Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Voltige96 schreef:Ik rij nu al even een fries die het altijd al moeilijk vond om in galop aan
te springen.
Maar langzaam ging het steeds wat beter en ze werd steeds rustiger in
galop en sprong gewoon aan. Maar sinds vorige week wil ze Piet meer ik
dacht misschien omdat het wat regende en we buiten reden dus heb het toen
maar gelaten maar nu wou ze weer Piet.
ik geef zo duidelijk mogelijk de hulpen denk ik zelf: stem,doorzitten en binnen been op de singel
buiten been erachter.
Ze gaat eerst hard rennen en dan als we aan de overzijde van bak zijn gaat ze
weer gewoon draven.
Heeft iemand tips?
Bizzybijtje schreef:Voltige96 schreef:Ik rij nu al even een fries die het altijd al moeilijk vond om in galop aan
te springen.
Maar langzaam ging het steeds wat beter en ze werd steeds rustiger in
galop en sprong gewoon aan. Maar sinds vorige week wil ze Piet meer ik
dacht misschien omdat het wat regende en we buiten reden dus heb het toen
maar gelaten maar nu wou ze weer Piet.
ik geef zo duidelijk mogelijk de hulpen denk ik zelf: stem,doorzitten en binnen been op de singel
buiten been erachter.
Ze gaat eerst hard rennen en dan als we aan de overzijde van bak zijn gaat ze
weer gewoon draven.
Heeft iemand tips?
En daar ging je de fout in.
Echt duidelijk zijn, hulp=luisteren.
Desnoods een tik met de zweep. Ze kán het dus wel, als ik het goed begrijp. Dan moet ze het ook doen
Voltige96 schreef:Bizzybijtje schreef:En daar ging je de fout in.
Echt duidelijk zijn, hulp=luisteren.
Desnoods een tik met de zweep. Ze kán het dus wel, als ik het goed begrijp. Dan moet ze het ook doen
ik heb haar dus vandaag ook met zweep gereden maar als ze die ziet is ze in draf nog maar amper te houden en toen wou ze niet in gallop gaf ik haar tik ging ze een paar meter galloperen en toen stopte ze weer en wou weer niet.
Gewoon doorzetten! 
Yess schreef:Als ze moeite hebben met de galop kan je het beste het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Het gaat een beetje om de timing dat je je galophulp geeft. Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans) en als je dan net van de korte zijde de lange zijde opgaat geeft je 1x keer been (binnenbeen): Je maakte de bocht naar de lange zijde, en op het moment dat ie recht wordt (niet als ie al recht is, maar precies als ie uit de bocht komt) geef je je hulp. Niet te veel gaan doen en proberen, gewoon 1x keer been, geen rectie is tikkie (handig is om je zweep in je buitenhand te nemen en ff een kriebel op z n schouder te geven). Op deze manier doe je het goed en probeer je net zolang tot ie het goede antwoord geeft. Dus spurt ie er vandoor: terugnemen, korte zijde oprijden, en in de bocht voor de lange zijde weer precies hetzelfde doen.
Succes.
Mocht er iets niet duidelijk zijn hoor k het wel.
Bizzybijtje schreef:Yess schreef:Als ze moeite hebben met de galop kan je het beste het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Het gaat een beetje om de timing dat je je galophulp geeft. Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans) en als je dan net van de korte zijde de lange zijde opgaat geeft je 1x keer been (binnenbeen): Je maakte de bocht naar de lange zijde, en op het moment dat ie recht wordt (niet als ie al recht is, maar precies als ie uit de bocht komt) geef je je hulp. Niet te veel gaan doen en proberen, gewoon 1x keer been, geen rectie is tikkie (handig is om je zweep in je buitenhand te nemen en ff een kriebel op z n schouder te geven). Op deze manier doe je het goed en probeer je net zolang tot ie het goede antwoord geeft. Dus spurt ie er vandoor: terugnemen, korte zijde oprijden, en in de bocht voor de lange zijde weer precies hetzelfde doen.
Succes.
Mocht er iets niet duidelijk zijn hoor k het wel.
Niet zo slim, want als je paard dan aangalopeert raak je juist uit balans, klap je op het zadel en krijgt het paard een gigantische klap op zijn rug, wat het galoperen nóg minder leuk maakt.
Maar ik merk wel dat als k been geef op t moment dat k zit (in het lichtrijden) ze allemaal (op een enkeling na dan) aanspringen
Bizzybijtje schreef:Tsja, dan kan het zijn dat jij een bijzonder goede timing hebt![]()
Maar dat is imo wel de reden dat het beter is door te zitten. Als je lichtrijd, en je staat net, en je paard galopeert net aan, dan verwacht je het niet en dan klots je dus nog even na in het zadel
Zit wel een gedachte achter, als je lichtrijd is het natuurlijk zwaar-licht-zwaar-licht etc, op het moment dat je zwaar bent en dan je hulp geeft is het voor je paard makkelijk om dan die link "galop" te leggen (je zit 'klopt' dan als het ware, beter dan wanneer het doorzitten niet zo lekker gaat omdat je paard z'n rug vasthoudt o.i.d)IloveAlfriee schreef:maar dat paard KAN het wel, ze wil het gewoon niet. Ze luisterd niet, te koppig.
waarom zou de ruiter haar manier dan moeten aanpassen. Dat paard moet zich dan toch juist aanpassen?
Yess schreef:Bizzybijtje schreef:Tsja, dan kan het zijn dat jij een bijzonder goede timing hebt![]()
Maar dat is imo wel de reden dat het beter is door te zitten. Als je lichtrijd, en je staat net, en je paard galopeert net aan, dan verwacht je het niet en dan klots je dus nog even na in het zadel
Nee hoor, want als je zit geef je been voor de galop, dus dan verwacht ik dat ie aanspringtZit wel een gedachte achter, als je lichtrijd is het natuurlijk zwaar-licht-zwaar-licht etc, op het moment dat je zwaar bent en dan je hulp geeft is het voor je paard makkelijk om dan die link "galop" te leggen (je zit 'klopt' dan als het ware, beter dan wanneer het doorzitten niet zo lekker gaat omdat je paard z'n rug vasthoudt o.i.d)
Wanneer je paard verder is en het doorzitten goed bevestigd trek je je kruis aan en galoppeer je aan, tijdens je zit moment in het lichtrijden doe je dat ook en is het eigenlijk hetzelfde idee, maar makkelijker voor je paard.
Yess schreef:Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans)
Je hebt een kans gemist om consequent te zijn, en elke keer dat jij het niet voor elkaar krijgt, wordt het moeilijker voor jou. Hoe eerder je dat oplost, hoe beter, dus desnoods een paar lessen om dit probleem nu meteen aan te pakken kunnen je een boel frustratie besparen. En het kan ook heel handig zijn dat iemand je ziet rijden en kan aangeven wanneer je niet consequent bent en hoe je dat wel kunt zijn. Shadow0 schreef:Yess schreef:Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans)
Volgens mijn instructeur kun je dan het beste op het verkeerde been lichtrijden om aanspringen in de goede galop te vergemakkelijken.
(Btw, Bizzybijtje: ik heb zelf niks gemerkt van het klappen op de rug bij die manier. Het grootste nadeel van deze manier is dat je paard in de galopt valt, en niet in de galop springt. En dus, uiteindelijk, niet wenselijk. Maar goed, stapje voor stapje.)
Aan de TS: lesJe hebt een kans gemist om consequent te zijn, en elke keer dat jij het niet voor elkaar krijgt, wordt het moeilijker voor jou. Hoe eerder je dat oplost, hoe beter, dus desnoods een paar lessen om dit probleem nu meteen aan te pakken kunnen je een boel frustratie besparen. En het kan ook heel handig zijn dat iemand je ziet rijden en kan aangeven wanneer je niet consequent bent en hoe je dat wel kunt zijn.
Shadow0 schreef:Yess schreef:Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans)
Citaat:jep,
dat paard zal er heus wel achter komen dat hij gewoon moet luisteren omdat hij anders een tik krijgt. Natuurlijk krijgt hij niet met iedere vergissing gelijk een ram. Dat doe ik zelf ook niet.
Voltige96 schreef:dankjee voor de reactie's, maar het is al een volwassen paard dus ze zit me gewoon gek te maken denk ik ik zal zekere de dingen proberen die hier staan. SadyLady: als ze aanspringt springt ze wel altijd goed aan.