Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Kaka schreef:Ik zie een spoor als een heel fijn penceel waarmee je hele fijne lijntjes kunt tekenen. Met een dikke kwast zul je nooit zulke fijne lijntjes kunnen tekenen, maar kun je wel goed grote vlakken inkleuren. Met dat kleine penseel moet je om hetzelfde grote vlak in te kleuren of heel veel streken neerzetten of heel hard op het perseel drukken waardoor alle haren uit elkaar gaan staan, waarna het perseel niet meer bruikbaar is voor het fijne werk.

Arabesk schreef:Waarom een ijzeren pin voor verfijning kan dat niet met een rubberen knopje
Arabesk schreef:Kaka schreef:Ik zie een spoor als een heel fijn penceel waarmee je hele fijne lijntjes kunt tekenen. Met een dikke kwast zul je nooit zulke fijne lijntjes kunnen tekenen, maar kun je wel goed grote vlakken inkleuren. Met dat kleine penseel moet je om hetzelfde grote vlak in te kleuren of heel veel streken neerzetten of heel hard op het perseel drukken waardoor alle haren uit elkaar gaan staan, waarna het perseel niet meer bruikbaar is voor het fijne werk.
Ik vind een ijzeren pin, want dat is een spoor in wezen, niet echt te vergelijken met een penseel.
Waarom een ijzeren pin voor verfijning kan dat niet met een rubberen knopje
Huertecilla schreef:mariskaaa96 schreef:ik vind dat je het gewoon met je kuit op moet lossen en dan evt. met een zweepje.
Wat ´op moet lossen´ ?
Een spoor of zweep is geen oplosmiddel. Je moet ze zien als verlengde vinger waarmee je lichte aanrakingssignalen kan geven.
Imago01 schreef:Huertecilla schreef:
Een spoor of zweep is geen oplosmiddel. Je moet ze zien als verlengde vinger waarmee je lichte aanrakingssignalen kan geven.
Exáct! En dat is blijkbaar al een lang vergeten definitie van spoor/zweep….(helaas)
Huertecilla schreef:Verfijnen in de zin van subtieler differentieëren wellicht?
Bij paardrijden geef je meer signalen dan vooruit-stop-achteruit-richting- welke gang.
Veel signalen zijn samengestelde signalen.
Wanneer je vrij exact bepaald gedrag wil van het paard zal je heel specifiek een (samengesteld) signaal moeten geven.
Dát signaal, waarmee je één gedrag vraagt en niets anders.
Om een signaal te kunnen waarnemen moet het gedifferentieerd zijn: waarneembaar als iets anders, als een bepaald signaal(onderdeel).
De variatie in drukgrootte en plaats is wat het paard waarneemt.
Met een kuit kan je slechts heel beperkt differentiëren.
De kuit een halve kuitdikte naar voren of twee keer zo hard drukken geeft bar weinig waarneembaar verschil voor het paard tegenover de ruis van de dynamiek van het rijden.
Je kan een spoor zien als een vinger aan je kuit. Die vinger heeft geen 30 maar sletchs één vierkante cm. raakvlak en raakt alleen als je signaleert.
Het 5 cm. verleggen is net als een geringe krachtvariatie héél goed als verschillend waarneembaar én onderscheidend van de ruis.
Je kan met een kuitvinger heel nauwkeurig signaalelementen geven = verfijnen.
Kracht in de orde van grootte van ´touch the skin´ is genoeg want een verschil ten opzichte van de ruis, dus waarneembaar door het paard.
Dat vrijwel geen ruiter de voor lage kracht en kleine variaties benodigde motoriek i.c.m .onafhankelijke zit heeft is heel wat anders.
Dat er maar weinig ruiters zó vaardig zijn dat ze daadwerkelijk de communicatie kúnnen verfijnen is een vaardigheidsprobleem.
Ja, de meeste ruiters gebruiken sporen lomp en stompen hun paard af.
Het ís echter een instrument waarmee je heel nauwkeurig gedifferentiëerde signalen kán geven als je die vaardigheid hebt.
maar ik ben het eigenlijk helemaal met Huertecilla eens. umiroc schreef:ik denk dat het een combinatie is van de beschrijving van huertacilla en TipPost19, dus verfijning in hulp én correctie om afstomping te voorkómen!
edit: én vur
Als je de spoor gebruikt als correctie op het moment dat het paard onvoldoende alert reageert, kan je hem de rest van je training ook eraf houden. (juist niet afstompen dus!)
Huertecilla schreef:umiroc schreef:ik denk dat het een combinatie is van de beschrijving van huertacilla en TipPost19, dus verfijning in hulp én correctie om afstomping te voorkómen!
edit: én vur
Als je de spoor gebruikt als correctie op het moment dat het paard onvoldoende alert reageert, kan je hem de rest van je training ook eraf houden. (juist niet afstompen dus!)
Dat is volgens de wet dierenmishandeling![]()
Een uiting van gebrek aan kennis/kunde&ervaring.
Beloon je paard voor wat je wil, beloon met iets speciaals voor de jackpot-momenten en het blijft ook bij de les; zonder mishandeling.
umiroc schreef:edit: Het is belangrijk om je te verdiepen in het paard en ervoor te zorgen dat je samen plezier hebt aan het rijden. Daarbij hoort inderdaad vooral positieve bevestiging! die krijgt hij dus direct na zijn goede reactie op het been.
Dat is voor mij een automatische reactie vandaar dat ik dat er niet bij getypt heb.
Ik ben juist erg bezig met het belonen van een goede reactie en op die manier motiveren van m'n paard. Je moet juist zorgen dat een paard allemaal goede ervaringen opdoet. In mijn verhaal is dus die correctie géén afstraffing, maar een versterking van de hulp gevold door een beloning van goed gedrag...
Moet me wat beter realiseren dat je dat niet vanaf een computerscherm kan zien...