Mabel @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evi_sammy

Mabel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:46

Meet Mabel C. van de Wijdewormer!
Afbeelding

Foto's zijn gemaakt door Special Moments Fotografie, er staat copiright op en ze mogen niet gekopieerd worden!

Het verplichte verhaaltje:
Mabel is een 5 jarige friese merrie (Time 395 X Piter 312) en sinds mei 2009 bij mij en beheerste toen de basis.
We zijn vooral bezig met de ontspanning en het creeren van halslengte bij Mabel, dit omdat ze erg graag in haar eigen opgekropte houding loopt. Dit is dan ook direct ons grootste probleem, samen met het verkeerd aanspringen in de linker galop.
Mijn grootste probleem in het rechtop zitten en vooral in galop op mijn billen blijven zitten :o
We zijn nog niet gestart maar trainen B niveau.

Genoeg gepraat, hier zijn de foto's!
Ze staan niet op volgorde, zijn na het losrijden gemaakt.

Stappen:
Afbeelding

Halthouden:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding
Afbeelding

Blooper! Mevrouw ging op het randje van de bakrand staan:
Afbeelding

Middendraf:
Afbeelding

Halsstrekken:
Afbeelding
Afbeelding

Schoudervoor:
Afbeelding

Nog 2 sfeerfoto's:
Afbeelding
Afbeelding

Tips zijn altijd welkom, mits onderbouwd :D

astridelise

Re: Mabel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:48

Voor mijn gevoel ligt het zadel te ver naar voren en jij zit teveel op de lepel van het zadel. Kan voor jou en het mooie paard niet echt fijn zijn.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:48

Hoii,
Wat een prachtig paard is Mabel..
Het valt mij wel op dat je een beetje achterop je zadel zit.. :o

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:49

stoer hoor, zo zonder cap ;)
probeer wat dieper in de zadel te gaan zitten, nu zit je echt op de lepel.

mysecrets

Leuke foto's, mooi paard!
Wat ik me afvraag is of je zadel niet een beetje klein is, misschien ligt het aan mij of is het iets anders, maar iets laat mn oog steeds weer op je zadel vallen...

Suus___

Eefje!
Eindelijk het Mabel@work topic :D
Jullie komen er wel ;)

Even het verplichte rijtechnische commentaar:
Werk nog wat meer aan je houding, vooral achterover zitten en je benen niet naar voren steken.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:50

je zit inderdaad veeel te ver achter op je lepel.. dit gaat drukplekken veroorzaken.. en misschien als jeje zadel verder naar achteren legt dat het dan al veele beter ligt en zit;)
verder super plaatje met mooi paard

_JY_

Ten eerste: een cap op doen :D
en af en misschien iets rechterop proberen te zitten.
Mooi paard ook :D

Barrym

even een vraag, is die kont van jou paard nou zo verschrikkelijk veel hoger? Anders drukt hij wel verschrikkelijk zijn rug voor je weg.. Wauww

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:51

astridelise schreef:
Voor mijn gevoel ligt het zadel te ver naar voren en jij zit teveel op de lepel van het zadel. Kan voor jou en het mooie paard niet echt fijn zijn.

Mee eens ;)

Probeer je handen goed rechtop te houden en wat trotser te gaan zitten, je zit op de meeste foto's een beetje in elkaar gedoken. ;)
Maar een leuk paard!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:51

Het is een starters dressuurzadel en aangezien Mabel nog erg in de groei is (zowel in spieren als ik de hoogte) vond ik het zonde om een heel duur zadel aan te schaffen, maar ik ben aan het sparen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:52

Leuk paard! Let wel op dat je tenen niet naar buiten steken.
Wat betreft het zadel: Je zit inderdaad erg achterop je zadel. Ik weet niet of het zadel groot genoeg is voor je zit,
maar misschien is het een idee om je beugels een gaatje langer te doen? Dan kan je je benen beter laten afhangen, en zit je zelf in een wat rechtere lijn, waardoor je minder snel achterop je zadel zit. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:52

astridelise schreef:

Idd.
Paard drukt de rug (daardoor) ook gigantisch weg.
Je beugels mogen langer zodat je in het diepste punt van het zadel komt te zitten en het zadel mag een stuk naar achteren, en wat is de reden van het bontje?
En bezig gaan met rechtrichten(dan zal de linkergalop ook steeds makkelijker gaan), veel op de binnenhoefslag rijden zodat ze geen steun heeft aan de bakrand maar op eigen benen moet lopen.

Verder heeft ze wel een heerlijk hoofd :)!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:53

Wanneer een paard in de groei is is een goedpassend zadel ook heel erg belangrijk!!!!!!!!!!!!! Een zadel hoeft niet duur te zijn om goed te liggen :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:54

Barrym schreef:
even een vraag, is die kont van jou paard nou zo verschrikkelijk veel hoger? Anders drukt hij wel verschrikkelijk zijn rug voor je weg.. Wauww

Friezen staan bekent om hun weke rug, misschien is dit paard iets te vroeg ingereden, want daar ziet haar rug wel naar uit.

Air

Bespaar nooit op een zadel... je bent veel verder van huis als ze hierdoor blokkade's krijgt.

xHanne

Mooie Fries heb jij onder je kont zeg!

Probeer iets rechterop te zitten, dan zal het er meteen een stuk mooier uit zien. En zoals astridelise al zei, het zadel lijkt idd nogal ver naar voren te liggen en jij zit juist een beetje te ver naar achter :P Als je je beugels wat langer doet, ga je misschien wat meer middenop het zadel zitten?

*whow, terwijl ik dit typte waren er opeens 10 post bij ;P

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:56

leuk paard en combie.
Ik denk dat je je zadel meer naar achter moet leggen , zelf rechter op gaan zitten en je schouders naar achter en je beugels een gaatje langer doen.
En je handen recht op en wat doet je je binnen hand een beetje raar.
maar ga lekker door je paardje loopt lekker voorwaards, je komt er wel

gr Mijn

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:58

Beauty_J: Dit ga ik direct morgen eens uitproberen!
H_lover4ever: Mijn cap is eigen keus.
Barrym: Mabel is nog flink overbouwd aan de achterkant, dit heb je dus inderdaad goed gezien.
Wake_up: Als ik mijn beugels nog langer doe, raak ik ze kwijt. Zadel is echt niet te klein, ik zit wel achterop de lepel inderdaad ga morgen proberen hoe het ligt als ik mijn zadel wat meer naar achteren leg.
xMar: Het zadel glijd, met het bontje is dit minder. Binnenhoefslag rijd ik al veel, en krijg ook les dus zal vast goedkomen met de galop.
Laurabyoux: Aangezien ik een paard gekocht heb en ik geen geldboom in de tuin heb is het niet mogelijk direct een goed passend zadel te kopen. Als ik er een neem wil ik direct een hele goede dan spaar ik liever wat langer door.
astridelise: Mabel is pas op 4jarige leeftijd ingereden dit is dus niet van toepassing.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:59

Ik snap dat je geen geldboom in de tuin hebt hoor, maar er zijn ook goedpassende zadels voor weinig geld, dat zei ik dus net. Een zadel hoeft helemaal niet duur te zijn om goed te liggen.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:59

Hey,

wat een mooie fries.

Je zadel is denk ik te smal(bij de boom) waardoor hij een beetje achterover kukelt(en jij dus ook) Ook trek je je benen
daardoor sneller op(omdat je balanspunt niet goed meer is) Ik heb hetzelfde gehad maar na aanpassen van me zadel is mijn
houding ook een stuk beter geworden. Misschien kan je met iemand ruilen die een smaller zadel zoekt, dat scheelt weer een hoop geld!

Probeer te onthouden dat je je bovenbenen laat 'hangen'en niet gaat knijpen/optrekken, dan komt het vanzelf ook wel goed dat je je hakken iets meer naar beneden houdt!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:00

Laurabyoux: Als jij een goedkoop zadel weet, laat het me maar weten ;)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:03

Hee, had jij niet - een hele tijd geleden - zo'n topic met die Shetlander, Sammy? Ik ben je naam nooit meer vergeten, vond het zo'n leuk beestje. :D

Je houding kan inderdaad wat rechter, en je zadel lijkt ook wat ver naar voren te liggen, maar dat is al gezegd. En te ver naar voren... Dus ik zou inderdaad het zadel wat verder naar achter leggen.

Het is wel een supermooi beestje, hoor. :D

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:04

ja voor mijn ook heb het zelfde probleem, PB me maar

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:05

evi_sammy schreef:
Laurabyoux: Als jij een goedkoop zadel weet, laat het me maar weten ;)

Hoe moet ik nou weten wat voor zadel er op jou paard past? ook een questie van zoeken hoor...
Heb de laatste weken op bokt zat zadels gezien die betaalbaar zijn, zelfs een mooi 4weken gebruikt zadel voor 140 euro.
Is maar net wat je wilt en of je een merk wilt he.