Aangereden, paard accepteert geen andere ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laboum

Aangereden, paard accepteert geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:23

Afgelopen woensdagochtend ben ik onderweg naar mijn werk aangereden. Het was druk op de weg, dan weer een stukje 50 rijden en
het volgende moment stilstaan. Ik stond stil en de automobilist achter mij was drukker met zijn achterligger dan met mij.
Hij knalde zo achterop me ;( . Bij mijn auto was niet erg veel schade te zien, bij hem stond echter de trekhaak in z'n voorbumper.
Politie gebeld, kwamen niet voor zoiets, maar wilde voor mij een ambulance sturen.
Ik had erge last van m'n nek (eerder nekletsel gehad na val van paard), maar een ambulance vond ik niet nodig.
Om een lang verhaal kort te maken; ik loop nu met nekband, kan niet werken en zit onder de pijnstillers #) .

Mijn 6-jarige ruin is gewend vrij intensief gereden te worden, maar nu kan ik dus niks met hem.
Een goede vriendin van mij die zelf 2 paarden heeft bij ons op stal, is zo lief dat ze hem wel wil rijden.
Ze is een fijne ruiter met een zachte hand en rijdt netjes. Haar 2 eigen paarden rijdt ze geheel op klassieke wijze, zelf rijd ik
Engels en start ik met mijn paard L2.
Ik wil heel graag dat mijn paard in beweging blijft en gereden word. Nu accepteert hij mijn vriendin echter niet := .
Constant is hij in conflict met haar. Ik ken mijn paard helemaal niet zo .

Weet iemand wat ik hiermee kan en waarom hij dit gedrag vertoont?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:30

ik heb ook een D-pony, en ik kreeg les van mijn instructeur,
ze was koppig aan 't doen en mijn instructeur kroop erop.
Mijn pony liet dit dus niet toe, het heeft een half uur geduurd voor hij erop zat,
hij heeft 2 rondjes gestapt en is er toen afgegaan.
Ik weet zeker dat wanneer hij draafde hij ernaast gelegen zou hebben en bij mij doet ze dit nooit.
Het ligt volgens mij gewoon aan de manier van rijden van je vriendin,
dat die verschilt van je jouwe :P

laboum

Re: Aangereden, paard accepteert geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:34

Onze manier van rijden verschilt inderdaad.
Het is niet zo dat hij haar eraf wil hebben, zo ver gaat hij niet. Hij gaat in de staak door stil te gaan staan, achteruit lopen, lichtjes omhoog komen en bokken.
Vooral bij het aangalopperen gaat het mis. Een galophulp is toch een galophulp?
Ik heb vanmiddag bij de bak zitten kijken en ik heb echt bewondering hoe rustig en met rust mijn vriendin blijft rijden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:39

Ik zou het gewoon nog even een paar dagen aankijken. paard en ruiter moeten even aan elkaar wennen. en misschien dat het paard toch op een gegeven moment toegeeft.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:41

Ja, ik had ook zoiets in gedachten.
Gelukkig staan ze bij ons op stal wel de hele dag buiten, heeft ie nog wat beweging.

msml

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:52

Waarschijnlijk zit het probleem in haar houding. Misschien is ze te gespannen waardoor ze (waarschijnlijk onbewust) haar bovenbenen teveel spant. Veel paarden zijn hier gevoelig voor. Een oplossing kan zijn om haar een aantal keren iets verlicht te laten zitten. Zo blijft het paard mooi voorwaarts en kunnen ze rustig aan elkaar wennen. Zodra het vertrouwen er is kan ze haar houding langzaamaan optimaliseren. Veel succes!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:00

Ze is een stuk langer dan dat ik ben. Haar benen steken er ook best ietsje onderuit. Ze zegt dat ze er relaxt op zit en niet gespannen is. Zo ziet het er ook uit trouwens. Mijn paard is vrij voorwaarts en wat ik wel heb gezien is dat ze hem in een lager tempo rijd. Daar zou het natuurlijk ook mee te maken kunnen hebben, dat dit heel anders voor hem is.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:05

Een galophulp is een galophulp, maar een paard kan snel geïrriteerd raken als de hulp niet wordt gegeven zoals de hulp normaal wordt gegeven. Mooi voorbeeld, mijn instructrice heeft dystrofie in haar been en kan dus niet veel met dat been. Haar paarden reageren op een aaitje van de kuit, toen er op ging zitten ging meneer dus enorm in de staak. Gewoon omdat ik een te harde hulp geef, die het paard niet begreep en vervolgens een nog hardere hulp gaf voor hetgeen wat hij niet begreep. Vergelijk jullie rijstijlen eens, geeft zij harder been dan jij, zachter been? Legt ze haar been ver naar achteren of juist niet? Of zit ze misschien niet goed in evenwicht?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:08

klassiek is meestal toch voor een paard flink wat van verschil. Veelal in de gewichts hulpen en teugelvoering?

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:09

Bedankt voor de tip ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:12

heb je je paard zelf in gereden of dat niet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:13

Als je paard geen andere ruiter accepteerd, dan is het denk ik juist tijd om er eens met regelmaat andere ruiters op te laten. Iedere ruiter vraagt iets anders van het paard, en zo heeft ie het niet altijd "gemakkelijk en voorspelbaar".

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:15

randie schreef:
klassiek is meestal toch voor een paard flink wat van verschil. Veelal in de gewichts hulpen en teugelvoering?

Ja, dat klopt. Ze rijdt zelf (met haar eigen paarden) ook heel veel zijgangen en veel met gewichtshulpen.
Ik vind het erg lastig. Er rijdt eigenlijk nooit een ander op mijn paard en blijkbaar doe ik hem op deze manier geen plezier.
Hij is vanaf dag 1 (zelf ingereden) gewend aan mij en ik had niet gedacht dat dit dan zo lastig kon zijn met een ander op hem.
In omgang, buiten/binnen zetten is hij niet moeilijk.
Ik denk dat ik het nog 1x probeer van de week met rijden en anders misschien maar werken a/d longe of aan de hand.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:16

orienta schreef:
heb je je paard zelf in gereden of dat niet?

Ja, ik heb hem zelf ingereden.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:18

Angela schreef:
Als je paard geen andere ruiter accepteerd, dan is het denk ik juist tijd om er eens met regelmaat andere ruiters op te laten. Iedere ruiter vraagt iets anders van het paard, en zo heeft ie het niet altijd "gemakkelijk en voorspelbaar".

Ook als er zoveel irritatie bij hem loskomt? Ik vraag me af of ik er niet meer kwaad dan goed mee doe.
Je hebt wel een punt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:18

heeft er uberhaupt wel is ooit iemand anders op je paard gereden?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:20

laboum schreef:
Onze manier van rijden verschilt inderdaad.
Het is niet zo dat hij haar eraf wil hebben, zo ver gaat hij niet. Hij gaat in de staak door stil te gaan staan, achteruit lopen, lichtjes omhoog komen en bokken.
Vooral bij het aangalopperen gaat het mis. Een galophulp is toch een galophulp?
Ik heb vanmiddag bij de bak zitten kijken en ik heb echt bewondering hoe rustig en met rust mijn vriendin blijft rijden.

ligt eraan of jouw gallophulp dezelfde is als die van haar...
als zij klassiek rijdt volgens de principe van de academische rijkunst dan gallopeert zij hoogst waarschijnlijk aan vanuit een travers en bij de engelse methode werkt dat vaak niet zo...ok wordt er vaak bij de engelse manier vaak gewerkt aan de voorkant en wordt de achterhand vergeten en bij de klassieke/academische rijkunst wordt eerst aan de achterhand gewerkt, een paard wat niet goed ondertreed kan ook geen goede lengtebuiging hebben en dus ook niet nageven en loopt dus ook niet over de rug....dus het kan zijn dat jou paard haar niet accepteert omdat hij/zij de methode van jouw vriendin niet kent...

mijn broer neemt nu af en toe les met mijn paard om de basis van de academische rijkunst te leren, zodat mijn paard niet iedere keer hoeft om te schakelen (mijn paard is heel makkelijk te rijden door iedereen, maar vindt het wel lastig als anderen anders rijden dan dat wij gewend zijn) en hij wil gewoon ook beter leren rijden...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:20

Misschien even beginnen met longeren en dan alleen uitstappen onder het zadel om te wennen aan een nieuw iemand op zijn rug, en dit dan langzaam uitbouwen tot het vertrouwen er is...

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:22

Ja, een andere vriendin van mij. Daar had hij dit soort 'kuren' niet bij. Zij is nu hoogzwanger dus daar heb ik niet zoveel aan wat paard betreft.
Ze reed hem gewoon basis zonder echt iets van hem te vragen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:32

ik heb ook weleens gehad dat iemand op een paard ging zitten dat ik had ingereden en die raakte helemaal in paniek als er iemand anders ging opzitten,toen ik heb aangegeven hoe ik hem reed en mijn hulpen gaf was dit over

misschien eens aan je vriendin vertellen hoe jij hem rijd en welke hulpen jij geeft zodat ie het wat beter begrijpt? ik vind dat altijd prettiger als een bijrijder mijn paard een beetje hetzelfde rijd als ik

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:35

Het lijkt inderdaad of ze een communicatiestoornis hebben. Zoals m'n vriendin zei: "Ik spreek Chinees en hij Frans".

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:40

hij is natuurlijk zo aan jouw rijstijl gewend,neem aan dat je hem al een jaar of 3 rijd

dus ik zou toch bovenstaande eens doen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:19

Even een ander punt.... Waarom ben je niet naar een dokter gegaan?

Als jij letsel oploopt bij een ongeval kan je al je geleden schade verhalen op de schuldige tegenpartij, dus ook het betalen van een ruiter om jouw paard door te rijden....
Maar dan moet het wel aantoonbaar met het ongeval te maken hebben... afijn, dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Met betrekking tot je paard vind ik dat je vriendin goed bezig is. Ze weet waar het probleem ligt( zij spreekt Frans, hij chinees) en dat los je niet op met 3 keer rijden.

Gewoon doorzetten dus en dan rustig bekijken of hij kan wennen aan haar hulpen.

Persoonlijk ben ik er niet zo voor dat een paard maar 1 ruiter heeft, maar ik weet dat dit vaak gewoon niet anders kan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:23

Ik heb mijn paard nu 11 jaar en er rijdt amper een keer een ander op, merk dat ook direct aan hem als er een ander op zit.
Als ik er bij blijf kleeft hij heel erg aan mij, gaat ook op een vriendelijke manier in het verzet maar wordt absoluut niet gemeen.
Kan ze hem niet een aantal keren per week longeren i.p.v. rijden?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:10

Tieme schreef:
Ik zou het gewoon nog even een paar dagen aankijken. paard en ruiter moeten even aan elkaar wennen. en misschien dat het paard toch op een gegeven moment toegeeft.

kan je hem niet gewoon longeren dan/