Enorm probleem met kleine onregelmatigheden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveleyHorse

Enorm probleem met kleine onregelmatigheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:44

Hallo bokkers :) ,
Mijn probleem is dat mijn paard soms (kleine onregelmatigheden) heeft tijdens het rijden.
Dan bedoel ik als we aan het rijden zijn hapert ze een beetje.

Ik heb meer het idee dat ze achter nog niet sterk genoeg is.

Hebben jullie tips om dit beter te krijgen?

Zal een filmpje uploaden.

Setteli

Re: Enorm probleem met kleine onregelmatigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:46

Hoe oud is ze?

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:57

Ze is nu 9 jaar is op haar 5 de ingereden en heeft op haar 8ste en van de zomer een blesure gehad.

http://www.youtube.com/watch?v=67Pc5ymwfUk

Dit was de wedstrijd voordat ze kreupel werd. Ze had een spierblessure gekregen.
Hier een filmpje. Wat ik bedoel zie je vooral op de eerste lange zijde.
Meestal thuis heeft ze wel is taktfoutjes , maar door de spanning op bijv. wedstrijden wordt het wel erger.

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:06

ze is teugelkreupel, je doet te veel met je handen waardoor je je paard hinderd in zijn lopen.
probeer je paard meer van achteruit op zijn eigen benen te laten lopen zodat je voor meer kan ontspannen en je bit eengaatje lager hangen wil ook nog wel eens helpen

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 19:29

sam_lub: Ze is niet teugelkreupel :) met andere ruiter doet ze het ook soms. Maar ik weet wel dat het met de spanning te maken heeft want ze doet het vrijwel alleen als ze gespannen is. :) Maar bedankt voor je advies.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:31

Vertoont ze dezelfde kreupelheid ook tijdens het longeren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:35

het lijkt wel of ze vast zit...ze maakt iedere geval op mij geen losse soepele indruk

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 19:48

kjoedie: als ze het bit loslaat en achter goed actief is dan doet ze het niet. Maar als ze het bit vast pakt weer wel.

geerke: Ja idd zo komt het bij mij ook over... maar weet niet wat ik moet doen om het op te lossen. ze is naar een chiropracticor geweest meer heb niet echt de indruk dat het geholpen heeft.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:53

Als ze het dus alleen doet als ze het bit beetpakt, is ze dus wel teugelkreupel!
Dat betekent dus dat ze teveel op je hand gaat hangen en niet meer op eigen benen loopt!
Ze zet zich dan dus ergens vast en dat wordt versterkt door de ruiterhand, die daar dus ook in vast houdt!

Probeer dus zoveel mogelijk die druk in de mond te voorkomen en haar op eigen benen te laten lopen.

probeer haar sterker te maken in het achterbeen door bijv balkjes te draven.
Veel overgangen te rijden.

Daardoor zal ze dus ook meer gaan dragen achter en van je hand afkomen.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:59

Hoe weet en zie je dat het paard tijdens longeren het bit vastpakt. Longeer je met een bijzet?
Als het paard tijdens het longeren met een halster ook kreupel is, is het geen teugelkreupelheid.
Een paard kan alleen het bit vastpakken als de ruiter ook vastpakt, als jij loslaat kan het paard niks vastpakken.
Als het paard onregelmatig is, kan je ook eens doorrijden en de teugels helemaal losgooien. Is die dan nog kreupel, dan zou ik echt een kreupelheidsonderzoek laten doen.
De ergste kreupelheden zijn meestal diegene met de vaagste klachten. De meeste kreupelheden komen er voor het tiende jaar uit. Uit ervaring weet ik helaas dat je niet te makkelijk moet denken over een vage kreupelheid.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:36

Ik zou je paard ook even na laten kijken. Hij lijkt mij erg vast te zitten zo aan zijn houding te zien. Bij mijn paard leek het ook deze kreupelheid is na een paar dagen weer weg en toen kwam ie terug en heb foto's laten maken en bleek HKO 3 rechtsvoor te hebben en rij nu meer op achterbeen en goed voorwaarts nu al een jaar nergens last van

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:27

Ze loopt niet onregelmatig zo. alleen als ze gespannen is of als ze het bit vast pakt ik ben nu ook idd met les bezig om haar meer op haar eigen benen te laten lopen. Dus ik zelf dacht aan de spanning als ze haar rug vast zet. Want als ze thuis is (ontspannen) dan doet ze het niet.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:30

Hoe kun je zeggen dat ze niet teugelkreupel is omdat ze bij anderen ook kreupel loopt? Ik heb er niet zo veel verstand van, maar het lijkt mij dat wanneer er een ander op haar stapt het niet meteen over is. Of die moet heel goed kunnen rijden en het er uit rijden.

Zal ze niet helemaal vast zijn gereden? Dat had ik in elk geval wel met mijn paard. Het wilde op het laatst echt niet meer en toen werd hij kreupel. Daarna heeft hij heel lang rust gehad en er is een aantal keer een fysio geweest. Ook heb ik van een ander les genomen en het gaat nu heel erg goed.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:25

Dat teugelkreupel zie ik ook niet zo. Dit paard loopt regelmatig onregelmatig.
maar ze is niet rad, eigenlijk gewoon kreupel, als je bij mij zo in de ring zou komen zou ik vragen even met lange teugel te draven en als de dan nog niet goed was zou ik je helaas moeten uitsluiten.

als ze van mij zou zijn zou ik ik haar minimaal op foto laten zetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 07:30

Wat voor een blessure heeft je paard gehad in 2008? Rechtsvoor?

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:26

Eerst zou ik er zeker van zijn dat het zadel past, er zijn heel veel problemen die veroorzaakt worden door een niet passend zadel!!
Daarna zou ik er zeker van willen zijn dat de oude blessure (of een nieuwe ) niet aan het opspelen is.

Mocht beide gevallen niet aan de orde zijn dan denk ik dat het of de balans of rijtechnisch is.

Je verteld dat hij wel regelmatig is als je voorwaarts rijdt, dan is het een balans probleem. Als je heel langszaam op een fiets moet fietsen ga je ook slingeren en kost het veel kracht en energie. Jonge paarden willen vaak ook wat harder gaan als de meeste ruiters gewoon om hun balans te zoeken. Ik zou met het paard veel de bossen op gaan, lekker bergje op bergje af en stukken rechtuit en slingerpaadjes.

Als het rijtechnisch is moet je heel bewust worden van je manier van rijden. De hand doet eigenlijk zo min mogelijk, je rijdt paard van achter naar voor. Als hij achter meer eronder draaft dan gaat hij zich van voor meer draven, daar kan jij mooi ontspannen met je hand en heeft hij geen reden op hupjes te maken op de teugel. Het kan natuurlijk al een een beetje een tik van hem zijn geworden dat hij bij spanning in oude gewoonte valt. Toch is het dan ook op te lossen, kost alleen even wat meer tijd.
Ik zou hem als hij het alleen bij spanning doet, even wat voorwaarts neerwaarts rijden, zodat hij even lekker die bovenlijn kan onspannen en dan weer voorzichtig meer op het achterbeen zetten zodat hij van voor ook weer omhoog komt.

Succes ermee!

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 08:36

Bedankt allemaal voor jullie reactie en tips ! :)

Jury: Dat is het gekke eraan ze loopt aan de lange teugel (daar ontpant ze meestal ) loopt ze regelmatig.

Janouk:Ze had linksvoor een spier blessure.

bruintjebobo : Bedankt voor je advies ! Ga het zeker gebruiken ! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:54

Ik zou haar na laten kijken door een goede fysio. Dat ze niet onregelmatig loopt aan een lang teugeltje is helemaal niet gek, ons paard doet dat namelijk ook. Hij heeft een oude rugblessure en wil bij spanning of als hij wat stijf is nog wel eens de spieren in zijn rug vast zetten waardoor hij zijn linkerachterbeen niet meer goed mee krijgt en dus onregelmatig gaat lopen (maar goed, hij is dan ook al bijna 18). Voorwaarts neerwaarts is dit er weer uit te rijden, of we lassen een dag in waarop we niet rijden maar lang en laag longeren zonder bijzet. Sowieso beginnen we altijd met lang en laag losrijden, en daarna laag en rond met veel activiteit van achter zodat hij de spieren achter het zadel wat op moet bollen en makkelijk kan ontspannen.

Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat jij je paard ook zo moet rijden, wel dat je op zoek moet gaan naar de oorzaak van het probleem. Daarna kun je bekijken hoe dit eventueel rijtechnisch op te lossen is. Het kan goed zijn dat ze door een oude blessure een blokkade heeft, en dat jij die onbewust versterkt door je manier van rijden. Laat er dus een prof naar kijken.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 10:01

SusanH: Bedankt voor de tip ! :) Ik ga eerst met het paard en zadel naar een zadelmaker om zoiezo de kussens achter op te vullen en kan die gelijk kijken of alles goed ligt. En daarna ga ik op zoek naar een goede fysio.

Maar gister tijdens les gaf mijn instructeur ook het advies om haar nog beter van achter naar voren te rijden en daarbij ook net iets ronder dan normaal. Want als ze de rug spieren en halsspieren loslaat is er niks aan de hand. dus denk vooral dat het daar ook aan ligt. Ze heeft ook hele gevoelige hoeven en ga kijken of ik samen met de hoefsmid daar ook iets aan kan doen.

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:02

Ik vind dat je op het filmpje ook wel heel veel met je handen doet. Je "melkt" ze bijna onder...Wat doet ze als jij gewoon ontspant in de mond? Het lijkt wel of zowel zij als jij om ter hardst tegen wringen. Misschien eens bitloos proberen te rijden?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:08

Bitloos vind ik een ander uiterste, maar je moet inderdaad die handen stil(ler) houden. Je bent echt giga aan het pompen en daar kan onregelmatigheid uit voortkomen. Paard voor de zekerheid wel na laten kijken, aangezien je al aangaf dat het paard gevoelige voorvoeten heeft.
Geeft je instructie daar geen commentaar op? Dat je zo met je handen werkt? En inderdaad die achterhand er beter onder zien te krijgen.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:45

Ja het filmpje is van een tijdje geleden.Ik hou nu me handen stiller doordat ik haar meet van achter naar voren rij. Nu zoekt ze zelf het bit op en hou ik me handen stiller.Bitloos lijkt me niet een goed idee want ze is nogal een bommetje onder het zadel. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:54

Ik heb ook een bom onder het zadel, is juist een verademing als ik zonder bit rijd.
Nu kan ik eindelijk buiten rijden (met bit was het eigenlijk niet te doen).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:58

Heb je het paard al eens op een kleine volte op harde ondergrond laten lopen? En dan ook draven, in een rustig aangepast tempo?

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:10

Brainless: Bij mijn paard gaat dat niet werken ! :)
Zammie: Juist op een harde ondergrond loopt ze vaker onregelmatig. In een zandbodem zakt ze er meer in weg en dan heeft ze niet zulke gevoelige hoeven. Op het harde juist wel