La Vie @ work (filmpje stap, draf en galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

La Vie @ work (filmpje stap, draf en galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:52

Hier een (beter) filmpje van mij en La Vie.

La Vie is een merrie van de hengst Niveau.

We zijn november gestart en hebben het eerst winstpunt binnen. Ze was vandaag vrij pittig, vooral in het begin. Dit filmpje is vrij wat op het einde. We trainen op B/L niveau. Waar we vooral mee bezig zijn zijn de overgangen. Vanwege een niet goed passend zadel en daardoor vastzittende spieren ed, is ze 2 weken geleden naar de osteopaat geweest, en ze loopt al stukken beter. Je kan het wel nog zien bv in de overgang naar de stap, dan spant ze zich volledig. Zelf moet ik op mijn handen letten en dat ik niet voor over ga zitten, vooral wanneer het moeilijk wordt. Wijken gaat goet en schouder binnenw ook, maar moet nog wel beter, net zoals de stelling.. Moet wel zeggen, ze heeft echt haar betere en mindere dagen. La Vie is nu bijna 1,5 jaar onder het zadel.

Alle tips zijn welkom!

Marian0557

Re: La Vie @ work (filmpje stap, draf en galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:15

Weet niet zo goed wat ik er van vind, sommige stuken zien er heel erg ontspannen uit, maar sommige ook trek en pluk werk.

Ook de stelling in de galop is heel belangrijk, vooral linkergalop.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:21

Nouu, trek en pluk werk toch echt niet hoor :n ... Wel is ze niet overal even ontspannen idd, ze trekt zo nu en dan haar hoofd er uit, maar ze is heel licht in de hand en op zo'n moment hou ik alleen contact en komt ze uit zichzelf wel weer naar beneden.. Moet wel zeggen, dit doet ze eigenlijk nooit, maar ze was vandaag best fris. Als ik ga trekken oid, dan trekt ze nog veel harder terug. Stelling in de galop is idd nog niet goed, maar daar werken we aan. Meestal gaat dit ook wel ok, maar nog niet altijd :+ . Bedankt voor je reactie.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:41

Je zegt het eigelijk zelf al, op sommige plekken idd wat gespannen, misschien kan je werken aan de overgang van galop naar draf, Maar ik moet eerlijk zeggen dat het er erg goed uit ziet, en trek en pluk werk valt best wel mee *D ,maar probeer zelf ook ontspannen te zijn.
Ga zo door. jullie zijn een leuk team.!!! :D
en even een rare vraag wie heb jij als osteopaat?
En voor een paardjes die pas 1,5jaar ondr het zadel is vind ik het er best goed uit zien hoor!!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:48

Als allereerste, je hebt een bloedmooi paard! :)
Maaar, ik vindt dat je haar teveel vasthoudt..
En het zadel ligt voor mijn gevoel te veel naar voren. Dit belemmert de schouder waardoor je paard er meer moeite mee heeft om te strekken.
Wat me ook opvalt, is dat ze vooral aan het begin van het filmpje heel veel met haar staart zwiept. Dat betekent dus dat ze het niet erg prettig vindt. Misschien ligt het zadel niet lekker? Heeft ze ergens last van?
Maar nogmaals, mooi, moooi paard! :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:03

Bedankt voor de reacties :D

@theasnsj: Klopt wat je zegt.. Ik was zelf ook iets gespannen omdat ze dus erg fris was. Ze is eigenlijk altijd heel braaf, maar ze gaf in het begin echt het gevoel van ik ga je er af gooien.. Haha, maar dat doet ze (tot nu toe) nog niet. Osteopaat is Annemieke Kingma. Komt volgende week weer om te kijken of alles nu goed is.. Ze zat nl erg vast!

@marsyl: Dankje! Ja klopt, opzich is ze wel licht in de hand, maar ze wil graag bovenin lopen en niet zakken uit het schoft (zelfhouding) Ik moet inderdaad er om denken dat ik het zadel wat meer naar achter leg (zegt mijn instructrice ook altijd) Moet wel zeggen, ze is kort en klein dus het lijkt ook wel erger dan het is. Zadel moet passen, ligt goed, heb het nog niet zo lang, maar wel laten aanmeten. Wel is ze net naar de osteopaat geweest en die komt 22 dec weer om te kijken of het nu goed is. Ze zwiept vaak iets met been geven maar vooral wanneer ik haar bij tik. Dit deed ik daar dus ook en ook op de korte zijde, daar zwiept ze ook een keer. Hoop niet dat ze ergens last van heeft |( !

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:28

Prachtig dier! Ik zie dat je je binnenhand steeds voor je buitenhand plaatst. Als je je buitenteugel meer aanneemt en wat minder streng in de binnenhand bent zul je merken dat ze constanter in de aanleuning gaat lopen. Wat je eigenlijk ook mag proberen is om je benen wat stiller te houden en je beenhulpen wat subtieler proberen te geven in combinatie met je zit, daar heb je zoveel profijt van en het hoort naar mijn mening ook echt bij het basis rijden. ;) Ik vind het er verder erg goed uitzien hoor! :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:35

Ik vind dat je haar in de galop iets meer voorwaarts mag laten springen. En het lijkt (?) alsof ze op de linkerhand wat naar binnen valt. Houd je binnenbeen er goed aan.
Verder heeft ze echt supermooie gangen en vind ik vooral de draf er al erg netjes uitzien, erg leuke combinatie zijn jullie!

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:39

Het ziet er b waardig uit, alleen wat mij een beetje stoort is dat je te ver achter in het zadel zit! je kun beter je bekken een beetje naar voren schuiven, anders kan je paard (al helemaal omdat hij al een keer last heeft gehad van vast zittende spieren) rug klachten krijgen op lange termijn (denk aan een periode van een paar jaar) dus bekken naar voren en schouders naar achteren!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:39

@jesme: Dankje, klopt idd. Binnenhand werkt strenger. Beenhulpen moest ik vandaag erg goed geven, dit komt omdat ik deze hele week zelf niet heb kunnen rijden :o (kerstdrukte), en dan rijd mijn instructrice haar, en deze is veel kleiner, dus geeft heel anders been. Dit voel ik gelijk.. Na het filmpje ben ik daar ook echt mee bezig geweest, reactie op actie. Zei het nog tegen mn instructrice vanmiddag, dus goed gezien..

@noekje: dankje :D ! Galop houd ze idd altijd wat in. Middengalop krijg ik er dan ook bijna niet uit! Tips??? Links is idd de minder goede kant, en ze reageerde vandaag niet super op mn been..

@ Ilseee12: ok, hoor ik voor het eerst.. Zal proberen er op te letten! Dankje voor de tip *D

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:59

Je schrijft dat ze vrij pittig was, maar ik zie je constant drijven met je been?
Probeer in je hele manier van rijden en zitten, "lichter" te worden, dus veel minder uitgesproken met zit en been te gaan liggen duwen. Volgens mij zwiept ze daarom met haar staart. Bekijk het alsof jullie samen een slow dansen. Je paard is de man en geeft de bewegingen aan, jij bent de vrouw en jij glijdt heel mooi mee in de bewegingen van de man. Als jij als vrouw bij zo'n slow zelf begint mee te bewegen, kan de man zich alleen maar krampachtig rechtop proberen te houden om jou niet uit zijn armen te laten glippen.
Luister dus naar de beweging van je merrie en ga daarin mee, laat je leiden.

En....net als bij een harmonieuze dans zal de man zich inspannen om aan de wensen van de vrouw tegemoet te komen, dus geen paniek, uiteindelijk draag jij wel de broek.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 12:22

Ja klopt hoor. In de galop hangt ze aan mn been, zodra ik niet drijf valt ze er uit. En de eerste lange zijde, wou ik graag middendraf, zij niet.. Vandaar dat ik daar drijf, en dit herhaal op de volgende lange zijde. In het begin was ze erg pittig, kon bijna niet eens opstappen.. En daarna steeds aanspringen etc, maar ze reageerde weer niet op mijn been.. Ik weet het, moet consequenter worden 8-) !

Zodra ik ophoud met been geven gaat ze meestal in een heel laag tempo lopen (behalve vandaag :+ ), want ze is uit zichzelf alles behalve voorwaarts! Dus is ben ik bang ook een aangeleerde gewoonte.. Moeilijk hoor, dat paardrijden }:0 !

Hoe kan ik dit constanter krijgen?? Tips?? *D

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:34

maar heb je dan al eens een ander zadel gepast ?

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:04

Hey!
Ten eerste een leuk paardje :D

Maar ik zie eigenlijk constant protest met de staart.. vind het er allemaal een beetje rommelig uitzien als ik eerlijk ben.. Misschien zit er iets vast in de rug?
Heb ook het idee dat je er te veel aanzit van voor..
Verder vind ik je houding daar integen wel netjes
En om het tempo constanter te houden zou ik proberen contenu druk te geven met je kuiten.. zodra je gaat zitten met ligt rijden geef je beendruk,
Ook zou ik met het los rijden lekker lang en laag gaan rijden.. lekker over de rug goed voorwaarts.. zodat het paardje eerst lekker ontspannen is voor dat je haar oppakt..
Hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:15

@MARgoogle: Ja, ik heb er al heeel veel zadels op gehad en gepast. Deze ligt het beste..

@ yorin: Dankje! Ja dat protest snap ik dus ook niet.. Is het nou het zadel?? Zit ze vast? Of protest op mijn been/zweep?? Osteopaat is nu zo'n 3 weken geleden geweest en komt over een week voor controle en evt behandeling. Opzich is ze vrij licht in de hand, heb zelf niet echt dat idee.. Maar zal er nog bewuster op letten. Verder bedankt voor je tips, ga het zeker doen!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:20

geaaa schreef:
Ja klopt hoor. In de galop hangt ze aan mn been, zodra ik niet drijf valt ze er uit. En de eerste lange zijde, wou ik graag middendraf, zij niet.. Vandaar dat ik daar drijf, en dit herhaal op de volgende lange zijde. In het begin was ze erg pittig, kon bijna niet eens opstappen.. En daarna steeds aanspringen etc, maar ze reageerde weer niet op mijn been.. Ik weet het, moet consequenter worden 8-) !

Zodra ik ophoud met been geven gaat ze meestal in een heel laag tempo lopen (behalve vandaag :+ ), want ze is uit zichzelf alles behalve voorwaarts! Dus is ben ik bang ook een aangeleerde gewoonte.. Moeilijk hoor, dat paardrijden }:0 !

Hoe kan ik dit constanter krijgen?? Tips?? *D

Heel vaak gebeurt het dat je, als je niet in harmonie met het paard mee beweegt en tegelijk ook drijft, dat je in feite tegen de beweging in drijft en daardoor de beweging tegenhoudt. Op mijn oudste merrie werkte ik me vroeger te pletter en dan stond ze nog haast stil (bij wijze van spreken). Nu is het echter zo dat hoe minder ik doe, hoe vlotter en gretiger zij loopt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:31

@Balte: Ok ja, misschien is dat wel zo.. Ik heb bij haar altijd wat het idee of doet ze het allemaal net niet. Terwijl ze wel wil! Dus misschien moet ik daar idd meer mee bezig. Maar ja, het gaat zo gemakkelijk, zodra ze niet 'loopt' ga je toch been geven. In de lessen en training zijn we daar ook wel al mee bezig. Zo weinig mogelijk drijven en reactie op actie. Ik vond dit gister erg moeilijk omdat ze sowieso weinig op mijn been deed. Waarschijnlijk omdat ik haar zelf een week niet had gereden, maar mijn instructrice, met veel kortere benen. Zij 'raakt' haar met haar hak en ik met kuit. Had nu het gevoel of moest ik mn hakken optrekken. Ik heb morgen les, zal extra mn best doen om deze tips te gebruiken :D :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:59

Mooi dier, hier en daar wat spanning en vind haar een klein beetje 'opgekropt lopen' niet met het hoofd ofzo, maar gewoon als ik haar zo zie lopen, heeft waarschijnlijk met de ontspanning te maken! verder vind ik het er best goed uitzien! :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:54

@NicoleHorses: Dankje! Klopt helemaal, ze was niet echt ontspannen die dag.. Morgen les, zal proberen of iemand een stukje kan filmen.. Want ze kan het wel!! :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:18

jongens jongens, wat jammer van die vastzittende spieren..
echter zie ik overal spanning, ze zwaait coninu met haar staart
en dat vooral in de galop, de stap is idd ook een hele spanningscicuit..
iK mag hopen dat je nu een ander zadel er op hebt zitten?

Al goed je houding, je schouders wat meer naar achteren en in draf beter naar voren kijken.
Verder lekker goed werken met de ontspanning, want dit is echt te gespannen :j

veel succes!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:29

Dat het paard vast zit is duidelijk te zien, vooral in de galop. Het paard loopt volledig uit elkaar en zwiept daarnaast flink met de staart. Op sommige momenten lijkt hij in draf zelfs wel een fractie onregelmatig achter. Wat je overgangen betreft: ik zou ze meer voorbereiden als ik jou was. Je 'overvalt' je paard nogal met je hulpen. Als je bijvoorbeeld gaat aandraven moet je hem eerst wat meer sluiten in de stap en alert maken voordat je wegdraaft. Bij het terug rijden van galop naar draf kun je je paard beter eerst wat mee sluiten, langzamer gaan galloperen zonder sprong te verliezen, en dan pas, als je paard dat ontspannen doet en nageeflijk is, je overgang naar draf inzetten. Om sprong te behouden bij het terugrijden moet je veel schijnovergangen rijden. Dus doen alsof je bijna naar draf terug wil rijden en zodra je voelt dat hij spong/ontspanning/nageeflijkheid verliest meteen weer voorwaarts rijden, zodat hij leert dat hij gesloten moet blijven en spong moet behouden tijdens de overgang.

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:31

hij doet het goed vind ik. gewoon een beetje minder stijf rijden, wat ontspannender op je paard zitten...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:40

@Bitje: Mede fries zie ik.. Maar, zoals ik al zei, heb er heel veel zadels op gehad en deze ligt het beste. Ik ben met haar naar Bosgra geweest en deze ligt ok. Heb er al 5 (!) zadels bij gehad. Allemaal goede zadels. (passier, kieffer, etc) Heb nu een Ideal en daar is ze van opgeknapt. Anders weet ik het ook niet meer! Vast zat ze, en zoals ook eerder gezegd, dinsdag komt de osteopaat weer om te kijken of dat nu goed is. Ze was deze dag erg gespannen en baldadig. Zelf zou ik ook heeeel graag weten waarom ze zo met haar staart zwiept, de ene x doet ze het niet en loopt ze super en de andere x loopt ze bv op de rem of juist niet en doet ze het wel. Dus ja, wist ik het maar, toch het zadel?? Of bv hengstig en op tegen been?? Vastzittende spieren??

@ Jasmijn: Galop is niet ons beste onderdeel, en doordat ze gespannen was viel ze uit elkaar. Zwiepen vd staart zie hierboven.. Overgangen is idd zo, maar vanuit de galop lukt dit niet, ho is bij haar ook gelijk boem ho. Ben allang blij als ik haar daarin vooruit krijg. Osteopaat komt dinsdag weer en hoop dat zij weer wat duidelijkheid kan geven.

@ Plokkie: Dankje! Leuk om te horen. Ja, heb je gelijk in maar is vrij moeilijk bij een baldadig paard }:0 ..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:44

het blijft altijd moeilijk, maar om vanuit dit filmpje te beoordelen zijn het denk ik vastzittende spieren (met galop)
en zo nu en dan protest tegen de hulpen, omdat het paard waarschijnlijk bang
is om nog meer pijn te hebben in de spieren. Maar ik ben geen
paardenverluisteraar, dus ja..hopen dat de osteopaat iets kan vinden!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:51

@ Bitje: De vorige x (nu zo'n 3 weken geleden) heeft ze 3 plekken behandeld. Eèn onder het zadel, en 2 bij de lendenen en heiligbeen. Ze zwaaide eerst haar rechterbeen wat uit, zette het niet onder de massa en ze was boos met rijden. Gaat nu al stukken beter en ik snap dat ze in het begin zelf ook die spieren eerst weer sterk moet maken en moet gaan durven. Want ik weet dat ze het kan! Maar het is soms wel frustrerend. De ene x heb ik bv 190 punten en de week erop 165. Allemaal door dit probleem. Dus wil nu ook wel eens weten wat er aan de hand is met haar!