Jessika [Haflinger] @ dressuurtraining in de blub (L1)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ dressuurtraining in de blub (L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 00:11

Heey!

Welkom in het topic van mij en Jessika!
Jessika is een 9 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve en ik verzorg haar sinds augustus 2008, ruim een jaar dus.
Januari 2009 zijn we voor het eerst in de B dressuur gestart (tussen de paarden) en hebben deze periode in september afgesloten met een stand van B + 9. Toen zijn we over gegaan naar de pony's en dat is erg goed bevallen.
Aankomende zondag hebben we ons L1 debuut! :D

Ons laatste topic van 2.5 maand geleden en inmiddels zijn we enorm vooruitgegaan!
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ training op een mindere dag

Ons grootste probleem was de impuls. Jess reageerde totaal niet op m'n been en ik maakte dat erger door niet consequent te zijn. Sinds een ruime maand heb ik het licht 'gezien' en ik durf haar nu steeds meer los te laten :) Ik hoef niet elke pas te drijven, ze blijft wel lopen :)) Nu ik mijn been stil hou en alleen gebruik wanneer ik echt iets wil, reageert ze ook veel beter!

Ook blijven we bezig met de aanleuning. Ze kroop altijd snel echter de teugel en ze miste door haar dikke buik ook veel lengtebuiging. Daar zijn we hard mee aan de slag gegaan en het gaat al steeds beter. Ze durft inmiddels mijn hand te volgen en we wisselen tijdens de training ook veel van halshouding om de aanleuning te controleren. Op dagen dat ze goed loopt probeer ik haar ook iets meer op te richten maar dat gaat nog erg moeilijk dus die korte momenten wisselen we erg veel af :) De lengtebuiging is ook al vééél beter!

Het wijken is iets waar we nu ook hard mee aan de slag zijn. Ze reageert steeds beter op mijn zijwaartse kuithulp (eerst liep ze gewoon stug rechtdoor) maar ik moet haar nog te veel opsluiten met m'n buitenteugel om te voorkomen dat ze over de buitenschouder wegloopt. Het is nog lang niet goed maar we doen het stapje voor stapje. Ik heb liever dat ze fijn recht en ontspannen opzij gaat dan dat ze 'gaaf' schaart maar over de buitenschouder valt en te veel stelling neemt ;)

De galop gaat steeds beter, ze krijgt steeds meer sprong en valt veel minder uit elkaar dan in het verleden. We zijn nu veel tempowisselingen aan het rijden om te voorkomen dat ze in draf valt bij het terugnemen na een verruiming en vergroten en verkleinen veel voltes :) De aanleuning in de galop is nog niet helemaal constant maar het gaat echt de goede kant op!

Deze foto's zijn gisteren (zondag) gemaakt. De afgelopen dagen heeft het heel erg geregend en heeft Jess lange dagen op stal gestaan. Normaal gesproken staat ze hele dagen buiten...
Zaterdag hebben we les gehad op de club (deze bakken) en ze was erg stijf en rennerig.
Ook gisteren was ze enorm aan het klieren en drammen en ik heb het idee dat ze gewoon last had van stijfheid en opgekropte energie. Ook zijn de bakken verre van ideaal: erg nat en blubberig :=

Op de foto's is al deze spanning ontzettend te zien :o Ze kantelt continu en is door de spanning niet goed nagefelijk. Ik heb bewust besloten om haar maar wat langer te laten, in de hoop dat ze sneller zou ontspannen.
Deze foto's geven dus niet echt een correct beeld van ons gemiddelde niveau maar goed, ik wil ze toch laten zien :)

Over mijn eigen houding ben ik eigenlijk positief verrast :D M'n beenligging is echt veel beter geworden (hakken uitdrukken, geen stoelzit) en ik zit ook al een stuk rechter op :) Ik mag alleen wel ietsje minder op m'n kont zitten :')
Ik ben me ervan bewust dat ik mijn handen te breed heb staan en het lijkt hierdoor dat mijn binnenhand wat streng is. Dit is echter écht niet zo :n ik zet m'n binnenhand wel naar binnen maar 'trek' niet. M'n binnenhand komt af en toe op m'n bovenbeen omdat ik m'n teugels te lang had op momenten dat de spanning opkwam. Het duurde dan een aantal passen/rondjes voor de spanning weer afvloeide maar ik weet uit ervaring dat kortere teugels averechts werkt ;)

We hebben de afgelopen week niet echt goed kunnen trainen door het weer en de bak dus we starten zondag gewoon lekker voor de ervaring en zien wel hoe het gaat :))

De foto's zijn gemaakt door Karlijn @ bokt en ik wil haar heel erg bedanken! :+:
Het was erg grijs en grauw en later op de middag, vandaar de donkere foto's ;)

Ik hoop dat jullie vooruitgang zien! :)
De links zijn ook zeker weten de moeite waard!!

1. sfeerimpressie :+
Afbeelding

2. instappen

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. zo is ze net Totilas :~
Afbeelding

6. :~
Afbeelding

7. fijn gesloten galopje maar nog wel gespannen

8.
Afbeelding

9. jammer dat ze kantelt, beenwerk is wel goed

10.
Afbeelding

11. wat laten uitschuiven
Afbeelding

Ik ben op een gegeven moment naar de springbak gegaan omdat deze wat groter en droger was :)

12. eerst even wat kijkerig natuurlijk..

13. wat opsluiten, we komen er wel! :~
Afbeelding

14. lekker de hoek door

15. doorzitten, eindelijk wat ontspanning

16.
Afbeelding

17. kantelt iets, wel lekker ontspannen
Afbeelding

18. teugels iets korter en het plaatje was goed geweest:o

19. weer terugrijden op zit, de motor blijft werken! :D
Afbeelding

20. uitdraven :~ nu m'n handen nog...
Afbeelding

Haar achterhand is echt zoveel sterker geworden en ze is zo goed ontwikkeld! Van dikke gras pony tot sportpony in de dop!
Ik hoop dat de stijgende lijn zich voort blijft zetten en dat we ons snel in het L1 thuis zullen voelen! :D

Ik sta open voor commentaar maar ben me al wel bewust van de dingen die fout gaan. We hebben goede begeleiding maar een neutrale mening is altijd handig! :D

groetjes,
Marieke

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:30

Ze kan lekker sjouwen, je Haf ;) , hihi grappig dat je die vergelijking maakt met Totilas :)) .
Vind het er niet verkeerd uitzien :) , probeer wel echt vooruit te kijken. Stippel de route uit, die je gaat rijden en volg deze route door vooruit te kijken ;) . En probeer op je binnenhand te letten.
Voor de rest; Ga lekker zo door!!

Ryanne_

Re: Jessika [Haflinger] @ dressuurtraining in de blub (L1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:30

Ziet er goed uit Mariek!!! Zondag komt wel goed ;)
vind dat je haar netjes aan het lopen hebt, probeer alleen wat je zelf ook aantal keer zegt, de teugels op maat te houden.. anders wordt ze over eht hele lichaam zo lang.. is zo zonde van het plaatje. maar verder zit je wel keurig!!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:49

Ik vind het er super goed uitzien en als je jouw handen meer gaat dragen dan is het nog mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:50

Ziet er al goed uit , maar probeer je teugels korter te houden en je handen meer te gaan dragen, Dan werk je ook niet zo terug met binnenhand

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:05

ziet er keurig uit hoor,jullie blijven vooruitgang boeken!!

probeer met doorzitten niet door je rug te zakken maar hou deze recht (en probeer wat minder naar die knappe pony te kijken ;) )

ga zo door :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 09:35

haha, bedankt voor het leuke commentaar :)

m'n teugels heb ik hier inderdaad overal te lang omdat ik met kortere meer spanning kreeg :) Nu probeerde ik de spanning voorwaarts af te laten vloeien en een 'gevecht' van drammen en onder me uit rennen een beetje te voorkomen...
Het is wel een punt waar we aan werken hoor, dat zeker :)) eigenlijk moet ik m'n teugels op maat houden en m'n handen wat meer naar voren plaatsen op dit soort momenten, maar ja, dat schiet er soms gewoon bij in :o

naar voren kijken is ook een heel goed punt :o als ze eenmaal loopt is dat veel makkelijker maar geen excuus natuurlijk :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:39

ik vind het zeker geen verkeerde foto's enkel wat letten op je handen, je zet ze nog wat breed uit elkaar zeg maar.

Je moet je handen samen houden en als je iets voorwaarts wil oplossen moet je precies denken of je teugels zijn twee stokken en jij denkt/kijkt naar de plaats waar je de mond wil hebben (uiteraard werken met je zit en been, want dat gaat eraan vooraf) en dan duw je voor je uit zeg maar. En dan schakelen in je werk.

Maar een leuke haf!
Laatst bijgewerkt door bulck op 01-12-09 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 09:44

jep :)) I know :o het is alleen heel moeilijk als er niet iemand in de bak staat om me te corrigeren, maar ik probeer er wel op te letten :) bedankt voor je reactie!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:47

Wat zijn jillie vooruit gegaan!! je benen zijn idd veeeeeeel beter geworden ;)

Nog een paar puntje om aan te werken:
- Handen bij elkaar houden
- Handen dragen (dus je duimen iets naar jou toe kantelen)
- Schouders wat meer naar achtere (ze zijn nu té ontspannen)
- Onderbenen iets verder naar achtere
- Toch nog proberen wat meer te wisselen van hoofdhouding. Ze blijft naar mijn idee toch nog een beetje in haar eigen houding lopen.

Ik hoop dat je er wat aanhebt ;)

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:00

Wauw Marieke wat zijn jullie ongelofelijk veel vooruit gegaan! :oo Jess begint nu echt lekker te sjouwen en jij zit er ook heel netjes op! Ondanks dat ze wat klooierig was, vind ik dat je haar heel netjes voor elkaar hebt. Ik sluit me bij de rest aan dat je je handen wat meer zou mogen dragen, maar ik weet hoe lastig het is hoor! :P

Jullie L1 debuut gaat helemaal goedkomen :D

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:21

jee marieke wat een fijne foto's zijn dit!! Ik vind jullie echt telkens weer vooruit gaan, je houding is idd stukken verbeterd, en ook jess loopt stukken fijner zo!! Ze begint lekker te sjouwen en dragen! Houd dat er lekker in. Je geeft zelf al commentaar en met het bovenstaande ben ik het eens dus dat ga ik niet nog eens aangeven. Ik vind jullie echt een super leuk team en julie gaan het maken in de L1!!! Succes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:28

Gaaf hoor Marieke!! Wat een verbetering! Jammer dat ik jullie nooit meer zie in de ring omdat je bij de pony´s rijdt.
Dat kantelen komt toch omdat jij meer druk geeft op 1 teugel dan op de andere. Hoe richt jij dr recht?
Misschien kun je daar nog wat meer aan doen (misschien doe je hier al wel veel aan, maar je vertelt er niets over?)!

Ziet er echt goed uit!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:39

@ Daphne: dank je wel :o moet je een keer gaan schrijven bij de pony's :D
Dat is ook het probleem, als zij loopt de klieren ga ik te veel prutsen waardoor het allemaal wat erger wordt. Het anti-kantelen ging de laatste tijd erg goed (écht waar O:)) maar zo zie je maar hoe snel men in slechte gewoontes vervalt als het even niet mee zit :o

De rest bedankt voor de leuke reacties! :D
Ik ga erg goed letten op m'n handen en dan probeer ik in de kerstvakantie nog wel wat foto's te laten maken :+

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:06

@ Peelie: bedankt voor je lijstje met tips :)) zo ziet het er een stuk confronterender uit _O-
halshouding wisselen we al wel veel hoor alleen plaatst ik niet álle foto's ;)
@ Amigolove1: dank je wel :o

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:42

ziet er goed uit hoor marieke!
Vind dat jullie nog steeds super vooruitgang boeken :j
Ookal zeg je dat ze wat minder liep zie je toch duidleijk verbetering :j
Vind je houding ook verbeterd, en ze hebben al wat puntjes aangegeven en blijf het dus niet herhalen :P
Ga zo door en jullie L1 debuut komt goed! :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:35

Wauw jullie gaan écht goed vooruit en vormen een super team! :+:

Jess loopt echt zoveel beter over de benen, laat haar rug los en volgt je hand! Echt super om te zien. Je hebt al veel tips gehad, let erop dat je kijkt waar je heen gaat en trots gaat zitten. Schouders naar achteren en soms iets minder op je kont :+ ;) maar dat wist je al :D Verder lekker oefenen met wijken en dan komt het zondag helemaal goed :):)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:32

MariekeS_ schreef:
@ Peelie: bedankt voor je lijstje met tips :)) zo ziet het er een stuk confronterender uit _O-
halshouding wisselen we al wel veel hoor alleen plaatst ik niet álle foto's ;)
@ Amigolove1: dank je wel :o

Ik ben niet te streng he :P

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:17

Marieke, ik vind je wijs voor je leeftijd, je weet heel goed waar je mee bezig bent en hoe je dat kan verbeteren op een correcte manier, dat vind ik fijn te lezen, ik vind het plezierige foto's en alles draait om de onspanning dat zie je goed, verder moet je paard sterker worden zodat hij zichzelf meer gaat dragen en hou lengte in de hals. Je houding is een aandachtspunt voor de volgende fotosessie. Veel plezier in de L en succes natuurlijk.

Ponypeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:19

Het ziet er al netjes uit. Goed dat je in de blub gewoon door rijdt!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:43

Wat een leuke haf!! en normaal is het echt mijn type paard niet :D

Op zich heb ik niet eens zo`n probleem met wat langere teugels,
als ze daardoor beter naar de ontspanning te rijden is..
zolang je maar wel goed voorwaarts rijdt.

Het is al vaker gezegd dus eigenlijk is het overbodig:
- je handen wat meer dragen
- minder in je rug 'hangen' maw: rechtop zitten ~~}>

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:58

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op dat het de bedoeling is om volgens de regels te reageren?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 23:16

@ Garny95: wow, ik ben hier even stil van :o bedankt voor je lieve reactie!
@ Peelie: haha, nee hoor zeker niet! :D
@ Deniece: i know, i know :=

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:03

Wat een spetter, die Jessika! ;)

Ik vind het rijden er erg netjes uitzien, maar misschien kun je je handen iets meer bij elkaar houden en Jessika mag soms wel iets ronder en meer erdoor. Iets nageeflijker, maar dat is bij die heerlijke nekken ook niet altijd makkelijk, i know!

Veel succes in de L!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 10:12

@ Kelly: :D bedankt voor je reactie!
Ze was qua nagefelijkheid gewoon niet zo lekker er door heen en heel kijkerig, maar haar nek is inderdaad ook een klein obstakel _O-