Ik kwam hier zo op naar aanleiding van een toppic over een paard laat inrijden/doorrijden.
Iedereen heeft het er wel over dat het slecht is om met jonge leeftijd (2,5/3) al een beetje te beginnen, dit moet later pas als ze uitgegroeid zijn en pas echt het zware werk kan als ze helemaal uitgegroeid zijn. In mijn omgeving zie ik dit niemand echter doen, iedereen begint hier rond de 3 en dan eerst lekker basis (knoppen erop zetten) en uiteindelijk langzaam het zwaardere werk (hier groei je dan eigenlijk ook samen in mee.)
Maar dan, niet om mensen te benadelen, maar we hebben het over jonge dieren je zit met de rug etc. Voor een 1e klasser is het ook niet gezond om met die zware tassen te lopen en daar zijn dan ook de geweldige kluisjes voor uitgevonden etc. Maar wat doen we voor zo'n paard?? Vallen we af als dit nodig mocht zijn??
En als je eenmaal verder in de training bent, je paard moet in goede conditie zijn en goed getraind maar jij zelf dan? Vanuit de top hoor je immers veel dat de ruiters zelf ook aan het trainen zijn
Is dit nou echt alleen voor de top?? Of zijn er bokkers in de basissport die zich hier ook mee bezig houden??Ik ben hier wel benieuwd naar, en misschien wel een leuke stelling voor een discussie!

Men moet rekening houden met de leeftijd van het paard, liever wat later inrijden en doorrijden, en moet niet alleen aan de conditie van z'n paard werken maar ook aan z'n eigen conditie en evt. gewicht.
En dan eerlijk, doe jij het zelf ook ??
En dat is véél rennen. Ook ga ik regelmatig mountainbiken met mijn vriendin.
) maar dat had ik na 2 baantjes ook de tong uit de mond
want ik merk dat ik op conocurs de leg eruit heb na 3 rondjes ZZ springen