Vasco @ Work (Obelisk x Zeoliet) Ataxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharir

Vasco @ Work (Obelisk x Zeoliet) Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:20

Na een hele lange tijd Vasco weer eens op de foto.

Ons verhaaltje

Vasco is een ruin van 7 jaar oud. Ik heb hem nu 2 jaar waarvan ik er een jaar naast gelopen heb.
Hij heeft lichte ataxie dus het rijden is moeilijk met hem.
Hij heeft er net iets meer moeite mee. Maar is verder fijn te rijden.

We zijn gewoon recreatief bezig. Maar pakken toch af en toe het wijken en de SB mee.
We zijn nu bezig met een eenvoudige wissel. En het meer op de achterhand komen, en een dragend achterbeen te hebben ipv een stuwend achterbeen. Verder door rug problemen rijd ik hem wat dieper. Vasco loopt het liefste in zijn eigen houding en dat is wat in de oprichting, maar hierdoor drukt hij zijn rug weg.

Waar we tegen aan lopen.
Hij kan erg gaan tanken, vandaar de Slof erom. Hij kan er wel eens tussenuit glippen en met me aan de haal gaan.
Hij mag nog meer op de achterhand. Maar gezien zijn ataxie ben ik al blij dat ie zo de baan door komt.
In de galop kom ik erg terug met me hand, Vasco heeft een extra galop dus erg makkelijk zit ie niet.

Hier de foto's natuurlijk is er ingereden en uitgestapt maar dat is niet zo interesant.

Afbeelding
Iets te rond en te diep.
Afbeelding
Neusje er al iets meer uit
Afbeelding

Afbeelding
zo heb ik hem graag lopen
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Hij is erg moeilijk uitzitten. :o
Afbeelding
Hier zie je hem duidelijk tanken en dan pak ik even de slof erbij, anders glipt hij er dan tussenuit, met een aantal bokken sprongen erbij.
Wil er graag op blijven zitten:P

Graag geen discussie over de slof. Hij werkt in wanneer nodig en anders hangt ie los. Het is een paard van 1.83 die je met 1 rukje je zadel uit trekt en dan je gewoon uit het zadel smijt.
Laatst bijgewerkt door sharir op 25-12-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:27

zoiets los je niet op met een slof vind ik.
Dat is sympthoombestrijding en geen oorzakabestrijding.

ik wist ook neit dat je met ataxie nog kon rijden joh :) is mij nu wel duidelijk dat het kan :j
verder ziet het er leuk uit. Toch zie ik graag een paard zonder slof, en desnoods met thiedeman, die werkt alleen in wanneer nodig.

Mag ik vragen wat de afstammeling is? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:31

gatverdamme wat zit die slof strak, wat denk je dat dit doet met de nekwervels en rug van je paard?

Ga eens na waarom je paard tankt en waarom hij ertussenuit naait. Dat heeft een oorzaak, angst en stress. Een paard dat gespannen is gaat nooit ontspannen en verzameld lopen ook niet als je het met geweld afdwingt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-12-09 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:32

Persoonlijk vind ik dit ook geen goedw manier van de slof gebruiken. op (beina) elke foto vind ik dat je meer lengte mag geven in de slofteugel. Begrijp me niet verkeert, ik ben niet tegen de slof. Sterker nog, ik rijd er zelf zo nu en dan ook wel eens mee. Maar met de slof krijg je het gekke gedrag er niet uit. Dan kan je er ook een martigaal om gooien, bij weize van spreken. Verder vind ik dat je hem netjes aan het lopen heb, zeker voor een paard met ataxie.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:33

Zoals je ziet is hij gewoon los als hij gewoon normaal loopt.
Hij werkt in wanneer nodig en juist niet wanneer niet.
Een thiedeman vind ik niet fijn omdat je die niet 123 kan verstellen.

En verder wil ik gewoon geen discussie over de slof. Het is een paard van 1,83 die je gewoon met 1 rukje aan de teugel je uit het zadel trekt en je dan van zijn rug af smijt.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:33

Arabesk schreef:
gatverdamme wat zit die slof strak, wat denk je dat dit doet met de nekwervels en rug van je paard?

Beetje suptieler mag naar mijn mening ook wel. En een mening onderbouwen zou ook fijn zijn. Net als tips geven hoe het beter kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:34

sharir schreef:
Het is een paard van 1,83 die je gewoon met 1 rukje aan de teugel je uit het zadel trekt en je dan van zijn rug af smijt.

vraag je eens af waarom je paard dat doet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:35

upperlady schreef:
Arabesk schreef:

Beetje suptieler mag naar mijn mening ook wel. En een mening onderbouwen zou ook fijn zijn. Net als tips geven hoe het beter kan.

Oh ja het kan subtieler, maar deze manier van rijden is ook niet subtiel

Als iemand zo keihard de signalen die het paard geeft negeert, ben ik ook gewoon duidelijk en weinig subtiel. :Y)

Het paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is en dat gaat niet opgelost worden met zo'n strakke slof. Het probleem is er nog steeds, maar wordt onderdrukt dmv een mechanis hulpmiddel dat het paard pijn toebrengt en beperkt in zijn bewegingen.

Maar goed ik ga wel weer.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-12-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:35

sharir schreef:
Zoals je ziet is hij gewoon los als hij gewoon normaal loopt.
Hij werkt in wanneer nodig en juist niet wanneer niet.
Een thiedeman vind ik niet fijn omdat je die niet 123 kan verstellen.

En verder wil ik gewoon geen discussie over de slof. Het is een paard van 1,83 die je gewoon met 1 rukje aan de teugel je uit het zadel trekt en je dan van zijn rug af smijt.

Ik bedoel het ook niet negatief maar ik ben van mening dat je het gekke er beter uit kan rijden door je pard goed aan het werk te zetten. Geef hem niet de tijd om te bedenken wat hij nu weer eens uit kan gaan vreten. Veel overgangen en viguren rijden, hier krijgen ze ook lekker veel soeplesse van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:36

Snap heel goed dat je wilt blijven zitten maar misschien toch maar het paard leren op je zit te rijden of anders meer les nemen want op deze manier lukt het wel maar kom je nergens,
ga gewoon alle oefeningen in stap doen, vooral met zithulpen en bouw dit rustig uit, zonder slof en aan jezelf blijven werken zodat je hem straks wel uit kunt zitten, verder vind ik het top dat je het geduld hebt opgebracht om hem te houden en een kans te geven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:37

Als je geen discussie over een slof wil moet je geen foto's plaatsen met een paard dat te diep en te strak aan de slof gereden word.punt. dit is bokt hoor ,je kan er op wachten.
Er zit dus rijtechnisch iets niet ok anders zoudn alle paarden van 1,80 gerechtvaardigd met een slof gereden kunnen worden... ;)
daarnaast denk ik dat het voor zijn ataxie ook beter is als hij zonder de belemmering van de slof op zijn wervelkolom kan bewegen.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:39

[/quote]

Beetje suptieler mag naar mijn mening ook wel. En een mening onderbouwen zou ook fijn zijn. Net als tips geven hoe het beter kan.[/quote]

Oh ja het kan subtieler, maar deze manier van rijden is ook niet subtiel

Als iemand zo keihard de signalen die het paard geeft negeert, ben ik ook gewoon duidelijk en weinig subtiel. :Y)

Het paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is en dat gaat niet opgelost worden met zo'n strakke slof. Het probleem is er nog steeds, maar wordt onderdrukt dmv een mechanis hulpmiddel dat het paard pijn toebrengt en beperkt in zijn bewegingen.

Maar goed ik ga wel weer.[/quote]

Ik zeg niet dat je je niet mag mengen in dit topic, ik bedoel, ieder zijn mening. Maar ik ben er wel van overtuigt dat het niet werkt om mensen te vertellen wat ze fout doen, zonder te vertellen wat een optie is om eraan te doen. En jij geeft nu de opmerking dat die slof te strak zit, waar ik het mee eens ben, maar je geeft niet aan wat ze allemaal kan doen om dit te verhelpen en anders te gaan rijden.

Arabesk

Re: Vasco @ Work (Obelisk x Zeoliet) Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:41

nou ok dan, suggestie voor plan van aanpak: slof eraf, even niet meer rijden, paard medisch doorlichten (past het zadel wel, rugproblemen etc), grondwerk en relatie opbouwen met het paard. Dan pas weer gaan rijden.

:7

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:41

Zie liever een losse slof dan een thiedeman vooral omdat het paard dan in een houding wordt gezet. Zou de slof liever wat losser zien. Ik zou het neusje eruit willen zien dat lukt wel met een slof niet met een thiedeman.

Waarom rij je hem diep?. Ik zou bij rugproblemen eerder denken lang en laag en neus eruit en niet naar je toe?. Vooral het lopen op eigen benen. Op deze manier kan hij zeker zijn rug niet gebruiken. Oprichten vind ik al helemaal niet noodzakelijk als het paard in allerlei basis dingen nog zoveel problemen geeft.

Doet hij het tanken alleen rechtuit en ook op de volte?. Ik zou me op een volte concentreren om hem achter sterker te maken in de galop dan zal het tanken ook minder worden.
Vind de hoogte van het paard ook geen reden om met slof te rijden. Ik weet als ik mijn paard met de slof rijdt dat hij harder en meer van zijn achterhand loopt dan zonder. Rij zonder en leer hem wachten rijd desnoods 1 volte galop en dan weer terug en dat 10 achter elkaar dan wordt hij wel moe en zal hij wel gaan loslaten.

En waarom rij je met deken?.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:44

Arabesk schreef:
nou ok dan, suggestie voor plan van aanpak: slof eraf, even niet meer rijden, paard medisch doorlichten (past het zadel wel, rugproblemen etc), grondwerk en relatie opbouwen met het paard. Dan pas weer gaan rijden.

+:)+ :D

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:47

Ik wist het op en top bokt. Slof zit niet te strak. Ik heb elke week les. Uitleg waarom ik hem rond en diep rij staat in de openingspost. Ik wordt daarbij ook rijtechnish begeleid door een osteopaat.
Je moet uit je doppen kijken alleen in de galop zit ie aan de strakke kant. Maar in draf hangt ie gewoon los.
Het is gewoon geen makkelijk paard. Die een aardige doos open kan trekken om onder het werk uit te komen. Ach bokt weet het weer beter en rijd natuurlijk elke serie bokkensprongen eruit. En blijft ook altijd op een paard zitten.

Ach ik moet maar verder gaan rijden als een natural freak met een barebackpad en een touwhalstertje en een fjord of haflinger kopen met hun vlakke gangen.

SLOTJE

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:47

knollentuin schreef:
Als je geen discussie over een slof wil moet je geen foto's plaatsen met een paard dat te diep en te strak aan de slof gereden word.punt. dit is bokt hoor ,je kan er op wachten.
Er zit dus rijtechnisch iets niet ok anders zoudn alle paarden van 1,80 gerechtvaardigd met een slof gereden kunnen worden... ;)
daarnaast denk ik dat het voor zijn ataxie ook beter is als hij zonder de belemmering van de slof op zijn wervelkolom kan bewegen.

helemaal mee eens :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:49

sharir schreef:
Ik wist het op en top bokt. Slof zit niet te strak. Ik heb elke week les. Uitleg waarom ik hem rond en diep rij staat in de openingspost. Ik wordt daarbij ook rijtechnish begeleid door een osteopaat.

Lekkere osteopaat.... :n Zou die osteopaat zelf ook met de kin op de borst gaan gymnastieken of hardlopen?

Citaat:
Ach ik moet maar verder gaan rijden als een natural freak met een barebackpad en een touwhalstertje en een fjord of haflinger kopen met hun vlakke gangen.

SLOTJE

niemand zegt toch dat je dat moet doen, maar iets beter luisteren naar je paard zou wel kunnen en dan hoef je echt niet met je geitenwollensokken te gaan vingerverven als een limonadeblijkijkerenworteleter.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:54

Arabesk schreef:

paard is ataxische schreef ze al en zegt ook al rugproblemen. Ga er dan ook vanuit dat een zadel nagekeken is vooral bij een paard met een medisch probleem.

Als dat grondwerk bah alsof je paard dan betere spieren krijgt en daardoor onder het zadel beter wordt???. Met een relatie opbouwen wordt het rijden ook niet beter dat krijg je alleen maat door goed LES te krijgen en consequent te trainen op een goede manier.

Ik heb een betere band met mijn paard maar mijn instructrice kan er rijtechnisch alles uithalen tot ruim het Z oww wat hebben we daarvoor grondwerk nodig?. Sorry ben niet kapot van dat kinderspelen vind het namelijk de tekortkomingen van de ruiter niet oplossen maar eerder ontlopen omdat je er dan niets meer mee doet. Problemen in een paard komen altijd uit de ruiter.

edit naar TS:
Dusse je moet hem met de slof en diep rijden ivm zijn rug?. Misschien kan hij hier uitleg geven waarom dan kunnen we er ook van leren.

Ik heb ook een lastig paard maar rij zelden tot nooit met slof dan maar met zijn kop in de lucht of hard. Heb ook de bokken gehad en toch doorgezet zonder en overwonnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:55

sharir schreef:
Je moet uit je doppen kijken alleen in de galop zit ie aan de strakke kant. Maar in draf hangt ie gewoon los.
Het is gewoon geen makkelijk paard. Die een aardige doos open kan trekken om onder het werk uit te komen. Ach bokt weet het weer beter en rijd natuurlijk elke serie bokkensprongen eruit. En blijft ook altijd op een paard zitten.

SLOTJE

kijk en dit soort reacties geeft voor mij dus aan dat het eigenlijk niet hoeft... iedereen wil graag de ah hoe mooi en ah wat goed reacties,en ja dat valt tegen als dat niet zo is.
Niemand hier die reageerd wil jou te kakken zetten hoor,het is goed bedoeld,ze willen je helpen,maar dan moet je niet zo reageren .
Wil je geen kritiek zet dan geen foto's neer zo simpel is het dan ook .

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:56

Je zegt in je begin post dat je hem vanwege de lichte ataxtie recreatief rijd. Daarbij pakt je af en toe wat wijken en SB mee. Ik vind het vreemd dat je dan een eenvoudige wissel erbij pakt, dit is niet echt een gymnastiserende oefening. Ook zeg je dat je hem meer op de AH wilt hebben zodat je meer een dragend achterbeen krijgt. Imo vind ik dit niet recreatief rijden.

Ook zeg je dat hij last van zijn rug heeft, ik weet niet of het dan zo slim is om deze oefeningen te rijden. Begin gewoon met de basis, vw/nw en veel gymnastiserende oefeningen rijden.

Slof moet je zelf weten, maar het argument dat hij 1.83 is vind ik flauwekul. Die van mij is ook ruim 1.80 en die rijd ik ook gewoon zonder slof en ja die gaat er ook wel eens vandoor.

Als afsluiting, ik vind wel dat je een gaaf paard hebt.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:57

Prisca schreef:
Zie liever een losse slof dan een thiedeman vooral omdat het paard dan in een houding wordt gezet. Zou de slof liever wat losser zien. Ik zou het neusje eruit willen zien dat lukt wel met een slof niet met een thiedeman.

Waarom rij je hem diep?. Ik zou bij rugproblemen eerder denken lang en laag en neus eruit en niet naar je toe?. Vooral het lopen op eigen benen. Op deze manier kan hij zeker zijn rug niet gebruiken. Oprichten vind ik al helemaal niet noodzakelijk als het paard in allerlei basis dingen nog zoveel problemen geeft.

Doet hij het tanken alleen rechtuit en ook op de volte?. Ik zou me op een volte concentreren om hem achter sterker te maken in de galop dan zal het tanken ook minder worden.
Vind de hoogte van het paard ook geen reden om met slof te rijden. Ik weet als ik mijn paard met de slof rijdt dat hij harder en meer van zijn achterhand loopt dan zonder. Rij zonder en leer hem wachten rijd desnoods 1 volte galop en dan weer terug en dat 10 achter elkaar dan wordt hij wel moe en zal hij wel gaan loslaten.

En waarom rij je met deken?.

Hij is erg stijf door de kou. Heeft een erg dun velletje :+

Hij gaat tanken als er meerdere paarden druk zijn in de bak. Het is een sensibel, te veel meedenkend paard. Hij is echt niet moe na 10 rondjes galoperen. Voltes rijd ik genoeg met dit paard.
Er zit een kop op dit paard.
Het is heus niet dat ik altijd met slof rijd.
Maar weet gewoon meteen wat voor kop erop staat als ik hem zie. En kan je er gewoon gemeen afgooien.
Ik wordt rijtechnisch begeleid door een osteopaat en hij mag gewoon echt niet sterren gaan kijken (wat ie dus doet als hij z'n kop erop heeft)dan drukt hij totaal zijn rug weg.
Verder rijd ik hem los/uit met zijn neusje over de grond. Maar had al aangegeven dat daar geen foto's tussen zitten.

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:05

Volgens mij is er wel genoeg gezegd over die slof !
Altijd hetzelfde liedje :o

Ziet er goed uit hoor meid .
En als jij met slof wilt rijden omdat je weet dat het even nodig is :
Doe dat gewoon !

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:09

Ze bedoelt niet tien rondjes galopperen, maar steeds kleine stukjes galopperen en weer terug. Al is het maar een lange zijde of een volte en weer terug. Als je dat tien keer achter elkaar doet, dan let hij op jou en wacht hij op jou. Dat bedoelt Prisca.

Ik vind hem er goed uitzien en ik moet commentaar geven dus misschien je handen wat rechterop :) .
Gaat vast goed komen met jullie!
Laatst bijgewerkt door Miss_DJS op 26-12-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:09

diesel84 schreef:
Volgens mij is er wel genoeg gezegd over die slof !
Altijd hetzelfde liedje :o

Ziet er goed uit hoor meid .
En als jij met slof wilt rijden omdat je weet dat het even nodig is :
Doe dat gewoon !

precies !!! :j