Norge (Fjord) @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nette

Norge (Fjord) @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:32

Hallo :)

Vandaag tussen de buien door toch nog maar even gereden :) En mijn zusje wou zowaar mee met te camera.
Het was al te donker om te fotograferen voor ons flutcamera'tje dus is ze maar gaan filmen.
De kwaliteit is echt om te huilen :+ maar ik hoop dat het jullie toch even een indrukje geeft.

Ik rijd Norge nu alweer 3 jaar, ze is een 16-jarige fjord en we rijden vanaf vorig jaar ook wedstrijd, momenteel L1 met winst.
We doen de laatste tijd wat rustig aan, maar het gaat wel redelijk goed.
Het grootste probleem is Norge haar activiteit -vandaag viel dat nog wel wat mee- en de reactie voor het been -die moet echt nogsteeds beter-.
We rijden dus vooral veel overgangen en ik probeer haar zoveel mogelijk wakker te houden.
Als ons tempo inzakt zakken we automatisch op de voorhand, dus ze moet echt actiever nog.
Het wijken gaat de ene dag redelijk en de andere dag vreselijk slecht -zoals vandaag-. Hier zijn we dus hard op aan hettrainen, maar het blijft een moeilijk onderdeel voor ons.
Vooral op de linkerhand moeten we nog veel meer bezig met stelling, omdat ze zich nog erg sterk maakt en ik soms lekker met haar mee doe. :+
Ik vind mijn benen echt verschrikkelijk storen, mijn hakken moet omlaag & mijn beenligging moet stiller, want dit vind ik echt niet om aan te zien.
Verder vind ik dat ik nogsteeds wat trotser mag gaan zitten en af en toe dus minder streng met mijn hand moet zijn.
En dat was het denk ik wel.

Nogmaals sorry voor de slechte kwaliteit, maar hopelijk kunnen jullie ons toch nog wat tips geven :)

Groetjes, Nette

fab_pacha

Re: Norge (Fjord) @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:34

Je rijd netjes.. Je zit er relaxd op.
Misschien dat je hem net íets meer kan laten buigen?
Ik vind dat hij wel goed, lekker doorloopt!

MVG

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:11

Ik vind eigenlijk je houding helemaal niet zo vreselijk, je zit hartstikke netjes in balans en mooi rechtop! +:)+
Alleen je hakken lager houden zoals je zelf al aangeeft.

En ik weet 't niet zeker, maar bij het doorzitten voordat je de eerste keer aangalopeert, geef je ineens heel veel been (dan is je beenligging eventjes wel onrustig) en daarna valt je paard eigenlijk in galop. Ik zou erop oefenen, dat doorzitten en de galophulp ook echt direct aanspringen gaat betekenen. Nu moet hij er nog iets te lang over nadenken, lijkt het een beetje. :)

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:43

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 29-10-23 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:53

je hebt haar lekker aan 't lopen zeg. Je trekt af en toe je benen op en dat is ook het enigste wat ik zie qua commentaar verder doe jullie 't prima! :D

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:57

Norge is echt leuk!
Ik vind dat je houding erg netjes is, mooie rechte rug.
Enige puntje je benen die je soms wat optrekt, maar verder is het erg netjes.
Ga zo door! :D

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:49

Het valt me op dat je of op de hoefslag rijd, of een grote volte maakt. Waar zijn de slangenvoltes, gebrokenlijnen bijv?

Verder vind ik jou houding ook niet vreselijk, en vind ik jullie een leuke combinatie. :)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:54

Ik vind ook dat je wél netjes zit, ookal zijn je benen nog wat beweeglijk. En zoals Johanna zei, misschien iets meer figuren rijden!

Verder ziet het er goed uit, ga zo door.:D

muppet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:56

Leuke fjord :D

Ik vind je houding ook helemaal niet slecht. Ik heb alleen wel een beetje het idee dat je pony wat sneller op voor je been mag reageren wanneer je een overgang van stap naar draf rijdt. Lijkt misschien wel zo, hoor, maar ik heb het idee dat hij dan een beetje op je been blijft hangen..

Ik vind jullie een hele leuke combinatie!
Heel veel succes!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:12

Dankjullie wel voor de leuke reacties :)

Op de film staat inderdaad niet echt figuren, maar we doen dit normaal wel hoor. :+ Er zijn natuurlijk ook stukjes niet gefilmt.
Maar het klopt inderdaad, af en toe vergeet ik wel eens wat anders te doen dan alleen volte & hoefslag.. :o

En helemaal met jullie eens dat ze beter op mijn been moet reageren! :)) Dat is een punt waar we dan ook dagelijks op trainen.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:17

Als ik heel eerlijk ben, ik heb eens op de site gekeken van je paardje, maar ik vind dat je hem daar beter aan het lopen hebt op de meeste foto's in het filmpje lijkt het een beetje hangerig op de voorhand. Maar wat al meer gezegt is je zit wel erg netjes ;) niets storend aan je benen, ik vind ze wel netjes ;)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:24

Ik vind het echt heel netjes! Je blijft goed in het zadel zitten, goed rechtop.
En wat een mooie fjord :+: Iluuuuvfjordjes :P

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:37

Nette schreef:
Vooral op de linkerhand moeten we nog veel meer bezig met stelling, omdat ze zich nog erg sterk maakt en ik soms lekker met haar mee doe. :+
Ik vind mijn benen echt verschrikkelijk storen, mijn hakken moet omlaag & mijn beenligging moet stiller, want dit vind ik echt niet om aan te zien.
Verder vind ik dat ik nogsteeds wat trotser mag gaan zitten en af en toe dus minder streng met mijn hand moet zijn.

wat je zelf al zei ;) die punten kan je aan werken :)

en als je wilt galopperen en je gaat doorzitten en je legd je been achter de singel dan zou die meteen moeten reageren, wat ik hier niet zie ;)
dus daar zou je ook aan kunnen werken :D

succes nog!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:05

Ryanne_ schreef:
Als ik heel eerlijk ben, ik heb eens op de site gekeken van je paardje, maar ik vind dat je hem daar beter aan het lopen hebt op de meeste foto's in het filmpje lijkt het een beetje hangerig op de voorhand. Maar wat al meer gezegt is je zit wel erg netjes ;) niets storend aan je benen, ik vind ze wel netjes ;)

Ik vind dat je gelijk hebt hoor :) Ze loopt sowieso nog te veel op de voorhand, ook op de momenten van de foto's wel, maar daar valt het denk ik minder op. :9
Maar dankjewel voor je reactie! :)

Drrrassic schreef:
Ik vind het echt heel netjes! Je blijft goed in het zadel zitten, goed rechtop.
En wat een mooie fjord :+: Iluuuuvfjordjes :P

Dankjewel! :)

kim18a schreef:
Nette schreef:

wat je zelf al zei ;) die punten kan je aan werken :)

en als je wilt galopperen en je gaat doorzitten en je legd je been achter de singel dan zou die meteen moeten reageren, wat ik hier niet zie ;)
dus daar zou je ook aan kunnen werken :D

succes nog!

Klopt helemaal! *D

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:40

NORGE :+:

Ik ga mee met het andere commentaar. Hij loopt naar mijn idee wel lekker door, maar zn reactie mag sneller. Probeer anders met een zweepje. 2x been en nog geen reactie, dan een tikje :j

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:10

Dankjewel Suus :)
Dat is meestal onze standaart regel, 2x been geen reactie -> tikje.
Maar af en toe vergeet ik dat nog wel eens.. :')

BNT95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:43

Ik snap ook niet waarom je zeurt over je houding, want die is heel erg mooi :+:.
Verder ga ik met de rest mee.
En wat ziet Norge er mooi uit!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:34

Ik heb niet het hele filmpje bekeken maar in de eerste paar seconden viel me gelijk iets op. Je maakt een overgang van draf naar stap en wil na een paar stappen weer aandraven. Ik zie je een paar keer een duidelijke hulp geven en dan 'sukkelt' Norge in draf. Later i het filmpje gaat dat al wat sneller. Probeer dus meteen als je begint met rijden daar duidelijk in te zijn. :) Verder vind ik het er best goed uitzien hoor. :)

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 16:21

Dankjulliewel! :)

pollylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:37

Ziet er goed uit, maar ze is echt te sloom en je bewegende benen irriteren mij mateloos, binnenkort mag jij mij oop afkatten wantdan zet ik foto's van mij en mijn pony drop, tsja, ik ben ook geen topruiter. :+

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:24

ik heb niet alles gelezen vind het een leuke fjord. je houding is best netjes. alleen zou ik je overgangen wat langer laten hij/zij moet wachten nu lijkt het of hji/zij eruit valt zowel in draf als galop je galop wat meer sprong en wat doorbuigen. jullie komen er wel!

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:57

Waarom geef je in de galop steeds een tik in zijn mond met je binnenhand? Niet fijn voor je paard, en het heeft ook niet eens een functie.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:11

Heb ik echt een heel bericht getypt, klik ik hem per ongeluk weg!

Wat ik ongeveer wilde zeggen was, dat ik het er al heel erg leuk uit vind zien! Je bent jezelf ervan bewust dat het nog niet perfect is en geeft je fouten zelf al goed aan! +:)+

De stelling geef je aan als punt waar je aan moet werken, dit zie ik echter echt niet terug op het filmpje. Je rijdt veel over de hoefslag, vraagt geen stelling in de hoeken (niet veel in elk geval) en ook op de grote voltes zie ik je haar niet even extra inbuigen. Misschien is het goed voor jullie om veel voltes te rijden, grote voltes, kleine voltes. Voltes verkleinen en weer vergroten door haar opzij te duwen met je binnenbeen. Let hierbij op dat je stelling naar binnen behoudt! Als je bezig bent met gewone voltes, vraag dan eens een keer wat extra stelling.

In de rechtergalop gooit ze haar kont naar binnen, houd je binnenbeen eraan!
In de galop mag ze ook wat meer sprong krijgen. Dat is moeilijk, ik weet het. Probeer in de galop veel te schakelen, zodat ze echt voorwaartse drang krijgt. Rijd een keer middengalop, maak een schijnovergang enz.. enz..

Linksom lijk je iets langzamer te gaan dan rechtsom in de draf. Let daarop! Het is een teken dat je het paard nog niet rechtgericht hebt, maar dat geef je zelf ook al aan.

Succes ermee maar volgens mij gaat dat helemaal lukken! +:)+

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:21

je rijd netjes ho0r en wat een lueke fjord (L)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:33

Over het tempo zou ik niet te veel klagen, want dat ziet er keurig uit! Ik heb wel eens vreselijk veel langzamere fjorden gezien... ;)

Ik heb me een paar minuten afgevraagd wat me nu stoorde aan je houding, maar je lijkt te leunen op je knieën. Doordat je je voeten naar achteren optrekt, zou je normaal gesproken voorover vallen. Waarschijnlijk heb je jezelf dit afgeleerd en nu zit je onnatuurlijk jezelf met je knieën op te vangen zodat je niet naar voren valt. Klopt dat? Probeer eens je beugels langer te doen of je voeten uit de beugels. Zo neem je een natuurlijk rechte houding aan en trek je meteen je benen niet meer zo op (hopelijk). Daardoor raak je namelijk uit balans.

Als je pony beter aan de hulpen is zul je ook minder met je hakken hoeven doen. 1 x gehoorzamen is echt belangrijk. Nu blijft ze inderdaad sukkelen tijdens de overgangen. Een goede oefening is om óp een letter een overgang te maken. Zo ben je zelf alert om haar meteen te laten reageren. De eerste keren schrikt ze misschien, maar zo heb je haar voor de rest van je uurtje wel beter voor elkaar!

Ik las ergens iets over stelling. Goed idee, maar probeer het niet met je teugels te gaan zitten doen. Ik zag je op een volte in galop behoorlijk met je binnenteugel bezig... Niet de bedoeling! Probeer haar netjes rond om je been te krijgen. Als je je teugels goed op maat houdt (wat niet altijd zo is), kun je gemakkelijker je binnenhand een klein pietsie meevragen en op die manier je pony rond maken in de bochten.

Veel succes!