Whinny's Celine (v. Cocktail's Whinny) thuis trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Whinny's Celine (v. Cocktail's Whinny) thuis trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:43

Hallo allemaal. :wave:

Even voorstellen..
Mijn NRPS E-pony van 1.54 M en ik rijden sinds kort in de B dressuur. :)
We hebben een paar outdoor wedstrijden gereden, die erg goed gingen.
Helaas gaan de binnenwedstrijden nog niet zo, dan ziet ze veel spoken..
Daarom houden we een wedstrijdstop, om eerst rustig haar aan wat vreemde maneges
te laten wennen. Ook moet alles nog wat bevestigder. :j

Onze stand is nu B + 3 winstpunten.
Volgend jaar willen we met springwedstrijden gaan beginnen.

Mijn eigen commentaar:
Mijn rechterhand moet stiller. Het blijft lastig om beide handen op gelijke hoogte te houden en
die stomme rechterhand dus. Ook hangt het zadel steeds naar rechts, dus zit ik scheef.
De galop is erg gespannen en gaat erg snel. Hebben jullie hier tips voor?

Het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=gPt-OAf2yNc

Graag opbouwend commentaar, houd het netjes.
Dingen die al genoemd zijn liever niet nog een keer noemen, ik ben me van mijn eigen commentaar namelijk van bewust. :j

Groetjes,
Elbrich

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:51

ik vind het er behoorlijk gespannen uitzien op bepaalde momenten en dan vooral de momenten dat zei haar hoofd omhoog wil doen, 'trek' je haar met je ene hand naar beneden. dit is een slechte gewoonte, op deze manier trek je haar namelijk in de krul, en loopt dus niet 'nageeflijk', hierdoor ziet het er allemaal wat gedwongen uit. ook in de galop gaat ze nogal plat door de bocht. Probeer een volte tien meter in draf te maken en op het moment dat ze correcte stelling heeft aan te galoperen en dan op de grote volte te gaan. ook moet ze daarbij goed naar je buitenbeen luisteren zodat ze niet uitzwaait.

Elbrich

Re: Whinny's Celine (v. Cocktail's Whinny) thuis trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:55

Het klopt allemaal wel. :j Bedankt voor je tips.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:00

Ik vind het er best goed uit zien al hoor, Elbrich! Idd nog wat momentjes met flink wat spanning, maar die duren over het algemeen niet zo lang :) Met je linkergalop had je voor het aangalopperen al te veel spanning, en die liep door in je galop. (Ze loopt onder je door als je door gaat zitten, dan kun je beter weer even licht gaan rijden tot ze weer rustig is en daan weer door gaan zitten :) ) Is ze na de galop altijd een beetje loperig of was dat nu een moment opname? Ik vind het er over het algemeen netjes uitzien, zeker wel B waardig en gewoon lekker gaan oefenen met die binnen maneges!

En die galop is gewoon heeeeeel veel oefenen. Ik denk ook dat veel overgangen maken nuttig is, dat ze wat meer op haar achterbeen komt, dan weer aanspringen, volte in galop weer overgang terug. Ze moet nog wat balans ontwikkelen en dat is gewoon heel veel oefenen!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:04

Ik vind het er ook zeker niet verkeerd uit zien :)
Er is inderdaad nog wat spanning, maar ik vind dat je zelf mooi rustig blijft. :)

Vind jullie een super leuke combinatie :+: !

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:11

Jolien: Bedankt voor je hele handige tips! :j
Na de galop wordt ze inderdaad ook loperig. Vaak is het tempo te veel van haar.

Nette: Dankjewel! :D

houvankrissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:27

Hey Elbrich! :D
Het ziet er al erg goed uit en ja die spanning.. veel oefenen en dan gaat dat er wel uit. ;)
Celine is al enorm verbeterd dus ga zo door. :o

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:43

Paulien: Bedankt voor je leuke reactie! :D

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:24

Erg leuke pony!
Het ziet er nog een beetje onrustig uit soms.
Let er in ieder geval op dat je met de buitenteugel je pony begrenst, soms valt 'ie nog wat over de buitenschouder weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:31

Ik vind het er echt uit zien als bij een jonge pony; heel onbevestigt maar echt fijne stukken! Ook veel mindere maar dat hoort erbij. Je hebt hele nette stukken waar jij der mooi los laat, Celine mooi zakt en zijn passen af kan maken. Als je zoiets een hele proef vol zou houden rij je echte goede punten!
Je hebt alleen ook stukken dat ze nog scheef loopt, over de buiten schouder weg loopt en jij dat oplost door je binnenhand te begrenzen. Ik denk dat je op dat moment in plaats van terug naar voren moet gaan denken in je hand, zodat ze ook op die momenten leert je hand te volgen en op der eigen benen leert lopen.

Ze is nog jong en dat kan je zien tijdens het rijden, maar ik vind het knap dat je der al met zulke nette stukken rondstuurt Elbrich!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:34

Elbrich schreef:

Probeer dan na de galop ook veel overangen terug te rijden. Sam heeft dit heel erg, is een kwestie van echt onwijs veel overgangen rijden. En streng zijn, dus zodra je voelt dat ze ook maar 1 pas onder je weg loopt, gelijk bij remmen, reageert ze niet, terug naar de stap. Eigenlijk is het puur terug naar de basis. Daar bestonden mijn 1e lessen bij mn nieuwe instructrice uit: De rem er opnieuw opzetten. Je wordt er he-le-maal gek van! Maar je moet echt snel leren reageren, dan wordt het echt beter :) Ik kan nu na de galop meestal (tenzij ze vervelend is :+) gewoon doordraven en aanspringen wanneer ik wil. Eerst als ik eenmaal gegaloppeerd had was het enige wat ze daarna deed telkens opnieuw aangalopperen. Dus er is nog hoop! :P

Echt gewoon heel veel overgangen terug en weg rijden. Maar eerst zorgen dat je rem het doet, als jij overgang terug wil, moet ze meteen reageren. Gaat dat goed kun je de overgangen weg erbij gaan pakken, en dan veel afwisselen, schijnovergangen rijden zodat ze niet weet wanneer jij weg/terug wil rijden :)

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:37

Leuk beestje!
Je mag je benen wel wat stiller houden en meer begrenzen met je buitenteugel, vooral in de galop zag ik hem in een boogje hangen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:45

Bepaalde stukken zien er toch wel redelijk uit maar in andere stukken is ook weer duidelijk te zien dat jullie nog een 'jonge' combinatie zijn en er teveel spanning/stress komt.
Maar zo te zien komt het vanzelf wel goed.

Ik zou je alleen wel aanraden om z.s.m. je zadel na te laten kijken. Je zit echt te scheef. Dit is niet alleen slecht voor jouw houding maar ook ontzettend slecht voor de rug van je pony.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:47

ik ga mee met jolienn in het commentaar en advies!
verder zou ik je pony absoluut niet op de volte "trekken" zoals hier geadviseerd word als hij te hard gaat aangezien de meeste paarden dan alleen nog maar meer snelheid gaan maken,gewoon korte stukjes galloperen gaat zij het tempo overnemen weer even terug uit de galop, de ontspanning erin, desnoods even stappen en weer opnieuw proberen.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:16

orienta schreef:
ik ga mee met jolienn in het commentaar en advies!
verder zou ik je pony absoluut niet op de volte "trekken" zoals hier geadviseerd word als hij te hard gaat aangezien de meeste paarden dan alleen nog maar meer snelheid gaan maken,gewoon korte stukjes galloperen gaat zij het tempo overnemen weer even terug uit de galop, de ontspanning erin, desnoods even stappen en weer opnieuw proberen.

ik heb ook niet gezegd op de volte trekken maar in een kleine volte aangaloperen dan richting de grote volte, en met je buitenbeen begrenzen zodat ze misschien niet meer zo uitzwaait

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:52

__Marloes schreef:
Ik vind het er echt uit zien als bij een jonge pony; heel onbevestigt maar echt fijne stukken! Ook veel mindere maar dat hoort erbij. Je hebt hele nette stukken waar jij der mooi los laat, Celine mooi zakt en zijn passen af kan maken. Als je zoiets een hele proef vol zou houden rij je echte goede punten!
Je hebt alleen ook stukken dat ze nog scheef loopt, over de buiten schouder weg loopt en jij dat oplost door je binnenhand te begrenzen. Ik denk dat je op dat moment in plaats van terug naar voren moet gaan denken in je hand, zodat ze ook op die momenten leert je hand te volgen en op der eigen benen leert lopen.

Ze is nog jong en dat kan je zien tijdens het rijden, maar ik vind het knap dat je der al met zulke nette stukken rondstuurt Elbrich!

Bedankt voor je leuke reactie! :j Handige tips, bedankt daarvoor.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:53

Jolienn schreef:
Elbrich schreef:

Probeer dan na de galop ook veel overangen terug te rijden. Sam heeft dit heel erg, is een kwestie van echt onwijs veel overgangen rijden. En streng zijn, dus zodra je voelt dat ze ook maar 1 pas onder je weg loopt, gelijk bij remmen, reageert ze niet, terug naar de stap. Eigenlijk is het puur terug naar de basis. Daar bestonden mijn 1e lessen bij mn nieuwe instructrice uit: De rem er opnieuw opzetten. Je wordt er he-le-maal gek van! Maar je moet echt snel leren reageren, dan wordt het echt beter :) Ik kan nu na de galop meestal (tenzij ze vervelend is :+) gewoon doordraven en aanspringen wanneer ik wil. Eerst als ik eenmaal gegaloppeerd had was het enige wat ze daarna deed telkens opnieuw aangalopperen. Dus er is nog hoop! :P

Echt gewoon heel veel overgangen terug en weg rijden. Maar eerst zorgen dat je rem het doet, als jij overgang terug wil, moet ze meteen reageren. Gaat dat goed kun je de overgangen weg erbij gaan pakken, en dan veel afwisselen, schijnovergangen rijden zodat ze niet weet wanneer jij weg/terug wil rijden :)
Inderdaad overgangen zijn heel belangrijk. :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:59

Probeer wat rechterop te zitten. Je hangt teveel naar voren en jouw pony heeft veel looplust en als jij naar voor hangt gaat jouw pony sneller lopen. Ik heb ook het idee dat jouw pony niet altijd de hoeken goed doorrijdt.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:04

Astridelise: Bedankt voor de tip. Nee klopt, omdat we niet de juiste stelling hebben rijden we de hoeken nog niet echt goed door..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:05

Hey Elbrich! Wat leuk om eens een topic van jullie te zien! :D
Ik ben het helemaal eens met Marloes en Jolien :j
Er zitten echt hele nette stukken in, vooral voor de B. Dat moet echt wel goed komen. Jammer dat ze het binnen wat eng vindt, inderdaad veel laten zien, dan komt dat wel goed! :)
Probeer in de galop achterover, zwaar en stil te zitten, dat geeft voor haar veel rust en kan ze zelf ook rustiger worden.
Maarja het natuurlijk allemaal makkelijke gezegt dan gedaan haha :P Het ziet er in iedergeval al erg netjes uit, jullie komen er wel :j Succes!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:07

xSiep schreef:
Hey Elbrich! Wat leuk om eens een topic van jullie te zien! :D
Ik ben het helemaal eens met Marloes en Jolien :j
Er zitten echt hele nette stukken in, vooral voor de B. Dat moet echt wel goed komen. Jammer dat ze het binnen wat eng vindt, inderdaad veel laten zien, dan komt dat wel goed! :)
Probeer in de galop achterover, zwaar en stil te zitten, dat geeft voor haar veel rust en kan ze zelf ook rustiger worden.
Maarja het natuurlijk allemaal makkelijke gezegt dan gedaan haha :P Het ziet er in iedergeval al erg netjes uit, jullie komen er wel :j Succes!

Bedankt voor je handige tip in de galop en leuke reactie. :j
Haha, paardrijden blijft inderdaad een moeilijke sport! :+
Dankjewel! :D

Hoe gaat het met jou en Aludine?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:11

Dat gaat super! Ook die vind de binnenmaneges nog wat eng. Dus die 2 wedstrijden die we gereden hebben gingen nog niet echt, maar het rijden gaat steeds beter, en springen vindt ze ook helemaal geweldig! :D

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:13

Fijn dat het super gaat! :D
Gelukkig over een paar maandjes lekker weer de outdoorwedstrijden, lekker buiten. :) Dan ziet Celine namelijk geen spoken.
Wat een leuk springtopic van jullie! :j Ziet er heel netjes uit!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:16

leuk paard. Vooral erg knap koppie en mooie benen.

Lijkt het alsof je rechts meer gewicht in de beugels hebt zitten? Of zie ik dat helemaal verkeerd? (kan natuurlijk).

En ook ik vind het er gespannen uitzien. Maar goed denk wel dat jullie er wel komen.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:19

Knert schreef:
leuk paard. Vooral erg knap koppie en mooie benen.

Lijkt het alsof je rechts meer gewicht in de beugels hebt zitten? Of zie ik dat helemaal verkeerd? (kan natuurlijk).

En ook ik vind het er gespannen uitzien. Maar goed denk wel dat jullie er wel komen.

Dankjewel! :D
Ja klopt, ik zit te veel naar rechts. Ik moet dus meer op m'n linkerbeugel gaan steunen. :j
Dat is fijn om te horen. Bedankt voor je reactie. :D