"Gewoon ff"voorwaards-neerwaards rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

"Gewoon ff"voorwaards-neerwaards rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:13

Ik hoop dat ik het hier bij Grondwerk goed heb neergezet...of misschien moet het wel bij Discussies? :=

Ik hoor/lees overal de volgende zin: "O, dan moet je gewoon ff een tijdje voorwaards-neerwaards rijden/longeren, dan wordt de rug/achterhand sterker". Vaak komt daar nog achteraan: "En wel het neusje eruit drukken".

Uhhh.... Prima, maar wat houdt dat eigenlijk in? }:0

Wat is nou voorwaards-neerwaards? :o
Hoe kun je zien dat er correcte spier(groep)en gebruikt worden?
Wat bedoelen ze met 'het neusje eruit drukken'? (ik dacht zelf: het hoofd van het paard vóór de loodlijn houden)
Waarom gebruik je deze oefening vooral?
En wanneer gebruik je deze oefening pás? (dus vanaf welke leeftijd? Ná het inrijden, tijdens het zadelmak maken, na járen rijervaring v.h. paard?)

Brand los, ik ben heel nieuwsgierig naar ervaringen en eventuele foto's/vergelijkingsmateriaal van correct en in-correct voorwaards-neerwaards rijden. :D

poes

Re: "Gewoon ff"voorwaards-neerwaards rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:49

Vw-nw is voor mij: actief, dragend, alert op de hulpen, met een zeer lichte aanleuning, de neus er idd uit, de rugspieren opgerekt maar het bekken gekanteld.
Naargeland de africhting eerder stuwend of dragend, voorkeur voor dragende tendens.

Neus hoogte: tussen koot en voorknie (dus een pak lager dan de meesten).

Wanneer: bij elk paard dat aan het been is. Bij het losrijden (alle gangen tot wel 20 minuten en soms is het mijn training) en uitrijden.

Het is bij mij helemaal niet dat over de kop geduikel zonder activiteit. Ik wil wel ontspanning, maar ook een inspanning :)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:01

@TS, wil je ook weten hoe het moet?
Misschien moet je dat dan nog even vermelden :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:01

Ik zie het ook vaak staan. En dan alsof het zo makkelijk is. 'Je moet gewoon veel vwnw rijden!'

Ja, uuhh... leg dat mijn pony even uit. Voor mij is het vwnw rijden al een doel op zich.

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:04

Hallo,

Nou ja voorwaard neerwaart hoef ik je niet uit te leggen.

Het beste is als jij je paard aan het inrijden bent dat je dan al een beetje begint met voorwaart neerwaart.
Je paard wordt daardoor ontspannen.
En leert meteen op 4 benen te lopen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:05

Ben het eens met Poes TOT "neushoogte", die mag niet onder de voorknie anders krijg je automatisch een enstige verstoring in de balans waardoor het paard de rug 'straktrekt'. (op de voorhand vallen)
Paard mag tijdens het inrijden al vw-nw gereden worden, maar dat doen maar heel weinig paarden uit zichzelf omdat het best wat kracht vergt en vooral balans. Daar staat ook nog eens een ruiter tegenover die vaak niet genoeg durft te geven. Toestaan is the key! Je kunt je hand op een gegeven moment iets 'zwaarder' maken (duidelijk kan ik het niet omschrijven, ik bedoel in elk geval niet terugwerken, niet kneden of spelen maar iets meer weerstand bieden) als het paard reageerd gelijk hand voor en kijken hoever hij durft te zakken. Dit alles met been aan het paard, drijven is vaak niet nodig en vrij overbodig. Aangezien je hier pas aan werkt als het meest basale erin zit. (been geven, hand ontspannen en zit toestaan= lopen)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 04:20

Bonita: daar verschillen de meesten met mij van mening :j De neus zo diep laten zakken vraagt idd een zéér actief en alert paard, dat ten eerste al goed aan de voorwaartse en dragende hulpen staat. Paarden die niet beter weten, lopen vanaf de eerste drafpas zo weg merk ik.

Veel schakelen en wenden , in die houding, voorkomt dat het paard te ver voorover kukelt, en dat de halshouding niet te star wordt.

Verder zelf absoluut niet voorover gaan zitten, want ook dat draagt bij tot het duiken.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 11:41

Dus in Nederlandse termen: Je laat onder het actief rijden de hals wat strekken, zodat het paard naar beneden gaat en dus eigenlijk zijn hoofd sneller wil laten gaan dan zijn lichaam waardoor hij zijn neus naar voren drukt. Drijven is toegestaan mits het paard nog niet actief genoeg is om actief naar beneden te gaan. En hierdoor strekt het paard zijn hals en rugspieren en door actiever zijn achterbenen te gebruiken vindt hij zijn balans.

Gelukkig ben ik niet de enige hier die dit niet begrijpt :+

Ik kan ook nog niet rijden dus voor mij is het nog niet van toepassing maar was wel benieuwd wat al die termen en uitdrukkingen nou betekenden.

PS: Hoe doe je dit onder het longeren? Met dubbele lijnen en een pessoa?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:50

Ja dit vroeg ik me ook af. En HOE doe je dat dan? (Misschien domme vraag, maar ik rijd zelf niet. Maar 't Lijkt me wel leuk om te weten)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:53

Onder het longeren kun je dit op verschillende manieren bereiken.
Je kunt met een touwtje werken en zorgen dat je hem van achteren goed actief houdt met je stemhulpen of indien nodig door te 'drijven' met de longeerzweep. Met drijven bedoel ik dus niet een tik geven.
Je kunt inderdaad ook met een pessoa longeren. Deze pessoa vraagt de achterhand mee waardoor ruggebruik wordt gestimuleerd en het paar vwnw zal gaan lopen.
Ook met dubbele lijnen longeren is mogelijk. Deze optie gebruik ik zelf. Ik laat de buitenste lijn achter de achterhand langs lopen zodat deze wordt gestimuleerd. Het paard zal dan ook vwnw gaan lopen. Indien nodig zou je dat nog iets kunnen vragen doordat je eigenlijk 2 teugels in je handen hebt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:12

Sorry 'poes', maar dat KAN niet. De natuurlijke balans van je paard word verstoord, hoe dan ook. Dat heeft te maken met de anatomie. Hoevel procent van zijn gewicht is tijdens het rijden al op de voorhand? Bij een echt goedgereden paard (niveau boven het Z) is dat rond de 50%, bij een paard die zijn eigen balans moet zoeken met een onervaren ruiter is dat bijna 70%. No offence, maar de neus onder de voorknie laten zakken zorgt ervoor dat de lendenen helemaal verstrakken en dat wil je dus niet. Je creeerd een averechts effect, het bekken kan niet meer kantelen en paard kan de voorbenen niet meer fijn optillen.

Ts, je laat je paard niet echt de hals strekken. Uhm laat ik het zo stellen: Ik rij op mijn paard (of ie nou 3 weken onder het zadel is of 30 jaar, maakt niet uit) dan vraag ik ruime passen, dus ik belemmer hem niet en ga ruim mee met mijn zit. Ik heb een lichte contactteugel, paard kijkt wat om zich heen tralali-tralala, dan rij ik wat tempowisselingen en wendingen om hem met de gedachten bij het werk te vragen, op het moment dat hij lekker voorwaarts en oplettend is, zoekt hij met zijn mond mijn hand een beetje, ik maak op dat moment een beetje een zware hand (NIET terugwerken of 'spelen') wanneer dat nodig is; paard geeft na vanuit rust en ontspanning dan geef ik mijn hand mee met het paard en kijk ik hoever hij durft te zakken MET dat verende contact. Dus anders dan halsstrekken. Stel hij let niet op en drukt zich eruit maak ik mijn hand wederom wat zwaarder of druk ik een beetje kuit bij. Eventueel kun je je handen iets verder uit elkaar plaatsen om goed contact te behouden. Neusje heb ik er liever niet teveel uit (klein stukje mag), maar eigenlijk het fijnste gewoon op de loodlijn maar dan laag. Niet achter de loodlijn dan verlies je ruggebruik! Hoop dat je me snapt.... Heb het nu uitgelegt alsof ik aan het rijden ben..
Tijdens het rijden speel ik dan met die hoofd-hals houding, Lang en laag (halsstrekken, dus neus eruit en laaaange hals en rug maar vrij weinig achterbeen gebruik) dan weer diep en rond (iets zakken maar neusje een paar passen achter de loodlijn meenemen) dan weer naar oprichting (neus precies op de loodlijn maar hoofd-halshouding verticaler, achterbenen neem heel veel draagkracht) en dan weer voorwaarts neerwaarts (zie eerdere uitleg) en dan weer basis hoofd-halshouding. Als je paard je hand volgt en daarin min of meer ontspannen blijft (er zitten altijd wat stukjes weerstand bij van beide kanten) dan heb je een nagevelijk paard.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:05

Interessant topic. Ik vroeg me al een tijd af of vwnw hetzelfde was al halsstrekken.
Bij vwnw heb je dan nog steeds contact? Met een strakke teugel? Of mag de teugel losser?

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:15

ja Bonita- Bon,

Ik geef je eigenlijk geen gelijk.
Als jij je paard goed voorwaarts hebt en je ervoor zorgt dta het paard met z'n billen zakt van achter, dan loopt hij helemaal niet op de voorhand. Voor wat ruimte maar toch contact en dan zorgen dat de motor ( dus de achterhand) goed actief blijft. Hierbij even een foto: [img]
[/img]
En trouwens als jij je paard goed voorwaarts neerwaarts rijd daar gaat de rug van opbollen en wordt de rug sterk. Als je soms ziet hoe hoog en hoe strak de paarden lopen drukken ze hun rug weg, en krijg je het gevoel of je op een houten plank rijd. De wervelkolom gaat eruit steken en je maakt je paard helemaal bot.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:05

Bonita: verschillende onderzoeken hebben al aangetoond dat de gewichtsverdeling bij élk paard in elk trainingsmoment 3/5e op de voorhand is. De anatomie vindt de zwaartekracht blijkbaar net iets betrouwbaarder dan de mens ;)

Bovendien wordt het zo vaak fout gereden, dat idd niemand lijkt te geloven dat het kan.

Maar ik blijf bij mijn standpunt: als ik vw-nw rij, dan gaat die neus lager.

Wat jij benoemt gebruik ik ook, dat is voor mij wat komt na het losrijden, ik vind het een goede arbeidshouding, en meestal kom ik met mijn merrie nog niet veel verder dan dat door ons niveau.
Echt oppakken doe ik nooit lang en dat zijn voor mij dan de piekmomenten in de training.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:57

http://www.youtube.com/watch?v=EyZTX_VNdtM
Bij dit filmpje wordt het paard getraint op hoofd laag en links-rechts in stilstand. Voltes met ondertredend achterbeen, lengtebuiging en voorwaarts-neerwaarts aan de hand en op afstand. Rechtuit in buiging.

Maar bij welke minuut van het filmpje is het paard dan voorwaards-neerwaards? Ik heb heel youtube afgespit maar ik kan het niet zien :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 13:10

Ik heb iets gevonden waar ik (en jullie) erg veel aan hebben :D:

Afbeelding

Psychische en fysieke ontspanning gaan hand in hand.
Een alert paard houdt zijn hoofd hoog, waarvoor hij zijn rugspieren moet spannen, klaar om te vluchten.
Ontspant hij zijn rugspieren zodat ze lang worden, dan zakt zijn hoofd/hals automatisch (denk aan grazen). Een spier die zich lang maakt en ontspant kan nl. nooit heffen, in dit geval het hoofd en de hals. Door de lage hoofd/hals houding wordt de aanmaak van het stresshormoon adrenaline verminderd. Zo kan het paard zich ook geestelijk ontspannen.

Een paard dat dus geestelijk gespannen is, is ook lichamelijk gespannen en omgekeerd. Daarom is het van belang dat als we met een paard willen werken, hem op beide fronten kunnen laten ontspannen,.lichamelijk en geestelijk. Omdat we op zijn geestelijk situatie niet direct invloed kunnen uitoefenen, beginnen we bij de lichamelijke ontspanning.
We vragen hem zijn hoofd voorwaarts neerwaarts te laten zakken, zodat hij zijn rugspieren gaat ontspannen en lang maakt. Zo kan hij zijn hoofd/hals laten zakken, waardoor hij voorwaarts neerwaarts kan gaan lopen.

Een jong of ongetraind paard, dat nog weinig ontwikkelde rugspieren heeft, kan een ruiter eigenlijk nog niet dragen. Door zo’n paard juist voorwaarts neerwaarts te laten lopen, ontstaat een enigszins sterkere “brugconstructie” waarop de ruiter kan zitten.
Afbeelding

Omdat spieren altijd in groepen samenwerken (antagonisten) zal het paard zijn buikspieren meer aan gaan spannen, naarmate hij zijn rugspieren lang maakt. Zo leert het paard de ruiter dragen met zijn buikspieren
Afbeelding

Doel van de ontspanning voorwaarts neerwaarts:

- De bovenlijn spieren (rugspieren) worden lang, rekken, ontspannen, waardoor hoofd/hals kan zakken;
- paard kan zich geestelijk gaan ontspannen;
- door de lichamelijke ontspanning wordt de concentratie beter en kunnen de hulpen beter doorkomen
- De onderlijnspieren (buikspieren) moeten zich gaan aanspannen, onderlijn verkort;
- Er ontstaat een geschiktere draagconstructie

Bron: http://www.klassiekpaardrijden.nl/opbou ... neerwaarts

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:04

rosalien4 schreef:
ja Bonita- Bon,

Ik geef je eigenlijk geen gelijk.
Als jij je paard goed voorwaarts hebt en je ervoor zorgt dta het paard met z'n billen zakt van achter, dan loopt hij helemaal niet op de voorhand. Voor wat ruimte maar toch contact en dan zorgen dat de motor ( dus de achterhand) goed actief blijft. Hierbij even een foto: [img]
[/img]
En trouwens als jij je paard goed voorwaarts neerwaarts rijd daar gaat de rug van opbollen en wordt de rug sterk. Als je soms ziet hoe hoog en hoe strak de paarden lopen drukken ze hun rug weg, en krijg je het gevoel of je op een houten plank rijd. De wervelkolom gaat eruit steken en je maakt je paard helemaal bot.

Sorry, jou volg ik totaal niet!
Ik zeg toch ook hals/hoofd laten zakken= goed! En voorwaarts en opbollen van de rug=goed! De voorknie is al erg laag hgoor! alleen niet tot onder de voorknie dan trekt de rug strak en kanteld het bekken juist niet meer. Kijk even naar bovenstaande plaatjes en dan zie je wat VWNW is! Plaatje is NIET onder de voorknie, zal even kijken of ik er 1 kan vinden van een paard wat te laag loopt en welke nadelige gevolgen dat voor zijn lijf heeft (zeker met ruiter op de rug)

Poes: het kan niet. Bij een goed getraint paard zoals.. ik noem wat: totilas die loopt ongeveer 50-50, de ruiter neemt de natuurlijke balans ten goed over. Het is eigenlijk nooit meer achterhand dan voorhand maar onder de knie zakken dwingt het paard de rug strak te trekken en is ontspanning niet meer mogelijk. Het paard moet teveel moeite doen om zijn balans te vinden. is toch ook logisch een voorover bukkend paard kan nooit meer ruim in de schouder blijven en het voorbeen nooit fijn optillen. daarbij opgetild dat het bekken niet ontspannen kan kantelen is het niet voordelig voor je rijden en je paard.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:07

Kijk maar even naar de site die Royen heeft geplaatst... is een goede ansich

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:11

Filmpje: nergens, vreemd filmpje, scheef getrokken paard at wijkt voor de zweep.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:23

aanvulling: aanspannen van de buikspieren en ontspannen/ strechen van de bovenlijn.

In het vwnw zoekt het paard de ruiterhand en dat kan zowel op de hoogte van het bovenste plaatje van boyen als lager, net wat je toestaat, alleen is de hoogt van het bovenste plaatje van Boyen naar mijn idee wel een correcte hoogte, je wilt namelijk niet dat je paard teveel op de voorhand gaat lopen, alleen wel dat hij je hand blijft volgen bij het uitschuifen maar dat zouden voor mij momenten zijn om te checken of mijn paard nog goed aan de hulpen staat.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:24

en het is trouwens niet ff ;) er lopen weinig paarden correct vwnw

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:37

Bonita: als het paard een actieve achterhand heeft en de schoft hierdoor omhoog komt, en pas vandaar uit de hals laat vallen, kan het imo dus wel.

Maar goed, we verschillen van mening :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:42

makkelijker gezegd dan gedaan....vaak duikelen de paarden op de voorhand,en dat is verre van goed....
ik zou zeggen alleen doen met goede begeleiding,of je moet als ruiter een goed gevoel hebben dat de achterhand eronder zit.

Voorwaarts neerwaarts....het kan er wel zou uitzien maar het is vaak niet correct..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:42

Ik ben hiermee 'opgegroeid' qua rijden, heb hier meer les in gehad dan in het arbeidsframe denk ik.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 03:37

Ik ben er ook mee opgegroeit, zal van de week wel even een foto plaatsen van mijn paardje en mij als ze CORRECT vw-nw gaat. Het kan lichamelijk niet om de neus onder de voorknie te laten zakken, en de rugspieren niet te verstrakken ipv te ontspannen, dat heeft niets met mening te maken poes, meer met fysiologie en anatomie. Kijk naar de lengte van de hals, kijk naar het totaalplaatje hierboven en probeer je dan voor te stellen dat de achterbenen meer ondertreden, het paard rijst in de schoft en dan bedenken dat de neus onder de voorknie zou moeten, dan forceer je je paard.