beginnen met paardrijden, maar waar begin je mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

beginnen met paardrijden, maar waar begin je mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:49

hallo.

mijn vriend heeft ingezien dat paardrijden best leuk is,
hij wil over een onbepaalde tijd mt mij op bosrit kunnen.

hartstikke leuk dus!

maar nu heb ik wat ervaring met paardrijden, en ik kan best iemand van B-wedstrijd niveau, tot Z1 niveau lesgeven.

maar vandaag heeft hij dan een keer op mijn paard gereden... maar ik weet echt niet hoe hij nou beter in balans zou kunnen zitten.
in draf schiet zijn voet door de beugel.
lichtrijden is knap lastig. ik zeg sta zit, en hij probeerd helemaal zijn knieën te strekken tot hij werkelijk staat. heel logisch als je het bekijkt vanuit iemand die niets van paardrijden weet.

maar goed, wie heeft hier ervaring mee, of tips.
misschien een touw om de hals van het paard voor wat meer houwvast?

wie_ben_ik_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:53

ik zou proberen dat je vriend eerst goed mee is in stap en dan pas naar draven over te gaan maar geef het tijd.
Het is al zeer goed dat je al zegt sta zit sta zit
Maar met veel te oefenen kom je er wel

Equidea

Re: beginnen met paardrijden, maar waar begin je mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:55

Zelf z1 kunnen rijden betekend nog niet dat je les kunt geven he!
Het is in het begin leuk om zelf je vriend wat dingen uit te leggen, maar als hij echt sirieus wilt gaan rijden is het wel slimmer om instructie hiervoor te zoeken.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:56

Wanneer je sta-zit gebruikt gaan ze het hun idd al vlug te groot voorstellen. Probeer het meer uit te leggen als belasten-ontlasten. Niet meer dan een hand uit het zadel komen.

Ik vind het ook moeilijk lesgeven aan beginners, je gaat al vlug met termen gooien die nog chinees zijn voor de ruiter :D

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:57

Ik hobbel soms ook een rondje en wat ik heb gedaan is vooral zonder beugels rijden in het begin.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:28

inderdaad even uitleggen wat jouw bedoeling is.
aan de longeerlijn, knoop in de teugels, en hij houdt zich aan de voorkant van het zadel vast.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:30

Aan het zadel vasthouden is iets wat je meteen moet afleren.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:33

Ik zou hem les laten volgen van gediplomeerde instructeurs, die weten wat ze met dit soort dingen aanmoeten en hoe ze hem het juist moeten leren.

Ik heb ook een tijdje gedacht: mijn zusje kan ik makkelijk leren paardrijden maar moet toch zeggen dat dit vies is tegen gevallen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 22-12-09 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:36

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:38

Ik zou beginnen met zitlessen, eerst de balans in stap écht vinden, dan langszaam stukjes laten draven, eerst doorzitten, en zodra hij kan voelen op welk been hij kan lichtrijden kan je beginnen met lichtrijden(naar mijn mening)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:47

Een beginnend iemand al laten draven is imo al te veel gevraagd. Ik zou beginnen met eerst 3 grondwerk lessen, laten inzien wat een paard is, hoe je een paard verzorgt, wat er allemaal bij komt kijken, dingen leren over het harnachement en vooral kennis maken met het desbetreffende rijpaard en vanaf de grond al spelletjes doen. Daarna 10 lessen alleen maar stappen.... en de eerste lessen alleen maar voelen. Ik vind het altijd belangrijk om zonder teugels en beugels te beginnen, enige houvast is het zadel en je zit. Houd hem aan de longe en loop mee, leer fases aan van aandrijven en wenden (vooral fase 1... kijken met je ogen en schouders en voor je kijken) ook uitleggen waarom hij voor zich moet kijken (balans) en waarom hij moet kijken waar hij heen gaat. Oefeningen vragen als wanneer gaat zijn voorbeen naar voren of achterbeen (hij moet als het ware door het dode materiaal van het zadel gaan, tot op de rug van het paard om zo te voelen hoe de benen bewegen). Door die dingen leert hij voelen en leert hij waarom dingen gebeuren en waarom dingen gedaan moeten worden.

Op een gegeven moment krijgt hij de teugels van een (bitloos)hoofdstel en leer je hem verder te sturen met zit en met de teugels (als hij die nodig heeft) zo ga je steeds stapjes verder. Leg vooral het doel van paardrijden uit zodat hij niet meer denkt dat het alleen rondhobbelen is (denken ze vaak) maar dat je bezig bent met een levend lichaam, dat lichaam aan het aansterken bent en aan het gymnastiseren je wilt iets bereiken door het rijden van een paard en hij moet weten wat. Maar onthoud.. hoe stoer ze ook zijn ook hun moeten het leren... en daar de kans voor krijgen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:50

Waarom tien lessen stappen? je kan er toch niet van uit gaan dat elke beginner dat nodig heeft. De ene heeft meer talent dan een ander.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:53

Het is een indicatie.. het is maar net hoe snel de beginner leert maar je hebt geen onafhankelijke zit binnen 1 week ontwikkeld. Dat heeft de tijd nodig en je wilt je paard zo min mogelijk belasten met het gestuiter op de rug.

Ik behandel ook vaak eerst het 'harder stappen' om zo wat meer gevoel voor ritme te krijgen en weten hoe een paard voelt als hij harder stapt en dat uit kunnen zitten. Als dat goed lukt dan denk ik dat de persoon klaar is voor een drafje.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:54

Waarom zou je iemand niet aan het zadel laten vasthouden? Bij beginners en zéker in draf laat ik ze dat wel doen..

Probeer hem eerst als hij halt houdt eens te laten staan en te gaan zitten, dan zie je waarschijnlijk meteen waarom hij niet kan gaan staan.. Je geeft het zelf al aan, hij wil zijn knie strekken. Op die manier kun je onmogelijk staan, dus zijn onderbeen moet bij de buik van het paard blijven.. Daarna in stap gaan staan-zitten (vooral op letten dat het záchtjes gebeurt) En daarna in draf. Ik laat de ruiters áltijd de eerste les ook al draven hoor, aan de longeerlijn.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:55

Precies sjeik, zelf vroeg ik of ik na 10 lessen mocht galopperen.
En dat was geen probleem, de rest van mijn rij-groepje had die behoefte helemaal niet, maar ik wou het gewoon graag.
In principe kan je zodra de stap redelijk in balans is al kleine stukjes(5 meter) gaan draven, ik vind zelf dat je daardoor de balans beter kan vinden

@MaartJ: als iemand zich aan het zadel vast moet houden vind ik het duidelijk een teken van dat ze nog niet aan draf toe zijn..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:57

Ik ben de tweede keer gelijk in draf door het bos geweest en niks aan de hand. Stuiteren heb ik nooit gedaan. Niet dat ik een goede ruiter ben maar dat is mijn doel ook helemaal niet. Doel is af en toe erop uit bij mij zonder het paard in de weg te zitten. En dat lukte echt binnen een paar dagen.
Maart, waarom niet een bokriempje of een stijgbeugelriem om de hals als handvat dat zit veel fijner.
Draven aanleren gaat het beste zonder beugels en je niet ergens aan vastpakkend. Hou je je wel vast, dan kweek je meteen al in het begin een afhankelijk zit en dat moet je niet hebben.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:58

MaartJ: Is dat een reactie op mijn post? Ik heb er wel in vermeld dat de persoon aan het zadel kan vasthouden en met zijn eigen lichaam kan vasthouden. Ik laat beginners rustig draven zonder teugels hoor... de teugels zijn namelijk geen steun voor je... dat is je zit. En je moet het wel goed leren en als mensen vanaf het begin af aan leren dat je steun zoekt bij de teugels dat krijg je dat er bijna niet meer uit.. ookal hebben ze later een onafhankelijk zit wat mij onwaarschijnlijk lijkt als je steunt op teugels.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:59

Denk dat je niet te geforceerd sta zit moet gaan zeggen.
Dan is ruiter al gauw geneigd om dat op jouw commando te willen doen, bewust.. Terwijl lichtrijden een gevoel is...
Je veert vanzelf mee, het moet geen moeite kosten en kracht.

Als je diegene alleen les geeft denk ik dat zit lessen in eerste instantie wel handig zijn,
hoeft diegene niet over sturen na te denken.
Alleen maar te voelen... En op zijn houding te letten.

De een is hier beter in dan de ander..
(mijn pony werd ook in de beginnersles nog wel eens als paard gebruikt en dan liepen wij mee, als eigenaren..
Zag je heel leuk het verschil van iemand die het snel doorheeft en iemand die het niet voelt. Overigens
ook afhankelijk van het paard waar ze op zaten, de een zit nou eenmaal makkelijker dan de ander.)

Overigens op de grond contact natuurlijk heel belangrijk... en hoort erbij, maar neem aan dat je dat als je diegene
priveles geeft, allemaal wel doet. (dus diegene het werk laten doen)

Voordat ik op mijn 18e mijn eerste paardrijles had, heb ik ooit 1 x op een shetland pony gezeten 1 rondje..
In pony park Slagharen..
In mijn eerste echte les heb ik gestapt, gedraafd en gegaloppeerd.. (was gewoon een groepsles voor volwassenen)
(vond de galop toen aanzienlijk lekkerder zitten dan die hobbelende draf.. :D )
Had natuurlijk wel al hele bergen penny's verslonden en paarden boeken in mijn jeugd. :+ }> Wou altijd al op paardrijden...
Dus enige theorie had ik mezelf al eigen gemaakt voor ik erop klauterde...

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:59

Misschien eerst wat lessen bij een manege volgen voor de zit?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:00

Aan de longeerlijn en zitles :j Dus zonder beugels zitten, teugels in een knoop en met ene hand de andere voet aanraken, rondje draaien, zwaaien met de armen etc.

Op het moment dat het in stap allemaal lukt, ook in draf laten doen, en lekker nog doorlaten zitten. Op het moment dat er meer balans is ontwikkelt kan je wel aan het lichtrijden beginnen.

Een braaf paard is daarbij wel handig :+

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:05

heb niet alles gelezen, maar wil toch even mijn mening geven. tijden op maneges gereden.. en i love de beginners :P

ik zou wel el vrij snel beginnen met draven, als het paard het aankan, die moet wel over dat gebonk kunnen.
de een kan na 2 lessen lichtrijden, de andere duurt een half jaar. het is vooral veel oefenen.

wat ik altijd doe is eerst in stap lichtrijden.. lijkt heel dom.. maar dan weten ze dat ze omhoog kunnen komen.. soms wapperen de benen overal heen en komen ze er niet uit.
dan ga je draven.. laat je hem eerst gewoon stuiteren (niet te lang.. hij moet voelen..dus moet ff ) dan vertel je dat het erg hobbeltje, en dat hij beter mee kan bewegen omhoog en dan weer omlaag in het ritme, dat kun je niet uitleggen dat moet je voelen.

verder heb ik inmiddels geleerd, dat je meerder stadia hebt.
eerst weten ze niks, dan vertel je heel veel en dan is het moeilijk te onthouden, (vooral bij kinderen) daarna weten ze het, maar wil het nog niet allemaal tegelijk.. dan gaat het een beetje tegelijk.. en dan komt het aan op meters maken. hoe meer je rijdt, hoe meer ervaring je krijgt.

naar mijn mening kun je wel lesgeven aan je vriend in eerste instantie.. boeken met houding en zit en zo.. kunnen daar erg bij helpen..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:06

Plaisir schreef:
Aan de longeerlijn en zitles :j Dus zonder beugels zitten, teugels in een knoop en met ene hand de andere voet aanraken, rondje draaien, zwaaien met de armen etc.

Op het moment dat het in stap allemaal lukt, ook in draf laten doen, en lekker nog doorlaten zitten. Op het moment dat er meer balans is ontwikkelt kan je wel aan het lichtrijden beginnen.

Een braaf paard is daarbij wel handig :+

doorzitten lijkt mij meer problemen geven dan lichtrijden als ze het snel onder de knie hebben. vaak knijpen ze nog en gaan ze meer uit het zadel dan bij het lichtrijden

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:07

Probleem is dat wanneer je gaat knijpen juist gaat glijden zonder beugels, dus moet je wel blijven ontspannen :).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:13

knijpen is toch vaak een standaard reactie.. als je een paard hebt wat hoog opgooit... wordt het zonder beugels ook lastig

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:51

Goede zit is natuurlijk de basis van het rijden, ook als het voornamelijk om bosritten gaat.
Dus eerst zitlessen aan de longe.
Probeer daarbij dooddoeners als: rechtop, schouders naar achter e.d. te vermijden. Dit zorgt vaak alleen voor een geforceerde gespannen houding. Zeker bij beginners die 'het gevoel' nog te pakken moeten krijgen. Probeer heel beeldend uit te leggen, en vooral goed te laten 'voelen'. Laat de ruiter zelf het verschil tussen 'goed en slecht' voelen.
Een handig boek hierbij is: beter paardrijden kan je leren, van Ulrieke Thiel. Ze beschrijft alles heel beeldend, handige oefeningen, hoe je iets helder kan uitleggen. En ook in Centered Riding van Shelly Swift staat heel duidelijk omschreven waarom een bepaalde houding goed is, hoe je dat duidelijk op iemand over kan brengen enz.

En ik denk dat het ook heel nuttig is om aan iemand die nog weinig ervaring heeft met paarden, het een en ander uit te leggen over paarden in het algemeen. Dat het vluchtdieren zijn, waarom ze op een bepaalde manier kunnen reageren enz. Eigenlijk zou je je vriend het boek: de aard van het paard moeten laten lezen. (al kan ik me voorstellen dat het wat droge stof is, voor iemand die waarschijnlijk nog niet zo heel veel met paarden heeft) Maar dat is wel een super boek om inzicht in het gedrag en de ontwikkeling van het paard te krijgen. Wat naar mijn idee van enorm belang is in de omgang met paarden.