Hulpteugel voor een steigerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Hulpteugel voor een steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:08

Heeey,
Mijn paard steigerd de laatste tijd erg veel.
Het is nog niet bekend of het pijn is of dat hij mij gewoon in de maling neemt.
Maar dat word binnenkort gecontroleerd :D
Dus stel: Hij neemt mij in de maling, dus hij is gewoon ondeugend, welke hulpteugel kun je dan het beste gebruiken als hij omhoog komt, zodat het dan zeer doet bijv. achter de oren? En dat hij verder geen last heeft van deze hulpteugel als hij normaal loopt.
Misschien bestaat er wel helemaal niet zo`n hulpteugel, dus vandaar dat ik het jullie vraag :D

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:12

probeer het rijtechnisch op te lossen en hem voor te blijven als hem steds goed voorwaarts blijft rijden kan hij niet steigeren want als een paard wilt steigeren zal hij eerst stil moeten gaan staan om uberhaupt te kunnen steigeren als je daarin snel genoeg kunt blijven.....

Jooliieen

Re: Hulpteugel voor een steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:17

@Veerlefellow, als ik op hem stap en dan been geef, dan begint hij gelijk te steigeren, dus ik kan hem niet eerst voorwaarts rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:19

Ik denk dat je dan verder komt met iemand op de grond die hem aan het lopen helpt dan met een hulpteugel. In eerste instantie gaat dit dier tegen druk in zo te lezen dus met een hulpteugel ga je verongelukken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:22

Ik gebruik een bijzetteugel tussen de benen door, maar dan wel dat het alleen inwerkt wanneer het paard steigert (= dus niet strak instellen).

Maar... mijn pony is dus wel goed nagekeken, en ik gebruik het alleen tijdens het longeren. (mijn pony valt anders gericht aan). Sinds ik het gebruik heeft ze nooit meer gesteigert of gericht geslagen.
Mijn pony is een geval apart... en niemand die me er verder mee heeft kunnen helpen (wel geprobeert!). Buiten het longeren om is ze een heerlijk dier. (wij denken zelf een slechte ervaring oid.).

edit... ts, ik denk dat het verstandig is om er absoluut eerst iemand bij te halen. Met een hulpteugel kan je paard misschien niet meer steigeren, maar wel bokken, slaan, op hol slaan en met je in de bakrand belanden.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 22-11-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:25

Ik ben het eens met kelly_ann, hulp vanaf de grond is in dit geval de beste oplossing. Mits het natuurlijk niets lichamelijks is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:25

ik ehb dit ook gehad in het bos. mijn advies; als je zelf angstig bent en gaat denken: oo. misschien gaat hij steigeren ...
dan doet hij het sowieso. ga veel grondwerken
doe je dit uberhaupt niet en is eht gewoon pubergedrag. laat hemd an maar z'n rondje maken. maar dan ernaast. proberen op te stappen.
lukt opstappen niet? doorlopen

lijkt alsof je toegeeft, maar dat heeft bij mije cht veel geholpen :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:26

Tot dat hij/zij nagekeken is weet je niet zeker waar het aan ligt. Ik ga er stiekem vanuit dat je ook een goede fysiotherapeut laat komen, welke je in alle gevallen uit kan leggen hoe je het aan moet pakken. Ook zonder dat het een direct fysieke oorzaak heeft, kan de fysio goed gericht advies geven :) Ik heb iig zeer goede ervaringen ermee.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:27

@Celien, ik snap het niet helemaal, dus afstappen en dan laten lopen en dan er weer opstappen??
@Equidea, Dus je doet het gewoon met 1 bijzetteugel? En waar maak je die dan aan vast aan de singel en??
@rebeltje, noem is een goeie fyshio. ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:32

Jooliieen schreef:
@Celien, ik snap het niet helemaal, dus afstappen en dan laten lopen en dan er weer opstappen??
@Equidea, Dus je doet het gewoon met 1 bijzetteugel? En waar maak je die dan aan vast aan de singel en??
@rebeltje, noem is een goeie fyshio. ;)

Kan je instuctrice je wel uitleggen :)
En die maak je ook zeker niet vast aan het bit... even voor de duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 22-11-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:32

is het sowieos bos of bak of allebei?

ik ehb het gehad alleen in het bos. aangezien ikwist vanmezelf dat ik er bij na ging denken, ben ik gewoon afgestapat, ernaast gaan lopen . ook gerend trouwens := . maar anyway, daarna weer geprobeerd op te stappen, aandrijven etc. weer de lucht in? gewoon doorlopen ernaast zeg maar. zodat hij toch z'n rondje maakt.
ben nu op het punt gekomen dat ik hem met een wat strengere stem en been toch zover krijg. heeft wel 1 à 2 maanden geduurt, maar goed. alles voor het paard toch :D

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:37

@Equidea, Ja dat snap ik ;)
Maar normaal bijzetteugels doe je ook niet tussen de benen door, dus vandaar dat ik niet weet hoe dat moet:P wil je ff uitleggen ? :D

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:37

zorg altijdt dat hij zijn hoofd laag heeft,dan kan hij niet makkelijk omhoog komen,je dkan een elastiek gebruiken,misshien een slofteugel... en zorg altijdt dat je voorwaarts blijft rijden ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:37

@Celiien, allebei, buiten doet hij het alleen tot de helft van de buitenrit, de andere helft wil hij wel lopen, want dan weet hij gewoon dat hij weer naar huis mag.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:39

Hier is geen hulpteugel voor. Die kun je alleen voorwaarts en rijtechnisch oplossen.... Met hulpteugels maak je het probleem alleen maar erger. Rug,- en nekklachten en het risico dat je achterover klapt.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:40

@Liezel1, waarom zijn er dan hulpteugels? om je te helpen toch?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:41

Jooliieen schreef:
@Celiien, allebei, buiten doet hij het alleen tot de helft van de buitenrit, de andere helft wil hij wel lopen, want dan weet hij gewoon dat hij weer naar huis mag.

ja da thad ik dus ook. toch geqwoon doorzetten en doen zoals ik beschreven had, en iemand meenemen die je tips kan geven.
,aar bij mij was het niet zo in de bak. puur en alleen het bos. dus ik zoue erst kijken of het iets klinisch is?
of weetje zelf zeker dat je niet bangig bent?

Jooliieen schreef:

om het probleem op te lossen voor onbepaalde tijd.
maar die onbepaalde tijd is niet eeuwig en dat betekent dat na een tidje het 3/4x zo erg terug komt.
plus als je niet weet hoe je er mee om moet gaan ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:42

Jooliieen schreef:

Ja, in 2 gevallen:
1) als je weet hoe je ermee om moet gaan
2) als je weet welke hulpteugel je in welke situatie kan gebruiken

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:43

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:43

In feite om een paard te leren nageven op druk.. meestal gaan steigerende paarden tegen druk in. Dus als jij een hulpteugel ombindt en je paard steigert, voelt de druk en zal waarschijnlijk zichzelf achterover gooien of in paniek raken.

Eerst het paard leren dat ie moet lopen zodra jij er op zit, dan kan je hem leren omgaan met druk aan de voorkant.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:44

Jooliieen schreef:
Heeey,
Mijn paard steigerd de laatste tijd erg veel.
Het is nog niet bekend of het pijn is of dat hij mij gewoon in de maling neemt.
Maar dat word binnenkort gecontroleerd :D

Een paard kan je niet in de maling nemen, het is een dier en denkt en doet niet zoals een mens, dus ik zou echt uit gaan zoeken wat hij/zij mankeert.........

99% van de gevallen van steigeren komt door pijn, MITS het paard is aangeleerd om te steigeren na een bepaalde aanwijzing.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:45

@rebeltje, hoe duur ongeveer? kan het niet vinden :P

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:59

Jooliieen schreef:
@Equidea, Ja dat snap ik ;)
Maar normaal bijzetteugels doe je ook niet tussen de benen door, dus vandaar dat ik niet weet hoe dat moet:P wil je ff uitleggen ? :D

Denk dat je meer hebt aan iemand die je paard nakijkt en behandelt. Fysio, misschien ostheopaat...
Ik ga het je zeker niet uitleggen, wil niet de verantwoording op me nemen dat je straks in het ziekenhuis beland, en voor je paard misschien nog erger...

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:02

@Equidea, natuurlijk laat ik hem eerst nakijken!!
Dat staat er ook wel bij hoor ;)
Maar als hij verder helemaal goed blijkt te zijn, dan kan ik verder snap je? :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:03

Dan zul je dat met je instructrice moeten overleggen ben ik bang...