jong paard voorwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankiiej

jong paard voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 16:09

Hallo,

ik heb sinds kort een nieuw paard. hij is 3 en goed ingereden. hij loopt netjes aan de teugel en is goed voorwaarts maaaaar zodra je hem wat meer terug gaat rijden (niet zijn eigen tempo) laat lopen gaat hij zich gigantisch verzetten (met zijn hoofd gooien en steigeren)

iemand tips hoe ik hem wel terug kan rijden ?

Ankiiej

Re: jong paard voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 16:57

HELP ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:28

Een paard van 3 kan nooit goed in gereden zijn,
Neem les en verdiep je eens wat meer in waar je mee bezig ben, want denk dat je nog ene hoop moet leren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:36

Terug rijden op een drie-jarig paard? Ik zou met de pirouettes gaan beginnen, daar krijg je hem mooi op het achterbeen bij.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:38

Johanna59 schreef:
Terug rijden op een drie-jarig paard? Ik zou met de pirouettes gaan beginnen, daar krijg je hem mooi op het achterbeen bij.

:')

Jong paard voorwaarts rijden, verzamelen komt vanzelf, je merkt vanzelf wanneer ze daar aan toe zijn. Ik zou goede instructie gaan zoeken.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:38

Misschien is het een idee om voltes te gaan rijden en ze steeds iets te verkleinen? Als dat heel fout is correct me!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:42

Waarom wil je een jong paard verzamelen / terug rijden? In de B/L schakel je alleen maar vooruit. Bovendien kan terugrijden altijd nog. Voorwaarts is je basis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:43

het paard is nog lang niet aan verzamelen toe...rijd hem gewoon lekker voorwaarts tot hij zijn balans heeft gevonden.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:45

Je kan het tempo iets verlagen met je zit, maar echt terugrijden... nee. Het paard is drie, die hoeft niet netjes aan de teugel, die moet lekker voorwaarts op zijn eigen benen lopen. Paard loopt waarschijnlijk nog heel erg op de voorhand, dat kan je niet terugrijden meteen.
Voltes sluiten zou ik met een driejarig mee uitkijken. Zeker te kleine voltes kunnen slecht voor de gewrichten zijn.

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:46

Ik zou je ook aanraden om vooral hulp te gaan zoeken. Ik heb ook wat last gehad met mijn 3 jaarse ruin (die was voorwaarts en ik wou hem ook wat meer verzamelen). Dit heeft als gevolg dat ie niet meer voorwaarts genoeg was e.d.

Ik denk ook dat terugrijden en verzamelen nog niet iets te vroeg is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:48

Da's logisch dat hij dat doet. Maak maar eens de vergelijking met dansen; als je langzaam danst is het veel moeilijker om alle bewegingen uit te voeren dan op wat hoger tempo. Dat is ook logisch gezien zijn leeftijd.

Je moet dus trainen op kracht en paard op eigen benen laten lopen zonder in een hoog tempo rond te rennen door de bak. Dat doe je door overgangen te rijden en voltes. Als dit allemaal redelijk goed gaat zonder veel verzet kan je proberen om het tempo IETS op te vangen door een fractie langzamer te gaan lichtrijden en heel iets tegen te houden voor. Als het paard reageert gelijk aan de voorkant weer ontspannen en het rustige lichtrijden blijven volhouden. Je streven is een normale arbeidsdraf waarbij het paard de gelegenheid om een normale bewegingsafloop heeft zonder te rennen. Als het paard als je weer rechtuit gaat rijden weer gaat rennen laat je hem heel voorzichtig weer "in je hand" lopen waarbij je bij een kleine reactie gelijk de hand weer ontspant. Als ie blijft rennen of slaan met het hoofd zet je hem gelijk weer op een grote volte.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:49

Tempowisselingen rijd ik inderdaad voorwaarts met jonge paarden, hoewel heel enkel 1 pasje terugrijden op je zit niet zo erg is afhankelijk van het normale tempo van je paard (bv als hij al net aan op zijn eigen tempo blijft), maar het echte terugrijden dat komt over een jaartje wel :)
Je bent gezegend met een jong paard dat uit zichzelf blijkbaar mooi voorwaarts is, wees blij en dankbaar en blijf lekker vlot rijden, je overvraagt hem nu duidelijk met het terugrijden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:42

Johanna59 schreef:

_O-
Is het niet verstandiger om dan eerst gewoon een werk-pirouette te oefenen met de 3-jarige..........? :o?

Waarschijnlijk bedoeld TS het schakelen. Maar dan nog vraag ik mij af op wat voor wijze je dit uitvoert, dusdanig dat je paard gaat steigeren.

OF er is wat aan de hand met jouw hand (te ruw)
OF er is wat aan de hand met het bit (te klein - te groot)
OF er is wat aan de hand met zijn/haar tanden, gezien leeftijd paard en zou ze een wolfstandje kunnen hebben (die misschien nu nog onder tandvlees zit)
En nog misschien beter om dit soort vragen aan instructie te vragen die daadwerkelijk kan ZIEN wat er aan de hand is.

Persoonlijk zou ik gewoon veel en flink voorwaarts rijden en op de eigen benen laten lopen. De rest komt vanzelf zodra je bijvoorbeeld wat figuurtjes gaat rijden.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:42

Johanna59 schreef:

Whahahahah. Kom jij mij een keer lesgeven met mn 3jarige?? Wil nl ook graag de piaffe erin hebben.....

Maar nu even zonder gekheid. Ik denk dat je dit topic wel kunt sluiten, het antwoord is nl al een aantal keren gegeven. VOORWAARTS! pas als dat bevestigd is kan je schakelen. Als je paard dan idioot gaat doen laat je hem helemaal nakijken. Tandarts, osteo, DA en je zadel en bit/hoofdstel. Is alles oke is is het te hoog gegrepen voor jou en is eht het overwegen waard het paard voor enkele maanden naar een pro te brengen om er een paar meer knopjes aan te borduren... Dan een keer of wat proberen en als het dan nog niet lukt overstappen op een lekker vertrouwd ervaren paard...
Succes hoor!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:55

Ze krijgt wel een lekker warm welkom zeg.... -O-

Je hebt verzamelen en je hebt niet laten rennen. Dat laatste is ook niet de bedoeling bij een drie-jarige. Dus in dat opzicht zul je toch wat terug moeten kunnen rijden om het tempo onder controle te houden. Dat heeft nog niets met verzamelen te maken maar dat maken jullie er zelf van. TS heeft het helemaal niet over verzameling gehad.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:37

mijn eigen jonkie is juist niet voorwaards in de bak.
Ik denk inderdaad ook dat je vooral voorwaards moet proberen te werken.
Maar als het nodig is om terug te rijden kan je met je zit gaan vertragen. Gewoon langzamer gaan lichtrijden. Hij zal zich dan waarschijnlijk aan jouw beweging aanpassen.
Maar ik zou het niet te veel doen.
Verder heb ik ernstige bedenkingen bij een 3 jarige die al zo ver is. Maar goed, dat moet iedereen zelf weten.

Succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:50

Johanna59 schreef:

Nou dat is wel een rare opmerking ook met een jong paard kan je werken aan tempocontrole en dus met verruimen en ook terugkomen. De gedachte echter moet altijd voorwaarts zijn, dus niet terugwerken of tegenwerken (overigens is dat iets dat je moet blijven doen of ze nu 3 of volleerd zijn)

Zeker zoals ze zegt is het paard netjes aangereden (dus de basisgangen en stuur zitten erop) of allessinds zo vat ik haar post op.

Wat ik zou doen ts is gewoon stap voor stap werken, je kan van een 3 jarige niet dat terugkomen verwachten zoals een Z paard.
Dus je moet tevreden leren zijn met enkel passen en dat geleidelijk aan bevestigen.
Het is vnl een voelen en veel belangrijker zorg dat je in hetzelfde ritme en kadans blijft, dus dat 1,2 ritme.
Ik zou beginnen met op de lange zijdes hem te laten aantrekken door het lichaam en dan beetje terugnemen voor de hoek om in een basistempo die hoek door te komen.
Dan zou ik een grote volte rijden, denk op de 4 punten en houd hem als jong paard nog mooi gekanaliseerd tussen je zit en benen en met gelijke druk op beide teugels, dus nog niet te veel met stelling werken. Dan kan je bvb een paar keer op de open zijde van je volte (veronderstellend dat je een volte rijdt bij A of C) eens vooruit zetten en terugnemen bij het bereiken van de hoefslag en dan na enkele keren eens andersom dus je hebt je basistempo en dan neem je eens terug in dat tempo. Blijf vooruit denken, maar neem terug op je zit. Dus iets minder hoog uit je zadel komen(lichaamscontrole is absoluut belangrijk bij het correct rijden van tempi oefeningen) en dus wat 'zwaarder' zitten (niet gaan hangen). wees met een driejarige niet te streng, voel je dat hij terugkomt, direct belonen met je stem en er weer uitrijden gevolgd door een klopje. Dus lig geen meters te rijden op dat te traag tempo (spieren verzuren, paard krijgt last en gaat protesteren en dan krijg je een cirkel dat je paard die oefening/handeling gaat associeren met pijn en dus gaat verzetten)

veel succes nog

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:53

Het kan gebeuren dat een paard eerst in verzet komt met het terug rijden, ook omdat hij van achter nog niet sterk genoeg is en zich nog niet genoeg kan dragen.

Precies zo opisop-shop het ook bescrijft tempowisselingen om hem van achter sterk te maken.
En met een stille hand de takt van het voorwaarts rijden op zoeken.
Probeer hem voor te blijven als je voelt dat hij terug wilt komen, om het steigeren niet aan te leren.
En de afleiding vind ik zelf heel belangrijk met een jong paard, leg maar een paar balkjes in de bak en doe er wat mee zo kan hij ook met andere dingen bezig zijn.
En plezier in het werken gaan krijgen.

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 09:23

Nou Anne bedankt, jij bent volgens mij de enige die het begrijpt. jeetje wat zijn jullie een stel opgefokte zeg, willen jullie iedereen in de zeik nemen.. ik heb het over het paard niet onder je uit laten lopen. tuurlijk wil ik hem niet nu al verzameld rijden! het gaat erom dat hij niet alleen maar kei hard door de bak mag lopen maar een normaal tempo moet aanhouden

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 09:44

trouwens, meerdere mensen bedankt hihi, er zijn er tenminste nog ene paar die wel verstand hebben van rijden. Bedankt!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:46

Tjonge, waar zit jullie verstand!!! Pirouettes rijden met een drie jarig paard was dus als grap bedoelt. Je gaat een drie jarige toch nog niet eens verzamelen. Voorwaarts rijden?
Ankiiej je eerst gesteld vraag wijkt wel af van je antwoorden hierboven.
Twee heel verschillende dingen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:00

Als je paard eenmaal de stap, draf en galop kent beginnen we met het rijtechnisch verbeteren van je paard.

Persoonlijk begin ik altijd met tempo controle.. eerst in stap en draf.. en in een later stadium in galop.
Als je tempo controle hebt kan je gaan schakelen, voorwaarts en terug. Terug veel op je zit rijden, met een ophouding erbij. Hiervan worden ze sterker en krijgen ze meer balans, waardoor de 'race-modus' minder zal worden..

De galop verbeter je door veel overgangen te rijden.. dus aan galopperen, en na een paar passen weer terug, na een half rondje weer aangalopperen, en weer terug na een paar passen. Op het moment dat ze té loperig wordt (het is nl best moeilijk) stop je met deze oefening en ga je terug naar je tempocontrole in stap en draf..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:25

femmefatale1 schreef:
Als je paard eenmaal de stap, draf en galop kent beginnen we met het rijtechnisch verbeteren van je paard.

Persoonlijk begin ik altijd met tempo controle.. eerst in stap en draf.. en in een later stadium in galop.
Als je tempo controle hebt kan je gaan schakelen, voorwaarts en terug. Terug veel op je zit rijden, met een ophouding erbij. Hiervan worden ze sterker en krijgen ze meer balans, waardoor de 'race-modus' minder zal worden..

De galop verbeter je door veel overgangen te rijden.. dus aan galopperen, en na een paar passen weer terug, na een half rondje weer aangalopperen, en weer terug na een paar passen. Op het moment dat ze té loperig wordt (het is nl best moeilijk) stop je met deze oefening en ga je terug naar je tempocontrole in stap en draf..

Wat je hierboven verteld kopt helemaal, maar............... niet bij een drie jarig paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:29

Johanna59 schreef:
femmefatale1 schreef:

Wat je hierboven verteld kopt helemaal, maar............... niet bij een drie jarig paard.

Ik rij alle jonge paarden op deze wijze.. tempocontrole is een eerste vereiste..
Je moet mijn bericht niet verkeerd lezen..
Ik het het over controle, niet over een verzameling iod... want dat is nog lang niet aan de orde..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 05:29

ik weet niet beter dan dat een jong dier de eerste periode vooral voorwaarts gereden moet worden. Op eigen benen moet lopen lekker balans moet hebben en dan vandaar uit ga je verder.

en terug doe je pas als die lekker voorwaarts neerwaarts is aan het been en balans heeft. verzamelen is heel lastig lijkt mij voor een net zadelmak paard. vergelijk het met leren fietsen dat die je ook niet voor de 2de keer gelijk zonder zijwieltjes.

en echt nog niet 6 dagen in de week rijden. longeren buiten stappen spelen in de paddock heel veel afwisselen.