Maar goed, mijn probleem.
Ik heb een 8 jarige Haflinger met karakter. Veel karakter. Eigenlijk krijg ik alles wel van haar gedaan, maar als mevrouw geen zin heeft, of gewoon haar dag niet heeft, kan ze echt een ramp zijn.
Normaal rijd ik altijd in de bak. Dat gaat altijd goed, en dan doet ze braaf wat ik haar vraag. Helaas is de bak met de regen vaak erg nat, dus dan wil ik in de wei rijden. Mone niet...
Die vind het dan nodig om op een volte uit te breken richting het hek. Mijn benen en handen bestaan niet meer. Als ik haar omtrek, dan buigt ze haar hoofd langs haar lijf, maar blijft vrolijk richting hek koersen. In de stap doet ze dit niet, in de draf en galop wel.
Ik geef haar dan een tikje op de buitenschouder. Soms werkt dit erg goed, en dan maakt ze de volte toch netjes af. Maar als ze haar hoofd verkeerd heeft staan, wordt ze boos. Meestal neem ik haar dan terug naar stap en stap ik de volte verder af om het vervolgens nog een keer te proberen.
Als ik boos wordt en ga eisen dat ze de volte loopt, wat eigenlijk de bedoeling is, komt ze in verzet. Ze komt dan omhoog, zowel voor als achterkant, en zet een sprintje in naar het hek. Ik kan haar dan wel terug krijgen naar de stap, maar voor die tijd is er geen land mee te bezeilen.
Ik ben niet bang aangelegd, maar zo'n 3 maand geleden ben ik er behoorlijk hard afgevallen. Mijn knie functioneerd nog steeds niet naar behoren, en ik ben bang dat er echt gewonden gaan vallen als ik op de momenten dat ze zo uitbreekt echt doorpak en haar op haar donder geef. Ze weet gewoon dat ze mij eraf kan krijgen.
Nou vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben om dit de voorkomen en/ of te doorbreken. Het liefst rijd ik niet in de wei, maar in de winter kan ik er soms gewoon niet omheen. Als de bak blank staat en het is al donker... Dan heb ik weinig keus.
Even ter informatie: Mone heeft geen pijn. In de bak loopt ze hartstikke goed haar best te doen. Zadel is pas nog na gekeken, gebit is goed, osteopaat is niet zo lang geleden nog geweest voor Mone's jaarlijkse check. Ook krijgt ze geen krachtvoer en ze staat op een streng dieet. Energie overschot kan het wel zijn, maar ik kan haar moeilijk helemaal niets voeren
.Ik rijd Mone met een redelijk zacht bit, dubbelgebroken met ovaal tussenstuk van Dynamic. Een scherper bit wil ik liever niet, ten eerste voelt Mone zich daar echt niet prettig bij, en ik wil niet dat mijn paard zijn rondjes loopt uit angst voor pijn, maar omdat ik het gewoon vraag.
Grondwerk ed is wellicht een hele goede optie, zou ik eigenlijk meer moeten doen, maar Mone luistert eigenlijk overal, behalve wanneer ik haar in de wei rijd. Verder is het echt een schatje
.