Mijn paard heeft totaal geen respect!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

Mijn paard heeft totaal geen respect!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:42

Oke, mijn verhaal..

Mijn pony heeft geen respect, in de zomer deed hij altijd heel lief en normaal.. Hij had altijd wel van die streekjes dat hij schrok, maar dat had ik altijd snel opgelost en was daarna weer bere trots op hem! maar sinds het wat kouder weer word en op stal staat word dit allemaal anders.. Ik begin van vanavond bij het begin! Ik had hem gewoon gepoetst en al, dat ging goed! Ik neem hem mee naar de bak, en deed het draad aan de andere kant ook nog even dicht omdat hij er anders uit kan schieten! Hij hoort iets, en ja hoor! Scheurt de teugels uit mijn handen en sjeest de bak in! bokken en doen. Dankje lodi, dacht ik, ik ben een heethoofd ( sorrysorry, doe ik al heel veel aan ) en loop heel boos naar hem toe, en hij weet dat ik dan boos ben, dus durft hij ook nog weg te lopen ook! dus ik loop weer naar hem toe ( heel boos), loopt weer weg ( logisch :( ), toen zei iemand anders in de bak, rustig rustig op hem af, en ja hoor, meneer blijft staan, ik pakte hem, en ik stond er als een beer die echt helemaal van streek was, ik kon het eigenlijk niet laten om hem een dikke mep te geven, heb het gelukkig niet gedaan hoor! }:0 Toen ging ik opstappen en natuurlijk eerst aansingelen! En toen stapte ik op, en ja hoor, meneer loopt weg, ik zet hem stil en vraag een back up, meneer gaat steigeren! nee, dit ligt niet aan het zadel, want dit deed hij van voren nooit! dit is een paar weken aan de gang! Oke, mijn moeder vind dat erg eng als mijn pony steigert, want hij kan zijn evenwicht verliezen etc etc etc, dus doe ik die oefening dan ook niet! Vervolgens rijd ik gewoon weg, wat voltes en dan moet ik om hem los te rijden rondjes maken en mijn hand dus een beetje naar achteren plaatsen en hij daar dan zegmaar rondjes omheen maken, in de les doet meneer dit erg goed, maar als ik alleen met het boefje ben dan doet hij helemaal niks en begint te steigeren :( , die oefening kon ik dus OOK al niet meer doen, toen ging ik aan draven, meestal HANGT hij ook, maar dit viel dit keer nog mee ook! wat een wonder, daar was ik dus best wel trots op, later wou ik dus een galopje doen en aanspringen bij A op de volte, zo gedaan, krijg ik eerst een raar bokje iets, en dan gaan we verder.. en dan komt het, mijn paard kan niet regelmatig galoperen, dan gaat hij te sloom en dan weer te snel, nog een probleem!! Toen had ik hem terug gevraagd naar de draf omdat hij toch wel wat vervelend begon te doen, toen kwam het ergste van die dag, ik ging aangalloperen bij c, en mijn pony gaat bij de hoek die hij niet zo leuk vind in 1 keer afsnijden en NEEMT me toch een vaart naar de andere x, ik kon niks anders doen dan een beetje bang zitten te piepen ( heel sachtjes niemand kon het horen ) en hem laten gaan, want hij is dan zo sterk en hard, je KAN hem niet omtrekken of wat dan ook! toen dacht ik, omg, hij gaat door het draad, maar gelukkig niet, toen was ik heel erg boos en verdrietig en stonden de tranen in mn ogen, toen gingen we terug, liep niet door, dus uit frustratie een heeeel klein mini tikje, wat doet meneer, krijg meteen een dikke steiger. Toen barstte ik in tranen uit en liep aan de overkant en heb daar wel 5 minuten staan janken, wat moet ik met mijn pony? dacht ik! Iedereen op bokt en HN zie ik vrolijk met zijn pony rijden en plezier hebben, en mijn pony luisterd nooit naar mij, en het erge is nog, ik doe heel erg mijn best en ben al maanden met hem bezig, maar het blijkt dus voor niks te zijn geweest! En het zal VAST wel weer aan mij liggen, want bij mijn lesgeefster doet hij gewoon normaal, eerst probeert hij wel uit, maar na 5 minuten is het allemaal klaar.

Ik weet echt niet wat ik met zon pony moet.. |(

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:49

Wat zegt je instructrise er van?
Ik zou, in jou geval, privéles nemen.

Kan het er niet aan liggen dat je moeder kijkt?
Ik heb dat eerste, als me moeder (of me vader kijkt) gaat het rijden dramatisch en maak ik me ook erg zenuwachtig. Mischien heb je dat wel en reageert je pony daar heel sterk op?

Of dat je alleen bent en denkt: 'O! straks gaat hij dit en dit mischien wel doen'
Dit kan je pony zenuwachtig maken omdat je zelf verkrampt gaat zitten.

Ik begreep 1 ding niet;
Doe je geen back up meer vanwege dat steigeren (balans), of doe je geen steigeren op commando voor de balans?

En hoe is je pony aan de hand? Ook 'respectloos' ? (als ik het zo mag noemen :o )
Als je hier tips over wilt kun je beter even pben , lang verhaal (A)

Ik zou je instructrise om hulp vragen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:54

Ik denk dat het echt aan jezelf ligt..
Je bent veel te opgefokt en doseert niet voldoende.. en doordat jij te heftig reageerd, doet hij dat ook, en zo is het cirkeltje rond..

Begin eerst maar eens met zelfbeheersing, dan komt het met je pony ook wel goed...
En zorg natuurlijk voor begeleiding!

Marlenepony

Re: Mijn paard heeft totaal geen respect!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:57

Femmefatale1

Weetje, ik heb echt al zoveel geprobeerd, en hou me echt rustig.
En waarom de vorige eigenaar hem verkocht was doordat ze zijn gedrag niet leuk vond, bokken en doen.. Ik doe echt mijn best, geloof me.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:00

Ik vind jou respectloos (met alle respect haha), je kraakt je paard af en alles wat hij doet schuif je af op aanstellerij, vervelend, expres tegenwerken en gemeen. Heeeeel misschien probeerd hij je wat te vertellen, pijn of verwarring? Een paard pakt wat JIJ hem geeft dus ik zou me eersat zelf eens achter de oren krabben!
Maar lieverd, ik weet hoe je je voelt. trosst je aan de gedachten dat zo'n pony je meer leert dan welk paard/pony dan ook, hier word je uiteindelijk handig van en je gaat je eigen fouten inzien!
Waar woon je? misschien ken ik goede instructie/hulp voor je en dan niet alleen hulp IN de les maar vooral hoe je positief kunt blijven buiten die ene les per week om!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:04

ik denk dat er gewoon geen klik meer is met je pony? heb ik ook gehad, ik werd gewoon saggo als ik weer op hem ging rijden. ben nu dus ook al bijna een jaar gestopt met rijden en ik geniet nog van elke dag dat ik niet op dat stomme paard hoef! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:05

Als ik je eerste mail lees, en dat jij boos op em af loopt als hij is weg gerend.. dat jij boos bent heeft hij al lang door.. dus dat geeft heel goed aan dat het duidelijk aan je te zien is.. :+

Waarom geef je hem een tik als hij niet door loopt? Nooit gehoord van been??
Het is mij heel duidelijk..
Je pony wil gewoon onder jouw eisen uit.. want je eist teveel..
Ga nu eens met hem samenwerken, en wordt nou eens niet boos als het net even anders gaat.. bewaar je geduld en probeer het nog een paar keer..
Je zal zien dat je pony gaat ontspannen, en je er uiteindelijk veel meer mee kan.
Maar het is geen machine die je kan programmeren... het blijft een wezen met gevoel.. én een eigen mening.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:06

Marlenepony schreef:
Femmefatale1

Weetje, ik heb echt al zoveel geprobeerd, en hou me echt rustig.
En waarom de vorige eigenaar hem verkocht was doordat ze zijn gedrag niet leuk vond, bokken en doen.. Ik doe echt mijn best, geloof me.

En geloof mij als ik zeg dat je echt niet de ergste pony van NL hebt... Kwestie van een goede begeleiding vinden en een uitdaging die je pony leuk vind en have a little faith in him

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 22:12

femmefatale1 schreef:
Als ik je eerste mail lees, en dat jij boos op em af loopt als hij is weg gerend.. dat jij boos bent heeft hij al lang door.. dus dat geeft heel goed aan dat het duidelijk aan je te zien is.. :+

Ga nu eens met hem samenwerken, en wordt nou eens niet boos als het net even anders gaat.. bewaar je geduld en probeer het nog een paar keer..
Je zal zien dat je pony gaat ontspannen, en je er uiteindelijk veel meer mee kan.
Maar het is geen machine die je kan programmeren... het blijft een wezen met gevoel.. én een eigen mening.

Ik geef niet alle details,
maar als ik been geef, en mijn paard reageert niet krijgt hij een klein tikje.
maar dan krijg ik meestal al een negatieve reactie.
en toen was ik natuurlijk helemaal verward, dus ben ik er helemaal niet meer bij.
Dus jullie hebben inderdaad wel gelijk, ik ben er ook gelijk afgestapt!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:19

Als ik het zo lees leg je de volledige oorzaak bij je pony. Natuurlijk wordt iedereen wel een keer boos, maar je geeft zelf al aan dat je snel uit je slof schiet. Verbeter eerst die band met je pony eens, leer hem dat je hem met respect behandelt, dan mag je dat ook terug verwachten. Wees consequent en rechtvaardig :) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:19

Ik verwens mijn paard ook weleens naar de slacht hoor, helemaal in een wat mindere periode.
Vooral als het wat kouder wordt worden veel paarden wat frisser. Maar dit houd ook in als er wat problemen zijn ze ook heftiger kunnen reageren.
Gewoon een stapje terug doen. Ga bij wijze van een paar x alleen maar stappen/draven.
Ga een x met hem naar buiten. Is altijd goed voor de afwisseling en goed voor hun hoofd.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:25

meschien een raare op merking.
is apsoluut niet banketstaaf bedoelt.

maar heeft jou pony geen respect voor jou,
of jij niet voor hem?

wat ik hier mee bedoel is,
een paard geeft wat hij krijgt (zijn altijd uitzonderingen)
bij jou instuchteur er bij doet hij het niet.
als je alleen bent wel.
wordt je meschien onbuwst sneller boos op je pony?
een paard snapt niet dat hij op zijn donder krijgt als hij geschrokken is dit maakt hem juist banger.
probeer je rust goed te bewaren, en als je al gestrest bent kuffel en poets hem dan lekker.
vind hij ook lekker en is ook goed voor de vertrouwens band.
en denk er ook aan dat als het kouder wordt paarden ook pittiger wordt.
meschien even longeeren van te voren.

veel succes verder.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:34

Marlenepony schreef:
femmefatale1 schreef:

Ik geef niet alle details,
maar als ik been geef, en mijn paard reageert niet krijgt hij een klein tikje.
maar dan krijg ik meestal al een negatieve reactie.

Geef je niet te snel een tik? Dus eerst been aanleggen, klein beetje druk erop geven, meer druk en dán pas tik. (zo doe ik het altijd en bij mij heeft het echt goed gewerkt, op aanraden van mijn instructrise)

En in omgang is hij wel gewoon 'lief' ? Of dendert hij dan zo over je heen? (respectloos).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:43

Jij bent niet conesequent. Je kan je woede niet doseren. Je lichaamstaal geeft tegenstrijdige signalen. Je beloont nooit, haalt alleen de dingen aan die hij fout doet. Het minste foutje van hem bezorgt jou een pishumeur waardoor alles verder gewoon misloopt. Jij geeft snel op.

Dit klinkt heel confronterend, maar zolang jij niet bereid bent om aan deze punten te werken, blijft die negativiteit hangen.
Jouw pony heeft totaal geen respect voor jou omdat jij dat niet voor hem hebt. Respect moet je verdienen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:31

Ik ga hier ook nog eens proberen je er op te wijzen dat paarden een heel duidelijke leiding zoeken, jij geeft die echt niet genoeg, dat is echt heel duidelijk als ik jouw eerste openingsbericht hier lees.
Lees nog eens duidelijk wat je daar allemaal zelf zegt, ik geloof je best hoor het zal allemaal zeker wel waar zijn daar niet van hoor, maar het is de manier waarop je reageert, das echt voor een paard onbegrijpelijk, die ziet alleen maar de chaos in zo'n reactie, daar kan hij echt niet wijs uit worden dus doet hij maar wat, hij probeert weg te komen doet er nog een bokje bij; in jouw ogen is dat slecht gedrag, vanuit het paard bekeken is dat overleven, hij zoekt een uitweg, want hij staat hier wel alleen in deze situatie, jij zou de leider moeten zijn , maar zo ziet het paard jou echt niet nu , anders zou hij zo echt niet reageren.
De oplossing hiervoor is dus zorgen dat jij ten eerste de rust zelve bent en blijft, en ook steeds zeker waneer het een beetje moeilijk wordt ook de leider bent, waar je paard op kan terugvallen en waar hij de rust kan vinden.
Lees zeker ook de opmerkingen van "femmefatale & Bonita" ook nog eens goed door, wat die zeggen eigenlijk ook echt wel de waarheid.
Het klingt mssn heel stom , maar dat basis grondwerk, heet echt niet voor niks "basis" daar ligt echt de basis voor het goed kunnen omgaan met je paard, oefen daar zeker op, maar doe dat iet op je eentje, doe dat samen met een privélesgever een paardentrainer of .... maar iemand die echt bekwaam is en paarden ook begrijpt.
Als je heel goed kijkt naar wat jij daar i de piste doet, dan lok je eigenlijk deze reaktie gewoon uit bij je paardje, zoek dus zeker de fout bij jezelf , het paard deed niks mis die was gewoon paard.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:37

Dat het bij je instructeur wel lukt is niet zo vreemd, die geeft waarschijnlijk gewoon duidelijke signalen, zodat het paard weet waar hij aan toe is. Bij jou weet hij dat blijkbaar niet goed, en gaat uit nood dan maar steigeren of heel hard rennen. Is heel normaal paardengedrag op onduidelijke signalen.

Voor jou is een cursusje angermanagement mischien een idee (nee, dit is niet negatief bedoeld!!!), zodat jij leert je woede over alles wat er niet lukt beter te kanaliseren. Ik zou in elk geval niet gaan rijden totdat jij zelf wat meer zelfbeheersing hebt, en ondertussen mischien op een manege, of op een heel braaf of koelbloedig paard gaan rijden. Zodat je ook meteen leert de signalen duidelijk te geven. Het kan heel goed zijn dat jij je beenhulpen te licht geeft voor dit paard, en dat je paard het tikje met de zweep dan opvat als ongeduld van jouw kant, en terecht zoals jij het beschrijft. Mischien helpt het jou om tot 10, of desnoods tot 1000 te tellen om rustig te blijven, een liedje te gaan zingen, even een rondje aan de lange teugel rond te galopperen, je ademhaling te reguleren, ik roep maar wat. Jij moet gaan zoeken naar iets waarmee jij je woede kan afreageren zonder je paard daarmee lastig te vallen. En soms moet je gewoon accepteren dat iets er die dag gewoon niet in zit. Er zijn dagen dat ik ook niet verder kom dan een paar grote voltes en wat slangenvoltes 3 bogen in alle gangen, en er zijn dagen dat ik er prachtige galopappuyementen uit kan rijden. Ik kan niet opstappen met het idee van "en nu ga ik eens fijn werken aan de zijgangen" want als mijn paard haar dag echt niet heeft wijkt ze niet eens behoorlijk. En als ik van te voren weet dat ik m'n dag niet heb ga ik gewoon een buitenrit maken, dan kan ik ook niet teveel van mezelf vragen, terwijl ik dan weet dat ik boos word als iets dan niet lukt zoals ik het wil terwijl ik zelf de goede hulpen dan niet geef. Dan is een buitenrit gewoon op safe spelen. Beetje stap, beetje draf, eventueel een stukje galop, weinig wendingen. Kan weinig in fout gaan, rijtechnisch gezien.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 07:43

hij loopt ook over me heen als ik hem uit het land haalde, en wanneeer niet kun je eigen zeggen.
dan zette ik hem back up en dan stilstaan en een KLOPJE.
volgens jullie doe ik alles fout, maar in het echt is het wel adners.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:48

Tis niet zo dat we zeggen je doet alles fout, en nu reageer je weer dadelijk op een manier van ik weet het toch allemaal wel jullie luistren weer niet, das eigenlijk dezelfde manier als je naar jouw paard toe gebruikt, op deze manier ga je echt geen verbeterig kunnen krijgen.
Probeer eens op een heel andere manier, je pâard te benaderen, je zal er zelf van verstelt staan op welke kleine details je paard echt zal reageren, en meer bereid zal zijn je te volgen in wat jij gaat vragen.
De fout zit dus echt wel bij jou zelf, maar niet noodzakelijk dat je het verkeerd doet maar wel de manier waarop je het doet, tis soms een heel kleine nuance maar voor het paard echt een wereld van verschil.
Probeer het eens uit , durf de stap te zetten , sta er open voor, je kan er alleen maar bij winnen.
probeer die training eens te doen samen met een paardentrainer, en zie het resultaat, je zal echt versteld staan.
succes verder.

Marlenepony schreef:
hij loopt ook over me heen als ik hem uit het land haalde, en wanneeer niet kun je eigen zeggen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:35

Bonita_Bon schreef:
Ik vind jou respectloos (met alle respect haha), je kraakt je paard af en alles wat hij doet schuif je af op aanstellerij, vervelend, expres tegenwerken en gemeen. Heeeeel misschien probeerd hij je wat te vertellen, pijn of verwarring? Een paard pakt wat JIJ hem geeft dus ik zou me eersat zelf eens achter de oren krabben!
Maar lieverd, ik weet hoe je je voelt. trosst je aan de gedachten dat zo'n pony je meer leert dan welk paard/pony dan ook, hier word je uiteindelijk handig van en je gaat je eigen fouten inzien!
Waar woon je? misschien ken ik goede instructie/hulp voor je en dan niet alleen hulp IN de les maar vooral hoe je positief kunt blijven buiten die ene les per week om!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:50

zoals al eerder vermeld
geef je pony eerst respect voor je het terug verwacht.
het spijt me om het zo tezegen maar ben bang dat je het niet begrijpt.
de fout legt bij je zelf niet bij je pony.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:47

Heb jij respect voor het paard, heeft het paard respect voor jou.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:28

Les nemen?
En iig consequent blijven ;)
Succes :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:38

Een paard is een spiegel van je ziel.
Hij kan in feite niets verkeerd doen! Jij heftig reageren, hij heftig reageren. En dan is het even heel confronterend, maar de enige die iets verkeerd KAN doen, dat ben jij...

Ik zou eigenlijk het rijden even laten voor wat het is, en alleen doen waar jij plezier in hebt. Dus niet persé grondwerk ofzo, jezelf daartoe dwingen. Ga buiten je paard om aan jezelf werken. Dus ga leren over NH. Niet in de vorm van iedere dag in de paddock 20 minuten, nee iedere seconde bij je paard ben je in feite bezig met natural horsemanship. Dus duidelijk zijn, praten in paardentaal, consuquent zijn, een leider zijn. Of je het nu NH noemt of niet boeit niet zo. En probeer eerst eens grondwerk bij een ander paard, onder begeleiding uiteraard.
Het is heel rot om dan te horen dat het aan jou ligt, maar dat zul je bij paarden altijd blijven houden. De perfecte ruiter bestaat niet, en zal nooit bestaan ook. :n

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:54

Misschien je pony weer lekker buiten laten lopen zodat hij zijn energie kwijt kan. ANders longeren voor je gaat rijden. Ik denk alleen dat jullie zonder juiste begeleiding het er niet beter vanaf zullen brengen. Het wordt kouder, dieren zijn dan eenmaal frisser. Geduld is zeer belangrijk net als het vertrouwen in elkaar.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:57

Marlenepony schreef:

als ik mijn paard gefrustreerd/boos/lastig beloon, voelt hij dat aan als een straf hoor :) Als je beloont moet je het ook menen, paarden zien onmiddelijk door onze facade.

Ik prefereer eigenlijk een aai, of ontspanning als beloning. Een klopje vatten die van mij niet echt op als beloning, maar dat hangt van paard tot paard af ;).