Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_Bitje_ schreef:dit is altijd moeilijk te bevatten voor de manege ruiters maar..
we kunnen echter geen tips geven waar je wat aan hebt.
Waarom niet?
*omdat de meeste paarden op de manege elke dag door iemand anders word
gereden meestal meerdere keren per dag en dan worden de paarden vanzelf
slomer op het been, niet meer willen luisteren..omdat ze alles gewent zijn op een keer.
Ik neem aan dat er ook beginners op rijden? nou die schoppen en hangen, dus dan
kun je na gaan dat er in zo'n manege paard op een duur geen hulp meer aan vast te
knopen zit.
Teminste, als het zo gaat als dat ik hier beschreven heb
heeft je inctructrice/inctructeur geen tips? ik bedoel die kent het paard goed en zal je
best wel wat willen uitleggen toch?
vraag haar om tips, want we kunnen vanaf een beeldscherm niet bijoordelen hoe je een
manege paard sneller terug krijgt, simpel weg omdat we geen geschiedenis dr van hebben
_Bitje_ schreef:dit is altijd moeilijk te bevatten voor de manege ruiters maar..
Waarom niet?
slomer op het been, niet meer willen luisteren..omdat ze alles gewent zijn op een keer.
kun je na gaan dat er in zo'n manege paard op een duur geen hulp meer aan vast te
knopen zit.
heeft je inctructrice/inctructeur geen tips? ik bedoel die kent het paard goed en zal je
vraag haar om tips, want we kunnen vanaf een beeldscherm niet bijoordelen hoe je een
manege paard sneller terug krijgt, simpel weg omdat we geen geschiedenis dr van hebben
sashafierce schreef:_Bitje_ schreef:dit is altijd moeilijk te bevatten voor de manege ruiters maar..
Waarom niet?
knopen zit.
Dus jij gaat ervanuit dat op een jong paard, beginnende ruiters worden gezet? Ook vindik je een beetje neerbuigend praten over "manegepaarden".
Maargoed, OT:
Ik denk dat je inderdaad het beste tips bij je instructrice kunt vragen. Op het moment dat het je niet lukt, meteen melden en vragen WAT je op dat moment moet doen.
Succes iig, het is ook niet makkelijk die overstap van een pony naar een (jong) paard!

Waarom niet?
knopen zit.
_Bitje_ schreef:heeft je inctructrice/inctructeur geen tips? ik bedoel die kent het paard goed en zal je
Niniee schreef:Geef na een halve volte een wat strengere ophouding. Als je altijd kleine ophoudingen geeft, zal hij hier door heen blijven lopen. Misschien is hij ook wel niet zo gevoelig in zijn mond en merkte hij het niet helemaal.
Succes ermee in ieder geval.
midgie schreef:Ja is idd erg moeilijk met een manege paard, daar zitten zoveel verschillende ruiters op dat het voor het paard gewoon te verwarrend is , die geeft die hulp en jij weer een ander.
Ik weet niet hoe jij rijd, maar misschien is een jong paard voor jou op dit moment ook wel te hoog gegrepen, of misschien eens een paar prove lessen nemen in plaats van in een groep , waar je meestal vrij weinig in leert op de meeste maneges, dat ligt niet aan de paarden en de ruiters natuurlijk, maar aan de gene die daar les geven.
Jonge paarden horen niet in een manege, eigenlijk ook oudere paarden niet, maar ja maneges bestaan nu eenmaal en ook manege ruiters.
Miss_Malfoy schreef:Even winterbanden onder doen, het is hartstikke glad ja, van geen wonder dat 'ie niet in een keer stilstaat!![]()
Nee geintje, even serieus.
Als je het hier op bokt moet vragen heb ik het idee dat je instructie behoorlijk te kort schiet. Waarom zoek je niet een nieuwe vzpony, niet iedereen wil er geld voor hebben.
Of natuurlijk een goede privé instructeur die op z'n eigen paarden lesgeeft?
.
Maar wees gerust, de eigenaars weten welk karakter dat paard heeft en er zijn inderdaad jonge paarden die een zeer rustig karakter hebben. Ook pony's worden jong bereden door beginers als dit MOGELIJK IS!
Rumpleteaser schreef:Hoihoi,
Ik ben de trotse verzorger van 'zo'n manegepaard'![]()
En ik kan melden dat hij heel goed weet wie er op z'n rug zit. Zet er een beginnende ruiter op en meneer is vreselijk lui.
Zodra ik erop stap is het een heel ander verhaal. Dat bedoel ik zonder kapsones hoor! Maar ik wil even aangeven dat niet elk manegepaard is afgestompt als er beginners oprijden.
!
midgie schreef:Rumpleteaser schreef:Hoihoi,
Ik ben de trotse verzorger van 'zo'n manegepaard'![]()
En ik kan melden dat hij heel goed weet wie er op z'n rug zit. Zet er een beginnende ruiter op en meneer is vreselijk lui.
Zodra ik erop stap is het een heel ander verhaal. Dat bedoel ik zonder kapsones hoor! Maar ik wil even aangeven dat niet elk manegepaard is afgestompt als er beginners oprijden.
!
Als jij de vaste verzorger ben dan is het een ander verhaal , dan heb je en band met het dier, de meeste manege ruiters hebben geen band met een paard of eigenlijk het paard met hun, die komen alleen om een uurtje in de week op een paard te zitten en gaan dan weer naar huis, als je een paard elke dag verzorgt dan krijg je daar een andere band mee en zal hij je gaan vertrouwen en uiteraard ook meer voor je doen, zet er dan een beginner op of een ver gevorderde ruiter dan zal hij daar zeer zeker zich anders bij gedragen of rennen of staken of verzin het maar.
), lees ik vooral dat ik een kleine ophouding moet maken.
, daar ben ik bijna zeker van.