wil de andere kant op die ik niet wil!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

wil de andere kant op die ik niet wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:00

hallo bokkers,

ik heb dus een probleem met het rijden op mijn paard. als ik bijv. een volte aan het rijden ben gaat hij
ineens de andere kant op.. :( wat ik niet zo leuk vind want ik ben hem wel voor en trek hem dan gewoon per direct om
maar dan word hij alleen maar dwarser. en gaat hij bokken. iemand heeft me ook al geholpen om het aan de longeer lijn te doen
en dat werkte niet want hij is ongelofelijk slim en weet gewoon dat hij vast zit want zo dra die los is doet hij het weer iemand een enig idee?

Groetjes Naomi,

om het even simpel en makkelijk aan te geven heb ik even zelf een plaatje in elkaar geflanst :D : (het rode lijntje daar wijkt hij uit)
Afbeelding

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:05

goed je been erbij houden, en hem "opsluiten" met je buitenteugel.
en steeds opnieuw blijven proberen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:06

opsluiten helpt ook niet?
breekt hij gewoon door je buitenteugel heen zeg maar?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:07

ja binnen hand op je knie leggen.
zo dat hij overdreefen naar binnen kijkt.
let wel op dat je hem niet in de mond trekt.
ziet er niet uit maar wil wel eens helpen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:07

Is het een jong paard?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:09

mijn pony deed dat ook weleens, naja niet echt omdraaien maar gewoon rechtdoor lopen terwijl ik de volte opwilde of al ik op de volte zat ineens naar buitenvallen en de hoefslag gewoon weer volgen, wat ik toen heb gedaan (rij namelijk zonder zweep) een tik met mn vuist tegen de hals aan, als jij wilt dat hij links gaat met je rechter vuist op rechtse nek en anders om. Ook moet je hem meteen omtrekken de kant die jij opwilt zoals ik nu zie wil je de volte rechtsom maken en draait hij linksom de hoefslag onverwachts op, draai hem dan niet rechtsom terug, maar linksom (de kan die jij opwilde) zit ie dan in de knoop met de bakrand.. Tja dat is dan zijn probleem.
Succes ermee!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:11

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:14

hanny_jelke schreef:
ja binnen hand op je knie leggen.
zo dat hij overdreefen naar binnen kijkt.
let wel op dat je hem niet in de mond trekt.
ziet er niet uit maar wil wel eens helpen.

Het ziet er niet uit en het is ook fout.
Binnenhand moet je nooit aantrekken maar opzij doen. Als je hem op je knie doet, doe je hem nauwelijks opzij maar trek je hem aan.
Gevolg: paard 'knikt' in de hals ipv dat je buiging krijgt en hij heeft dan juist alle ruimte om over de buitenschouder weg te lopen.
Overigens is het wel absolute noodzaak om de buitenschouder te begrenzen met je buitenteugel.

Ik denk dat dit paard jou een beetje uittest. Remedie; houd hem bezig. Geef veel ophoudingen, rijd tempowisselingen, sluit en open de volte, kortom zorg dat hij niet 'op routine' het rondje door kan lopen. Eis zijn aandacht op.

Houd je zweep in je buitenhand en wat je ook doet, geef nooit toe. al staat hij al weer volledig naar links op de hoefslag, keer hem alsnog RECHTSOM om. Hoe hij ook draait, uiteindeljk moet hij jouw richting gaan. Anders heb je echt verloren.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:23

minikatje schreef:
opsluiten helpt ook niet?
breekt hij gewoon door je buitenteugel heen zeg maar?

hij gooit zijn hoofd de lucht in en ik houd mijn handen dan ook laag maar aan die teugels heb ik niks aan want dan kan ik trekken wat ik wil
dat doet hij eigenlijk.

opisop_shop

Re: wil de andere kant op die ik niet wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:25

Is daar iets op die plek, de uitgang bijvoorbeeld? Doet hij het ook aan de andere kant op de volte? En op beide handen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:26

Ik heb dit vroeger met manegepony's wel gehad. Ik had dan heel simpel het standpunt : als je 180 graden kan draaien lukt 360 ook. En dan staat pony weer op het beginpunt en dan gaan we weer verder. Je maakt dan van zijn idee jouw idee en maakt het niet leuk meer. Ga je tegen trekken dan krijg je alleen een gevecht op kracht en dat win je niet.
Gebruik de kracht van je pony in jouw voordeel door die beweging te gebruiken om weer te komen waar je wil zijn. Dan heb je meer invloed op wat er tussen de oren gebeurt en dat heeft meer effect op waar de voetjes heen gaan dan een fysiek gevecht aangaan.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:27

goed met je buitenteugel begrenzen,
en je buitenbeen overdreven ver achter de singel doen .
ik rijd op dit moment ook een (jong) paard die het doet ..
dit is dan vooral puber gedrag,
maar ik zet ook heel snel mijn binnenhand vast, ik weet niet of jij dat doet ?

een martingaal helpt ook goed vind ik ,
dan kan het paard het hoofd niet zover omhoog gooien .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:29

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige bijrijdpaardje. Als hij het alleen in de galop doet kan het zijn dat hij zijn achterhand nog moet ontwikkelen en het moeilijk vind die er goed onder te zetten op een volte, daar gaat hij dan voor aan de loop. Dit is een kwestie van trainen.

Het kan ook een manier van uitdagen zijn, dan moet je heel goed je buitenteugel eraan houden, en vooral ook je buitenbeen, en keer op keer opnieuw proberen. Schiet hij weg, zo snel mogelijk stil zetten en alsnog de goede kant op sturen, al is hij op de hoefslag en kan hij haast niet omdraaien, toch doen en niet een volte de andere kant op, want dat ziet hij net zo goed als gewonnen hebben...

Bij mijn paardje was hte een combinatie van beide vermoed ik. Ik heb hem een aantal keer op gras gereden (niet daarom hoor) en toen deed hij het niet, voor een gedeelte denk ik ook omdat ik door begon te krijgen hoe ik het kon voorkomen, en omdat op gras het makkelijker is om de achterhand eronder te zetten. Daarna heb ik er vrijwel geen last meer van gehad.

Suuces!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:30

tamary schreef:
Ik heb dit vroeger met manegepony's wel gehad. Ik had dan heel simpel het standpunt : als je 180 graden kan draaien lukt 360 ook. En dan staat pony weer op het beginpunt en dan gaan we weer verder. Je maakt dan van zijn idee jouw idee en maakt het niet leuk meer. Ga je tegen trekken dan krijg je alleen een gevecht op kracht en dat win je niet.
Gebruik de kracht van je pony in jouw voordeel door die beweging te gebruiken om weer te komen waar je wil zijn. Dan heb je meer invloed op wat er tussen de oren gebeurt en dat heeft meer effect op waar de voetjes heen gaan dan een fysiek gevecht aangaan.

En na 360 graden denk je paardje, ha, het is me weer gelukt, ik doe het over 3 meter weer...
Lijkt me handiger om te zeggen, als 180 graden heen draaien lukt, lukt je diezelfde kant 180 graden terug ook wel ;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:33

.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:39

Niet focussen op de voorkant, vooral been geven en hem naar vóren blijven rijden. Als je bij voorbaat al druk geeft, levert je dat alleen maar bij voorbaat tegendruk op. :)

Goed rechtop en in het midden boven je paard blijven zitten, maak je lang, kijk waar je heen gaat in de volte, handen naast elkaar en boven de schoft houden. Zodra je spant 'dingen gaat doen' ter voorkoming wat wat je dénkt dat je paard gaat doen, weet je paard onmiddellijk dat het moment dat hij uit kan breken eraan zit te komen. Je moet het wel voor zijn, maar probeer het door naar voren te rijden op te lossen. :) En rijd voor de gein ook zélf eens naar links, of maak veel voltes halve baan of achtjes. Wissel het figuur af zodat je paard niet precies weet wat er komen gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:12

__Lotte schreef:
tamary schreef:

En na 360 graden denk je paardje, ha, het is me weer gelukt, ik doe het over 3 meter weer...
Lijkt me handiger om te zeggen, als 180 graden heen draaien lukt, lukt je diezelfde kant 180 graden terug ook wel ;)

En dan ga je dus met pony vechten en dat verlies je. De "baas" is degene die het minste inspanning levert.
En ookal doet pony het weer, het 360 graden draaien en weer verder met de oefening is een stuk meer inspanning dan alleen die oefening uitvoeren. Pony komt er snel genoeg achter dat omdraaien zo heel erg vermoeiend wordt, terwijl de ruiter er weinig voor hoeft te doen en het dus het langste volhoud.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:21

Laten we zeggen dat de mijne met deze manier dit grapje naar twee maanden nog uithaalde, en er met de andere manier binnen twee weken vanaf was. Het ligt grotendeels aan het karakter van het paard denk ik. De mijne vond gewoon omdraaien is omdraaien. Ik snap daar het nut voor hem ook niet van, maar hij bleef het keer op keer weer doen...

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:24

Goed begrenzen aan de buitenkant, eventueel met je zweepje tegen zn buitenschouder aantikken.... En zelf je linkerheup naar voren draaien(met de volte mee zeg maar)...

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:35

.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:03

Mijne deed dit ook. Heb het opgelost met zweepje in mn buitenhand en proberen hem voor te zijn. Nu doet ie het niet meer:P

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:06

Goed begrenzen en opsluiten tussen je teugels en been.

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:18

Mijn paard doet dit ook. Ik lees even mee!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:25

Ik had dit af en toe, en ook met een manegepaard.
Hij haalde dit grapje uit als ik niet genoeg begrensde. Daaaaaag zei hij dan.
Dus daar zou ik eerst op letten, begrens je wel voldoende, heb je niet te veel stelling?
En als het echt uitproberen is, dan heb je zelf een skup onder je kont nodig, je pony hoort geen tijd voor ongein te hebben! Dus aan het werk zetten, als hij zich verveelt nou dan verzinnen we wel wat leuks om te doen hoor! Zorg maar dat hij het zo druk heeft met in de gaten houden wat jij nu weer wilt, dat hij niet eens aan omdraaien kan denken!

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:45

Bij mijn (toen 4 jarige) heb ik dit kunstje ook moeten doorstaan. Dit paard reaggerde altijd super op mijn been (reed altijd zonder spoor) maar als ze dit in haar hoofd kreeg kon ik sjorren aan e teugel, begrensen of tikken met mijn zweep zoveel ik wou maar als mevrouw het in haar hoofd had, had ze het in haar hoofd. Ze deed dit overigens ook aan de longe. Mijn laatste oplossing was (en nu krijg ik heel bokt over me heen) Een flinke spoor eraan en op het moment dat ik de plek naarderde lechtde ik ter waarschuwing mijn been aan. Deed ze dit alsnog? neus naar de muur, spoor aan slechs de linkerkant er met een flinke prik in en de goede kant op sturen. Mevrouw was het in 5 keer ageleerd en ze heeft het nooit meer in haar hoofd gehaald! Mijn merry was trouwens wel een typische merry, Die verzon elke keer wel iets anders om mij dwars te zitten....