Mette @ work: Oefenen voor B proefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Mette @ work: Oefenen voor B proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:22

Hoi hoi!

Allereerst: Leuk dat je komt kijken. Dit is de eerste keer dat ik iets plaats op HAW, ik heb veel getwijfeld of ik het wel of niet moet plaatsen. Maar nu wat over mijn pony. Mette is een 7 jarige haflinger. Ik heb haar nu 1,5 jaar en na heel wat bloed, zweet en tranen (bloed niet hoor :') ) zijn we waar we nu zijn.
Ik heb er 2 weken geleden een ander bitje in gehangen, onder het motto van: "Ach jaa.. Proberen kan geen kwaad toch?" Dressuur is namelijk nooit goed gegaan. Ontspanning kwam niet, alleen heel af en toe onder het stappen. In draf helemaal niet en galop, nouja, daar begin ik maar niet over.
Toen kwam ik dus op het idee om er een ander bit in te hangen. Ik ben nu van een enkelgebroken trensje naar een dubbele gegaan en het gaat nu stukken beter! Ze loopt in stap constant ontspannen (heel soms komt ze nog omhoog) en in draf is het ookal steeds langer. Galop zijn we nog druk meebezig, maar daar zit ook al veel verbetering in.
Ook laat mijn houding nog wat wensen over. Ik zit voorover, rij constant op het verkeerde been, trek mijn benen op als ik drijf en ik hou mijn linkerhand vast. Daar wordt ook aan gewerkt en ik ben al een eindje vooruit gegaan. :)
Ik heb vandaag een B proefje geoefend en daar ook een filmpje van gemaakt. We vinden het beiden erg moeilijk om alles achter elkaar aan te doen, daar moet dus ook aan gewerkt worden :j
De punten dus:
- rechtop zitten
- handen loslaten
- benen lang
- meer stelling en buiging, valt op de rechterhand naar binnen
- meer ontspanning in de galop
- oefenen met dingen snel achter elkaar.

Al met al is er nog veel om aan te werken, maar ik ben erg trots op mn meisje dat we al zover gekomen zijn. Dat had ik namelijk nooit gedacht!

Nou, genoeg gekletst, hier het filmpje :D

Bedankt voor het kijken :) En wees een beetje lief voor ons O:)

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Mette @ work: Oefenen voor B proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:43

Heel goed suus! :j
Ik ben trots op je!
Probeer je hoofd omhoog te houden en te trainen aan de dingen wat je zelf aangeeft.
Komt goed!
Maak me nog trotser dan ik al ben!
Liefs :+:

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:48

ze loopt nu zo leuk suus!
je verbeterings tips geef je zelf al.
Maar blijft HAW. dus let op je hoofd ik snap dat je naar je llieve pony wil kijken ;)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:33

Inderdaad, ik moet meer voor me kijken, blijft moeilijk :D

Thanks! :)

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:19

heel goed !!
maar Probeer je hoofd omhoog te houden.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:26

Probeer je hoofd omhoog te houden, maar dit zeggen heel veel bokkers al dus ik ben even kritisch geweest! De stelling moet af en toe iets beter, rijdt veel slangenvoltes, dan lukt dat wel :)
De midden draf mag nog wel iets overtuigender, de ene pony heeft het beter in zich als de andere, maar probeer veel naar voren terijden en daarna veeel terug te nemen.
veeel succes en fijne kerssst (:)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:46

MARGoogle schreef:
heel goed !!
maar Probeer je hoofd omhoog te houden.

Dankje! Mijn hoofd wordt aan gewerkt :j

Ilseee12 schreef:
Probeer je hoofd omhoog te houden, maar dit zeggen heel veel bokkers al dus ik ben even kritisch geweest! De stelling moet af en toe iets beter, rijdt veel slangenvoltes, dan lukt dat wel :)
De midden draf mag nog wel iets overtuigender, de ene pony heeft het beter in zich als de andere, maar probeer veel naar voren terijden en daarna veeel terug te nemen.
veeel succes en fijne kerssst (:)

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker mee oefenen! En de middendraf wordt ook aan gewerkt. Ze vindt het nog lastig om haar hoofd niet omhoog te gooien als ze harder gaat, dus ik ga steeds ietsje harder proberen en zo kijken of ze toch netjes ontspannen wil blijven!

Maar bedankt voor de tips! (:)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:28

Hey Suus! Netjes hoor! :)
Je mag net nog wat trotser gaan zitten :D
Maar komt wel goed O:)
:~

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:20

Froexiie schreef:
Hey Suus! Netjes hoor! :)
Je mag net nog wat trotser gaan zitten :D
Maar komt wel goed O:)
:~

Thanks! Ben ik ook al meebezig :j Ik ga denk ik een elastiekje in dr manen doen ergens, als reminder, zodat ik niet vergeet dat ik rechtop moet gaan zitten en voor me uit moet kijken :j

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:59

De middendraf mag van mijn part wel een beetje meer, zoals Ilseee12 al zei, veel naar voren rijden en dan veel terugnemen.
Verder mag je idd wel wat trotser gaan zitten, schouders naar achter en hoofd omhoog, ook al heb je een prachtpony onder je kont zitten, toch echt naar voren kijken blijven kijken. :D
Meer stelling bereik je idd door veel figuren te rijden, om Mette losser te laten lopen kun je ook veel overgangen proberen te rijden.
Verder vind ik dat het er helemaal niet slecht uit ziet Suus, top! +:)+

sietske_drop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:36

het ziet er netjes uit!
je mag iets trotser zitten en de middendraf mag idd wat overtuigender :)

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:18

heel netjes probeer haar hoofd wat meer omhoog te houden

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:48

Voor in galop te gaan zit je wel wat naar voor, maar voor de rest ziet het er erg netjes uit ;)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 15:19

Dankjewel voor jullie commentaar! Hier heb ik zeker wat aan! :D

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:17

Ziet er goed uit !
Voor de rest is het al opgenoemd waaraan je moet werken

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:37

De middendraf mag inderdaad wat meer, veel schakelen in draf en duidelijke overgangen voorwaarts en terug rijden ;) Je kunt haar aan de teugel houden, door, zoals je al zei, steeds heel voorzichtig een schepje erbovenop te doen.
Verder ziet het er heel netjes uit! :D

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:56

Het eerste wat me opviel waren de overgangen, die zijn niet vloeiend. Probeer je pony veel meer voor te bereiden, niet ineens de overgang inzetten, daar schrikt je pony van en dan krijg je de reactie dat ze ineens haar hoofd omhoog gooit.
Probeer eens eerst een halve ophouding te geven voor elke overgang die je rijd (naar voren of terug) zodat je haar attent maakt en dan rijd je de overgang. Je zult gaan merken dat ze dan ook voorbereid is dat er wat komt en dat het dan niet ineens plots is waardoor het slordig word.

Verder probeer te kijken waar je heen gaat, en te voelen wat er onder je gebeurd. Je zult merken dat je dan ook veel meer geconcentreerd gaat rijden.

En zit maar lekker trots op je pony, want dat mag je zeker op je pony zijn :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 18:02

Jordy_ schreef:
Het eerste wat me opviel waren de overgangen, die zijn niet vloeiend. Probeer je pony veel meer voor te bereiden, niet ineens de overgang inzetten, daar schrikt je pony van en dan krijg je de reactie dat ze ineens haar hoofd omhoog gooit.
Probeer eens eerst een halve ophouding te geven voor elke overgang die je rijd (naar voren of terug) zodat je haar attent maakt en dan rijd je de overgang. Je zult gaan merken dat ze dan ook voorbereid is dat er wat komt en dat het dan niet ineens plots is waardoor het slordig word.

Verder probeer te kijken waar je heen gaat, en te voelen wat er onder je gebeurd. Je zult merken dat je dan ook veel meer geconcentreerd gaat rijden.

En zit maar lekker trots op je pony, want dat mag je zeker op je pony zijn :)

Dankje! Hier heb ik ook zeker wat aan! :)
Ik had het zelf nog niet echt gezien, maar ik heb nog een keertje gekeken en nu zie ik het ook :j

Verder ook bedankt voor de tips! Ik heb een hoop te doen zo te zien :=

Lisaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:42

Leuke haflinger hoor :D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:11

Vind het een beetje irritant gefilmd, volgende eer kan je misschien beter iemand vragen om te filmen..

Maar wel een verbetering vergeleken met eerst.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:31

Lisaaa_ schreef:
Leuke haflinger hoor :D

Thanks! :)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:30

Probeer voor een middendraf niet heel 'hard' te gaan draven, maar probeer of je de passen langer kunt maken.
Je kunt wel 'veel naar voren rijden' maar dat betekent niet dat hard moet draven, maar juist moet doseren met je hulpen, zodat ze haar passen langer maakt. Je voelt het verschil wel (oefen ander met iemand die het verschil ziet)

En idd. je overgangen goed voorbereiden, dan zijn ze een stuk vloeiender. Probeer dat met je zit te doen, en probeer zo min mogelijk 'afhankelijk' te worden van ophoudingen etc. Die handen behoren netjes stil te zijn :)

Leuke combinatie zijn jullie!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:35

MissEvil schreef:
Probeer voor een middendraf niet heel 'hard' te gaan draven, maar probeer of je de passen langer kunt maken.
Je kunt wel 'veel naar voren rijden' maar dat betekent niet dat hard moet draven, maar juist moet doseren met je hulpen, zodat ze haar passen langer maakt. Je voelt het verschil wel (oefen ander met iemand die het verschil ziet)

En idd. je overgangen goed voorbereiden, dan zijn ze een stuk vloeiender. Probeer dat met je zit te doen, en probeer zo min mogelijk 'afhankelijk' te worden van ophoudingen etc. Die handen behoren netjes stil te zijn :)

Leuke combinatie zijn jullie!

Met de middendraf zijn we al aan het sleutelen. Stelling gaat op de linkerhand al veel beter, rechts valt ze nog door mijn binnenbeen heen. Iemand daar tips voor? De overgangen moet ook nog wat aan gedaan worden en dat pak ik tussendoor telkens mee.
Thanks voor de tips! :)

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:37

jaa je moet je pony echt door laten galoperen hoor!! het lijk wel alsof ze stilstaat :P probeer mooi sprong te houden en achterovert te zitten. binnezitbeenknobbel naar links op de linkerhand en naar rechts op de rechterhand.!
goed stelling-buiging aanemen en werk indd aan je aanleuning

suc6!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:27

Mette schreef:
Met de middendraf zijn we al aan het sleutelen. Stelling gaat op de linkerhand al veel beter, rechts valt ze nog door mijn binnenbeen heen. Iemand daar tips voor? De overgangen moet ook nog wat aan gedaan worden en dat pak ik tussendoor telkens mee.
Thanks voor de tips! :)

Probeer goed rechtuit te rijden op rechte lijnen, waarbij ze haar hoofd ook recht voor haar massa houdt. En stelling is binnen-buitenteugel, probeer met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. Geen druk op de binnenteugel, desnoods 'in een boogje' laten hangen.
Probeer hier al in de hoeken mee te beginnen, íedere hoek binnenbeen-buitenteugel. Uiteindelijk verkrijg je daar ook stelling door.
Zolang ze door je binnenbeen heenloopt, kún je ook geen stelling verkrijgen, maar dat kun je oplossen door dus met je buitenhand (licht) op te vangen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je binnenbeen erin zet, en je buitenhand vastzet, maar ik neem aan dat je dat zelf ook al wel begrijpt :)