heb ik mijn paard verpest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

heb ik mijn paard verpest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 18:04

na heel veel twijfel en gedachtes ,heb ik toch besloten dit topic te openen.
ik wil namenlijk heel graag hulp . er is namenlijk het volgende gebeurd.;
nu bijna een jaar geleden kocht ik mijn paard ,en hele lieve merrie.
in de tijd dat ik mijn paard kreeg ,was het heel vervelend op de opleding die ik deed.
werd veel gepest en buitengesloten . omdat ik mij zo rot voelde heb ik iets enorm stoms gedaan .
ik heb mijn paard helemaal overvraagd in de dressuur omdat ik hoopte dat als ik hoog zou komen met mijn paard ,ze respect voor me kregen op mijn opleiding . er was helemaal geen ontspanning in het rijden ,omdat ik maar aan 1 ding dacht ,en dat was hoog komen , of terwijl; dat het gepest op zou houden. zo stom dat weet ik . inmiddels ben ik me daar bewust van geworden . en gestopt mijn paard verder te verpesten .want mijn paard was naast mijn veel te hoge verwachtingen van haar,ook helemaal geen paard om in deze takt van de sport te presteren . het is namenlijk een draver.
mijn paard is nu het vertrouwen in mij kwijt . en ik wil graag dat weer terug krijgen.
nu de vraag aan jullie is of jullie tips hebben daarvoor, en of ik mijn paard hierdoor echt heb verpest .
aan reacties zoals dat ik stom ben en dit nooit had mogen doen ,heb ik niets ,want dat weet ik zelf ook. sterker nog ,het achtervolgt me de hele dag.

liefs

opisop_shop

Re: heb ik mijn paard verpest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:04

Heb je ook les van iemand?

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:05

Zet je paard op rust, lekker vakantie. Kan ze regelmatig het land op? Lekker poetsen,tutten en plezier hebben en daarna rustig de ontspanning opzoeken. Als je niet zeker weet of dat lukt een instructrice erbij halen en zeggen wat je wilt bereiken...Ontspanning dus!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:08

Stop met rijden of rij alleen als je begeleiding hebt.
En dan bedoel ik ook goede begeleiding.
Zorg ervoor dat je paard op de grond weer vertrouwen in je krijgt. Ga leuke dingen doen en vooral....dingen zonder druk.
Gewoon lekker bezig zijn.
Dit zal tijd kosten, maar dat heb je zelf veroorzaakt dus ben je ook aan je paard verschuldigd om deze tijd te nemen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:09

Super van je dat zelf bewust bent geworden van wat er verkeerd is gegaan!
Dat is al een hele stap de goede richting op!
Voor de rest ga ik met Mers mee!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:10

Ik denk niet dat je het volledig verpest hebt...ik zou gewoon weer van voor af aan beginnen. Neem je paard mee aan een halster en touw en ga wandelen...doe wat grond oefeningen met haar...en daarna kun je er weer lekker op gaan zitten maar dan zou ik wel of een bosritje maken of in ieder geval rijden voor je ontspanning en voor die van je paard!
Laatst bijgewerkt door Ulrika op 06-12-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:11

Het is op zich niet erg om het uiterste van je paard te vragen als je dat maar met plezier en respect doet.
Dus met positieve training door veel belonen en regelmatig lekker het bos in en lekker een dagje alleen maar lekker loswerken en wat spelen met hem.
Ga eens lekker springen of balkjes draven, iets doen wat ze leuk vindt.
Neem tijdens het poetsen en opzadelen lekker de tijd om met haar te tutten, als ze dat tenminste leuk vindt.
Maar vooral positief benaderen en belonen, dat is het belangrijkste, en dan wil ze wel voor je werken, ondanks dat dat misschien moeilijk voor haar is.
Succes ermee, je bent in ieder geval al een heel eind nu je dit zelf beseft.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:12

Goed dat je je fouten erkend, en weetje; iedereen maakt fouten.
Geef je paard even lekker de tijd om bij te komen, en las even een rij pauze in :j Gewoon leuke dingen doen, lekker wandelen lekker tutten. Daarna gewoon weer rustig aan oppakken in het bos (als je die mogelijkheid hebt). En een goede instructeur is ook niet verkeerd ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:12

Puur uit nieuwsgierigheid hoor maar 'opleiding die je deed'? Je bent 13 dus je bedoelt gewoon de middelbare school toch? :+

Tis al goed van je dat je beseft wat je gedaan hebt. :j En idd opnieuw beginnen, het voor haar heel leuk maken als jij naar stal komt. Veel verwennen, poetsen, wandelen en tutten. En het rijden weer langzaam opbouwen met een instructrice.

Het komt vast goed, maar geduld hebben nu.
Succes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:17

Vnd het heel goed van je dat jij je realiseert wat je verkeerd hebt gedaan. Zoals hierboven al wordt gezegd, geef haar een tijdje rust. Ga lekker beetje tutten, wandelen, misschien af en toe en klein buitenritje. Dan over een tijdje ga je lekker weer aan de slag onder goede begeleiding. Komt vast wel goed, de meeste paarden zijn vrij vergevingsgezind.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:22

Hoe weet je zo zeker of het vertrouwen weg is? Niet meteen overdramatiseren, het zal allemaal wel mee vallen. Doe gewoon eens een paar weekjes iets anders dan rijden, ga wandelen met je paard, doe eens een schriktraininkje. Ik denk dat niet zozeer je paard, maar vooral jij even rust in je hoofd moet krijgen voordat je weer opstapt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:33

Gelukkig zijn dieren in tegenstelling tot veel mensen erg vergevingsgezind,daar hebben wij als mens weer veel geluk mee en krijgen we wanneer we iets fout doen altijd een tweede kans om het goed te maken met ze.

Zorg ervoor dat je alleen gaat rijden wanneer jezelf ontspannen bent en geen K*Tdag hebt gehad en begin weer opnieuw bij de basis.

Zorg ervoor dat jou gedrag ten opzichte van je paard doorgaans hetzelfde is en doe andere dingen tussendoor zoals wandelen,longeren of gewoon lekker prutsen en knuffelen,ga eens gewoon op de grond zitten in dr box voor de gezelligheid en laat ze dan bv een wortel of appel uit je hand eten en praat tegen haar.

Reageer je frustratie af op degene die je pest en laat zien dat er met jou niet te sollen valt ,en laat je paard zien dat je verandert bent ten opzichte van haar en dat je dus echt van dr houdt dan zal ze heus wel bijtrekken en na enige tijd weer vertrouwen krijgen.
Besef iedere dag hoe gelukkig en rijk je bent om van een paard te mogen/kunnen houden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 18:52

ik heb mijn berichtje nog geen paar uur geleden gepost,en nu al zoveel reacties.
hartstikke bedankt allemaal ! ik ben er echt enorm blij mee dat er al zo snel is gereageerd.
bellatrix; ik wist niet dat mijn leftijd geplaatst zou worden,maar ik bedoelde ind gewoon mijn vmbo opleiding .:$ sorry
het liefste zet ik geen persoonlijke info of foto's hier op bokt ivm dat ik bang ben dat er mensen van school hier ook op bokt zitten.heb je toch een vraag over mij of mijn paard ,of als je foto's wilt .zal ik je een pb sturen .

groetjes

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:02

ik denk dat je dapper bent dat je het zelf in hebt gezien, maar nog meer dat het dus hier op bokt durft te zetten ook.

Ik denk neit dat je het verpest hebt hoor, paarden zijn heel erg vergevend. Zorg dat jullie leuke dingen gaan doen, zoals op buitenrit gaan wandelen (er dus niet op). Gewoon halstertje gaan "gras happen". Doe gewoon heel erg veel dingen om elkaar weer te leren kennen en dingen die voor het paard erg leuk zijn en ontspannend. Zorg dat je zelf weer plezier vind in je paard en dan komt het vanzelf wel weer...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:06

ik vind het knap van je dat je dat zelf hebt in gezien
ik heb ook een dravertje met wie ik ook weleens kan kibbelen
maar meestal is het ook snel weerbij gelegdt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:08

Geweldig dat je dit op bokt neer durft te zetten! Ik zou je paard een maandje vakantie geven, en dan gewoon relaxed gaan rijden, simpel werk. En alleen onder begeleiding meer vragen dan nodig is.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:09

ten eerste wil ik even zeggen dat ik het super vind dat je zelf je fouten erkend en het hier durft te plaatsen.

Dat is al een eerste stap in de goede richting.
Ik zou de komende tijd even helemaal niet rijden, alleen maar leuke simpele dingen met haar doen, zoals knuffelen ,poetsen, wandelen, grondoefeningen, zodat ze weer vertrouwen in je krijgt.
Zodra je besluit om er weer op te stappen, zou ik dit wel onder goede begeleiding doen.
En vooral niets overhaasten, daar bereik je niets mee

Veel succes ermee!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:33

ik vind er erg veel lef hebben om dit te erkennen. geef je paard even rust en begin van voor af aan. dieren zijn inderdaad erg vergevingdgezind.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:38

Volgens mij heb je dr niet helemaal verpest, dr zijn echt wel ergeren dingen die je had kunnen doen.

Probeer maar eens lekker weer bij het begin te beginnen, en veeeeeel belonen als ze iets goed doet. Ook al weet je dat ze het al jaren heel goed kan. En dan maar weer langzaam opbouwen en gedult hebben.

Oh en begleiding natuurlijk!

Succes!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:41

Ik vind het echt heeel goed van je dat je het zelf door hebt gehad en het toe durft te geven! Daar heb ik echt wel respect voor ;).

Verder ben ik het met hessel eens, voorlopig je even beperken tot grondwerk. Geloof me, het is echt niet hopeloos! Ik denk dat als je echt wíl en gewoon een stap terug durft te doen, het je wel gaat lukken het vertrouwen van je paard terug te krijgen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:42

Paarden hebben een heeeel groot hart en zijn niet haatdragend. Helemaal al niet in wat jij beschreef.
Als jou lieverd is uitgebracht op de baan al is het maar voor even dan kent hij/zij het concept meer eruit halen dan er misschien inzit. Je paard weet ook dat jij anders bent dan hoe je toen was.
Waarom zeg je in een gezellig moment samen niet gewoon sorry tegen je paard (en dus ook tegen jezelf).

Lekker terug naar "keutelen" en de band weer opbouwen het komt wel goed met jullie.

liefs

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:43

allereerst super dat je zoveel inzicht hebt! en jezelf wilt verbeteren!

Ga een tijdje alleen maar leuke dingen doen met je paard, dingen waar je lekker bij kan ontspannen en wat jullie allebei leuk vinden, denk aan wandelen, spelen, grondwerk, vrijheidsdressuur etc. Ga ook af en toe gewoon eens bij haar in de buurt zitten in de stal gewoon alleen zitten en niets vragen, als zei jou aanraakt mag je haar aanraken eerder niet. Zo merkt ze dat je niet altijd wat wil van haar. Rijd voorlopig ff geen dressuur maar ga b.v. buitenrijden, een spelletje doen etc

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:47

tja...kun je niet aan iemand vertellen dat je je niet lekker voelt bij de opleiding?
goed dat je zelf inziet dat het zo niet verder kan, geef je paard lekker rust..
in elk geval ontspanning, lekker samen alles loslaten :)
En ja, met een draver zul je vast geen zz-zwaar gaan rijden,
maar wat niet kan? houd hoop, maar wees niet te veel eisend,
dromen is mooi, maar je kunt overdrijven!
succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:48

inderdaad goed dat je dit zelf hebt ingezien,

veel gaan knuffelen, verwennen,
en wat ook altijd veel helpt is praten over het gepest tegen je paard en waarom je dat op hem hebt afgereageert ! klinkt stom maar helpt wel ook voor jezelf om inplaats van het met rijden af te reageren het gewoon af te reageren door te praten tegen je paard en daar je gevoelens in kwijt kunnen.

en heerlijk veel buitenritten gaan maken, lekker samen loskomen en dan weer wat meer gaan vragen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:22

Je hebt zelf ingezien dat je fout bezig was. Dat is op zich al heel knap. Je moet eens weten hoeveel ruiters (jarenlang) een bord voor hun kop hebben en hun paard overvragen. Net wat iedereen zegt; Ga heerlijk tutten met je paard en begin gewoon opnieuw. Ik denk dat jij er een groter probleem van maakt dan je paard. Het komt vast allemaal goed. Geniet van (en met) je paard.