Je paard trainen, en jezelf dan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Je paard trainen, en jezelf dan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:38

Oké, weer een discussie toppic in de zoekfunctie kon ik niet veel vinden, dus vandaar een toppic :)

Ik kwam hier zo op naar aanleiding van een toppic over een paard laat inrijden/doorrijden.
Iedereen heeft het er wel over dat het slecht is om met jonge leeftijd (2,5/3) al een beetje te beginnen, dit moet later pas als ze uitgegroeid zijn en pas echt het zware werk kan als ze helemaal uitgegroeid zijn. In mijn omgeving zie ik dit niemand echter doen, iedereen begint hier rond de 3 en dan eerst lekker basis (knoppen erop zetten) en uiteindelijk langzaam het zwaardere werk (hier groei je dan eigenlijk ook samen in mee.)

Maar dan, niet om mensen te benadelen, maar we hebben het over jonge dieren je zit met de rug etc. Voor een 1e klasser is het ook niet gezond om met die zware tassen te lopen en daar zijn dan ook de geweldige kluisjes voor uitgevonden etc. Maar wat doen we voor zo'n paard?? Vallen we af als dit nodig mocht zijn??

En als je eenmaal verder in de training bent, je paard moet in goede conditie zijn en goed getraind maar jij zelf dan? Vanuit de top hoor je immers veel dat de ruiters zelf ook aan het trainen zijn :)* Is dit nou echt alleen voor de top?? Of zijn er bokkers in de basissport die zich hier ook mee bezig houden??

Ik ben hier wel benieuwd naar, en misschien wel een leuke stelling voor een discussie! :)

Men moet rekening houden met de leeftijd van het paard, liever wat later inrijden en doorrijden, en moet niet alleen aan de conditie van z'n paard werken maar ook aan z'n eigen conditie en evt. gewicht.

En dan eerlijk, doe jij het zelf ook ??
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 27-12-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Je paard trainen, en jezelf dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:40

Idealiter ben je zelf ook bezig met je eigen gezondheid/gewicht/conditie.

Als je bijvoorbeeld Endurance rijdt of SGW dan ontkom je er bijna niet aan om zelf ook lichamelijk goed in vorm te zijn anders hou je het gewoonweg niet vol.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:42

Dat klopt, dan wordt je dus wel verplicht om het te doen.
Maar hoe zit het dan met de dressuur en springruiters?? Ik ken genoeg mensen die totaal niets aan hun eigen gewicht en conditie wat doen terwijl dit eigenlijk wel nodig is.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:42

Goed topic dit!
Ik rij zelf niet, maar als ik soms zie wat hier voorbij komt hobbelen kan ik spontaan janken. En dat zijn niet alleen maar endurance en SGW-mensen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:56

Dat klopt, het is wel iets wat in de basissport snel vergeten wordt (/niet nodig is) ofzo? Maar tot in hoeverre is het belangrijk in de basissport??

Echter is het welzijn van het paard altijd belangrijk natuurlijk, dus ook moet men rekening houden met het gewicht wat er op de rug van zo'n jong dier komt. Maar wie houd hier daadwerkelijk rekening mee? Net als de leeftijd van zadelmak maken, en doortrainen etc. ?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:58

De meesten die serieus met hun paarden bezig zijn, houden er wel rekening mee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:37

Je hebt al een basisconditie (minimaal) nodig om een standaard manegeles uit te kunnen zitten, dus ik vind het belangrijk om zelf ook in vorm te blijven. Ook hebben vetrolletjes en zo de neiging een eigen leven te gaan leiden, waardoor je met overgewicht gewoon je paard sneller hindert. Niet omdat je niet goed zit, maar omdat vetrolletjes al snel een vertraging hebben ten opzichte van je eigen beweging. Ik ben de laatste tijd wat aangekomen en merk dat het rijden meteen een stuk lastiger is, lichtrijden gaat lastiger en in galop voel ik echt dat m'n vetrolletjes "achterblijven" ten opzichte van de beweging en dat kan nooit fijn zijn voor het paard. En ik heb een makkelijk paard, en officieel nog steeds geen overgewicht (BMI precies 25).

Het is wel zo eerlijk voor je paard om op je eigen gewicht en conditie te letten dus.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:12

Ik vind dat je zelf ook goed in conditie moet zijn. Dat is namelijk ook belangrijk dat je je paard niet in de weg zit. En het is gewoon eerlijker voor je paard!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:15

Ik vind ook dat je zelf een redelijke conditie moet hebben. Je kunt niet van je paard verwachten dat hij in topconditie is als je zelf een conditie van een schoen hebt.

Ik denk alleen niet dat conditie hebben en sporten per se samen hoeven te gaan. Van uitmesten, de hele wei doorbanjeren om je paard op te halen, naar stal fietsen etc. etc. blijf je ook in vorm.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:19

Ik vind dat je als je gewoon basissport doet, je niet héel veel er aan hoeft te doen. Maar als je wat hoger gaat rijden, dat het wel echt van belang is dat je gewoon goed in conditie bent.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:21

mick75 schreef:
Je hebt al een basisconditie (minimaal) nodig om een standaard manegeles uit te kunnen zitten, dus ik vind het belangrijk om zelf ook in vorm te blijven.

Nee hoor, zo een zware sport is paardrijden niet. Ik heb jaren gereden (14 om precies te zijn), vrij intensief (behalve het laatste half jaar). Bijna drie jaar geleden heb ik het hardlopen eens terug opgepakt... dacht wel een basisconditie te hebben, ik trainde zeker 4 keer in de week met mijn paard. Nihil ook. Na 2 minuten hing mijn tong letterlijk op de grond, volledig buiten adem.

Met paardrijden gebruik je heel wat spieren, maar veel conditie heb je in mijn ogen voor dressuur of springen niet nodig.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:26

Nee idd, dat had ik ook met hardlopen. Doe nu Zumba, bodyshape en soms steppen. Nou wat een spierpijn heb ik dan soms..
Met de cross en endurance heb je het wel echt nodig :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:28

Ik doe het wel, ik loop, zwem, boks... en wil beginnen met wat wedstrijdjes. Dan ben ik flexibeler voor mijn paard, plus ook wat kilo's lichter. Ik heb een jong paard, en wil hem niet overdoen, dus gaan we ook samen aan de hand wat wandelen en lopen. Voor de rug van mijn paard gaan we ook met de koets, daarvan heb ik gemerkt dat zijn rug veel sterker is van geworden.
Maar dat vanaf 3 de knoppen er op doe ik dus wel, maar ik denk 'de knoppen er op' voor mij ander is, bij mij heeft dat zeker zo'n 3maand geduurd, gewoon omdat ik niets wou rushen en we zijn gewoon veel buiten gaan rijden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:29

_Marinke_ schreef:
Dat klopt, dan wordt je dus wel verplicht om het te doen.
Maar hoe zit het dan met de dressuur en springruiters?? Ik ken genoeg mensen die totaal niets aan hun eigen gewicht en conditie wat doen terwijl dit eigenlijk wel nodig is.

Ik rijd dressuur. Daarbuiten zwem ik 1 keer in de week en probeer ik 3keer in de week hard te lopen. Helaas lukt dit niet altijd. Ik moet wel toe geven dat ik een mooi weer loper ben en een hekel aan kou heb ;)

Ninx

Afgaande op vele kilo's die op paarden gehesen worden af en toe, wordt er weinig aan de eigen beweging en beperkte inname van voedsel gedacht.
Paard wordt getraind, staat op rantsoen.... maar baas knabbelt lekker door en komt vrijwel nooit in beweging.
In mijn ogen niet echt fair...

hafjelinger

Goed topic!!!

Zelf sport ik regelmatig buiten de paarden, maar niet bewust voor het paardrijden. Ik fiets iedere dag naar school en terug, en op de fiets naar de paarden. Op de menwedstrijd moet ik 7 hindernissen verkennen en een vaardigheid, wat ik rennend doe omdat ik het dan beter onthou :P En dat is véél rennen. Ook ga ik regelmatig mountainbiken met mijn vriendin.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:31

Ik loop hard.
Afwisselend met mn draver of shet...
Sla ik 2 vliegen in een klap.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:31

Het is zeker heel belangrijk om samen met het paard mee te gaan, want als je de conditie niet hebt belemmert dat echt het paard dat heb ikzelf ondervonden na een langdurige ziekte.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:33

Ik fiets ook naar school (16 km heen en terug) sport zo'n 4uur in de week in sport school (zumba,bodyshape,steppen) en in het cross seizoen ben ik wel is groom bij mn neef, dus de cross zo'n 4x verkennen(meerderdaagse concoursen ;) ).. Maar mijn kilotjes zijn er nog niet af... Dus ga ik gewoon lekker door! Vind het ook leuk om naast de paarden andere sportten te doen. Is ook goed voor jezelf

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:38

Ik ben me er goed van bewust dat je met alleen paardrijden niet in topvorm komt/blijft.
Daarom deed ik hardlopen in de zomer en ben ik nu met de winter weer begonnen met fitnessen in de sportschool. Gewoon om zelf ook fit te blijven :D

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:40

Ik ben het eens met de stelling. Een ruiter/amazone moet net zo aan zijn/haar conditie denken als van het paard.

Naast het paardrijden (nu iets minder, merrie verkocht, ik rijd nu een paardje bij) zwem ik. Geen banketstaaf baantjes maar 'trimzwemmen' veel gevarieerde slagen op tijd. Om de zoveel maanden doe ik een andere sport; dan weer fitness, kendo, tai chi (zeer goed voor de houding) en zomer's veel mountainbiken. Ik vind het dan ook leuk zelf met iets anders bezig te zijn dan paardrijden.

Het is goed om regelmatig andere spieren te gebruiken dan die je alleen op je paard gebruikt.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:50

precies :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:57

ik ben het wel met tantjeuh en enkele andere eens, dat je totaal andere spieren gebruikt bij het rijden dan dat bv met andere sporten doet. ik deed ook aan zwemmen (staats gevaarlijk :P heb er een spierscheuring mee opgelopen :o ) maar dat had ik na 2 baantjes ook de tong uit de mond :)

ik heb verder helemaal geen tijd om aan mijn conditie te werken :o de paarden nemen veel te veel tijd in beslag. daarnaast zou ik het best wel willen :j want ik merk dat ik op conocurs de leg eruit heb na 3 rondjes ZZ springen :o (dan heb ik het over snel afzadelen en volgende paard snel opzadelen enz)
met internationaal ben ik vaak 3 of 4 dagen weg, maar dan ben ik echt gebroken na die 4 dagen :o dan merk ik wel dat ik niet zon beste conditie heb. maar volgens mij is het alleen een kwestie van longinhoud, maar denk dat je paardensport ook niet kan vergelijken. er komt een bepaalde spanning bij kijken en zeker tijdens een proef of rit heb je een bepaalde spanning of ontspanning(ademhaling wordt dan wel wat verstoord,tenminste daar heb ik wel wat last van. in mijn geval vergt het heel veel energie
en ook al heb ik niet de perfecte conditie, de paarden springen er niet bepaald minder om hoor!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:02

Als je zelf begint met een (nieuwe) sport moet je ook, net als bij een paard, rustig beginnen en opbouwen.

De eerste keer dat ik na jaren weer in een zwembad lag (ben ooit wedstrijdzwemster geweest) vroeg ik me ook af waar m'n longinhoud was gebleven :D

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:10

Een goed topic, want dit heb ik mij namelijk vaak afgevraagd hoe andere mensen dit nou doen.
Zelf vind ik het belangrijk in goede conditie te zijn als je paardrijdt. Of je nou een eigen paard hebt of niet, je moet toch samenwerken met het dier. Als het meezit probeer ik iedere dag een halfuurtje hard te lopen. Het is niet veel, maar net even voor de conditie en lichaamsgewicht ;). Merk wel dat sinds ik dat doe redelijk veel eet, dus of dit elkaar over compenseert weet ik niet?