Pony inrijden! Heb tips nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Pony inrijden! Heb tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:23

Hallo!

Ik ben Saskia en ik ben 11 lentes jong!

Een meisje uit mijn dorp krijgt een veulentje,
ze weet dat ik dol ben op paarden, ze heeft me dan ook gevraagd om als dat veulentje een pony van 3 is dat ik hem dan wel in zou willen rijden, ik greep mijn kans en zij meteen JA!
Ik heb nog nooit eerder een paard ingereden,
wie heeft tips hoe ik een paard het beste kan inrijden er waar ik mee moet beginnen met inrijden?
Ook wil ik graag weten hoe ik van tevoren met het paard moet omgaan.

Groetjes: Saskia.

Maris89

Re: Pony inrijden! Heb tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:16

Dit topic staat hier niet goed.

Met een jong paard omgaan gaat niet zomaar, haal er een deskundige bij die je helpt. Ik zou het sowieso niet zelf doen en inrijden al helemaal niet!

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:20

Heb wel verstand van paarden!
Maar heb gewoon nog nooit eerder een paard ingereden!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:20

ben het helemaal mee eens met maris89

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:21

misschien is het verstandig om het te laten doen door een ervaren iemand, want het gaat vaak heel erg fout en dan heb je een kans dat het niet meer gecorrigeerd kan worden.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:22

Mijn buurvrouw heeft ook verstand van paarden maar dat is het hem niet. Je moet juist verstand hebben van inrijden/omgang met jonge dieren anders zou je alles kunnen verpesten.

Ik heb ook al 10 jaar "verstand" van paarden maar heb sinds 8 maanden ook een paard van 4 en daar heb ik ook heel veel hulp bij. Onderschat het niet wil ik alleen maar zeggen :) .

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:23

Het is dat ze nog maar 11 is hoor.. pff *zucht*

Joh zelfs ik met 8 jaar rijervaring heb nog geeeen idee hoe je moet inrijden en heb er het lef ook niet voor.
Je moet echt veel meer kunnen als je wil gaan inrijden en er echt verstand van hebben. en de mensen die er al heel veel verstand van hebben, laten er zelfs nóg een deskundige bij.
Dus je mag het best gaan doen wat mij betreft maar dan ben je echt not done bezig.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:27

tegen de tijd dat je mag gaan voorbereiden voor het inrijden ben je 3 jaar verder en ben je 14 jaar.
Dus nog 3 jaar de tijd om alles over inrijden te zoeken op het internet of door boeken te gaan lezen.
Verder zou ik het veulentje gewoon heel veel in de hand nemen, lekker kroelen en aan een halstertje laten wennen en laten wennen aan het meelopen aan het halstertje.
Mocht het over 3 jaar er echt van komen dat jullie het willen inrijden doe dit dan met hulp van iemand die er echt heeeeeeeel veel van af weet.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:28

Bedankt ;)
Jij geeft tenminste nog es normaal antwoord ;)

Hawai schreef:
tegen de tijd dat je mag gaan voorbereiden voor het inrijden ben je 3 jaar verder en ben je 14 jaar.
Dus nog 3 jaar de tijd om alles over inrijden te zoeken op het internet of door boeken te gaan lezen.
Verder zou ik het veulentje gewoon heel veel in de hand nemen, lekker kroelen en aan een halstertje laten wennen en laten wennen aan het meelopen aan het halstertje.
Mocht het over 3 jaar er echt van komen dat jullie het willen inrijden doe dit dan met hulp van iemand die er echt heeeeeeeel veel van af weet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:38

normaal???

wat is er niet normaal aan de rest van de antwoorden dan? :)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:39

Jij antwoord ook normaal ;)
Die andere zijn een beetje kattig.
lifaya schreef:
normaal???

wat is er niet normaal aan de rest van de antwoorden dan? :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:40

Ik begrijp het wel aan de ene kant hoor, er zijn namelijk heel veel topics hierover op bokt te vinden, en dan kun je er moe van worden om het telkens weer terug te zien :)

In elk geval raad ik je aan om het dus door een ervaren iemand te laten doen en misschien dat je dan wat kan helpen ofzo zodat als je ooit in de toekomst wel een paard zelf inrijd, dat je dan al een beetje weet hoe het moet

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:42

Heel erg bedankt ;).
Heel misschien ga ik ook op les bij een manege, en die mensen kunnen je ook leren hoe je een paard kunt inrijden, dus misschien heb ik daar nog wat aan :D.
lifaya schreef:
Ik begrijp het wel aan de ene kant hoor, er zijn namelijk heel veel topics hierover op bokt te vinden, en dan kun je er moe van worden om het telkens weer terug te zien :)

In elk geval raad ik je aan om het dus door een ervaren iemand te laten doen en misschien dat je dan wat kan helpen ofzo zodat als je ooit in de toekomst wel een paard zelf inrijd, dat je dan al een beetje weet hoe het moet

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:43

denk er wel aan dat een manege paarden heel anders inrijden dan particulieren. particulieren nemen wat meer tijd en bij een manege gaat het vaak wat sneller gezien die paarden (meestal) niet voor de echte sport worden gebruikt

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:44

Okee :D.
Alweer bedankt :P.
Aan jou heb ik tenminste nog wat :D.
lifaya schreef:
denk er wel aan dat een manege paarden heel anders inrijden dan particulieren. particulieren nemen wat meer tijd en bij een manege gaat het vaak wat sneller gezien die paarden (meestal) niet voor de echte sport worden gebruikt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:45

Rijdt je nu al lang paard?

Het is in ieder geval niet verstandig om zo te gaan beginnen. Je zult toch echt eerst ervaring op moeten doen onder begeleiding van iemand die weet waar die mee bezig heeft.

Rijden en inrijden zijn 2 heel verschillende dingen.

Is er iemand die je kan helpen die ervaring heeft met jonge paarden en het zadelmak maken en inrijden van jonge paarden?

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:46

Ik heb een rij ervaring van euhm....5 jaar denk ik...
Ik ga ook 1x per jaar op ponykamp,, daar leer je ook weer allemaal dingen bij ;)
Miepie1980 schreef:
Rijdt je nu al lang paard?

Het is in ieder geval niet verstandig om zo te gaan beginnen. Je zult toch echt eerst ervaring op moeten doen onder begeleiding van iemand die weet waar die mee bezig heeft.

Rijden en inrijden zijn 2 heel verschillende dingen.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:47

Hoi! Wat leuk dat ze aan jou gedacht heeft!
Helaas is er voor een pony zadelmak maken en doorrijden geen theorie boek, en het is ook absoluut niet makkelijk. Je kunt er een paard mee maken of breken.

Ga de komende 3 jaar lekker ervaring op doen, wie weet met verzorgpony's , lekker veel info lezen en ga kijken of je een instructeur vind die veel verstand heeft van jonge paarden en die jou dan kan begeleiden met het rijden van een jonge pony. :) Want het is iets wat je zeker niet alleen kunt doen als het de eerste keer is.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:47

Sassii schreef:
Heel erg bedankt ;).
Heel misschien ga ik ook op les bij een manege, en die mensen kunnen je ook leren hoe je een paard kunt inrijden, dus misschien heb ik daar nog wat aan :D.

Heb je nu helemaal geen rijles dan? En kan je wel paardrijden?
Anders gaat het nog erg lastig worden..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:48

Je nederlands is extreem goed voor iemand van 11.

Ik ga mij er verder niet over uitlaten en hoop dat ik het mis heb. Maar vertrouw het niet.
Heb getemt.

Bij deze succes over 3 jaar.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 04-12-09 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:48

hmmm, je bent 11, dol op paarden, en je moet nog op les bij de manege?
in 3 jaar tijd kun je onmogelijk genoeg leren om zelf een paard in te rijden!
als je dan toch naar de manege gaat, vraag ze dan om veel tips voor de omgang met een jong paard. zulke dingen leer je niet uit boeken, dit moet je in de praktijk leren, met iemand erbij...

over 3 jaar heeft je vriendin er misschien ook wat meer verstand van en laat hem dan door een professioneel iemand inrijden..

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:49

Okee ;)
Goed om te weten...
Hier in het dorp zijn wel 3 verzorgpony's, maar die bazen zijn pedo's...
Ik ben nu ook al heel druk aan het zoeken naar een andere optie :)..

Alvast bedankt....
Jordy_ schreef:
Hoi! Wat leuk dat ze aan jou gedacht heeft!
Helaas is er voor een pony zadelmak maken en doorrijden geen theorie boek, en het is ook absoluut niet makkelijk. Je kunt er een paard mee maken of breken.

Ga de komende 3 jaar lekker ervaring op doen, wie weet met verzorgpony's , lekker veel info lezen en ga kijken of je een instructeur vind die veel verstand heeft van jonge paarden en die jou dan kan begeleiden met het rijden van een jonge pony. :) Want het is iets wat je zeker niet alleen kunt doen als het de eerste keer is.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:51

pff geloven jullie nou echt dat ze 11 is
duidelijk weer een SA dit

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:53

Ik ben echt 11!
Het maakt me niks uit als jullie me niet geloven!
Als ik het maar geloof!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:57

Ik ben te goedgelovig :+ . En mijn antwoord was niet kattig bedoelt, maar ik zou het zelf niet eens aandurven om op jouw leeftijd een pony in te rijden.