Tuiger die hoog opgooit (TIPS)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pandour4evuh

Tuiger die hoog opgooit (TIPS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 02:55

Hi

Ik rijd een tuiger bij en die tuiger is groot 1.80 en ik heb ontzettende moeite om zijn draf uit te zitten. Ik word letterlijk omhooggegooid en soms bons ik in het zadel (weet dat het niet goed is, daarom vraag ik tips)

Ik heb volgens mijn instructrice een prima houding. maar het rijden voelt niet lekker. vooral de draf.

Als ze aan de longe loopt heb ik helemaal niet het beeld alsof ze hoog opgooid. Maar als je erop zit voel je het.

Als ik in de buitenbak rij heb ik het gevoel minder Kan zijn omdat wij buiten een bak van 20 bij 70 hebben liggen en binnen 14 bij 30 en dat zij er niet goed doorheen komt. Ik heb het gebons vooral in de hoeken en als ik een volte draai.

ik rijd dit paard met een martingaal. zodat ze niet haar hoofd erop kan zetten en helemaal gaat showen. Ze is trouwens 17 maar heeft de energie van een 3jarig paard.

Heeft er iemand Tips voor mij of oefeningen om dit beter te maken.

EllyC

Re: Tuiger die hoog opgooit (TIPS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 07:04

Ik had het er toevallig ook over met mijn instructice enkele weken geleden. Zij heeft verschillende tuigers gereden voor hengstenshows in het verleden.
Deze zaten beter dan bv nu mijn huidige paard. Het zit hem dus niet in het tuiger zijn.
Mijn huidige paard gebruikt zijn rug goed en is normaal/lang gekoot dus dat kan de reden niet zijn.

In het begin maakt ik de fout dat ik langzamer ging draven om hem toch nog maar iets uit te kunnen zitten.
Nu, na enkele jaren training (hij is nu 7), veel tempocontrole, nadruk op nageefelijkheid is ie beter uit te zitten. Het is nu geen overleven meer maar echt lekker zitten doet het nog niet.

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 07:12

Heb ook meerdere paarden gereden (waaronder een tuiger) die echt niet lekker uit te zitten waren.
Ben ook nog steeds op zoek naar de gouden tip. Ik rij wel altijd met een rijbroek met kunstleren
zitvlak, anders glijd ik alle kanten op.
Als ik nog eens een paard ga kopen, MOET hij lekker zitten, anders begin ik er niet meer aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 08:55

Denk dat het ook een groot balans probleem is van jullie beide.
Als je echt heel goed gaat werken aan het rechrrichten en het paard zijn achterhand goed gaat leren gebruiken , dus goed onder de massa laat stappen dan zul je merken dat je steeds beter kan gaan zitten.
Dus veel met stelling en buiging, zijgangen om het achterbeen sterk en soepel en buigzaam te maken dan kun je het echt verbetere, wij hebben een fries op stal die dit ook deed en zijn heel erg bezig met dit en je kan haar steeds beter uit zitten.

@Mollema
Dat een paard lekker MOET zitten ligt vaak ook aan de de ruiter, die heeft die het paard getraind toch tot hoe hij loopt,vaak zit een ruiter ook niet goed in balans , hoe kan het paard dan in balans lopen?, het feit dat je al een kunstleren vlak in je broek moet hebben om te zitten zegt dus dat jou balans ook niet in orde is, het is vaak een combi.

Zorg dat je zelf aan je zit werkt en je paard ook in balans laten lopen, is ook beter en fijner voor het paard zijn lichaam , en fijner voor de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:07

midgie schreef:
Denk dat het ook een groot balans probleem is van jullie beide.
Als je echt heel goed gaat werken aan het rechrrichten en het paard zijn achterhand goed gaat leren gebruiken , dus goed onder de massa laat stappen dan zul je merken dat je steeds beter kan gaan zitten.
Dus veel met stelling en buiging, zijgangen om het achterbeen sterk en soepel en buigzaam te maken dan kun je het echt verbetere, wij hebben een fries op stal die dit ook deed en zijn heel erg bezig met dit en je kan haar steeds beter uit zitten.

@Mollema
Dat een paard lekker MOET zitten ligt vaak ook aan de de ruiter, die heeft die het paard getraind toch tot hoe hij loopt,vaak zit een ruiter ook niet goed in balans , hoe kan het paard dan in balans lopen?, het feit dat je al een kunstleren vlak in je broek moet hebben om te zitten zegt dus dat jou balans ook niet in orde is, het is vaak een combi.

Zorg dat je zelf aan je zit werkt en je paard ook in balans laten lopen, is ook beter en fijner voor het paard zijn lichaam , en fijner voor de ruiter.

Hier ga ik volledig in mee. Heb het zelf ook ervaren toen ik begon met het paard te trainen wat ik nu train. Een 4jarige tuiger, heel concequent mee getraind voor de kar, maar onder het zadel werd er veel toegelaten wat niet hoort. Ik ben meteen concequent begonnen en heb niet veel toegelaten. Balans gezocht, achterhand eronder, en een gecontroleerd tempo.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:57

Ik reed eerst op een manege waar ze eigenlijk bijna alleen maar Fjorden hadden, kreeg toen m'n eigen paard. Een Gelderse merrie, joh, dacht dat ik gelanceerd werd!

Heb toen een manier uitgevonden waardoor lichtrijden nog nooit zo makkelijk was! Je moet wachten tot je uit het zadel gegooid wordt, daar dus in meegaan en dan rustig terug vallen, tot je paard je weer uit het zadel gooit.
Het kost enige oefening, maar als je het eenmaal te pakken hebt, kost lichtrijden bijna geen energie, omdat je paard het al voor je doet. Je kunt op deze manier ook niet verrast worden, omdat je het uit het zadel gooien juist gebruikt.

Het handigste is dit te leren tijdens een buitenrit, pak een lang recht stuk, teugels los en voelen maar!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:03

Mijn huidige paard is een tuiger en na 4 jaar vind ik hem nog steeds niet lekker zitten in draf. Hij gooit wat hoog op en je wordt een klein beetje in stoelzit gedwongen op een tuiger (is mijn ervaring, maar heb het meer gehoord)
Doorzitten is een ramp en op concours moet ik vaak twee proeven achter elkaar doorzitten.
Mijn tip is om je zoveel mogelijk te ontspannen en je mee laten voeren door de beweging van je paard en zelf niet te veel willen doen. Op die manier beweeg je met hem mee en raak je minder snel uit het ritme.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:31

Idd je moet los laten , ga eens een tijdje de basis van het salsa dansen doen en voel wat er in je eigen heupen gebeurd, durf ze los te laten daar heb je met paardrijden echt profijt van.
Rij eens met je ogen dicht en voel wat de beweging van het paard in jou lichaam en vooral hoe je hoe je draaien,
Leer onafhankelijk je handen benen enz te bewegen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:18

Ik herken dit probleem wel. Rijd deze week een tuiger voor iemand anders, maar lekker zitten is echt wat anders. Klopt ook dat je dan liever wat rustiger wilt draven, anders word je nog hoger opgegooid. Weet wel dat je daar niet aan toe moet geven natuurlijk, want merk wel dat als ie eenmaal iets losser komt en actiever op het been wordt, dat ie dan lekkerder gaat zitten.

Dus komt inderdaad neer op eerst heel hard werken aan een dressuurbasis en als het paard dit leert zul je gaandeweg zien dat ie lekkerder gaat zitten. (Makkelijker gezegd dan gedaan.. :=)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:38

ik kan met mijn tuiger ook alleen in super verzamelde draf. Wanneer ze in middendraf zit dan voel ik me net een raket die afgeschoten wordt. Ze steekt haar achterhand er wel goed onder, maar toch blijft er zo een waanzinnige kracht uit dat paard komen dat je gewoon niet goed mee kan gaan en doorzitten kan al helemaal niet. Maar daarintegen moet ik wel zeggen dat ze de beste galop in de wereld heeft. De kracht die in draf tegen me gebruikt wordt in de gang werkt in galop juist ontzettend met je mee. Hoewel ik ik het wel een beetje jammer vind dat er geen echte draf inzit kan ik prima mee met iedereen op buitenrit. Haar verzamelde galop gaat net zo snel als een normaal paard zijn midden draf. Wanneer je haar flink aanzet in galop dan is ze een kanon. En haar stap is zo waanzinnig groot dat het heel erg compfie is om gewoon lekker te wandelen. Geen gedribbel, dus helaas voor de draf, maar waanzinnig in al het ander.
Is dat niet bij juo tuiger?

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:45

Ik zou met zo'n grote tuiger ook niet in zo'n kleine bak rijden. Het is voor zo'n groot paard moeilijk want hij /zij moet voortdurend de hoek om. dus oefen om lekker in draf te zitten vooral buiten dan kun je ook een stuk rechtdoor is aanleuning en rechtrichten makkelijker en kun jij ook ontspannener mee met het paard

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:55

wat bij tuigpaarden vaak het probleem is
is dat ze hun rug wegdrukken inplaats van goed over de rug te komen
dus probeer je paard lekker ontsannen te rijden
en heel veel longeren met een pessoa en goed over de rug rijden he dat scheeld gewoon heel veel
maar weet als geen ander hoe moeilijk dat is
ik heb ook een tuigertje

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:26

Ik rij ook vaak op een tuiger van 1.83 en ik kan je vertellen, mijn heupen zijn ontzettend los, maar doorzitten is geen makkie ;) Net als lichtrijden, dan heb ik ook moeite om met die enorme bewegingen mee te gaan.

Als ik dan weer op een 'normaal' paardje zit, ga ik heel overdreven mee zitten bewegen, ziet er niet uit! _O-

Het enigste wat een beetje helpt is 'm echt bij elkaar rijden, goed die achterhand eronder, lekker over de rug, nageeflijk en ontspannen, maar dan nog is het niet het prettigste ter wereld alhoewel ik me dan wel heul trots voel, want het is geen makkelijke opgave om dat paard bij elkaar te rijden terwijl je bij wijze van spreken door elkaar geklutst wordt.

Ik vind ook dat het ontzettend goed is om op zo'n paard te rijden want je probleemgebieden worden ENORM uitvergroot. Als ik dan na een paar weken weer op een andere zit, goh ja, dan zijn m'n balans en houding toch enorm vooruit gegaan ;)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:05

Sassol schreef:
Ik reed eerst op een manege waar ze eigenlijk bijna alleen maar Fjorden hadden, kreeg toen m'n eigen paard. Een Gelderse merrie, joh, dacht dat ik gelanceerd werd!

Heb toen een manier uitgevonden waardoor lichtrijden nog nooit zo makkelijk was! Je moet wachten tot je uit het zadel gegooid wordt, daar dus in meegaan en dan rustig terug vallen, tot je paard je weer uit het zadel gooit.
Het kost enige oefening, maar als je het eenmaal te pakken hebt, kost lichtrijden bijna geen energie, omdat je paard het al voor je doet. Je kunt op deze manier ook niet verrast worden, omdat je het uit het zadel gooien juist gebruikt.

Het handigste is dit te leren tijdens een buitenrit, pak een lang recht stuk, teugels los en voelen maar!

Klopt helemaal! (:)

Probeer de opwaartse kracht van je paard te gebruiken. Laat hem jou meenemen en probeer niet zelf te veel te doen. Wat wel belangrijk is, is om heel zachtjes te landen in het zadel en laat je dan weer door je paard meenemen. Op deze manier is je paard goed uit te zitten, misschien kun je het eens aan de longe uitproberen, zodat je je hierop kunt concentreren en dan hoef je even niet op je paard te letten.

http://www.padany.nl

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:17

het zal nooit een ideaal paard worden om door te zitten. Ik heb zelf 4 tuigers.
Ze hebben een enorme knie-actie en dat maakt het er niet gemakkelijk op.
Inderdaad helpt het wanneer je het paard zijn achterhand kan laten gebruiken en zelf heel los komt in je bekken.
maar geloof me het zal nooit gemakkelijk gaan.
Bij het lichtrijden moet ik al 30 centimeter uit mijn zadel wippen om "mee" te zijn in zijn drafpas :D :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:19

ik lees even mee ik kan mijn merrie haardraf ook erg moeilijk uitzitten en ze is maar 1.52 groot geen joekel dus.
ze gooit behoorlijk op en zitten is echt zo moeilijk :o
nou moet ik ook zeggen dat het om een vreselijk scheef gereden draver gaat die nog niet beschikt over tembo controle en ook drachtig is :o

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:29

heb sindskort ook een merrie gekocht, maar vond het gelukkig nog wel mee vallen, ze heeft niet super veel knieactie maar wel een sterkere achterhand..

varlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:14

grote paarden zitten vaak niet lekker denk niet dat het aan een tuiger ligt.. maar grote paarden nemen grote passen en dat zit soms wat lastig

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:15

varlin schreef:
grote paarden zitten vaak niet lekker denk niet dat het aan een tuiger ligt.. maar grote paarden nemen grote passen en dat zit soms wat lastig

Je hebt inderdaad gelijk dat grote paarden over het algemeen lastig uit te zitten zijn, maar bij een tuiger komt het ook relatief vaak voor.
Vooral omdat ze veel been actie hebben en de rug vaak wat vast houden.

Een tuiger loopt liever bovenin met het hoofd. Ik denk dat het bij het rijden van een tuiger belangrijk is om het lekker laag over de rug heen te rijden en te focussen op het loslaten van de rug.

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:24

Ga vragen aan de gene die je lesgeeft of je een keer mag rijden en vragen of je er vaker op mag en of je mag oefenen en dan kan je ook les krijgen misschien een simpel antwoord maar het kan wel helpen:p
Ik hoop voor je dat het lukt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:20

KarminaP schreef:
het zal nooit een ideaal paard worden om door te zitten. Ik heb zelf 4 tuigers.
Ze hebben een enorme knie-actie en dat maakt het er niet gemakkelijk op.
Inderdaad helpt het wanneer je het paard zijn achterhand kan laten gebruiken en zelf heel los komt in je bekken.
maar geloof me het zal nooit gemakkelijk gaan.
Bij het lichtrijden moet ik al 30 centimeter uit mijn zadel wippen om "mee" te zijn in zijn drafpas :D :D

Ook een tuiger kun je onder het zadel leren over zijn rug te lopen (wat zeker ook belangrijk is).
Dan hoef je ook niet zover uit het zadel te komen en kom je ook weer zachter in het zadel terecht.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:18

Ave schreef:
Ik zou met zo'n grote tuiger ook niet in zo'n kleine bak rijden. Het is voor zo'n groot paard moeilijk want hij /zij moet voortdurend de hoek om. dus oefen om lekker in draf te zitten vooral buiten dan kun je ook een stuk rechtdoor is aanleuning en rechtrichten makkelijker en kun jij ook ontspannener mee met het paard

Ik wil heel graag met haar buiten rijden, maar ze heeft mok. dus als het buiten nat is heeft de eigenaar liever niet dat ik met haar buiten rijd. Ik heb geprobeerd haar te longeren maar ze reageert totaal niet op mijn commandos. Het is rennen en showen

Ik had er misschien even bij moeten zetten dat het een ex wedstrijd paard is geweesst voor de kar die heel wat prijzen heeft gewonnen.

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:04

gewoon proberen te ontspannen en niet gaan knijpen of jezelf vastzetten.
en proberen of hij fijn nageefelijk loopt dan zit je ook een stuk makkelijker dan wanneer hij zijn rug wegdrukt.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:45

ik had dit ook met mijn fries!
my is er toen verteld eerst zonder beugels te rijden, zo blijf je op de duur wel zitten en weet je hoe "zwaar je je moet maken om te blijven plakken in je zadel" en dan je beugels weer aan.

dit heeft me toch geholpen =)

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:39

Ik herken dit wel, de tuigers van mijn zus doen dit ook weleens.
Bij haar gaat het vanzelf over als de ontspanning er is.
Dus het is belangrijk dat je aan ontspanning werkt!
Succes!