haverklap is zou ik denken dat ze aan het testen is wat jij doet wanneer zij het op een mutsen zet. Je schrijft dat ze eerst stilstaat. Zorg dat ze dat niet kan doen, daarmee doorbreek je haar patroon. Als ze écht bang is merk je dat gauw genoeg. Naarmate je je paard beter leert kennen leer je ook hoe je haar dan het beste kunt kalmeren, en wat ze van tevoren voor signalen geeft. Als je haar net hebt: bedenk dat ieder paard bij een nieuwe ruiter zal onderzoeken of die ruiter er in trapt als het paard zogenaamd schrikt.

hestejente schreef:_Skess_ schreef:Klinkt alsof ze gewoon een loopje met je neemt als ze steeds schrikt van alles. Ze houdt je gewoon voor de gek. Consequent zijn dus!
Ja, zo klinkt het inderdaad. Het klinkt ook alsof je haar net hebt, en haar nog niet zo goed kent.
Als je haar net hebt: bedenk dat ieder paard bij een nieuwe ruiter zal onderzoeken of die ruiter er in trapt als het paard zogenaamd schrikt.
)1133 schreef:ik heb haar inderdaad nog niet zo lang ,nu bijna een jaar .
ik weet niet of ik het om de haverklap kan noemen , maar reken op een keer 1 de 1/2 weken .

R0oszs schreef:maar de schriktraining kan wel de band versterken en het vertrouwen denk ik
En dat maakt niet uit of je zelf 'enge' dingen in de bak doet of een 'echte' schriktraining volgt als je begrijpt wat ik bedoel.

hestejente schreef:1133 schreef:ik heb haar inderdaad nog niet zo lang ,nu bijna een jaar .
ik weet niet of ik het om de haverklap kan noemen , maar reken op een keer 1 de 1/2 weken .
Bij om de haverklap denk ik meer aan om de zoveel meter, of toch in ieder geval meerdere keren per rit.
Valt er een patroon te ontdekken in waar en waarvan ze schrikt? Een geluid, richting, windrichting, kleur, geur...? En wat doet ze van tevoren, behalve stilstaan? Het is handig als je de voorsignalen herkent. Het heeft even geduurd maar toen ik door had dat mijn paard steeds een paar meter voor hij zich ging aanstellen mestte scheelde dat een boel