Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) te gaan maken. Jij moet hem bewust gaan maken dat jij de dominante leiderschapsrol hebt van jullie twee zonder dat je dit gaat afdwingen met kracht (je bent toch niet sterk genoeg) of met angst voor je. Je kunt namelijk niet samenwerken en iets bereiken als er sprake is van angst.
Simone_Z schreef:Hij pakt het bit niet vast, dat is het probleem niet.
Afwisseling doe ik naar mijn mening ook genoeg, rij ook regelmatig figuren die oficieel niet bestaan, gewoon wat zig zag door de bak heen. Overgangen is met hem heel moeilijk doordat hij zo sterk is en niet op de zit reageerd.
KiWiKo schreef:wat zegt je instructeur hiervan?
IloveAlfriee schreef:ik het ook eerder een topic gevolgd. Dat ging over iemand ie had een paard typebuldozer.
Volgens haar instructische moest ze dan in galop, en dan weer terug zien te komen naar draf en stap.
ze moest dan eerst vriendelijk hem proberen af te remmen, geen reactie, dan moest ze even kort flink aan het bit trekken en dan kijken wat er gebeurd even weer zacht en als ze dan geen reactie kreeg weer even kort flink trekken.
volgens haar hielp het.
maar ik weet niet, dat kort flink trekken zit me niet zo lekker..

IloveAlfriee schreef:nee, dat begrijp ik.
even voor de duidelijkheid, het is ook niet mijn ding.
ik wist niet dat je een vrij onzeker paard hebt
als je nou gewoon een paard hebt dat aan het klieren gaat, dat is het anders.
met wat voor hoofdje rent hij weg, schrikt hij of is hij eigenlijk vrolijk ?
poeh, ik weet even geen goede oplossing.. Als ik er nog iets bij me opkomt zal ik het zeggen!
Waar we eerder bijna de hele les nodig hadden om haar op mijn tempo te laten lopen, heb ik haar nu binnen 10 minuten zover dat ik fijn kan schakelen. Nu draaft ze ook heel rustig aan en blijft ze netjes bij me.
Simone_Z schreef:KiWiKo schreef:wat zegt je instructeur hiervan?
Mijn instructeur vind het een lastige situatie, want loslaten heeft geen zin maar tegenhouden ook niet.
Het is niet dat hij ervandoor schiet ofzo, hij versneld gewoon steeds wat meer.
En hij reageerd nog niet goed genoeg op teugel en beenhulp dat je hem daarmee kan sturen.
Ik moet gewoon rustig blijven en toch elke keer proberen terug te rijden, komt hij terug belonen.
Hij vindt het allemaal nog erg moeilijk, zeker met meerdere paarden in de bak. Dan is hij het overzicht kwijt.
Ook is het niet gemeen bedoeld van hem, hij springt niet weg of andere gekke dingen, hij gaat alleen steeds een tikje sneller.
tantjeuh schreef:Herkenbaar. Beginnen lopen en nietmeer willen reageren op teugels of zit om (op een normale manier) terug te komen, als je echt afstraft (door echt te trekken) alleen maar sneller beginnen lopen. Mijn merrielief had dit trucje ook ontdekt, mooie manier om onder het werk uit te komen.
Mijn grote tip: vooruit rijden. Klinkt vreemd, weet ik, maar is wel erg effectief. Punt is dat je de controle kwijt bent en dat je die hij niet reageerd op je hulpen om hem terug te rijden. Oke, dan zorg je ervoor dat je de controle terug krijgt door hem zelf vooruit te rijden. Rij hem maar sterk over zijn tempo, been erbij en echt goed vooruit rijden, zodat hij vooruit gaat op jou hulpen. Als het mogelijk is rijd er dan gerust wat figuren tussen, in het begin grote grove figuren (van hand veranderen/halve grote voltes), daarna kan je gaan verkleinen (slangevoltes/s-en). In die kleinere figuren gaat hij naar je gevoel normaal zeker terug willen komen in tempo, in een kleine wending is dat veel makkelijker voor je paard. Maar ook daar: blijven vooruit rijden, de moment dat je hem voelt terugkomen, kan je gerust even sterk inkomen met je been. Jij zegt vooruit, dus hij moet vooruit.
Na een tijdje (kan makkelijke al na een minuut of 5, maar eveneens na 15/20min zijn) gaat hij zelf automatisch willen terugkomen in tempo, ook in de gewone rechte lijnen. Op dat punt er gewoon nog eventjes een minuut of twee doorrijden, dus blijven vooruit rijden. Daarna kan je beginnen terugrijden op je zit, en dan gaat het opvangen in tempo normaal gezien verdacht makkelijk gaan...
Het is een manier die tegenstrijdig is met de adviezen die normaal gegeven worden, en de eerste keren dat ik dit moest toepassen voelde het ook heel vreemd aan (wie gaat er nu zijn paard nog sneller laten lopen als ie al te snel is?). Maar het gaat hier vaak puur over controle, over leiderschap. Of het nu terugrijden is of vooruit rijden is, jij moet er baas in zijn.

tantjeuh schreef:Herkenbaar. Beginnen lopen en nietmeer willen reageren op teugels of zit om (op een normale manier) terug te komen, als je echt afstraft (door echt te trekken) alleen maar sneller beginnen lopen. Mijn merrielief had dit trucje ook ontdekt, mooie manier om onder het werk uit te komen.
Mijn grote tip: vooruit rijden. Klinkt vreemd, weet ik, maar is wel erg effectief. Punt is dat je de controle kwijt bent en dat je die hij niet reageerd op je hulpen om hem terug te rijden. Oke, dan zorg je ervoor dat je de controle terug krijgt door hem zelf vooruit te rijden. Rij hem maar sterk over zijn tempo, been erbij en echt goed vooruit rijden, zodat hij vooruit gaat op jou hulpen. Als het mogelijk is rijd er dan gerust wat figuren tussen, in het begin grote grove figuren (van hand veranderen/halve grote voltes), daarna kan je gaan verkleinen (slangevoltes/s-en). In die kleinere figuren gaat hij naar je gevoel normaal zeker terug willen komen in tempo, in een kleine wending is dat veel makkelijker voor je paard. Maar ook daar: blijven vooruit rijden, de moment dat je hem voelt terugkomen, kan je gerust even sterk inkomen met je been. Jij zegt vooruit, dus hij moet vooruit.
Na een tijdje (kan makkelijke al na een minuut of 5, maar eveneens na 15/20min zijn) gaat hij zelf automatisch willen terugkomen in tempo, ook in de gewone rechte lijnen. Op dat punt er gewoon nog eventjes een minuut of twee doorrijden, dus blijven vooruit rijden. Daarna kan je beginnen terugrijden op je zit, en dan gaat het opvangen in tempo normaal gezien verdacht makkelijk gaan...
Het is een manier die tegenstrijdig is met de adviezen die normaal gegeven worden, en de eerste keren dat ik dit moest toepassen voelde het ook heel vreemd aan (wie gaat er nu zijn paard nog sneller laten lopen als ie al te snel is?). Maar het gaat hier vaak puur over controle, over leiderschap. Of het nu terugrijden is of vooruit rijden is, jij moet er baas in zijn.
)