Pony schrikt, hoe afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

Pony schrikt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:51

Ik heb een pony van 3 jaar hoe kan ik hem het best van de schrik enzo aflatenleren?
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-12-09 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

FaberSmid

Re: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:53

Waar schrikt uw pony dan van?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:54

Ik TEM even, titel slaat nergens op en misschien moet je eerst even leren hoe bokt werkt en wat de regels zijn.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:33

Kun je niet wat duidelijker zijn in je uitleg?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:01

Inderdaad, waar schrikt hij van?

Stukjes lint, draaiende motoren, zwiepende takken, plassen water....

piezze

Re: Pony schrikt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:38

Even onafhankelijk waar die van schrikt (is namelijk helemaal niet belangrijk) Door de pony veel te laten zien en meemaken zodat hij went aan de dingen waar hij van zou kunnen schrikken en gaat snappen dat het niet zo eng is als hij dacht. Zelf als mens zijnde nergens van schrikken en rustig blijven zodat hij zijn ruiter meer en meer gaat vertrouwen en zien als leider.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:41

Veel 'enge' dingen in de bak leggen, en hem/haar los in de bak doen, heeft bij mij ook veel geholpen. & dan niet 1x doen, maar vaker herhalen. 4x per week ongeveer. ;)

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:55

Het is logisch dat een jonge pony nog van dingen schikt en nerveus is. Mijne is ook zo. Maar probeer gewoon super veel met hem te doen, bijv wandelen zodat hij je goed gaat vertrouwen. Naarmate die ouder wordt, wordt het schikkerige ook steeds minder

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:27

ja idd een soort schriktraining
Maradix schreef:
Veel 'enge' dingen in de bak leggen, en hem/haar los in de bak doen, heeft bij mij ook veel geholpen. & dan niet 1x doen, maar vaker herhalen. 4x per week ongeveer. ;)

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:30

vooral veel mee doen en veel laten zien! Als ze dan schrikken er zelf niet op gaan reageren maar gewoon doorgaan. Als jij niet reageerd geef je je paard aan dat het dus ook niet eng is

Floyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:15

mijn pony schrikt ook wel is
maar ze zit gwoon iets te zoeken waar ze van kan schrikken
maar meestal merk je dat ook wel
dan kan ik me nog voorberieiden
maar ze doet het nou al best wel een tijd
en ik weet nie hoe ik haar kan leren
dat ze dat niet moet doen
want miss als ik haar straf snapt ze niet waarvoor ik dat doe

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:42

Mijn paard wil ook nooit op buitenrit.. zelfs niet als er een paard mee is.. Maar hij krijgt eigelijk nooit zijn zin. Alleen als hij telkens gaat stijgeren en het is druk op de weg.. en er is niemand bij me.. ik vind zelf dat je het niet op kan geven.. ik heb ook wel eens gehoord dat iemand gewoon het paard achter uit de sloot heeft in laten lopen want hij liep dan altijd achter uit naar de sloot toe. En het heeft ook nog geholpen! Zelf zou ik het nooit doen!! Vind ik veel te gevaarlijk.. Ik vind het zelf ook altijd moeilijk om hem toch wel op buitenrit tekrijgen en het is ook echt niet leuk! Maar blijfen vol houden is toch het beste. Mijn paard vind vrachtauto's trekers ook altijd heel erg eng.. maar telkens als er een trekker of vracht auto langs komt dan loop ik er altijd achter aan om hem het geluid goed te laten horen. Het word telkens beter:)

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:53

Je moet je pony inderdaad veel 'enge' dingen laten zien en aan hem laten merken dat het niet eng is. Hoe jonger je pony is als hij leert dat het niet eng is, hoe beter. Je kan ook een keer meedoen aan een schriktraining. Dat is leuk, en leerzaam.

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:31

Schriktraining is idd leuk en leerzaam, ook voor jezelf. Vaak reageert een paard ook op jou, vind jij het spannend, dan je paard ook. Laat je pony op eigen benen staan, niet het touwtje extra strak houden uit voorzorg bijvoorbeeld, zodat hij/zij leert dat het niet eng is.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:33

Lekker schriktraining gaan doen! Is echt super leuk om te doen en het werkt nog goed ook. ;)
Wat ik ook doe als ik zie dat mijn pony iets engs ziet is stelling naar de andere kant vragen, of in ieder geval genoeg stelling vragen zodat hij recht loopt en niet ergens met een grote boog omheen gaat...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:43

Floyy schreef:

Pony schrikt en jij straft pony voor het bang zijn. Vervolgens vindt je het raar dat pony verband legt tussen enge dingen en pijn (van de straf) en de volgende keer nog erger schrikt?

@TS: Pony moet vertrouwen krijgen in zichzelf, zijn ruiter en zijn omgeving. Veel wandelen, aandacht bij jouw vragen en rustig allerlei rare dingen introduceren, zoals ballen, zeil, wapperende lappen, (belleblaas doet het ook leuk) enz. Neem een lang touw daarvoor, want hoewel het ver wegrennen geen optie is moet er ruimte zijn om de voetjes te bewegen, zodat de spanning kan afvloeien. Loop in eerste instantie met het enge ding weg van pony, terwijl pony achter je aan loopt aan je touw. Dingen die voor je weglopen zijn nl minder eng. Geef pony altijd de kans om de dingen te onderzoeken (snoepje op het enge ding leggen en pony die zelf laten vinden kan een goede stimulans zijn om enge dingen te onderzoeken).

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:58

Schrikken kan je nooit helemaal afleren.
Schriktraining kun je natuurlijk wel doen, en veel oefenen met de dingen die je pony eng vindt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:01

Ik snap zobiezo niet wat iemand moet met een 3 jarige als iemand nieet weet wat ie er mee moet..

maar goed, laat het dier aan die voorwerpen ruiken zodat hij ziet dat het niet eng / gevaarlijk is

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:06

dat is wel normaal dat een jonge pony van 3 jaar van vanalles schrikt, die moet nog zoveel leren en dingen ontdekken, schriktraining kan daarvoor wel helpen, zo kan je mss voorkomen dat je pony van het minste schrikt, het kan natuurlijk ookzijn dat het in haar/zijn karakter zit dat zij/hij altijd schrik zal blijven hebben..

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:08

Ik heb lang niet alles gelezen, maar je kan een pony niet afleren van dingen te schrikken.
Een pony van 3 is gewoon nog niet veel gewend, en die moet je aan 'enge' dingen laten wennen door er gewoon vaak mee bezig te zijn. Met veel geduld, duidelijkheid en herhalen dat het niet eng is, komt het vanzelf goed :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:09

Floyy schreef:

Als je een pony straft als hij/zij schrikt zal het er echt niet beter op worden, je moet juist belonen op het moment dat het paard er braaf langsgaat, maar NOOIT straffen!

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:12

Marloes schreef:
Floyy schreef:

Als je een pony straft als hij/zij schrikt zal het er echt niet beter op worden, je moet juist belonen op het moment dat het paard er braaf langsgaat, maar NOOIT straffen!

idd, een pony kan alleen meer schrik gaan krijgen dan en zal ook totaal niet begrijpen waarom ie gestraft word.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:15

Heel veel tegen praten en gerust blijven stellen,dat helpt vaak.

angelynnxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:05

Inderdaad, waar schrikt hij/zij dan precies van?
Probeer te oefenen en te herhalen met wat je paard eng vind.
Je moet overtuigend overkomen.
Succes (:)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:07

Gewoon vertrouwen geven, laten kijken naar wat eng is. Niet continue afstraffen, dan breek je zijn vertrouwen alleen maar af, en vergeet niet.. je paard is pas 3 jaar.