Mijn knappe 3 jarige hard @ work (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Mijn knappe 3 jarige hard @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 14:39

Afgelopen weekend had ik een clinic in Egmond bij Stal Cobra +:)+

Ik zou eigenlijk eerst mijn andere paard meenemen, maar op het laatst omgewisseld en mijn 3 jarige meegenomen voor de oefening. Op zich was ze heel erg braaf, maar ik zit toch met wat probleempjes, wellicht dat iemand wat tips heeft.

- Ze is heel erg sterk op links en loopt ontzettend krom naar rechts. Op een gegeven moment wordt ze wel wat rechter. Dit probeer ik dan voornamelijk door hem op de rechterhand ook netjes op links na te laten geven. Afgelopen weekend dus al de tip meegekregen om veel gebroken lijnen te rijden, zodat ik hem om moet stellen en voltetjes sluiten en voornamelijk openen, zodat ze ook netjes mijn buitenhand accepteert.
- Aanspringen is nog wat hectisch. Ze is wat paniekerig en ik probeer haar nu maar zo weinig mogelijk in de weg te zitten.
- Ik zie ook dat ik iets heel raars met mijn linkerhand doe. Ik denk dat dit een beetje een gevolg is van dat ze links zo sterk is.

Iemand nog tips om haar wat fijner op links te krijgen? Andere tips ook welkom natuurlijk!

ArabicQueen

Re: Mijn knappe 3 jarige hard @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:44

Het ziet er allemaal heel netjes beheerst uit! voor de rest ook een leuk paardje..

Al vind ik wel dat je best veel vraagt voor een 3 jarige.. Bij de rechter galop zit je ook erg aan je binnenhand en heb je bij de linker teugel vrij weinig contact..

Succes met hem/haar.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 14:56

Die opmerking over te veel vragen had ik al verwacht, maar niet zo snel ;) Ik heb er zelf niet zo veel problemen mee. Het was 3 kwartier en daarin hebben we in & uitgestapt, een paar keer tussendoor gestapt, wat gedraafd en op iedere hand even een galopje gemaakt. Wijken had ik nog nooit eerder gedaan, maar pakte ze supernetjes op :D Neem ook aan dat Sander aardig kan inschatten wat wel en niet kan met zo een jonkie.

Het rechterhand sterk, linker niet sterk kan ik me niet zo in vinden, maar zal er eens extra op werk. Ik heb bij haar juist de neiging om rechts sterk in mijn hand te worden, omdat ze daar zo hangerig is. Weinig contact aan de linkerhand zou ik bij haar eigenlijk een vooruitgang vinden. Ik ga er in ieder geval kritisch op letten! Dank voor je commentaar :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:14

Ik vind het totaal plaatje voor een 3 jarige al netjes en beheerst. Wel denk ik dat het probleem zich een beetje ontpopt uit jouw houding. Als je het drafstukje in het begin kijkt, stuiter je in het zadel bij doorzitten en ben je in mijn ogen teveel met de voorkant en verzameling bezig. Je draagt je hand vrij dicht tegen je onderbuik waardoor je paard eigenlijk geblokkeerd wordt. Ook lijk je wat scheef te kruipen met je schouders en je nek. (begin filmpje)

Probeer wat meer naar de ontspanning voor te werken. Start met lichtrijden en je eigen houding op orde brengen. Wellicht lost hier het probleem van het vasthouden al op. Daarnaast denk ik dat je met de gegeven tips over het openen en sluiten van voltes en gebroken lijnen een goede hebt. Op het filmpje zie je ook duidelijk dat het omstellen moeilijk is, wat ook weer bevorderd kan worden door het op eigen benen laten lopen van je paard.

Succes!

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:38

Caesar schreef:
Ik vind het totaal plaatje voor een 3 jarige al netjes en beheerst. Wel denk ik dat het probleem zich een beetje ontpopt uit jouw houding. Als je het drafstukje in het begin kijkt, stuiter je in het zadel bij doorzitten en ben je in mijn ogen teveel met de voorkant en verzameling bezig. Je draagt je hand vrij dicht tegen je onderbuik waardoor je paard eigenlijk geblokkeerd wordt. Ook lijk je wat scheef te kruipen met je schouders en je nek. (begin filmpje)

Probeer wat meer naar de ontspanning voor te werken. Start met lichtrijden en je eigen houding op orde brengen. Wellicht lost hier het probleem van het vasthouden al op. Daarnaast denk ik dat je met de gegeven tips over het openen en sluiten van voltes en gebroken lijnen een goede hebt. Op het filmpje zie je ook duidelijk dat het omstellen moeilijk is, wat ook weer bevorderd kan worden door het op eigen benen laten lopen van je paard.

Succes!

Hier ben ik het volkomen mee eens..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:46

Dat is mooi constructief commentaar, dank je :)

Ik was wel begonnen met lichtrijden hoor, maar dit is van wat later en toen maar even door gaan zitten. Ik probeer haar meestal wat rustiger te rijden, omdat ze dan wat makkelijker in de hand komt en haar dan weer wat meer naar voren te rijden.'

Houding and plaats van mijn hand is inderdaad een aandachtspunt. Ik zie ook op het filmpje terug dat ik me nog steeds heel erg vast houd in mijn onderrug. Ik troost me maar met de gedachte dat het in ieder geval een hoop verbeterd is... dus hopelijk zit er in ieder geval een steigende lijn in.

Omstellen is inderdaad erg moeilijk. Voor mijn gevoel moet ik haar met heel veel druk links rijden en zodra ik rechts er maar iets bij pakt slaat ze bij wijze van spreken gelijk rechtsaf.

Bedankt voor het constructieve commentaar :)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:04

Ik vind het wel echt een super mooi beest!
Ook ga ik met het commentaar mee van de vorige reacties, en vind ik dat doorzitten ook niet zo'n goed idee, een klein stukje kan best, en dat langzaam opbouwen maar ik vind het al wel lang voor een 3 jarige..
Maar ik vind hem wel lekker ontspannen lopen en dat is belangrijk!

succes.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:12

Wat een leuk dier zeg! het ziet er inderdaad al erg netjes uit. Dat doorzitten stoort mij ook best wel. ga lekker lichtrijden en vwnw zodat ze op haar eigen benen en over haar rug gaat lopen. Als dat lukt moet het stuk met vasthouden ook minder worden.
Ik weet niet of ik het goed heb gezien, maar als je in het begin langs komt rijden heb je je handen niet op gelijke hoogte ook mag je ze wat verder van je af doen en rechtop.

Succes!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:52

Leuk dier, volgens mij heeftie ook aardig wat kracht van achter, als je er later lekker mee aan het werk gaat.
Probeer inderdaad veel naar voren te rijden,
en let op dat je heel erg je buitenteugel erbij houdt.
Liever dat je de binnehand wat losser laat en meer gaat rijden op de buitenteugel, want nu valt hij soms teveel weg over zijn buitenschouder. Verder erg leuk paardje! :)

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:57

Leuk paardje!

Jammer dat je nu al doorzit, op een 3 jarige kun je dit beter niet teveel doen.
Je zegt zelf dat je je onderrug vastzet, dan lijkt het me verstandiger om licht te rijden, maar dit is een tip, geen commentaar bedoeld he? ;) succes met dit leuke dier!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:02

pff eerste wat ik dacht was... ga lichtrijden!!! Vind als je doorzit alles erg onrustig.
Paard loopt verder netjes hoor voor driejarige. Mijn gevoel zegt alleen wel dat je je paard overvraagd. Wees voorzichtig... nu vind je paard het nog leuk... dit moet ook zo blijven. Voor de rest sluit ik mij volledig aan bij Caesar. En vooral dat laatste: Laat je paard op eigen benen lopen!... heel veel succes.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:03

Haha liet hij jou ook zoveel doorzitten? Mijn god, ik bijna de hele clinic!

Ik vind het er heel goed uitzien voor een 3 jarige, je ziet natuurlijk wel dat ze niet volledig onstpannen is maarja, wat wil je dan met een 3 jarige?
Zoals meerdere al zeiden, je houding.. Dit is ook zeker een probleem bij mij, ik ga mezelf helemaal vastzetten en volgens mij doe jij dit naar mijn idee ook soms..

Achja, ik vind dat je trots mag zijn op die mooie 3 jarige!

Hoop dat je veel geleerd heb, ik iig wel bij sander!!
Mijn filmpje en foto's komen binnekort! Joyce van stal cobra heeft ons ook gefilmd als goed is!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:05

Sluit me aan bij Ceasar.. Het ziet er inderdaad al heel goed uit voor een 3 jarige, of je te veel vraagt, denk dat dat wel mee valt, hij loopt er lekker bij en het ziet er niet uit alsof ie er moeite mee heeft..

Hij is wel lekker aan je been dat ie gelijk voor de eerste keer zo wijkt of neit?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:06

Ik vind je paardje er netjes bijlopen, iets te opgekropt aan de voorkant alleen. Ik zou hem iets meer lengte geven en het hoofdje iets laten zakken, het oogt wat gespannen wanneer hij zijn hoofd op deze manier houdt.

Dit vind ik er niet zo fijn uitzien, je hand is hier te streng naar mijn mening:
Afbeelding
(momentopname uit je filmpje)

Hij heeft mooie gangen en het ziet er verder goed uit, alleen gezien zijn leeftijd zou ik iets rustiger aan doen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:07

Ik zie je in het filmpje steeds alleen maar op de rechterhand rijden. Ik neem aan dat dat per ongeluk zo op film gezet is?? Want ik zou juist proberen veel links om te rijden en daar stelling te vragen. En daarmee proberen om om je binnenbeen te buigen met zo weinig mogelijk druk op die linker teugel, wel contact natuurlijk. En dan achtjes rijden om om te stellen. En ik vond in het begin van het filmpje dat hij nog wat op de rem liep. Net of liep hij net wat onder zijn tempo.. Voor een 3 jarige zeker niet slecht, leuk paard!! :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 22:43

Dat is zeker een momentopname Palouse, dat was een gevalletje of de muur of "omtrekken". Maar heb er wel vanavond extra op gelet en ben inderdaad (op mijn andere paard) rechts sterker dan links. Ik ga daar eens wat extra aandacht aan besteden.

Overigens heb ik natuurlijk ook lichtgereden en heb haar ook lager vwnw gereden. Daar heeft ze trouwens weinig moeite mee... ze volgt de hand vrij makkelijk.

Ook linksom heb ik gereden.... om het binnenbeen buigen met weinig druk op de linkerteugel is op dit moment nog erg moeilijk voor haar, ik ben al blij als ze redelijk recht loopt, laat staan met buiging naar links. Probeer haar zo veel mogelijk op 2 teugels te rijden, maar dat is lang niet altijd even makkelijk.

Fijn aan het been is ze zeker, ik moet zelfs heel erg opletten dat ze er niet bang voor wordt, want ze is snel overstuur. De zijwaartse druk snapt ze nog niet helemaal en dan heeft ze snel de neiging om weg te rennen.

Zal er op letten niet te veel door te zitten en links en rechts netjes af te wisselen. Wat meer vwnw erdoorheen (maar dat doe ik echt wel. Neem altijd veel pauzes tussendoor, zeker met dit jonkie).

Achtjes en gebroken lijnen houden we erin...

Bedankt voor de tips allemaal, vind het allemaal netjes commentaar en leuk om te horen dat er ook wel dingen wel goed uitzien :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:52

Het ziet er al netjes uit en ik ben blij dat er eindelijk eens iemand niet zo'n jong paard geheel over zijn tempo rijd.
Rustig draven zodat het paard balans kan houden is juist prima zolang je maar controleert of je nog naar voren kan.
Als je rechterhand eigenlijk je sterke hand is dan krijg je haar vast snel beter.Toch is het geen verkeerd idee om zulke scheve paarden een x door een goede osteopaat na te laten kijken.Als alles goed is dan snel leren wijken,kun je haar wat makkelijker in de voltes een beetje naar je rechterhand toe drijven.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:01

Dat heb ik wel een poosje gedaan (over haar tempo), maar dan maakt ze haar passen niet goed meer af, raakt ze haar balans kwijt en dan wordt ze weer wat chaotisch/paniekerig.

Ik probeer haar wat rustiger te rijden, dan laat ze ook makkelijker los en dan wat schakelen. Schakelen is een groot woord en ik merk dan ook duidelijk dat ze balans problemen krijgt als het te veel wordt.

Naar buitenhand drijven op de voltes of de volte openen probeer ik zeker, maar dat snapt ze nog niet altijd even goed. Komt wel goed denk ik :)

Osteopaat hou ik nog even in mijn achterhoofd, want ik vind het zelf ook wel apart hoe strak ze op links is. Tandarts is er net vorige maand bijgeweest, dus dat kan het probleem eigenlijk niet zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:04

Zeker doen hoor!Ook ter controle een paar x per jaar.Topsporters worden toch ook vaak gemasseerd en gecheckt?
Je kunt het maar voor zijn,paarden slijten hard bij scheefstand....

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:28

Volgens mij voel je je paardje goed aan.
Hij loopt netjes.
Wat me opvalt is hoe je je handen houdt, probeer je ellebogen iets meer aangesloten te houden en je handen rechter. Daarmee bedoel ik vooral de soepelheid in je polsen, dan kun je makkelijker mee geven in de wendingen. En voel je beter wat je paard doet met de teugeldruk/ ophouding. Hou steeds goed je buitenteugel erbij en je buitenbeen vooral in de wendingen.
Met je zit kun je ook al erg veel doen om je paard recht te richten, zodat je minder druk krijgt op links.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:22

mooi paardje en leuke gangen zitten erop
verder zou ik toch wel even niet door zitten en haar eerst recht maken in haar lichaam.

je zou eens op beide kanten, eens gaan vragen naar contra stelling (buiten stelling) daar gaan ze zich recht van maken in hun lichaam
dit heeft bij mijn paard enorm geholpen
probeer zelf nog wat losser en soepeler te zijnb in je lijf
aangezien je jezelf wat stijf en gespannen houd in het doorzitten denk ik dat je dit beter even achterwege moet laten tot ze wat rechter is in haar lijf
vooral niet terug gaan trekken op haar sterke kant
loslaten doet wonderen :D

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:58

Echt al een heel paard deze dame!
(ze doet haar naam meer en meer eer aan!!)
Leuk om te zien!

Zie hierboven iets waar ik wel wat mee kan..
Namelijk contra stelling.
Rij haar rechts om zo min mogelijk met rechter stelling en pak op de rechte stukken de contra stelling, stel haar recht voor de hoeken en in de bocht de juiste stelling.
Hier worden ze vrij soepel van en gaan steeds meer op 2 teugels lopen.
Op deze manier heeft ze nog even de steun van de wand en kan je dit meer en meer uitbreiden op de 2e hoefslag en uiteindelijk op een gebroken lijn.

Thina had hier ook heel erg last van en zodoende heb ik het op deze manier al een heel stuk kunnen verbeteren.

Hoop dat het werkt!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:52

Paard loopt al hee; netjes voor een 3 jarige en wat een prachtdier!

Let op dat je haar niet overvraagt doordat ze zo fijn meewerkt ;)

Heb je er al eens een tandarts en osteopaat bij gehad?
3 jarige hebben vaak tandproblemen en kunnen dan hee sterk worden op een kant, en het scheef zijn kan ook een onderliggende oorzaak hebben die een osteo kan verhelpen.
Persoonlijk vind ik dat je eerst die dingen moet uitsluiten alvorens het puur rijtechnisch op te willen lossen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:59

manic schreef:
Dat is zeker een momentopname Palouse, dat was een gevalletje of de muur of "omtrekken". Maar heb er wel vanavond extra op gelet en ben inderdaad (op mijn andere paard) rechts sterker dan links. Ik ga daar eens wat extra aandacht aan besteden.

Ik vind dat ook niet zo heel erg hoor, maar gezien de leeftijd van je paardje zou ik dit soort dingen wel vermijden ;) de basis moet goed zijn.

Ik zie dat het een zij is trouwens, sorry :o

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:30

Prachtig paard heb je, zit zo te zien veel in. Er vallen me wel een paar dingen op, waarvan de meeste al wel genoemd zijn. Sowieso zit je met doorzitten je paard nogal 'in de weg'. Dit bedoel ik niet vervelend, is natuurlijk een werkpuntje en zolang je daar niet mee oefent kom je er nooit, ik zal dus ook niet zeggen dat je op een 3jarige niet door moet gaan zitten, maar het valt me op dat je je handen en ook vooral je benen niet stilhoudt, probeer hier dus aan te werken. In galop lijkt het er op dat haar achterbenen niet constant mee doen. Vaak merk je dit zelf niet, maar als je goed naar het filmpje kijkt, zie je dat ze heel af en toe achter draaft/half galoppeert en voor galoppeert. Dit kan komen doordat je misschien te veel met de voorhand bezig bent en de achterhand er niet voldoende bijrijdt.

Je zegt dat je zelf de neiging hebt om sterk in te werken met rechts, je paard wil dus waarschijnlijk niet (voldoende) naar rechts buigen. Het probleem wordt dan meestal ook aan de rechterkant gezocht, maar in feite is het probleem dat haar linkerspier 'te kort' is. Die kant moet dus 'opgerekt', of in vriendelijkere taal gegymnastiseerd worden. Ik zou veel lang/laag gaan werken met haar en vooral doorgaan met wat je zelf al aangeeft, veel voltes/gebroken lijnen rijden etc. Je kunt eigenlijk al wel nagaan dat je op een volte rechtsom de linkerspier 'langer' maakt en de rechter korter, als je haar dus op een volte rechtsom lang/laag laat lopen train je de spier dus. Wil niet zeggen dat je alleen maar rechtsom moet gaan rijden, juist beide kanten op blijven rijden. Wil ook weleens helpen om op de 'makkelijke' kant buitenstelling te gaan vragen.

Nogmaals, ik vind dat je een ontzettend mooi paard onder je kont hebt, zitten leuke gangen op ook. Ik vind niet dat je haar overvraagt, zolang je ook gewoon afwisselt met lang/laag rijden en als je er evt. de mogelijkheid voor hebt een keer lekker naar buiten. Ben al benieuwd naar een volgend topic :)