Dressuur oefeningen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseloveee

Dressuur oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:41

Heeeeeeeeee :D
Ik ben al een tijd op zoek naar leuke en gemakkelijke dressuuroefeningen! Dressuur is niet het leukste wat ik vind dat er is maar het is een begin! Dus zou ik wat leuke oefeningen willen. Misschien dat ik het dan wel leuk ga vinden, haha!
Ik zou erg blij zijn als jullie dan ook uitleg erbij geven hoe ik de oefening moet uitvoeren! :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:42

Neem les. Zo op "papier" is het onduidelijk uit te leggen. En je doet het al snel verkeerd

horseloveee

Re: Dressuur oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:44

Ik heb al les. Een groepsles. Hier leer ik weinig. Voor privè les heb ik weinig tijd, wegen andere hobby's naast mijn eigen paard.
Niet dat ik mijn paard daar onder laat lijden, hoor. En het is bij ons
vrij duur voor een half uurtje privè les. vandaar dat ik nu een topic open en graag ook nu antwoord wil :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:47

Wat is duur? Je moet toch rijden... Dan kan het net zo goed tijdens privéles zijn. Zoals al eerder gezegd is is het moelijk om dit via de computer te leren!

Tijdens een goede groepsles zou je genoeg kunnen leren hoor.

Veel kijken bij andermans lessen helpt mij ook altijd (naast mijn 2 eigen privélessen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:47

slangenvoltes
Voltes vergroten en verkleinen
Grondwerk etc. als je meer wilt weten dan pb maar.

Groetjes

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:48

als ik een paard beleer.
moet het paard eerst goed voorwaarts aan mijn been reageren. goed terug op mijn zit willen. en direct daarna leer ik hem al wijken.

Afbeelding

Wat is wijken voor het been?

•Een oefening waarbij het paard zich voorwaarts-zijwaarts beweegt.
•Het paard wijkt zijwaarts voor de druk van het been.
•Daarbij kijkt het iets tegengesteld aan de richting waarheen het gaat.
•Het paard dient zo veel mogelijk parallel aan de zijden van de rijbaan te blijven.
•De benen aan de binnenzijde kruisen die aan de buitenzijde.
Het wijken voor het been heeft twee valkuilen:

•Het verleidt het paard tot het vallen op de schouder, richting de hoefslag (op het plaatje kan het paard de neiging krijgen om op de linkerschouder te vallen).
•Het stimuleert de stuwkracht van het achterbeen dat schuin tegenover die schouder ligt (op het plaatje kan de stuwkracht van het rechterachterbeen bevorderd worden).

en wat hierboven al gezegd is. Slangevoltes.

horseloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:49

De privè les is bij ons heel erg duur. Maar daar gaat het niet om
ik rij 1 keer per week in de les. En de rest van de week los. :)
@ volbloedfan bedankt :D

horseloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:50

moonprayer schreef:
als ik een paard beleer.
moet het paard eerst goed voorwaarts aan mijn been reageren. goed terug op mijn zit willen. en direct daarna leer ik hem al wijken.

Afbeelding

Wat is wijken voor het been?

•Een oefening waarbij het paard zich voorwaarts-zijwaarts beweegt.
•Het paard wijkt zijwaarts voor de druk van het been.
•Daarbij kijkt het iets tegengesteld aan de richting waarheen het gaat.
•Het paard dient zo veel mogelijk parallel aan de zijden van de rijbaan te blijven.
•De benen aan de binnenzijde kruisen die aan de buitenzijde.
Het wijken voor het been heeft twee valkuilen:

•Het verleidt het paard tot het vallen op de schouder, richting de hoefslag (op het plaatje kan het paard de neiging krijgen om op de linkerschouder te vallen).
•Het stimuleert de stuwkracht van het achterbeen dat schuin tegenover die schouder ligt (op het plaatje kan de stuwkracht van het rechterachterbeen bevorderd worden).

en wat hierboven al gezegd is. Slangevoltes.

Wijken doe ik al! :)
Ik dacht eerlijk gezecht meer aan schouderbinnewaardst en dat soort dingen met goede uitleg !

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:51

als die nog niet nageelfijk loopt moet je hem daar eerst naar toe rijden. Dat kan al een oefening op zich zijn.

horseloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:53

Daks schreef:
als die nog niet nageelfijk loopt moet je hem daar eerst naar toe rijden. Dat kan al een oefening op zich zijn.

Mijn paard loopt goed onstappen, alleen nog niet aan de teugel in de 'krul' dus eigenlijk. Daar ben ik nu mee bezig.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:53

horseloveee schreef:
Ik dacht eerlijk gezecht meer aan schouderbinnewaardst en dat soort dingen met goede uitleg !

In plaats van zelf gaan aanmodderen kun je dit veel beter in de les doen. Ook ik raad je privéles aan.
Iedere week privéles hoeft niet, 1 maal in de 2 of 3 weken kan ook al genoeg zijn, als je krap bij kas zit!
In een eerdere post zeg je dat je niets leert in de groepsles, waarom vraag je dan niets aan de instructeur?
Of dat je naar een andere, ervarener groep gaat?

Edit: Voordat je begint aan een M-oefening als schouderbinnenwaarts, denk ik dat het niet verkeerd is als je je paard goed nageeflijk hebt. :)

horseloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:59

Puissance schreef:
horseloveee schreef:

In plaats van zelf gaan aanmodderen kun je dit veel beter in de les doen. Ook ik raad je privéles aan.
Iedere week privéles hoeft niet, 1 maal in de 2 of 3 weken kan ook al genoeg zijn, als je krap bij kas zit!
In een eerdere post zeg je dat je niets leert in de groepsles, waarom vraag je dan niets aan de instructeur?
Of dat je naar een andere, ervarener groep gaat?

Edit: Voordat je begint aan een M-oefening als schouderbinnenwaarts, denk ik dat het niet verkeerd is als je je paard goed nageeflijk hebt. :)

Ik zit helemaal niet krap bij kas. ;)
Daar ging het helemaal niet om. Maar dat maakt niet uit. Ik rij al in de extra gevorderden. Maar het probleem is dat er bij ons 18 mensen rijden.....

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:00

wijken kun je variëren met van binnen naar buiten wijken, en zig zag wijken. dus op de middenlijn afwenden, links wijken, en dan na 5 meter rechts wijken, en dan weer naar links.

horseloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:05

moonprayer schreef:
wijken kun je variëren met van binnen naar buiten wijken, en zig zag wijken. dus op de middenlijn afwenden, links wijken, en dan na 5 meter rechts wijken, en dan weer naar links.

Das een goeie en leuke! :D
Bedankt!

megantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:10

ja maar ik denk dat het niet zo'n zin heeft om al te gaan wijken terwijl je paard niet eens ontspannen aan de teugel loopt!!!
mja doe je best goed oefenen
mvg megan

p.s. koop een proevenboekje daar staan genoeg oefeningen in:P

horseloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:16

megantje schreef:
ja maar ik denk dat het niet zo'n zin heeft om al te gaan wijken terwijl je paard niet eens ontspannen aan de teugel loopt!!!
mja doe je best goed oefenen
mvg megan

p.s. koop een proevenboekje daar staan genoeg oefeningen in:P

Als hij maar ontspannen loopt hij hoeft niet zo zeer met ze nek in de krul te lopen!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:18

Heb je een foto van hoe die nu bij jou loopt? ben wel benieuwd

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:20

Nagevelijkheid heeft niets te maken met in de krul lopen te maken! Idd. Ik ben ook benieuwd naar een foto.

horseloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:23

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:26

Gewoon wat oefeningen / figuren gaan rijden omdat ze leuk zijn om te rijden heeft weinig zin. Dressuur rijden is het gymnasticeren van je paard. Als je weet tegen welke problemen je aanrijdt tijdens het rijden kan je daar je oefeningen op afstemmen. Dus welk punt zou je willen verbeteren in het rijden.

Overigens, nagevelijkheid is zeker niet hetzelfde als 'in de krul' / naar beneden. Het naar beneden gaan / nageven is een resultaat als je paard nagevelijk is.

Ontspanning is zeer belangrijk in het rijden en het is ook goed dat je hoofdfocus daarop ligt, echter nagevelijkheid heb je wel nodig tijdens je rijden. Je kan géén correcte schouderbinnenwaarts rijden zonder een nagevelijk paard dat de juiste stelling en buiging neemt. Evenals correct wijken trouwens. Een paard wat pasjes opzij laten doen is wat anders dan wijken zoals het bedoeld is.

Eerst kijken wat je wilt verbeteren dus en daar je oefeningen op afstemmen. Is je paard recht? Kan hij evengoed beide kanten opbuigen? Buigt hij om je been heen of gaat alleen het hoofd een kant op? Kantelt 'ie niet? Is hij goed aan je been? Laat hij helemaal los? Loopt 'ie van achter uit? etc. etc.

Om dit goed te leren voelen heb je eigenlijk wel iemand nodig die aan de kant staat om je te helpen. Is het niet mogelijk in een andere groepsles te rijden?

Als het geld geen probleem is zou ik toch voor de privélessen gaan i.p.v. de groepslessen die je nu hebt. Als je de groepslessen laat schieten maakt het qua tijd ook niet uit.

Cardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:32

de oefenigen worden makkelijker als je je paard ontspannen hebt en ook aan de teugel, want dan gaan ze over hun rug lopen en gooien ze de achterbenen eronder en dan worden de oefeningen ook makkelijker.
Om je paard "los" te krijgen probeer dan veel stelling oefeningen te doen, Bijvoorbeeld: volte groter en kleiner maken, een keer zijn hoofd naar buiten zetten maar dan wel dat hij in de goede houding blijft.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:18

op de 2e foto vind ik hem prima "in de houding" meer "in de krul" zie ik leiver niet.
wel zie ik in het wijken verzet. hij doet zijn hoofd omhoog en zijn rug wegdrukken.

probeer kleinere stukjes te wijken, en als dit goed gaat kun je écht bij A afwenden en vanaf de middelijn proberen te wijken bijvoorbeeld. en voltes sluiten en weer openen terwijl hij in die ontspannen houding als op foto 2 blijft lopen.

Let daarbij goed op dat jij hem als ruiter niet hinderd. Dus dat je stil kan zitten, en met name je handen zo stil kunt houden (en toch ontspannen vanuit je schouders) dat je bij wijze van een glas limonade kunt vasthouden, tijdens het lichtrijden zonder te morsen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:31

WD V -> RT P

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:27

Vraag aan iemand of die gene les aan je wilt geven en draf is al een soort dressuur probeer je paard of pony naar links of rechts te laten kijken en dan heb je een mooie draf en dat is wel een beetje dressuur snap je

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:33

Als je graag verder wilt komen en je hebt 1 keer in de week groepsles met 18 (!) anderen dan is het wellicht verstandiger om gewoon lekker eens in de 2 weken/eens in de maand gewoon prive les te nemen.
Daar leer je een stuk meer van dan van die groepsles.