Zelitta (Selleen X Fabricius) weer met filmpjes @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelitta (Selleen X Fabricius) weer met filmpjes @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:34

Vandaag hadden we weer les en het ging duidelijk een stuk beter dan vorige week :+

Ik heb zelf heel veel moeite met ondernemen, door de gebeurtenissen met mijn vorige paard heb ik zo'n klap gekregen dat toen ik Zelitta net had, ik er nauwelijks aan durfde te komen.
Dat wordt gelukkig steeds minder en dat is terug te merken in Ziet!
Ze krijgt vertrouwen in me en doet ontzettend haar best!

Waar ik op moet letten is:
- mijn benen stil
- armen los en ontspannen
- dichter bij mijn zadel blijven
- meer meebuigen in mijn lijf zodat ik duidelijker doorkom
- meer verbinding krijgen
- gewoon dus meer rijden :+
- VOOR me kijken en schouders los

Waar we met Zelitta op letten is:
- niet onder mij uit lopen
- geen spanning opbouwen
- horizontaal blijven gaan, niet duiken, niet wegdrukken
- stress af kunnen laten vloeien
- galop gaat eigenlijk pas zo rielext sinds gisteren, hiervoor was het altijd rennen en meeliften en een bron van spanning vanwege de onbalans
- balans dus :+
- in verbinding komen

Ik ben erg blij met de les van vandaag, normaal is ze de 1e 10 minuten echt heel onstabiel en gespannen en dat was vandaag dus totaal niet. Ook het rennerige is er alleen nog maar zodra we (ik dus :+ ) spanning opbouwen!
Het af laten vloeien gaat ook steeds makkelijker en ik krijg weer zin om te gaan ondernemen :)

Het eerste drafje, al meteen fijn naar voren en tussen mijn benen en teugels!

Ook nog in het begin van de les, even naar de hand toerijden!

En dit filmpje ben ik dus echt heel blij mee :oo

Nog kleine stukjes wat spanning, maar ook hele fijne stukken!

En als laatste de galop: normaal dus een bron van spanning, vandaag echt niet!
Ze sprong eerst verkeerd aan, normaal kan ik het dan al vergeten maar ze was vrij rielext :)

Nou, ik ben er in ieder geval heel blij mee!
Ik zie ook duidelijk iedere dag dat ze aan het groeien is, ze krijgt spieren!
YES!

L_alice

Re: Zelitta (Selleen X Fabricius) weer met filmpjes @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:43

blijf rechtop zitten

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:31

Ik vind het echt een compliment waard dat je het zo rustig aandoen met Zeliet en het op haar tempo doet +:)+
Het rijden ziet er al een stúk relaxter uit dan in het begin.
Zeliet loopt alsof er niks aan het handje is, beheerst en geconcentreerd!

Je benen vallen me ook op, maar je krijgt over een tijdje een nieuw zadel, dus misschien zal het dan wat verbeteren?
Ben benieuwd om jullie straks weer in het echie te zien! :)
Zeliet lijkt nu ook steeds meer 'paard' te worden :j

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:13

Ik ga geheel mee met Clau, super dat je om je paard denkt en niet aan presteren of eigen belangen. Ik heb dat dier ontmoet, en schrok stiekem toen wel een beetje van haar :o
Ze loopt inmiddels echt 200% meer ontspannen en fijn door haar lijf. Dat nageeflijke komt vanzelf, dat is ook een stukje dat Zelitta jou zal geven uiteindelijk denk ik..

Verder blijf ik van mening, dat een ander zadel wonderen kan doen voor jouw houding ;) Een meer onafhankelijkere zit, een zadel wat meer stabiel ligt op Zeliet (heb het idee dat het zwaartepunt teveel aan de voorkant ligt) en jij nog een beetje rechterop :P

Komt goed, ik zie iedere keer weer meer verbetering!! Het zal nog best een tijd duren voor je Zeliet hebt waar je der wil hebben, maar compliment met wat je al met haar bereikt hebt :D :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:59

Dankjulliewel meiden :+:

Ja, eigenlijk is het nog best hard gegaan voor een paard dat totaal geen vertrouwen meer had in mensen :=
Ik geef haar ook heel bewust die tijd en zie haar eigenlijk als een groen paard, aangezien ze dat op deze manier ook is!

Het zal idd nog een tijd duren maar ik ben echt al blij als ik zie hoe ze lekker staat te dutten op de poetsplaats, wie had dat durven dromen :)

Zadel is dus on the way, hoop volgende week :+:

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:29

Jeetje wat gaat ze hard in die galop! := Of het oogt alleen maar zo hoor, kan ook. Wat doet ze als jij haar hier iets meer aan de voorkant begrenst? Ze heeft namelijk een aardige sprong, maar ze valt compleet op de voorhand, dat is best zonde. Maar kan me voorstellen dat jullie er misschien nog niet aan toe zijn haar wat meer bij elkaar te rapen? Dat ze nog even iets sterker mag worden in die galop, dat kan wel met wat meer contact. Ze duikt nu nogal.

Verder geef je zelf al je punten aan. Werk aan je zit! Zodra jij rechtop zit zal je veel lichter zitten, dan kun je ook veel meer met je zit en zul je haar nog netter kunnen rijden en afstemmen op je hulpen.
Ik vind vooral het eerste filmpje erg mooi, het mooist zelfs. Ze marcheert als een vrolijk paard door die bak heen, ze gaat wel te hard, maar ze is vrolijk. Het triomfantelijke straalt ervan af, en dat heb ik tot nu toe nog niet veel gezien in je foto's en filmpjes :o Dus mijn complimenten!

Let erop dat ze dit triomfantelijke gemarcheerd behoud, óók als je haar meer naar je hand toe rijd. Ze moet bewegen in dat hele lichaam, nodig haar uit :j Dit belemmer je met het naar voren vallen, jammer! Want zo is ze op haar mooist, als ze zich helemaal laat zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:43

Je zegt in je laatste stuk precies hetzelfde als mijn instructeur, leuk om dit terug te horen :j

In de galop gaat ze voor haar doen juist niet hard :=
Al redelijk rustig zelfs!

Zowiezo als ik haar aan de voorkant meer begrens schiet ze juist in de paniek dus dat is een kwestie van langzaam opbouwen...

Bedankt :)

MJLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:16

Hey Jolijn, Zelitta ziet er goed uit. Goed te horen dat het zo goed gaat met jullie.
Ik wil wel even reageren op jouw opmerking dat Zelitta helemaal geen vertrouwen had in mensen want dat kan ik niet beamen in de periode dat ze bij mij was. Ik wil niet helemaal in de verdediging gaan want ik ben er ook van overtuigd dat Zelitta bij jou in goede handen is. Succes en ik kom snel weer een keertje kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:18

Hey Marjolein! Leuk dat je even reageerd :)

Ik heb het ook echt totaal niet over de periode bij jouw maar iedereen bij mij op stal kan beamen dat toen ik haar kocht haar vertrouwen redelijk ver te zoeken was :=

Hoe ze bij jouw op stal was heb ik nooit gezien dus natuurlijk kan ik daar ook niet over oordelen :)

Ja, lijkt me leuk, moet Bo ook nog steeds zien :)

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:47

hej jolijn

Ik ga je geen rijtechnisch commentaar geven, aangezien ik niet al je topics heb bijgewoond dus niet precies kan zeggen hoe of wat.

Ik vind dit topic er wel netjes uitzien soms is zellita nog wat vlot lijkt op de filmpjes maar naar wat ik lees van de mensen die je kennen en die je topics volgen wordt dat al steeds beter.

En dat geloof ik ook achter elkaar aangezien ik je zelf ook ooit heb zien rijden en dat dat ook echt heel erg netjes en goed ging

Je bent altijd op een nette goede manier met je dieren bezig, en ik geloof ook zeker dat dat hier ook het geval is.
Ga zo door dus zou ik zeggen

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:54

Hoe veel mensen hebben Zelitta nu al in zijn of haar bezit gehad?

Qua rijden ziet het er ontspannen uit. Ze loopt nog erg in elkaar en duikt erg op de kop. Het lijkt er op dat je van achteren er wel energie in stopt maar die energie lijdt nergens naar toe. Het principe van naar je hand toe rijden. Doe je dit bewust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:08

Zeker al 5 waarvan ik het weet :=

Dit komt omdat ik nog wat bewuster en zekerder moet gaan ondernemen Leonie maar dit vind ik erg lastig... Die angst van iets fout doen zit bij mij zo diep, dat is niet zomaar opgelost. Kleine stapjes, komt helemaal goed :)

Fab: Dankje :D

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:15

Zo dat zijn er al heel wat. Dat is meestal niet zo heel bevoordelijk voor zo'n jong dier. Fijn dat ze bij jou het vast plekje heeft gevonden.

Met dat rijden gaat het vast wel goed komen. Wees wat zekerder van je zelf. Je doet het helemaal niet zo verkeerd. Maar probeer haar aan de voorkant iets meer te begrensen zodat Zelitta ook in balans kan gaan lopen. Succes.

En jij recht opzitten, maar dat is al heel erg verbeterd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:17

Ik wil binnenkort contact op gaan nemen met haar fokker :)
Ja, ze gaat echt niet meer weg hoor, ik heb haar echt voor de hou :+:

Dankjewel, het komt ook wel goed, ik zit alleen nogal in de knoop over het verlies van mijn vorige paard en dat speelt in het rijden gewoon heel erg door...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:23

Kan er niks aan doen maar ik vind dat je veel te veel meelift ipv rijdt. Je bent iets te voorzichtig.
Paard loopt vaak onder je uit en is af en toe net een duikboot. Prima dat je haar naar de hand toe wil rijden maar dan moet er ook wel een hand zijn om naartoe te lopen ;)
Je benen zijn ook erg onrustig, daardoor lijkt het alsof je je paard iedere pas aan duwt.
Probeer een wat meer tempowisselingen te rijden, in dat laatste filmpje komt ze op een gegeven moment heel netjes terug.
Leuk paard, mist alleen de nodige bespiering ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:26

En daar heb je dus helemaal gelijk in, maar zijn opmerkingen die al een paar keer gemaakt zijn!

Even lezen dus ;)

Over die bespiering, dit klopt ook, dit is echter al een stuk beter dan toen ik haar kocht ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:16

ziet er echt al een stuk beter uit geen spanning meer bij de poort (teminste niet meer zo erg als de vorige x ;) )

toch loopt ze nog over haar tempo heen, wat al hierboven is gezegd die verloren energie wat van achteren erin gaat maar voren ook weer eruit valt..
Is erg jammer probeer haar beetje bij beetje te begrenzen
en laat haar niet zo over de kop lopen (te hoog tempo)
dit is zo erg belastend voor haar voorbenen dat ze straks slijtage's en alles gaat krijgen ik zou daar echt op letten.

En die bespiering die komt wel als je haar meer gaat begrenzen van voor, Teugels ietjes meer op maat.
en mooi recht zitten want het ziet er echt niet verkeerd uit,
Dus kom op die tiet naar voor en laat zien dat je je knollie ook vriendelijk kan rijden als je recht zit :D

(niet zo onzeker zijn is nergens voor nodig het ziet er echt goed uit)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:19

Hey Jolijn!

Thanks voor de PB! Heb de filmpjes even doorgekeken. Kijk, jij hebt jouw eigen rijstijl wat ik jou volgens mij al eens eerder gezegd hebt. Ik vind jouw rijstijl indrukwekkend en interessant, voor andere ruiters die aan geld denken zou dit een inefficiënte methode zijn, misschien dat ik hem daarom zo boeiend vind :)

Daarbij komt dat je nu (alweer) een paard hebt wat zich extreem goed ontwikkelt bij jouw rijstijl. Dat is het eerste compliment die ik jou mee wil geven: Jij bent een van de weinige ruiters die absoluut 100% naar haar paard luistert en zich door niks anders laat beïnvloeden. Top!

Je houding is enorm vooruitgegaan, maar ik denk dat je dit zelf ook wel ziet als je jezelf op dit paard en jezelf op Robijn even met elkaar vergelijkt. Het is er nog niet helemaal, maar gezien de lijst met eisen die je voor jezelf nog af wilt werken ga ik daar niet over beginnen, ik heb er vertrouwen in dat dat goed gaat komen, zeker gezien het "bewijs" wat hier voor ligt.

Het paard op zich. Leuk beest, loperig....en nog niet helemaal zo mensgericht als de meeste ruiters hun paarden zouden willen hebben. En daar lopen we dan tegen het grootste probleem op, wat jij gelukkig zelf ziet: Op sommige momenten neem jij het paard het vertrouwen weg omdat jouw vertrouwen om wat voor reden dan ook aan het wankelen komt. Jouw paard lijkt me vrij sensibel, want je kunt bij de filmpjes perfect de momenten eruit pikken waarop jij je niet helemaal zeker voelt, omdat het paard dan ineens "anders" reageert. En dit is meteen het moeilijkste om aan te werken, want dit soort emoties hebben een irritante vorm van automatisme aan zich :+

En daarbij komt me dan een rijtechnische vraag naar boven: Zou het paard meer vertrouwen hebben wanneer jij een tikkeltje meer aanleuning biedt en het paard een tikkeltje meer stuurt? Dit vraag ik jou, want ik ken het paard niet, ik heb het vermoeden dat het een sensibel diertje is, maar ik ken d'r niet zoals jij het doet.

Jouw instructeur is trouwens geweldig, hij past bij jou :D heb jij hem daarop "geselecteerd" of ben jij jou an zijn stijl gaan aanpassen...?

Nog een laatste opmerking: Ik heb dit diertje in een topic een tijd terug gezien, respect voor de enorme ontwikkeling die dit diertje achter zich heeft. Dat ligt imo geheel aan jou en dat is iets waar je trots op mag zijn...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:23

Wauw, bedankt dames :) (denk ik ;))

Adil: Wat jij zegt klopt allemaal precies! Ik moet mijn teugels meer op maat nemen en meer aanleuning 'bieden'.
Echter vind ik de balans tussen te weinig en te veel nog erg moeilijk te vinden en ben hier erg in aan het zoeken, dus Zeliet automatisch ook :)

Over als ik me niet zeker voel klopt ook totaal, dit merkt zij meteen, het is inderdaad een zeer sensibel paard!

Mijn instructeur heb ik 3 jaar geleden leren kennen, in het begin was het drama maar ik heb het helemaal gevonden. Ik ben mij aan gaan passen aan zijn stijl omdat ik met mijn paard samen wil werken en haar haar eigen karakter wil laten behouden :)

Heel erg bedankt ook voor de rest van je reactie, doet me absoluut even goed om te horen, aangezien ik daar zelf nog iets teveel aan twijfel soms :o

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:26

Robijntjah schreef:
Wauw, bedankt dames :) (denk ik ;))

Adil: Wat jij zegt klopt allemaal precies! Ik moet mijn teugels meer op maat nemen en meer aanleuning 'bieden'.
Echter vind ik de balans tussen te weinig en te veel nog erg moeilijk te vinden en ben hier erg in aan het zoeken, dus Zeliet automatisch ook :)

Over als ik me niet zeker voel klopt ook totaal, dit merkt zij meteen, het is inderdaad een zeer sensibel paard!

Mijn instructeur heb ik 3 jaar geleden leren kennen, in het begin was het drama maar ik heb het helemaal gevonden. Ik ben mij aan gaan passen aan zijn stijl omdat ik met mijn paard samen wil werken en haar haar eigen karakter wil laten behouden :)

Heel erg bedankt ook voor de rest van je reactie, doet me absoluut even goed om te horen, aangezien ik daar zelf nog iets teveel aan twijfel soms :o

Niet doen, is echt geen reden voor :)

Makkelijker gezegd dan gedaan he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:35

Hahaha heel moeilijk, juist als je zo bewust bezig bent met luisteren naar je paard! Dat is dan weer de keerzijde, alles speelt veel meer door in je gedachten en emoties :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:37

Robijntjah schreef:
Hahaha heel moeilijk, juist als je zo bewust bezig bent met luisteren naar je paard! Dat is dan weer de keerzijde, alles speelt veel meer door in je gedachten en emoties :')

Nou ja, ik bewandel ook liever de langere en soms iets moeilijkere weg, maar wel met een zuiver geweten...Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:37

Ik begrijp het helemaal :j

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:15

Hey, nieuw vers beeldmateriaal! :D
Je houding vind ik hier alweer beter, je gaat rechter en rechter zitten! Ik zou nog ietsje pietsje meer verbinding (durven) maken, maar bouw het inderdaad zo op dat je paard niet in de spanning schiet. Ik denkdat je paard dan meer in balans kan komen en het tempo ook wat zal minderen. Enne, het lichtrijden mag nog veel minder, dus nog meer dicht in het zadel blijven, dus niet echt gaan staan, maar een cm of 5 je zadel uit :D
Maar blijf vertrouwen houden in jezelf Jolijn, echt het komt allemaal goed! Je hebt rete-lange geduld, wat ik overigens erg knap vind, want weinig mensen hebben zoveel geduld als jij ;)
Zet em op en blijf voelen wat er onder je gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:21

Dankjewel :)

Het lichtrijden ben ik idd nog steeds mee aan het oefenen, op andere paarden heb ik hier vreemd genoeg geen last van :=
Rechter zitten komt ook steeds sneller en beter idd dus daar maak ik me niet zo druk om!

Meer verbinding is idd echt een aandachtspunt, ik moet ff die knoop tussen mijn oren uithalen :=