academische rijkunst te combineren met wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

academische rijkunst te combineren met wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 15:52

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik les van iemand die les geeft volgens de academische rijkunst. Heel erg leuk!

Maar...nu komt het probleem...ik rijd ook (welliswaar niet heel fanatiek...) wedstrijden en moet eerlijk zeggen dat ik het heel moeilijk te combineren vind. De academische manier is zo anders, geen teugels, alles met zit en voelen. Ik rijd in de les dus alleen in stap en met een lange teugel. Zo kan ik natuurlijk niet mijn wedstrijden rijden. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat rijden volgens de academische rijkunst een hele andere manier van rijden is, waar je eigenlijk volledig voor moet gaan en niet kan combineren met wedstrijden.

Zijn er meer mensen die dit wel combineren? of die hier een mening over hebben? Ik ben benieuwd!

astridelise

Re: academische rijkunst te combineren met wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:58

Wat leuk, ik ben hier 3 mnd. geleden mee begonnen met mijn Fjord. Ik denk ook dat het nog niet echt samen gaat, want je gaat helemaal terug naar de basis. Ik doe ook alles nog in stap omdat de balans van mijn paard niet goed is, maar omdat ik alleen nog maar hier mee bezig ben vind ik het niet vervelend. Ik denk dat je even de wedstrijden op een laag pitje moet zetten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:03

de academische rijkunst gaat altijd helemaal terug naar de basis. En als die basis goed is bevestigd dan gaat alles ineens een stuk sneller volgens mij!

Dus ik zou gewoon even geen wedstrijden rijden en even alleen focussen op het lichaam van je paard en jouw houding en zit.
Want daar gaat het om. De academische rijkunst houdt nl. veel meer rekening met het lichaam van jouw paard en de effecten van de training op lange termijn...

Van wie heb je les? Mag per PB. Heb nl. ook les van een superinstructrice op dit gebied!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:10

Ik ga mee met bovenstaande reacties. Als ik jou was zou ik eerst met je lessen aan de gang gaan. Als je die basis er goed in hebt zitten kan je misschien in overleg met je instructrice wat wedstrijd gerichter gaan trainen. Maa eerst inderdaad de basis en die wedstrijden even niet doen :)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:44

Uiteindelijk kun je weer gewoon wedstrijden rijden hoor, en waarschijnlijk niet eens met slechte resultaten :)
Dat is iig wat mijn nieuwe instructrice zei, toen ik ernaar vroeg.

Rijd nu ook aan een lange teugel in stap :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:11

ik rijd inderdaad alleen in stap. Geen geheim hoor, van wie ik les heb, dus zal het gewoon hier in het topic zetten, dat is Ylvie Fros. Ik vind haar top les geven, maar ze komt 1x in de drie weken en ik heb zoiets van hoe lang moet ik wedstrijden op een laag pitje zetten, hoe lang duurt het voor ik hem op mag pakken?

We focussen inderdaad helemaal op mijn houding, zit etc. en voelen voelen en nogeens voelen wat er onder mij gebeurt. Best moeilijk vind ik het trouwens, maar wel leuk!

Alleen ik vind wedstrijden ook heel leuk, dus vandaar dat ik best een dillema heb..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:13

laetitia, van wie heb je les als ik vragen mag?

Wij stappen nu trouwens alleen maar. Maar wat ik mij ook afvraag, stel dat ik de wedstsrijden even laat, maar wel in het bos rijd, kan ik dan ook gewoon alleen maar stappen in het bos, dat ben ik snel beu :-) Ik zal het van de week eens met mijn instsructrice overleggen..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:14

Ja snap ik en dat is mijn voordeel hiermee, ik rij geen wedstrijden dus ik focus mij echt op de basis nu. Maar toch in 3 mnd. zijn wij nu met de travers bezig, zowel aan de kaptoom als onder het zadel, eigenlijk zonder zadel dus onder de man.
Het is idd soms best moeilijk, maar ik heb er wel veel plezier in.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:19

ik ben ook al na drie lessen bezig met schoudervoor op de volte en stalgenoten die een paar lessen eerder zijn begonnen zijn ook al met travers, renvers etc bezig. Dat is dan best wel leuk dat je die oefeningen hier gebruikt om je paard beter te krijgen ipv bij gewone dressuur als oefening op zich zeg maar.

Zijn er nog mensen die het wel gewoon combineren? daar ben ik wel benieuwd naar.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:24

Ik rijd ook geen wedstrijden, heb ik ook geen ambitie naar.
Maar in het bos rijd ik gewoon zoals altijd hoor! Lekker stappen, draven en galloperen.
Maar wel zoveel mogelijk op mijn zit rijden en de ontspanning opzoeken ook in het bos.
Al is dat soms lastig omdat bijrijdpaard soms vrij 'heet' kan zijn.

En juist dat voelen en die basis zijn zo belangrijk om echt goed te leren rijden...Je moet gewoon weten wat er met het paard gebeurd als jij erop zit en wat de houding van de ruiter voor een grote impact heeft op de houding van het paard.

Dat inzicht heb ik nu pas gekregen, na jarenlang rijden. Nu pas voel ik echt wat een paard doet en hoe hij loopt en voel ik het verschil met de achterhand eronder en niet eronder, rug los of vast etc.
En merk ik dat als ik echt correct zit volgens 'het boekje' dat paard direct goed ondertreed en rug loslaat en zijn hals buigt...zonder ook maar iets met de teugels te doen!

In feite leer je nu gewoon correct rijden op gevoel, en als dat onder de knie is mag je ws. de teugels langzaam weer oppakken.

Ik stuur je even een pb over instructrice ;-).

Ik heb inderdaad vorige les ook al sbw en schoudervoor mogen rijden en het ging gewoon vanzelf!
Hoefde alleen maar mijn houding iets te veranderen en paard was al in sbw op 2e hoefslag!

Dus als de basis goed is, gaan dit soort 'moeilijke' oefeningen ws. uiteindelijk 'vanzelf'.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:28

Barbara, als jouw paard het zo snel oppikt, dan denk ik dat jij best wel snel een wedstrijd kan rijden. Mijn fjord is 18 en zo scheef als een hekkepost, vandaar dat het bij ons wat langer duurt. En met een bosrit kan je in stap ook sbw oefenen en lekker een stukje draven en galoperen moet toch ook kunnen.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:30

Hoi,

Ik combineer het gewoon, ik moet wel zeggen dat ik 1x per week "gewoon" dressuurles krijg en 1x per maand "academisch". Ik ben wel alleen met het rijden bezig en ik rij met een "gewoon" hoofdstel en dressuurzadel. Maar ik moet zeggen dat het voor mij een fijne aanvulling is die goed te combineren valt met wedstrijden (ik ben ook geen fanatieke wedstrijdruiter). Het is inderdaad terug naar de basis en van daaruit weer verder, alles wordt nog eens duidelijk stap voor stap uitgelegd!
Ik vind het geen vreemde combinatie ( misschien wel als je alleen met kaptoom en eventueel (later) met stang zou gaan rijden).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:31

Ik vind de klassieke zelf ook wel heel anders aanvoelen, ben zelf alleen nog maar met het rechtrichten bezig trouwens, verder ben ik nog niet. Maar ik rijd wel gewoon dressuur met mijn paard en kan niet zeggen dat dat nou problematisch wordt. Ik benader het gewoon als twee verschillende dingen, en waar het wel kan mix ik het een beetje door elkaar. Tot nu toe gaat dat goed.

Misschien vind je dit topic trouwens ook wel leuk dan
[RT-D] Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:38

@savanah: jij krijgt dus 'gewoon' les en 'academisch' les.

Wat is precies het verschil tussen de methodes? Kan je dat aan de hand van jouw ervaring uitleggen?

Wij rijden trouwens ook met een normaal hoofdstel (wel sperriem af en neusriem heel los) en op een vzh zadel (dat best lastig is omdat het je benen wat naar voren laat staan).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:40

ik weet niet hoor............. maar volgens mij is dit heel goed te combineren............ neem het beste van beide werelden en je rijd de sterren van de hemel.......

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:45

savana schreef:
Hoi,

Ik combineer het gewoon, ik moet wel zeggen dat ik 1x per week "gewoon" dressuurles krijg en 1x per maand "academisch". Ik ben wel alleen met het rijden bezig en ik rij met een "gewoon" hoofdstel en dressuurzadel. Maar ik moet zeggen dat het voor mij een fijne aanvulling is die goed te combineren valt met wedstrijden (ik ben ook geen fanatieke wedstrijdruiter). Het is inderdaad terug naar de basis en van daaruit weer verder, alles wordt nog eens duidelijk stap voor stap uitgelegd!
Ik vind het geen vreemde combinatie ( misschien wel als je alleen met kaptoom en eventueel (later) met stang zou gaan rijden).

Dit deed ik in het begin ook, maar toen heeft mijn academische instructrice aangegeven dat ik een keuze moet maken, omdat het niet te combineren is.. Dit ervaar ik zelf eigenlijk ook wel een beetje zo..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:46

Ik kan dit ook goed combineren...
Zelf heb ik grondwerkles op de academische manier en mijn bijrijdster rijdt met mijn paard 'gewone' dresssuur, ook wedstrijdjes onofficieel en straks ook officieel.
Gaat prima samen... ik moet wel zeggen dat bij mij het verschil missch wat groter is, ik gebruik het academische dus echt alleen vanaf de grond.
Maar in principe is dat natuurlijk hetzelfde als het rijden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:48

dan heb je geen goede instructeur.......... een instructeur die niet kan schakelen en anticiperen maar alleen in de eigen beweging blijft is geen goede instructeur

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:52

Beetje raar dat het niet te combineren zou zijn?

Met de ene ben je bezig met de basis van het rijden, en met de andere instructrice ga je meer aan de slag met de uitvoering van de oefeningen. Of zie ik dat verkeerd?

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:54

Ik vind het moeilijk om het verschil goed uit te leggen maar ik vind dat bij de academische rijkunst alles heel duidelijk en stap voor stap wordt uitgelegd (duidelijk voor ruiter en paard) je begint echt bij de basis (ontspanning, tempocontrole enz). Wat ik wel eens vind bij AR dat alles van uit de verzameling gaat en best veel op de binnenteugel. Ik ben iemand waarbij het even duurt voor ik iets doorheb en goed kan voelen. ik vind de AR daarin wel super (of heeft dat ook gewoon te maken met degene die lesgeeft).
Bij mijn gewone dressuurles ben ik wat meer "wedstrijdgerichter" bezig, wat meer actie (weet niet of ik dit duidelijk uitleg).
Ik krijg de laatste tijd te horen van verschillende jury's dat ik fijn aan het rijden was maar te braaf, dus daar ben ik mee bezig met de gewone les, maar tijdens deze les kan ik weer een hoop gebruiken van de academische rijlessen. Dus in die zin vind ik het een prima combi!
Ik hoop dat t zo n beetje duidelijk is....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:55

Mijn hoofdreden dat het niet te combineren zou zijn, is dat ik mijn paard zijn teugels lang moet laten, met een wedstrijd pak ik ze natuurlijk op.

Ik mag ze wel oppakken met les, maar hij moet niet rond lopen, neus er uit, zeg maar halsstsrekken...

Misschien als ik wat verder ben, dat ik wel teugels op mag pakken..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:20

Ik heb wel geleerd hiermee dat je geduld moet hebben, maar als je straks verder bent en je mag voor meer op gaan pakken dan moet het gewoon samen kunnen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:44

nou dat idee heb ik ook wel, dat je een hele lange adem moet hebben. Ik zal eens vragen wanneer ze denk dat je voor meer op mag pakken.

Als ik heel eerlijk ben...denk ik dat als het een jaar lang aan een lang teugeltje blijft, ik dat niet ga trekken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:46

ik denk dat je dat ook niet moet willen............ maargoed dat ben ik :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:50

KiWiKo schreef:
ik denk dat je dat ook niet moet willen............ maargoed dat ben ik :)

Klopt, ik zet soms ook meer vaart in de lessen. Als ik denk dat wij aan iets nieuws toe zijn geef ik dat ook gelijk aan. Tot nu toe gaat dat eigenlijk wel goed en zo komt de verveling er ook niet in.