Doorzitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

Doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:42

mijn probleem zit dus bij het door zitten..
mijn kwpn paard gooit heel hoog op, maar ik kan er echt niet op blijven door zitten
ik probeer zelf ook heel veel te oefenen maar als ik ga door zitten gaat hij alleen maar harder lopen
dus ja dan kan ik helemaal niet meer blijven zitten!
is dat nou gewoon kwestie van wennen (ik ben namelijk een haflinger gewend) of gewoon oefenen
ik heb al wat zit lesjes genomen maar vind het best zielig voor zijn ruggetje want ik zit er net op te bonken!
(zijn ruggegraat ligt namelijk best hoog.. ) en ik kan ook niet erg ontspannen op hem zitten.!

iemand tips?

(of zou het ook aan mijn zadel kunnen liggen??)

Sim

Re: Doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:44

Loopt je paard wel nagevelijk? Zo niet dan is het idd moeilijk uitzitten, want als je paard niet nagevelijk loopt laten ze je meestal ook niet lekker zitten.
Loopt ie wel nagevelijk? Dan is het zeer ws een kwestie van wennen (zitles?). Een KWPNer of haflinger met vlakke gangen is nogal een verschil.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:46

het zou ook aan het zadel kunnen liggen. Ik rijd zelf met een wintec op mijn fries en daar kan ik dus niet op doorzitten. Met het zadel van iemand op stal (die ik ook wel eens op de fries leg) kan ik dus wel doorzitten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:47

Sushilla88 schreef:
het zou ook aan het zadel kunnen liggen. Ik rijd zelf met een wintec op mijn fries en daar kan ik dus niet op doorzitten. Met het zadel van iemand op stal (die ik ook wel eens op de fries leg) kan ik dus wel doorzitten.

Ben ik niet met je eens: Als je zelf een goede, onafhankelijke zit hebt kun je in principe op elk zadel zitten. Wel zit het ene zadel lekkerder dan het andere.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:47

Missschien helpt het (als je een beetje braaf paard heb :P ) om een paar keer zonder beugels te rijden.
Dan gaat het doorzitten meestal een stuk beter om te oefenen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:26

Gebruikt je paard z'n rug wel goed? Als dat zo is, en hij lekker nageeflijk loopt is het veel eenvoudiger om door te zitten, het ene zadel is fijner dan het andere, maar op beide moet je gewoon kunnen doorzitten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:31

Normaal gezien denk ik wel dat je op elk paard kan doorzitten, maar de ene laat zich al wat beter uitzitten dan de andere.
Een tip: maak je benen lang. Als je je hakken of knieën optrekt zit je al direct minder stabiel. Dit maakt dan ook dat je jezelf gaat opspannen en dan gaat het helemaal niet. Dusssss benen lang maken, die rond het paard aansluiten en zelf niet beginnen nijpen.
Wat het allemaal makkelijker kan maken (maar ik weet niet of dat kan) een zadel met dikke kniewrongen en diepe zit. Dan zit je vanzelf al een stuk vaster op paard. Maar zulke zadels zijn soms niet handig om mee licht te rijden,....
Misschien kun je proberen om eerst alleen de korte zijdes door te zitten en het zo op te drijven (ik weet namelijk nog toen ik dit op de eerste keer op een paard deed dat ik het ook voor geen meter kon)
Laatst bijgewerkt door x_Quinta_x op 21-12-09 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 10:31

Henkjan schreef:
Gebruikt je paard z'n rug wel goed? Als dat zo is, en hij lekker nageeflijk loopt is het veel eenvoudiger om door te zitten, het ene zadel is fijner dan het andere, maar op beide moet je gewoon kunnen doorzitten.

zijn rug betreft die gebruikt hij wel goed hij veert nog al, maar het lukt mij juist niet als ik door zit hem nageeflijk te laten lopen
omdat ik niet kan blijven zitten :+

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:38

En als je lichtrijdt, loopt hij dan wel nageeflijk, van achter naar voor, dus geen ''getrokken krul''?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:47

ik had vroeger ook problemen met doorzitten op mijn paard. zij is niet groot en heeft daardoor kleine passen waardoor ik moeilijk kan doorzitten doordat rug kleine schokjes maakt. ik heb dat opgelost door eerst mijn paard in zit-staan ruimer te laten draven en zo regelmatig doen. en dan in lage tempo doorzitten. en na tijdje (dus niet direct!) ging het doorzitten beter omdat ze haar gangen wat ruimer houdt. Hoe ruimer de gangen hoe beter het doorzitten vind ik. ook belangrijk is dat het paard aan teugel loopt zodat rug niet te diep ligt en dat is ook aangenamer als rug wat rechter staat.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:56

Bij mij helpt het altijd als ik veel figuren ga rijden, slangenvoltes, volte openen en sluiten enz, daardoor ga ik me minder fixeren op het doorzitten en vanzelf meer ontspannen doorzitten. Succes ermee.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:15

Henkjan schreef:
En als je lichtrijdt, loopt hij dan wel nageeflijk, van achter naar voor, dus geen ''getrokken krul''?

ja dan loopt hij wel nageeflijk!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:17

Probeer dan kleine stukjes door te zitten, en vooral figuren te rijden zoals al eerder werd gezegd. Dan is het makkelijker om je paard rond te houden, en in een minder hoog tempo te laten lopen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:26

Een paar passen doorzitten (desnoods alleen na het aandraven bijvoorbeeld) en dan weer lichtrijden, tempo opvangen en weer nageeflijk maken en weer een paar passen doorzitten. Desnoods laat je hem iets onder zijn tempo lopen, dat zit voor jouw makkelijker en leert hij dat hij niet gelijk moet gaan rennen. Dan kun je later van daaruit het tempo weer wat opbouwen zonder daarbij de de aanleuning te verliezen.
Je kunt ook als je door gaat zitten een schijnovergang maken. Ik neem aan dat je bij overgangen wel een paar passen doorzit? Gewoon bijna naar stap gaan en dan weer wegdraven.

Hou er ook rekening mee dat het voor het paard ook zwaarder is als jij doorzit. De mijne heeft het echt moeten leren, omdat hij zijn rugspieren meer moet gebruiken om mij te dragen, in het begin was ik dus ook alles kwijt als ik ging zitten. Dus zowel voor jou als je paard alleen kleine stukjes, span jij of spant hij? dan weer even wat ontspanning zoeken door licht te rijden en opnieuw proberen. En zoals hierboven ook staat, begin op een volte oid.

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:55

inderdaad zonder beugels rijden (als je een braaf paard heb)
zoals je zegt, ik heb nu een verzorgpaardje, en als je gaat doorzitten denkt ze dat ze mag galopperen. jezelf zwaar maken, en de heletijd overgangen rijden. als ze bij mij sneller gaat laat ik dr vanuit draf halthouden. doe dat 3 keer en ze gaan niet met je aan de ren als je aan het doorzitten bent

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:02

Zonder zadel of anders zonder beugels gaan rijden, daar leer je echt het meest van.. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:09

Ik sluit me aan bij Naranga, gewoon een paar passen per keer doorzitten, en dat uitbouwen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet gaat spannen, en dat je paard de rug goed blijft gebruiken. Alleen bij correct ruggebruik kun je goed doorzitten.

Wat ik zelf doe wanneer ik doorzit (en ik heb het makkelijk, met mijn ultravlak dravende IJslander :D :o ) is beurtelings op de beugels wat druk geven, dus alsof je zelf aan het rennen bent. Bij iedere pas geef ik dan links of rechts net iets meer druk in de stijgbeugel, dus lekker meebewegen. Ik hoop dat je daar wat aan hebt :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:26

ik heb een boek dat heet "de verlichte rijkunst"
hier in staan super goede tips!
o.a. wat naranga zegt, enkele passen doorzitten.
Ik heb een draver gehad, en daar heel goed op leren doorzitten dmv tips maar ook lessen zonder zadel. Wij gebruikte wel een longeersingel zodat je in het begin nog wat houvast hebt en niet zo bonkt op de rug van je paard.
Nu rij ik een Fries met veel knieactie, door zitten gaat me bijna beter af dan lichtrijden!

Oh voor ik het vergeet, ik lees dat je denkt dat het aan het zadel ligt, nu zou dat best kunnen. Ik was alleen heel bang om te vallen en klemde daarom ontzetten en kroop soms helemaal in elkaar (dat is niet bevorderend). Alleen had ik dit zelf niet door tot dat iemand mij ging helpen en ik zelf meer ontspande. Mijn toenmalige draver ontspande daarna ook beter.
Ik gebruikte het zelfde zadel voor mijn draver als voor de fries.

Heel veel succes, komt helemaal goed!

Bloemmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:12

Oefenen, oefenen, oefenen!
Kijken of het zadel juist is, rijbroek met leren zit vlakken wil ook wel iets helpen

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:29

uhu leren zitvlak wil ook wel is helpen.
En niet om te spotten dat jij niet goed kan doorzitten, maar je kan jezelf ook 'vastplakken'. Sommige ruiters doen dat, maarja als je niet makkelijk zit met doorzitten, dan zit je niet makkelijk en moet je dat oefenen. Wou het toch even meegeven :o

hoedjevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:09

je billen aan spannen en dan weer ontspannen enz. dan heeft het paard het idee dat je gewoon ligt rijdt (heb ik gehoord hoor maar bij mij lukt het niet) maar wel ontspannen blijven zitten en niet klemmen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:17

wat voornamelijk goed helpt is slechts enkele passen te gaan doorzitten en daarna weer lichtrijden. Dan steeds meer uitbreiden...
Zo gaat het paard zijn snelheid niet veranderen en ga jij niet geforseerd zitten.
Desnoods begin je met 1 pas doorzitten, wanneer dat goed gaat probeer je er 2 en oefen je net zo lang tot dat perfect gaat.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:53

Misschien zit je te recht op ?
Dan wil ik ook nog wel is gaan bonken ja.
Als ik zeg maar een fractie achterover ga zitten en me heupen 'losgooi' dan gaat het al veel beter.
Dan wiebel ik mee met de beweging van mijn paard.
En buikspieren aanspannen helpt ook veel.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:33

Ik zou me niet te veel concentreren op het doorzitten. Eerst moet het rijden met het lichtrijden goed zijn en moet het paard goed nageeflijk zijn. Als hij niet nageeflijk en ontspannen is lukt het doorzitten bijna niet. Als dat allemaal goed is zou ik gewoon rustig beginnen, eerst zo nu en dan een paar rondjes en dan steeds vaker. Dat komt het op het laatst wel goed! Bij mij wilde het eerst ook niet zo goed al gaat mijn paard dan juist langzamer lopen!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:18

@ moorke: toch vind ik zelf dat mijn paard lekkerder loopt als ik doorzit dan dat ik lichtrijd.
@ TS: zoals cchanny zegt, idd niet op je doos zitten maar op je billen :)