Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:22

Ja, daar zijn we weer :)
Gisteren les gehad en vandaag is mijn lieve vriendinnetje Patriciavt langsgeweest om Zelitta eindelijk weer eens te zien, en oh oh wat ben ik trots op mijn meisje!
Ze heeft zo goed haar best gedaan :+:

Ik begin steeds meer te durven ondernemen en hierdoor wordt mijn zit ook weer met de dag beter. Zelitta vertrouwt mij meer en meer en we kunnen ons beter op elkaar focussen.
Ik ben niet in de stemming om ellelange verhalen op te gaan hangen over wat er beter kan, dat is namelijk een hoop maar ik wil gewoon even genieten van onze vooruitgang en hopelijk fijne tips om mee aan de gang te gaan.

Wat ik wel even kwijt wil is dat ze de laatste week gauw door mijn rechterbeen heen valt en ik dit moeilijk vind om op te lossen. Ik ga dan gauw zitten duwen en knijpen wat het voor haar dus alleen maar lastiger maakt om hierop los te laten.
Ook lijd mijn linkerhand nog steeds een eigen leven, al wordt dit al veeeel minder!

De aanleuning is een hoop verbeterd in de afgelopen week en zeker vandaag, zo fijn heeft ze echt nog niet gelopen :+:

Ik hoop dat jullie onthouden dat Zelitta en ik een lange weg afgelegd hebben en ook nog te gaan hebben maar ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goedkomt!

Ze valt idd op de voorhand, dit is in dit stadium nog niet erg, ze moet echter wel uiteindelijk weer wat omhoog gaan komen maar ik moet zelf gaan voelen hoe en wat precies daarin want anders gaat dat dus ook niet!
Dus dat is een aandachtspuntje (ook in de les) :)

Tries, bedankt voor de superdag en ik vond het heel leuk om je Zeliet weer eens te showen!

14-12 (gisteren)

Gisteren in de les begonnen we eigenlijk fijner dan dat we eindigden, dit was mijn 1e drafje:

Hierna begon het een beetje mis te gaan, ik zwakte weer wat af in mijn rijden, durfde er weer minder 'aan te komen'.
We hebben eens wat anders gedaan en dat wil zeggen: overgangen draf/galop en dat vrij kort achter elkaar!
Ik zei nog tegen mijn instructeur:'Wil je me dood hebben?' maar het ging echt zooo goed :oo
Ze bleef heel fijn controleerbaar en onder me en er zat gewoon geen greintje spanning meer in :oo

Hier helaas geen filmpjes van, maar wel nog wat andere:

15-12-09
Nou, vandaag was Tries er dus, en ben meteen vanaf het eerste moment dat ik erop stapte met het advies van gisteren aan de gang gegaan: zorgen dat ze van mij wordt!

En dat loonde!
Mensen, wat heb ik genoten vandaag!

Geniet mee:

Losdraven:
Afbeelding

En toen begon ze :oo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Don't mind het moment, beetje jammer :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier ben ik zo trots op, ze was zo fijn terwijl ze dit echt heel moeilijk vindt :+:

Afbeelding
:oo :+:

Afbeelding
Check dat achterbeen :oo

Afbeelding
En lekker uitdraven :+:

En nog 3 filmpjes wat misschien nog een beter beeld geeft:
http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/Z ... 8575596306

http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/Z ... 7385555826

http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/Z ... 5636842130

Mijn god wat heb ik een topdag gehad en dat is echt lang geleden!
Tries, echt heel erg bedankt :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:28

Hee Jolijn toevallig zag ik je topic hier :D.

Het ziet er super uit zeg! Echt heel knap wat je allemaal al hebt bereikt met Zelitta, respect daarvoor _/-\o_ +:)+ :wow:

Ik vind haar ook echt nog steeds heel gaaf :), en je houding wordt ook echt steeds beter zeg!

Waar sta je nu ergens? :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:37

Ik zie eerlijk gezegd niet zo heel veel verschil met de voorgaande topics... Ik zie zelfs niet zo heel veel verschil in jou rijden als ik het vergelijk met je HAW topics met dit paard en met je vorige paard... Ik heb ook wel eens gereageerd in een topic met je vorige paard en toen vond ik dat je het paard niet echt in de weg zat, maar dat je ook niets trainde en met dit paard vind ik dat ook weer het geval. Het had een hoog 'mee-lift-gehalte' net als nu. Met je vorige paard was er ook geen sprake van aanleuning, en wat jij aanleuning noemde, zag ik als 'duiken' van het paard. En ik zie dit paard precies hetzelfde doen. Geen stelling en buiging, geen aanleuning, slech gereden overgangen en je houding en zit is nog steeds flink voor verbetering vatbaar. Ik zie dus eigenlijk niet echt een hele grote vooruitgang. Heb je nu een wel andere instructeur?

Anoniem

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:39

Jasmijn: prima, jouw mening, niet de mijne :)
Nee, nog steeds dezelfde, prima vent en gaat helemaal goedkomen :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:43

Ehm :o sorry voor de slechte kwaliteit foto's :=
Een compactcamera is iets héél anders dan een spiegelreflex :o *schaam*

Jolijn ik heb onwijs genoten van jullie samen! De flimpjes die je tot nu toe plaatste gaven niet een reeel beeld van hoe het in werkelijkheid gaat, want op de eerder vertoonde flimpjes lijkt ze hard en ongecontroleerd te gaan, terwijl ze in werkelijkheid juist fijn één ritme draaft en in een mooi tempo.
Het naar voren vallen van jou heeft naar mijn idee, naast dat je niet lekker in het zadel zit, ook te maken met het meegeven van Zeliet. Je geeft haar ruimte van voren, ze volgt je hand en zij neemt je mee; naar voren :=
Zodra Zeliet maar vooral jij klaar bent voor de volgende stap, het iets meer oppakken, zal je zien dat je ook beter naar achteren kunt blijven zitten, ze zal dan wat minder op de voorhand lopen. Dat is wel een nadeel van het vwnw, dat ze snel op de voorhand lopen. Dit is naar mijn idee niet erg in het stadium waar je nu zit.

Ik vind het geweldig om te zien hoe Zelitta was de eerste keer dat ik er was, zowat tegen het plafond zat op de poetsplaats als ik mijn neus wilde kriebelen, en hoe heerlijk ze vandaag stond te suffen en te genieten van de aandacht om haar heen (sorry, ik MOEST haar manen even knippen :)) ) Zij, en ook absoluut jij, zijn zoveel vooruit gegaan!

Diep respect dat je alle tijd neemt die jullie nodig hebben. Er zijn er zat die Zeliet allang hadden opgepakt, met waarschijnlijk alle gevolgen van dien, Zelitta is een apart paard met een giga gebruiksaanwijzing, dat heb ik in die paar keer dat ik haar gezien heb wel ontdekt := Laat iedereen die het niet kan laten commentaar te leveren lekker zijn gang gaan, jij weet dat je goed op weg bent! Vorderingen hoeven niet altijd binnen een week zichtbaar te zijn, al is ze de afgelopen weken wel met een grote sprong vooruit gegaan! (en jij ook)
Lekker genieten samen, zelfvertrouwen opbouwen, jullie band sterker maken, goed naar je eigen gevoel luisteren en vooral veel plezier beleven aan dit geweldige dier!

Robijntje heeft jou uitgezocht als baasje, en nu blijkt niet zonder reden. Ik ben ervan overtuigd dat dit met Zeliet ook zo is, zij vond jou en jij gaf haar een kans, ookal wist je dat het héél veel tijd zou gaan kosten om te komen waar je uiteindelijk wilt komen.

Ben trots op je Jolijn :+:

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:05

Ik zie wel vooruitgang, mede doordat ik jullie ook in het echt een aantal keer heb mogen meemaken.
Van een zenuwachtig paard met nauwelijks balans is Zeliet veranderd in een paard wat bij jou blijft tijdens het rijden en verandering in balans is duidelijk te zien! +:)+
Met haar hoofd schudt ze ook nauwelijks, terwijl dit eerder wel aan de orde was.

Je doet het rustig aan met Zeliet en dat heeft ze duidelijk nodig gehad.
Ik kan niet wachten tot ik weer eens op bezoek kan bij jullie :D

Als 'commentaar'; je valt wat voorover, maar denk dat dat ook te maken heeft met je zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:58

Dames, heel erg bedankt :o

Tries: Klopt, ik geef haar met heel mijn lijf mee naar voren, erg fout, i know, maar liever teveel dan te weinig :+

Vandaag was ook echt een punt dat ik echt even zoiets had van: YES!
We komen er wel!

Als ik nu terugdenk aan hoe ze was toen jij haar voor de 1e keer zag :=
Dat is dag en nacht verschil :j

Ook bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de gang :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:03

Ziet er lekker ontspannen uit, kan me goed voorstellen dat je trots bent!
Trouwens, nergens tegenaan gereden? (oftewel, probeer je ogen wat van je mooie paard af te houden en meer voor je te kijken) :D Verbeterd je houding ook meteen een stuk mee verwacht ik.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:05

wat een leuk dier!
ik heb niet al je filmpjes bekeken maar wat mij steeds weer opvalt is dat ie wel erg scheef is! linksom loopt hij ontzettend over de schouder weg en rechtsom zie ik weinig buiging!
weet niet of jij dat ook zo voelt?
word daar aandacht besteed in je lessen?
paard zal wellicht nog fijner daar beneden blijven als je wat meer buig oefeningen met haar doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:07

Dankjewel Mariska!

Orienta: ik zat er op te wachten (eigenlijk al vele topics lang) dat iemand dit ging zeggen!

Het is alleen dat Zelitta linksom soepeler is dan rechtsom, alleen ik dus juist andersom en we zitten elkaar daarin dan ook een beetje in de weg :=

Linksom kan ik moeilijker mijn buitenteugel erbij houden waardoor ze idd over de schouder weg loopt en rechtsom moet ik wat meer meedraaien in mijn lijf en haar wat meer lengtebuiging aan laten nemen!

In zoverre heb je dus gelijk, maar van nature is dit een uitzonderlijk recht paard, compleet mijn fouten dus :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:12

ahh oke was namelijk meteen het eerste wat mij opviel!
want denk dat het voor je aanleuning behoorlijk zou schelen als je daar eens goed aan gaat werken! eens keertje beetje volte gaan sluiten en inderdaad eens meer die linkerteugel onder controle houden ;)

is die man normaal je instructeur of die vrouw?
hoor 2 verschillende stemmen op de filmpjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:14

De man :j

Volte sluiten ben ik idd sinds een weekje mee aan de slag, rechtsom valt ze erg door mijn been met als resultaat dat ik ga zitten duwen wat het probleem alleen maar erger maak. Probeer nu mijn been gewoon lang te houden, kuit eraan, zweepje achter kuit en binnenhand van de hals.

Linksom doe ik idd teveel op binnenteugel dus, hier zijn we ook hard mee aan het werk!

Als je even de laatste filmpjes bekijkt zie je ook dat het probleem minder wordt zodra ik haar fijner onder me heb en ze wat losser wordt maar het blijft zeer zeker een aandachtspunt!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:14

Ik ken geen eerdere foto's of filmpjes van jou, dus reageer ik gewoon op wat ik zie..

Ik zie een leuk paard, en een ruiter die wellicht niet helemaal zeker is in haar rijden. Het paard is op zoek naar een bepaalde aanleuning, maar vindt die niet. Misschien heeft ie een beetje last van haken? Of jij zou iets consequenter moeten zijn in de aanleuning die jij aanbiedt.

Over de galop; zou je niet de deur van de baan dicht kunnen doen, en dan de hoefslag proberen te volgen? Volgens mij heeft je paardje nog wat moeite met zijn eigen evenwicht in de galop, en dan zijn lange lijnen (uiteraard het liefst op het strand oid) makkelijker te rijden voor je paard dan voltes.

En nog een klein puntje; probeer om je paard vertrouwen te geven in waar je heen rijdt. Op een bepaald moment zet je hem behoorlijk scherp in de wending naar rechts, dat zou ik niet doen. Als een jonkie vertrouwen heeft in de ruiter, is het uiteraard wel jou taak om dat vertrouwen niet te beschamen.

Maar ik vind jullie een leuke combinatie, en heb er vertrouwen in dat het alleen maar beter kan gaan worden, veel pleizer samen!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:17

Robijntjah schreef:

Volte sluiten ben ik idd sinds een weekje mee aan de slag, rechtsom valt ze erg door mijn been met als resultaat dat ik ga zitten duwen wat het probleem alleen maar erger maak. Probeer nu mijn been gewoon lang te houden, kuit eraan, zweepje achter kuit en binnenhand van de hals.

Linksom doe ik idd teveel op binnenteugel dus, hier zijn we ook hard mee aan het werk!

Als je even de laatste filmpjes bekijkt zie je ook dat het probleem minder wordt zodra ik haar fijner onder me heb en ze wat losser wordt maar het blijft zeer zeker een aandachtspunt!

laatste filmpjes zijn zeker vooral rechtsom beter!
maar linksom blijft inderdaad zeker nog een aandachtspunt,denk als je daar vanaf bent om teveel met je linkerteugel te regelen het heel veel zal schelen!
grappig herken echt zoveel van me eigen paard erin vroeger!

mag ik vragen wat die man nou met dat derde filmpje met die galop wil bereiken? kan niet horen wat hij zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:18

Patty:
Ook jij hebt helemaal gelijk, ik ben nog veel te onzeker in mijn rijden, dit heeft zo zijn redenen :)
Haken heeft ze niet, is 2 maand geleden nagekeken door de TA maar het ligt idd aan mijn aanleuning die ik nog niet voldoende aanbied!
Vandaag ging dat al een stuk beter en ik wil proberen dit vast te houden, maar is zoveel makkelijker gezegd dan gedaan :')

Rechtdoor galoperen werkt met Zeliet niet, ze is dan veelste kijkerig nog en springt van links naar rechts en rechtdoor zit er dan nog niet op :')

Bedankt voor de tips :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:19

orienta schreef:
Robijntjah schreef:

laatste filmpjes zijn zeker vooral rechtsom beter!
maar linksom blijft inderdaad zeker nog een aandachtspunt,denk als je daar vanaf bent om teveel met je linkerteugel te regelen het heel veel zal schelen!
grappig herken echt zoveel van me eigen paard erin vroeger!

mag ik vragen wat die man nou met dat derde filmpje met die galop wil bereiken? kan niet horen wat hij zegt

Hij zegt dat ik mijn armen los moet laten en spanning af moet laten vloeien :)
Het teveel regelen, wat grappig, precies zo zegt mijn instructeur het ook altijd :j
Dit is al veel verbeterd hoor maar idd nog niet goed genoeg :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:23

oke want vind hem rechtsom nogal onbesuisd door de baan heen gaan en zie zijn nut niet zo van in om dan zo lang door te galloperen en te "wachten" totdat ie rustiger gaat galloperen want dat zie ik hem nou niet echt doen

haha dat gebruik ik ook altijd in mijn lessen niet teveel regelen dus vandaar dat ik het nog weleens in een verhaal wil plakken ;)

maar zeer leuk paard! je mag hem komen brengen :P
afstammeling zegt me alleen niets..... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:24

Houd je vast, het is een tuiger :+

Klopt, maar dit is dus mijn fout, ik duw weer teveel rechtsom en dan krijg je dus dit. Heeft idd geen zin maar moet het wel leren voelen :+

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:27

haha daarom kende ik het niet ;)

ach gaat vast wel allemaal goed komen! is nog jong paardje en niet echt de makkelijkste zo te zien!

maar je mag hem wel komen brengen evengoed nog hoor ik zorg heus wel goed voor haar :o :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:31

Nee, ze gaat echt niet meer weg, nooit meer :+:
Je mag hooguit een keer komen kijken :Y)

Nee, de makkelijkste is het zeker niet maar niet oneerlijk of zo :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:35

ze ziet er in ieder geval wel heel werklustig uit!
je zult zien als je eenmaal goed je draai met haar heb gevonden dan gaat het als een speer en zien we eens wat wedstrijd uitslagen van je ;)

ik ben nu al fan :Y)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:42

Ziet er sympathiek uit. Het paardje is wat zoekende en jij ook, maar jullie hebben veel plezier en de rest komt vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:44

Dankjulliewel :D

MJLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 07:05

Nieuw beeldmateriaal!!!!
Jolijn, ik ben het helemaal met patriciavt eens. Ik denk dat meerdere mensen de hoop met Zelitta allang hadden opgegeven (zoals ik...). Zelitta is echt een paard met gebruiksaanwijzingen en geen 1 dag is hetzelfde met haar :+ . Dat maakt het leuk (uitdagend) maar is soms ook frustrerend. Ik zie in ieder geval wel verbeteringen!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:09

Leuk paard, lekker drafje.
Probeer haar echt beter in aanleuning te krijgen, ze duikt nogal.