Springpony@ dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noor14

Springpony@ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:31

Hallo Bokkers! :)
Vandaag is Lisa (liessjjj op bokt) naar mij gekomen om les te geven en foto's te maken.
Het ging echt heel goed!
Info over de pony:

Elwi's Noortje
7 jaar
D-pony
L springen

Ik heb haar zelf ingereden.
Het begint nu ook echt goed te gaan.
Problemen die ik heb zijn dat ik mezelf niet goed kan ontspannen.
Na het rijden heb ik dan ook last van mn rugspieren.
En in de galop en met springen gaat Noortje zich heel erg spannen en opfokken.
Ze vind het moeilijk om te ontspannen.
In stap en draf gaat dat al erg goed maar in galop niet.
Ik moet zeggen dat het vandaag wel best goed ging, ik lette erg veel op mezelf en mijn houding en dat werkte wel.
Ze ging ook veel ruimer lopen.
Ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden, en rijtechnisch commentaar zou heel fijn zijn :D

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding

Eigen commentaar:
Niet voorovervallen!
Geen stoelzit, en denken aan handen en tenen.

Dit was het, vinden jullie mijn nieuwe jas ook leuk? :P (dankjewel sinterklaas :+ )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:36

Mooi hoor, dat blauw zo bij elkaar. :)

Je kunt zien dat je een springruiter bent, maar denk eraan, ook springruiters moeten rechtop zitten!

Voor de rest lijk je heel erg bezig te zijn met het nageven, dat is goed, maar probeer te onthouden dat je pony eerst actief en aan de hulpen moet zijn. Het ziet er nu wel ontspannen uit, maar je pony valt op de voorhand en dat is dus niet de bedoeling!

Ook zie ik op een foto in stap dat je wat streng lijkt te zijn met je binnenhand? Probeer daar op te letten. Nageven komt door je pony correct te rijden, aan de hulpen en actief. Niet door aan de voorkant te prutsen!

Sucses verder ;)

Edit: Ik vind die stoelzit eigenlijk wel meevallen hoor. Je benen zitten netjes waar ze horen, bovendien is dit een veelzijdigheidszadel.
Over de galop, gewoon rustig bezig blijven, zorgen dat 'ie aan de hulpen is in draf en stap, je moet ieder gewenst moment aan kunnen galoperen. Dus niet te veel voorbereiden, zo heeft 'ie de kans om zich op te fokken. Hou 'm in galop bezig met tempowisselingen en figuurtjes, en doe zomaar kleine stukjes. Je kunt de gekste dingen doen om 'm bezig te houden, voltes 10 meter, gebroken lijntjes, etc.
Probeer eens dressuurmatig te rijden, met een paar sprongetjes in de bak. Op het moment dat je pony ontspannen is pak je dan een hindernisje mee.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 06-12-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:38

Je pony geeft aan dat deze naar beneden wil. Geef toe en rij hem vervolgens iets meer aan je been. Vanuit daar kun je hem dan iets meer oppakken. Ik vind het er verder erg goed uitzien!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:40

Haaj meid! <3
Leuke foto's! :j
Noor gaat steeds beter lopen! :)
Sommige foto's ietsje beter rechtop zitten. En op foto 5,8,11 loopt ze eigenlijk iets te diep ;)
En wat heb je een leuke jas! :)

Mers

Re: Springpony@ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:41

Leuk beestje heb je daar. Inderdaad goed op je houding letten, dat ziet er verre van goed uit hihi. Maar dat is een kwestie van wennen en dan komt het vast wel goed :)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:44

Bedankt iedereen!!
Echt leuke reacties! en ik heb er zeker veel aan.
Over die stoelzit: ik vind het zelf ook verbetert, maar toch zie ik soms iets waar ik me aan stoor.
Het is trouwens een springzadel ;)

@ Mers : je hebt wel gelijk ja, het zadel is ook erg glad en ik zit heel onvast in dat ding :=
maar dat is geen excuus natuurlijk! dus werken aan die houding :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:46

Dan vind ik je houding gewoon netjes hoor. In een springzadel zit je simpelweg niet zoals in een dressuurzadel. Dan heb je namelijk geen steun aan de wrong meer en gaan je benen alle kanten op. ;)
Edit: Ik vind eigenlijk dat je ook wel heel erg lang zit? Spring je op deze lengte ook? Lijkt mij niet fijn eigenlijk.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:47

Miss_Malfoy schreef:
Dan vind ik je houding gewoon netjes hoor. In een springzadel zit je simpelweg niet zoals in een dressuurzadel. Dan heb je namelijk geen steun aan de wrong meer en gaan je benen alle kanten op. ;)
Edit: Ik vind eigenlijk dat je ook wel heel erg lang zit? Spring je op deze lengte ook? Lijkt mij niet fijn eigenlijk.

haha dat klopt ja!
Bedankt :D

Edit: Nee ik moest van lisa mn beugels langer doen :+
normaal heb ik ze een stuk korter hoor :P
Laatst bijgewerkt door noor14 op 06-12-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:47

Je bent echt al heel veel verbeterd hoor :j
Houding kan natuurlijk beter, maar ik vind je benen (in de meeste gevallen) wel goed liggen, nu nog dat bovenlijf.
Zelf rustig blijven, daar word je pony ook rustig van.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:57

Dan zou ik je beugels toch korter doen hoor. Als je steun hebt aan de wrong zit je steviger en word je houding zowiezo beter. Als ik dressuur met een springzadel zit ik ook gewoon op springmaat. Zo zit je nu eenmaal in een springzadel. :)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:01

leuke pony ( vind je zelf ook denk ik want je bent em de hele tijd aan het bekijken)
kijk meer naar voren in plaats van naar beneden dan ga je al een heel stuk rechter zitten

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:14

Haha dat klopt, ik ben hem steeds aan het bekijken, dat moet ik echt eens afleren!

@ Miss_Malfoy: bij dit zadel heb je helemaal geen steun xD
Maar als ik de beugels wat langer doe heb ik wat meer balans.
De laatste tijd heb ik mn beugels alleen maar korter en korter gedaan wat uiteindelijk niet meer gezond was :=

Bedankt iedereen! :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:19

Oké, tja het is maar net waar je je prettig bij voelt.
Maar hoe bedoel je dan geen steun? Je hebt daar toch een aardige wrong om je knie tegen te leggen?

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:24

Miss_Malfoy schreef:
Oké, tja het is maar net waar je je prettig bij voelt.
Maar hoe bedoel je dan geen steun? Je hebt daar toch een aardige wrong om je knie tegen te leggen?

zo lijkt het idd een flinke wrong, maar tijdens het rijden heb ik er minimale steun aan, bijna niks dus.
Komt ook omdat het zadel niet zo goed ligt, het ligt teveel naar achter, daar bedoel ik mee de lepel is lager.
Ik zit dus eigenlijk te ver achter in het zadel op de lepel, waardoor mijn knieën eigenlijk neit bij de wrongen komen.
Misschien ook omdat ik mn knieën niet goed aansluit? dat zou ook nog kunnen.
Maar het is echt een apart zadel :P heel glad, nergens steun, geen wonder dat ik er laatst op wedstrijd bijna langs lag :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:26

Oke, vervelend, nou ik heb het dus juist andersom, ook niet echt leuk. Maar zit het bij je paardje wel lekker dan? Aangezien er ook nog een soort bontje onder ligt?

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:31

Miss_Malfoy schreef:
Oke, vervelend, nou ik heb het dus juist andersom, ook niet echt leuk. Maar zit het bij je paardje wel lekker dan? Aangezien er ook nog een soort bontje onder ligt?

wat is er met jou zadel dan?

Nee Noortje heeft er geen last van, ze krijgt er ook geen drukplekken van oid.
Er ligt achter een bontje onder ja, om het wat op te hogen. Maar verder ligt het redelijk, maar tis geen ideaal zadel.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:32

je bent echt teveel bezig met het nageven waardoor ze gaat duikelen. wel jammer want het is echt een leuk beestje. let ook op je handen piano spelen doen we in de vrije tijd ;)
wat ligt er trouwens allemaal onder jou zadel== :7

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:35

chelletju schreef:
je bent echt teveel bezig met het nageven waardoor ze gaat duikelen. wel jammer want het is echt een leuk beestje. let ook op je handen piano spelen doen we in de vrije tijd ;)
wat ligt er trouwens allemaal onder jou zadel== :7

ze gaat idd duiken ja, ik moet meer op mezelf letten ja en niet zo op het nageven! bedankt! :)
Ik heb er een bontje onderliggen om het zadel achter wat op te hogen, dan ligt het beter ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:42

Oké, op die manier. Tja als je de kans krijgt zou ik toch voor iets passends gaan sparen, kan vaak veel schelen.
In mijn geval kantelt het zadel naar voren, vandaar ook dat ik voor een ander aan het sparen ben. :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:44

volledig met Miss_Malfoy eens.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:36

Mooie pony! Probeer haar meer met je benen te rijden, naar de hand toe, dan zal het ontspannen vast en zeker beter gaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:01

Jammer dat ik nergens lees dat je op je zitbeenknobbels moet gaan zitten..
Ik vind het soort zadel geen excuus om een "slechte" houding te hebben. Je moet een onafhankelijke zit hebben en een goede balans om een correcte houding te krijgen.Het soort zadel moet hierbij geen invloed mogen hebben. Ik vind het jammer dat mensen eerst gaan springen en dan pas bij de basis beginnen. Dressuur is een van de belangrijkste trainingen van springpaarden en pony`s. Dressuur zorgt er immers voor dat je paard elastisch wordt, je traint veel meer spieren en wat dacht je van de balans van de pony?
ALs ik je verhaal lees zou ik eers de dressuur gaan trainen voor dat je weer gaat springen. Maar dit is allemaal mijn mening :+ Het gaat er om dat jij hier wat aan hebt.
Als je pony onrustig is kan dat heel goed aan jouw houding liggen. Ontspan ontspan ontspan.
(zing anders 1,2,3,4 hoedje van papier. Dit gaat in de maat van je pony en jij hebt een steuntje om met de beweging mee te gaan. Klinkt belachelijk maar werkt wel :o ) Verder ben ik het zeer zeker met de andere eens.

Mijn tip aan jou:
Ga lekker zonder zadel rijden, daar krijg je een goede zit van en een uitstekende balans :Y) Mocht dit lastig zijn kan je altijd je voeten uit de beugels halen. Let er op dat je benen lang zijn!
Je hoofd "in de wolken" en je zwaarte punt moet "in je hakken" zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Spaar idd voor een ander zadel. Als je matriaal nodig hebt om je zadel "goed" te laten liggen dan past het zadel niet op je pony..

Ik weet niet hoe je eerder reed. Met wat training Kom je er zeker wel met deze pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:32

Achterhand mag er iets meer onder !
Je hand ligt iets te ver naar voren.
Mooi paardje

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:40

Oke heel erg bedankt iedereen! :)
Ik ben hard aan het sparen voor een nieuw zadel ;)
Bedankt iedereen voor je commentaar, en de fjne tips!
Ik ga ermee aan het werk. :)

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:45

Heb niet alle reacties gelezen maar een leuke pony!
Als je pony zn hoofd laat zakken probeer dan niet die met je bovenlichaam te gaan volgen. Rij er met je benen naartoe en blijf zelf recht zitten.
Probeer daarnaast van je handen een vuist te maken, je handen staan (zo lijkt op foto) nog best ver open waardoor een ophouding moeilijker wordt.