Arianna in actie met Baboesjka, debuut op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Arianna in actie met Baboesjka, debuut op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 22:44

Hier mijn rijfoto's op Baboesjka. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik vraag meteen of jullie wel n beetje aardig willen zijn ;)
Baboesjka is maanden niet zoveel getraind, omdat de eigenaresse heel druk was. Ik verzorg Babs nu tijdelijk tot er een leaser is.
Babs loopt makkelijk nageeflijk, maar is heel zwaar in de hand. Ik heb het gevoel dat ze erg trekt.
Volgens mijn instructrice vindt ze alles nog wel moeilijk, en is ze zwak bespierd. Ze is 1.70 hoog ongeveer, en een KWPN'er. Ze is 9 jaar.
Ik zelf ben nog een beginner, (heb wel 4 jaar manege-ervaring, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden) nu heb ik ongeveer 6 privélessen gehad, en ik ga supersnel vooruit! (op babs en mijn andere verzorgpaard Darca)
Hopelijk zijn de foto's te zien, ik ben niet zo computertechnisch ;)

Afbeelding

mooi plaatje vind ik zelf. Het hoofstel zit alleen zo raar, het past helemaal niet. Mijn beugels mogen wel een gaatje langer denk ik.

Afbeelding

volte maken. Ik mag mijn handen wel wat meer dragen.

Afbeelding

Babs draagt springschoenen voor omdat tijdens draf haar achterhoeven tegen haar voorhoeven tikken. Ze heeft haar benen er goed onder. Maar hier nog een rustig stapje.

Afbeelding

Drafje

Afbeelding

Lekker actief volgens mij. Ze is wel heel onrustig in haar hoofd.

Afbeelding

mooi plaatje vind ik! Het is een knap paard, ze doet haar best. Ze valt wel soms naar binnen.

Afbeelding

sta-moment in draf. Ik moet proberen niet zover uit het zadel te komen denk ik. Mezelf uit het zadel omhoog laten veren in plaats van zelf actief omhoog te gaan.

Afbeelding

Niet nageeflijk!

Afbeelding

hier duikt ze. Ik moet dat erg oplossen met mijn kuit, maar doe dat vaak te laat.

Afbeelding

Galop! Dan gaat ze vaak meteen heel erg hard. Hier neem ik haar nog niet terug, ze geeft nog niet na, terwijl ze dat in galop heel goed kan!

Afbeelding

het valt niet altijd mee om mooi te blijven zitten :S ik verlies vaak mijn binnenbeugel.

Afbeelding

Broemmmm!

Afbeelding

weer diep naar beneden. Wel een gek moment om te fotograferen ;) Volgens mij vindt ze het nageeflijk lopen eigenlijk moeilijk, omdat ze zo onrustig is en duikt. Ze is gewoon nog niet zo sterk, plus dat er nog geen L ruiter op zit ;)

Afbeelding

Dat was het! Met dank aan medebokker Mliez88, waarvan ik haar lieve en mooie Darca verzorg en bijrijd.
Zij maakte deze pics. Ze zijn wel allemaal vanaf het midden van de bak gemaakt, en ik rijd steeds in een richting. HOpelijk zien jullie genoeg. En hopelijk zit er nog een complimentje bij ;)
Over een maand hoop ik onderling te gaan starten (niet met dit paard)

Groetjes van Arianna, en bedankt voor het kijken & reageren!
Laatst bijgewerkt door Muppett op 12-12-09 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:01

Zoo gelukt!!
Leuke foto's hoor!!!

Het lijkt alleen wel of je erg in de teugels hangt op de eerste foto's.... De mondhoekjes worden erg naar je toe getrokken....

Ki_m

Re: Arianna in actie met Baboesjka, debuut op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:03

Ik zie ze!!

Het zijn mooie foto's!!
dat met de nagefelijkheid kan aangewerkt worden toch? Misschien longeren met pessoa dat t nut heef tof bijzet maar dat ze zelf een weg kan zoeken waar haar houding hoort te zijn,,

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:03

Ja dat is inderdaad opvallend. Ik moest de teugels korter maken, maar daarbij voel ik erg veel druk! Ze gaat wel naar beneden, maar ze laat niet echt los.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:04

Met de pessoa longeren doen we vaak ja. Leve de pessoa.
Ze vindt dat ook moeilijk, om dan echt los te laten.
Wat babs ook doet, is als ze terug moet in haar gang bijv van galop naar draf, dat ze bijna stil gaat staan. Het gaat niet echt vloeiend. Dat doet ze ook met longeren. Ze moet lekker trainen ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:09

Voor mijn gevoel loopt ze met een valse knik.. Dat betekent, dat ze niet nageeflijk is, maar alleen haar hoofd naar beneden doet. Dus ze loopt niet over de rug. Daardoor wordt ze waarschijnlijk ook weer zwaar in de hand. Probeer haar lekker voorwaarts neerwaarts te rijden, met contact maar niet te veel vragen aan de voorkant. Dan kan ze zelf die nageeflijkheid opzoeken door lekker over de rug te lopen. Met een te strakke teugel blijft ze steeds daar lopen waar ze nu loopt. Ook zie ik vaak dat je met je binnenhand te streng bent. Beugels zouden een gaatje korter mogen, maar stoort mij niet. Verder zit je mooi recht op! Paard is idd iets wat iel.. Maar goed, trainen en voeren doet wonderen *D

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:14

Dank je voor je tip, Geaaa. Ik denk wel dat je gelijk hebt.
Ze is ook moeilijk aan het been, tempowisselingen vindt ze heel moeilijk. Dus dat zal de reden ook zijn van die valse knik, van achter naar voren rijden is echt super belangrijk!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:05

Volgens mij zijn tempowisselingen dan ook niet zo belangrijk. Wel overgangen. Probeer juist één tempo te houden en voorwaarts neerwaarts te rijden. Dan kan ze beter zoeken naar wat beter loopt. Anders haal je haar steeds uit dat tempo en uit haar ontspanning. Wanneer je dan een lekker over de rug lopend paard heb ga je tempowisselingen rijden. Eerst moet de basis goed zijn: Stap, draf en galop VWNW en daarna ga je een stapje verder. Natuurlijk voor de afwisseling is dit wel goed, maar geef haar de tijd om dingen op te kunne pakken. Wij leren ook niet op één dag lezen én schrijven :+

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:48

Ik heb ook een verzorgpaard. Zij is zo onwijs sterk, dan ga k halthouden en probeer haar zo rustig naar beneden te krijgen. Probeer op beide teugels evenveel druk te houden. op een gegeven moment geven ze het dan op (dat trekken)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:57

Als eerste zou ik sowieso gaan werken aan je handhouding.
Nu zet je ze teveel tegen je lichaam waardoor je je handen vast gaat zetten. Hierdoor kan Babs ook niet goed ontspannen.
Daar vanuit kan de valse knik ook ontstaan. Ze wil wel, maar kan niet fijn over de rug lopen doordat ze tegen die druk aanloopt.
Dus een knik in je elleboog en deze netjes naast je lichaam dragen.
Veel overgangen gaan rijden en zodra je druk voelt op je teugels rustig opvang.
Dus lekker van achter activeren.

Dan komt het helemaal goed ;)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:18

Ziet er niet heel fijn uit, en je teugel zijn veeeeeeelste lang, ga inderdaad (zoals Silence zeg) aan je handhouding werken. Het belemmerd het paard best wel.
En dat niet nagevelijk lopen is niet het belangrijkste hé, ga eerst met jezelf aan de slag, paardje komt wel

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:43

De teugels mogen af en toe ietsjes korter, en in de overgangen mag hij iets nageeflijker, en zelf iets overtuigender erop zitten. het lijkt ook alsof je afentoe je been er gewoon aan hebt, zonder echt er iets mee tedoen! ik denk dat je onderling wel een winstpuntje kunt halen hoor, maar voor een echte wedstrijd moet je nog eventjes oefenen!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 12:24

Bedankt voor jullie reacties!

@ilse: ik ga niet met babs starten. Dat doe ik met mijn andere verzorgpaard, die loopt zelf al L2+2.
Dat is een wat makkelijker leerpaard voor mij dan Babs. Mijn vriendin gaat met Babs starten (eigenaresse van mijn andere 'hoofd' verzorgpaard). ;)
Dat ze niet goed aan het been is klopt wel. Ze loopt door mijn been heen. Soms moet ik haar een tik of een schop geven, dan luistert ze wel. Ik les trouwens regelmatig met Babs. Mijn instructrice (zelf Z2) zegt dat ze het allemaal moeilijk vindt, zwak bespierd is en daarom nageeflijkheid moeilijk vindt. Mijn handen moet ik inderdaad meer dragen.
@ silence: overgangen zijn inderdaad erg belangrijk, dan leert ze op mijn been en zit te reageren. Dat vindt ze nog moeilijk, als ik van galop ga draven staat ze bijna stil, ze vindt het zwaar om de overgangen te maken. Als ik langzamer ga lichtrijden om in langzamer tempo te draven, gaat ze bijna stappen. Ook dan moet ze leren dat ze gewoon alleen maar wat langzamer moet.

Maar we komen er wel! Toch? ;)

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:58

zou je de teugels niet een beetje losser doen ? het paard zit in een onnatuurlijke houding maar maar voor de rest een mooi plaatjes ! :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:33

wat een leuk beestje zeg :j
maar waar ik me aan stoor is het volgende,
ergens in je leven heb je gehoord dat je een paard nagefelijk moet hebben, maar waarom
weten de meeste mensen niet.. Het staat mooier word er vaak geroepen, en ik wed dat dat
in jouw geval ook zo is. Je rijd het paard erg op de voorhand, alles gaat met de hand en de
werkelijke motor, de achterhand, word in jouw geval achter wege gelaten en dat zie je duidelijk
terug in de galop. Waarom, kijk maar eens even mee..
Je krijgt in de eerste foto's van de galop je paard niet naar beneden, het paard rent onder je weg
omdat hij geen stabielietijd heeft omdat je de achterhand niet mee vraagt en alles op de voorhand
doet. Al dus een moeilijk voor mekaar gekregen galop. En ja, op de laatste foto heb je met wat geknederij
je paardje aan de teugel..jippie, alleen kijk eens goed, die hele voorhand zie je als het ware in het zand
zakken. De kont gooit zich erg hoop op en komt echter niet veer vooruit, omdat de voorhand dat tegenhoud.
Waarschijnlijk denk je nu..lazer toch op, maar je moet hier echt mee ophouden en beter les krijgen, want hier
krijg je zometeen problemen mee.

misschien heb ik een methode voor je die voor jullie allebij makkelijker en beter is..
misschien zal je het de eerste periode even niet zo 1 , 2 , 3 je paard aan de teugel hebben maar na
afloop heb je een perfect voormekaar gereden paard die soepel en nagefelijk aan de loodlijn loopt.

de methode,ik hoop dat je er wat mee wilt doen
als het goed is, weet je je paardjes moeilijke en makkelijke kant. Stel dat links haar moeilijke kant is..
dan moet je natuurlijk extra op links trainen, om links net zo goed te krijgen dan rechts, dat doe je zo:
omdat links (bijvoorbeeld) haar moeilijke kant is, moet je de rechterteugel op contact houden, en dan bedoel
ik contact, geen drukwerk, maar je moet de paardenmond voelen zegmaar.
De linkerteugel geef je geen druk,daar maak je een boogje van, je houd daarom de linkerteugel slapper,
en hoger richting de paardenoor. En dan, rijden
je merkt, vroeg of laat, dat je paard de linkerhand begint op te zoeken en aldus gaat nageven op de linkerhand..
de moeilijke kant dus. Hij gaat dan uitzichzelf buigen om de moeilijke stelling en gaat aan de teugel en dan vanuit de
achterhand. en dat moet je hebben. UIteindelijk merk je dat angel het misschien wat gaat vertragen, houd hem dan
wel voorwaarts.
dat is het dus eigenlijk, het is niet zo moeilijk, maar je paard zal er wel beter vanuit de achterhand gaan nageven!

Gr. Bitje
veel succes verder!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:20

hallo Arianne! en de rest ;)
Ik ben Marlies, eigenaresse van Darca (verzorgpaard van Arianna) en ook ik train Babs
wilde mij er eigenlijk niet in mengen, maar wil toch wat kwijd.
zoals Arianna al aangeeft is het voor Babs allemaal erg moeilijk.
wat ook neit vergeten moet worden is dat het voor Arianna OOK moeilijk is!
ik vertelde Arianna al dat ze niet de 'slechte' foto's op bokt moest plaatsen, ivm kritiek die is gebaseerd op momentopnames
ik heb ff snel een paar fotos genomen teriwjl ze daarvoor al een half uur had gereden.
Babs is nog erg zwak, is bij mij ook iets zwaar in de hand, maar voor mij makkelijker om eruit te rijden.
de achterhand gaat over het algemeen van zelf al goed mee (daarom ook AL die beenbescherming) alleen eht op de voorhand lopen is een punt waar Babs nog erg op getraind moet worden en wat Arianna nog moet leren voelen en oplossen.
ik vind het gedurft dat je toch de fotos hebt geplaatst Arianna en je gaat goed vooruit!

moet ik ook nog even vermelden dat het tuig niet goed past!
Arianna en ik zijn vanalles aan het verzinnen en kopen dat het beter past, maar door dit EN het feit dat zij als 3 jarige haar schoft heeft gebroken, maken dat zij het
DENK IK extra moeilijk vind om te ontspannen vanuit de schoft. Maar ook Babs gaat super vooruit!!
Ze is er nog niet, maar het komt wel weer :)
ik ga overigens onderling met haar starten!

-x-

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:52

Het ziet er goed uit!
Alleen, wat _Bitje_ al zei,
je kan het paardje beter eerst goed voorwaarts, achterhand eronder rijden, dan komt die nageeflijkheid vanzelf, dan zoekt ze je hand wel op.
Het lijkt namelijk alsof je enorm gefocust bent op het nageeflijk rijden, ik heb hier ook beetje last van gehad, vooral in de galop.
Hierdoor sprong mijn paard niet eens aan en galoppeerde ze erg moeilijk. Juist toen ik haar wat meer vrijheid gaf, galoppeerde ze gewoon goed aan en was ze veel meer ontspannen en zocht ze uiteindelijk zelf mijn hand op, wat natuurlijk veel beter is..
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en ik snap wel dat het voor jou EN het paard moeilijk is, dus respect voor jullie.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:26

Mliez, dank je voor je goeie en lieve reactie! Goed verwoord ;)
Andere mensen, jullie ook bedankt voor je tips. Ik rijd met Babs goede en minder goede stukken vind ik.
Wij trainen lekker samen door, wanneer er tijd voor is :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:10

Ik wil je even een compliment geven over hoe netjes rechtop je zit, en voor je uit kijkt!!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 10:47

Dank je Mariska! (veegt zweet van het voorhoofd) gelukkig doe ik nog iets goed ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:59

Ik vind dat je goed met de kritiek omgaat Arianne1983, daarvoor alvast chapeau!
Dit is bij stal Paridon toch? Kom ik ook wel eens, van wie krijg je les?
Ik denk dat je je niet blind moet staren op nageeflijkheid maar eerst het dier wat losser in haar lijf moet krijgen, het ontbreekt aan lengtebuiging en danzij onderbespiering kun je haast niet verwachten dat ze haar achterhand krachtig meeneemt en laat daarnou de nageelijkheid vandaan komen!
Meer gymmen (pessoa is een prima manier maar niet te vaak hoor!), balkjes draven aan de longe, stelling en buiging op een volte een beetje beginnen met de voor en achterhand te verplaatsen. Aan de hand wat oefeningen doen, pas daarna in het rijden naar de hand toe rijden. Paardje heeft duidelijk moeite met de balans, zie haar op alle foto's zoeken en eenm beetje naar de voorhand vallen. En dat is niet zozeer een ruiterfout maar wel een 'instructeursfout' (sorry, wil je instr niet aanvallen maar dit is mijn mening), je instructeur zou zich eigenlijk moeten concentreren op andere dingen op dit punt.
Ik kan me overigens haast niet voorstellen dat ze in galop 'heel goed nageeflijk kan'. Ze heeft niets om zichzelf te dragen, denk eerder dat ze in een houding gaat lopen..? Denk dat de reden dat ze zo hard gaat in galop (nu op de foto's) een duidelijk teken aan de wand is....

23x10x09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:30

Mooie foto's hoor !
Je kan je paard heel goed aan de hand rijden en jullie zien er lekker alletwee rustig uit.
Maar ik zou alleen bij de volte je paard wat meer naar binnen laten kijken en met je binnenbeen zijn lichaam naar buiten duwen zodat je paard mee gaat met de volte.
Zo die ik het toch en ziet er mooier uit en vind ik persoonlijk ook veel leuker en heb je beter contact met je paard :P
Succes ! Je doet het zeer goed.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:55

Ik herkende gelijk de bak!

Leuk dat jij op Babs mag sturen!
Ik zou haar alleen niet zo hoog inzetten, zeker niet als Marlies
zegt dat ze het moeilijk vind om vanuit haar schoft te ontspannen.

Ik zou haar vooral voorwaarts-neerwaarts proberen te rijden, en vooral proberen te ontspannen, jij dus ook :) Verder zou ik het opbouwen dmv longeren met touwtjes e.d. :-) Probeer aan je houding te werken.

Komt vast goed!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 23:01

Baboesj staat inderdaad op stal Paridon. Dank weer voor de laatste reacties! Erg leuk om te lezen, en goed ook.
Ik denk inderdaad dat Babs moeite heeft met balans. Vandaag maakte ik een buitenrit waarbij ze alleen maar hoefde te stappen. Zodra ik contact heb met haar mond en mijn handen gewoon stil houd, niet kneed, geeft ze toch na. Of nou ja, ze doet haar neusje naar beneden. Ze knikt dan met haar hoofd op en neer. ALs ik dat met mijn been op wil lossen, moet ik dat continu doen. Wel heeft ze altijd haar oren opzij staan als ze loopt, dat is geloof ik wel een teken van ontspannenheid. Haar oren waaieren nooit zo heen weer. En ze is ook echt bomproof, de schat.
Het valt me wel op dat een paard niet binnen 2 maanden hard vooruit gaat qua conditie/bespiering. Dat is echt een langzaam proces. Longeren doen we zeker 2x per week, om ook haar rug te ontzien. We willen haar niet te zwaar belasten. Aan de pessoa vindt ze ontspanning ook moeilijk. Het harde scheuren wat ze eerst deed heeft Marlies haar afgeleerd, en mij lukt het ook om haar normaal te laten gallopperen. ALs ik erop zit, en mezelf lang maak, gaat ze wel langzamer, daar reageert ze weer goed op.
Maar ze wil zo graag voor je werken, dat is lief. Ik krijg les van een hele goede Z2 instructrice, die veel andere stalklanten lesgeeft. Zij is erg voor aan het been rijden ipv de nadruk leggen op nageeflijkheid, en ze bouwt alles stap voor stap op. Ik ben erg blij met haar!

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:45

Ik denk dat de meeste tips al gegeven zijn, probeer alleen je teugels net iets korter te nemen, dat is mooier voor het beeld en het is fijner om te rijden. Verder geeft het een fijn beeld!