Orchid's Vidal @ M Training in de plassen!! (Filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Orchid's Vidal @ M Training in de plassen!! (Filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 23:14

:wave:

Vandaag weer eens bij de vereniging gereden..
Ik wou graag foto's maar dat lukt niet :Y) Het was al wat schemerig dus foto's waren allemaal wazig ;(
Toen heeft m'n vriend maar even een paar filmpjes gemaakt :)
Is niet zo heel veel het werd ook al weer donker helaas.. Maar toch vond ik het wel leuk om te plaatsen :)

Vidal is een New Forest × Arabier ruin van 8 jaar oud. Voor de geintresseerden hij is 1.52 ik ben 1.75.

We rijden nu M1 dressuur tussen de paarden. Ons debuut werden we gelijk eerste met 200 punten :D
Daarna nog 2 wedstrijden gereden wat wat minder ging, door te veel spanning maar achteraf ook last van z'n lijf..
Ik ben een tijd mijn zadel kwijtgeweest (is een maand bij de zadelmaker geweest) en heb toen met een ander zadel gereden.
En ik ben samen met hem onderuit gegaan tijdens een barrelrace op stal.
Wss heeft hij hierdoor zijn spieren bij z'n lendenen wat vastgezet en begon toen niet fijn te lopen.
Hij is nu behandeld door de ostheopaat en hij is weer heerlijk los :+:

Ik moet mijn handen af en toe wat meer ontspannen, hier ben ik ook mee bezig in mijn les.
Ook is hij altijd lekker heet in deze bak en waren ze ernaast aan het voetballen, dat hoor je dus ook op de filmpjes :P
Maar al met al ben ik best wel weer tevreden over het beeld, ik weet dat er nog heel wat verbeterd moet worden :)
Ik heb volgende week nog 1 proefje om toch weer even een keer wat te doen, ik wil in Januari weer iets fanatieker wedstrijden rijden..

Opgepakt, eerst even een rondje door de bak, daarna stukje SB links..

SB links, stukje verruimen, SB rechts, HH + Achterwaarts, SB rechts..

Eerste paar sec is galop verruimen :Y) Daarna volte, gebroken lijntjes & een linksomkeert

Volte, gebroken lijntje, klein beetje verruimen (durfde niet zo vanwege de nattigheid), gebroken lijntje en rechtsomkeert, daarna nog stukje verruimen in draf & achterwaarts waar ik hem d'r niet echt bij had :Y)

Terug naar draf vanuit contra is echt nog moeilijk :j
Ook SB is nog wat onrustig soms, en ik moet hem van voor iets meer los laten..
Er zit nog wat te veel spanning in..
Maar ben al best weer blij we zijn nu weer een week echt serieus bezig :)
Ik heb uiteraard ook losgereden (moest naar die bak toe :Y) ) maar normaal rijd ik altijd los door hem laag in te stellen zodat hij alles lekker loslaat..
Dit gaat sinds zijn behandeling echt super!

Commentaar graag!!

Ik rijd trouwens hier niet met sporen, ik probeer dit af te wisselen in mijn training omdat ik ze niet persee nodig vind..
Maar ik wil wel dat hij hier aan gewend is omdat dit dus verplicht is in de wedstrijden :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:42

ik vind het netjes uitzien
wat ik wel zou willen zien om hem wat meer varieatie te geven in de halshouding (weet niet of je dit in trainingen meeneemt)
om hem zo toch lekker los te houden van voor
het ziet er namelijk een beetje strak uit
(ook door die voetballers dan denk ik)

EllyC

Re: Orchid's Vidal @ M Training in de plassen!! (Filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:59

Sb moet meer, zeker in de training. Buitenschouder meer naar binnen rijden.
Bij halt/Aw, zelf niet naar voren gaan zitten.

Doet inderdaad strak aan, meer gymnastiseren, varieren.
Leuke pony/paard overigens.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 00:07

Voetballers werkten inderdaad niet helemaal positief in op de ontspanning :)

Ik stel hem tussendoor vaak weer even wat lager in, dus dat doe ik wel in mijn training :)

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 06:30

He Emma!
Je hebt 'm ondanks de spanning best lekker aan het lopen en je weet waar je aan moet werken. Wat me opvalt is dat je zelf ook wat gespannen lijkt in de je houding, maar misschien komt dat ook door je jas of door de spanning van Vidal. Je schouders mogen naar mijn idee wat naar achteren zodat je wat rechter op je paard komt te zitten.
Verder zijn jullie een leuke combi :)! Hoe hoog is Vidal eigenlijk?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 07:39

Wat ziet het er leuk uit Emma!
Je mag inderdaad wel iets ontspanner op je paard zitten. Het lijkt alsof je, nog een beetje gespannen bent.
Leuke combi! :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:13

Ik zou ook zeggen: laat em zijn hals meer uitleggen. Nu drukt hij zich wat op en dat zorgt voor spanning. Hij mag nog wel wat meer door zijn lijf gaan lopen, maar dan moet hij eerst zijn bovenlijn loslaten.

Wat vervelend dat je laatst pech met em had! Jullie waren zo goed op weg!

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:56

Ziet er netjes uit hoor Emms! Ondanks af en toe spanning vind ik dat hij mooi en lekker actief loopt.. Je weet waar je aan moet werken ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:11

Op zich ziet het er netjes uit. Ik zou ook graag wat variatie in de instelling van de hals zien.
En probeer zelf niet voorover te vallen, dat maakt het plaatje soms wat slordig.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:17

probeer wat meer te zitten in de galop, en inderdaad iets meer van voren los laten in de sb.
Veel succes ik vind het echt een enorme leuke combinatie!!!

xx

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:31

Bij het schouderbinnewaarts zou ik iets eerder beginnen met voorbereiden. Met name bij het eerste filmpje zet je hem vrij abrupt in. Ik zou eerst aan de inzet, tact en aanleuning werken in het schouderbinnenwaarst, voor ik meer zou gaan vragen. Hij heeft duidelijk nog wat moeite met de ballans.

Contragalop: Ik zou in mijn training eens proberen wat te schakelen in de contragalop. Als dat lukt, dan kun je voor je overgang van contragalop naar de draf Vidal eerst wat kleiner laten galoperen voor je de overgang gaat maken. Hiervoor heeft hij dezelfde ballans nodig als bij het schouderbinnenwaarts (diagonaal), dus het is ook meteen voor het verbeteren van de schouderbinnenwaarts een goeie oefening.

Verder is alles wel genoemd of door jezelf of door anderen.
Ik vind het er al erg goed uitzien. :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:38

Bedankt voor de tips! Ga er zeker wat mee doen!!

Ik heb door alle pech ook al een tijdje geen les meer gehad..
Heb dinsdag weer les! 12 December weer een wedstrijdje en 19 December heb ik zitles!
Dus we gaan weer hard aan het werk!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:31

Zo, ziet er leuk uit, mooi beestje ook!
Er staat al een boel commentaar hier boven mij, ik wil daar nog aan toevoegen dat ik hem wat teveel op de voorhand vind galopperen (neem de rechtsomkeert, daar zie je duidelijk dat hij wat voorover valt en daardoor ook naar binnen). Daarom zou oefenen met sluiten en openen, en tempowisselingen. Maargoed, dat kost ook tijd, dus als je zo door gaat komt het hartstikke goed.
Gefeliciteerd met je knalpunten trouwens! :D

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:25

Ziet er netjes uit, zoals eerder gezegd, denk aan zijn hoofd halshouding, is wat stug.
Vind het alleen niet super bij elkaar lopen in de galop, en zeker met de rechtsomkeert, wordt hij gewoon te lang waardoor de overgang ook niet netjes kan zijn.
Veel wisselen in tempo en hem goed sluiten en op het achterbeen zetten in de galop en dan vooral gesloten houden tijdens de rechts of links omkeert, dan moet die overgang een stuk makkelijker gaan.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:13

wat de rest zegt klopt, worden ook veel tips gegeven. Je kunt wel veel oefeningen rijden maar het gaat erom dat de oefeningen goed zijn. Je kunt een SB juist verbeteren door helemaal geen sb te rijden, maar te activeren en gymnastiseren. Daarvoor hoef je geen oefening te rijden. Tempowisseling, achterhand naar buiten zetten, achterhand naar binnen zetten enz. Tuurlijk moet je oefeningen rijden om ze aan te leren, maar daarna hoef je ze geen honderden keren meer door te rijden, het gaat er dan om dat het algehele beeld verbeterd, en dat doe je door gymnastisatie oefeningen! succes

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:00

Mooi plaatje. Je zit vooral in de rechtergalop naar links en je handen zuo je iets hoger mogen houden. probeer met de rechtsomkeert in galop je rechterheup en schouder mee naar voren te houden zodat hij niet uit balans raakt en dan de overgang terug naar draf te maken door een halve ophouding(met je zit niet in je hand) Het zou nog mooier zijn als hij helemaal ontspannen is. Ik vind wel dat hij zijn achterbenen mooi onderplaatst. Hele mooie combinatie, je bent vast zo trots als een pauw

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:14

Bedankt iedereen!

Commentaar klopt ook zeker wel :D Vooral rechts is hij nog niet lekker buigzaam. Heb vandaag weer les gehad en ook weer veel leuke oefeningen erbij gekregen! Hij liep vandaag dan ook erg fijn op 't laatst! Ik vind het zelf ook nog lastig om goed m'n zit te vinden in bepaalde oefeningen. Dus we zijn er mee aan het werk!

Nu nog zien dat we op vreemd terrein wat makkelijker kunnen ontspannen! (Wat ook voor een groot deel aan mezelf ligt :Y) )

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:02

Heel mooi maar zou je je stijgbeugels niet een paar gaatjes langer maken ? :)

Lotti_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:05

leuk paard en je rijdt hem netjes ;) veel commentaar is al gegeven. op het eerste filmpje valt me op dat je misschien iets langzamer moet lichtrijden. hij rent nou een beetje onder je uit. probeer zelf ook lekker ontspannen te blijven..

verder vind ik jullie een mooie combinatie :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:28

Leuke pony, hij heeft denk ik wel hele ruime gangen. Je vriend werd zeker even natgespetterd toen hij "lekker" zei!
Ik zag in je filmpjes een aantal puntjes ter verbetering: Je eerste SB miste lengtebuiging. Bij je SB op de rechterhand verlies je vooral impuls en tact. Hij drukt zich onder je uit en plakt tegen de bakrand aan met zijn schouder. Oefen je schoudervoor of SB eens op een volte, je kan dan namelijk goed voelen of je de schouder naar voren/opzij zet of juist de achterhand laat uitzwaaien en hij over de schouder wegvalt. En het is wat makkelijker oefenen op behoud van impuld en tact. Je kan immers even een pasje vooruit rijden bij impulsverlies zonder in de knoop te raken met de bakrand.
HH/AW: het achterwaarts gaat niet soepel. Je pony is niet nageeflijk bij het halthouden en goed gesloten. Als dat niet goed is, geen AW rijden. Eerst weer voorwaarts oplossen. Veel overgangen rijden naar het HH en weer vooruit. Vervolgens eerst een paar passen achterwaarts oefenen. Nu sleept hij achterwaarts en zijn de passen niet diagonaal maar zet hij z'n benen om de beurt weg.
Bij de gebroken lijntjes in de galop: let op dat je de schouder wat voor houdt. Dus linksom = schouder wat naar links houden zodat duidelijk te zien is dat je een linkergalop op een gebroken lijn rijdt.
Succes!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:06

Ziet er netjes uit :) En wat een super leuke pony heb je onder je kont :D
Let wel op je tempo, en shouderbinnenwaarts houd hij zn hoofd ook wat onrustiger en verder is er ook al wel genoeg over gezegt ;) En je galop moet je veel meer terug rijden, je gebrokenlijn maak je vooral in een veel te hoog tempo
Veel succes verder met hem, maar dat gaat zeker lukken volgens mij met deze knapperd! :D

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:58

de laatste keer achterwaarts zat je wat naar voren, daar moet je nog wat rechter bij gaan zitten. je pony moet je gewoon op de hoefslag zetten als jij dat wilt.veder was het zeer netjes! *D

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:29

jury schreef:
Sb moet meer, zeker in de training. Buitenschouder meer naar binnen rijden.
Bij halt/Aw, zelf niet naar voren gaan zitten.

Doet inderdaad strak aan, meer gymnastiseren, varieren.
Leuke pony/paard overigens.

Ben ik het zeker mee eens!
In je Sb mag ook wat meer buiging.
In draf vind ik het tempo voor het mooie iets te gehaast, zou hem liever iets actiever willen zien ipv zo snel.
Ook vind ik dat je constant hetzelfde tempo aanhoud, ja je gaat wel een de diagonaal op om te verruimen, maar durf ook wat flitsendere overgangen te rijden en schakelen en schijnovergangen te rijden.

Bij het achterwaarts ga je wel heel erg lang achterwaarts, probeer hem ook veel actiever achterwaarts te gaan en dan weer actief naar voren, door zolang achterwaarts te gaan haal je naar mijn idee het actieve er juist uit.

Verder rijd je erg netjes en rustig en het is een erg leuk dier!
Succes nog met je wedstrijden!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:31

Hele leuke pony, goede galop. Hij wordt al netjes gereden door jou. Je mag er wat mij betreft nog wat rechterop op gaan zitten. Je bovenlichaam valt wat naar voren en je pony loopt (mede daardoor!) wat op de voorhand. Misschien komt dat ook wel omdat hij achter wat hoger lijkt dan voor (overbouwd?). Verder vind ik je voor het mooie te groot voor de pony. Dat doet de pony geen recht, maar jou ook niet. Misschien al bezig om naar een paard uit te kijken? Misschien niet zo leuk om te horen, dat kan ik me goed voorstellen, maar ja, misschien wel iets om over na te denken. Verder zou de lengtebuiging vooral naar links ook in de hoeken wat beter mogen en ook in de schouderbinnenwaarts. Succes verder. ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:00

in de SB is de aanleuning wat onrustig en met contragalop valt je pony (paard?) als het ware in draf.(ik las al dat je dat moeilijk vind).
is dus zeker nog een aandachtspunt (en)
verder commentaar is al gegeven, dit eigenlijk ookal :P