Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkLove

Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:20

Ik hoop dat ik het hier goed plaats.
Anders hoor ik het wel.

Ik heb problemen met het vertrouwen van mijn paard.
Heb een haflinger ruin van 4 jaar oud.
Even 3 foto's zodat jullie een beeld van mij hebben en mijn paard:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus een eigenwijze haflinger hij zit lekker in de pubertijd, hij is verder opzich best wel lief en lekker knuffelig, doe ook veel grondwerk met hem en vrijheidsdressuur, daar gaat het wel goed.

Zodra we gaan rijden, is het net alsof ik bang word dat hij wat uit gaat voeren, terwijl dit niet helemaal terecht is, dat weet ik zelf wel, hij wil soms niet luisteren gaat dan zn eigen kant uit, maar het is niet zo erg dat hij gaat steigeren of bokken enz, hij is gewoon lekker eigenwijs.
wat kan ik doen om mijn vertrouwen terug te krijgen? het is net alsof ik verstijf, als hij eventjes iets geks doet en dan durf ik meteen al niet meer ;(
Het ligt hem eigenlijks niet aan mijn paard, maar aan mij zelf, ik moet er doorheen.
Hebben jullie tips voor mij ?
eventueel ook feedback op de foto's die ik heb geplaatst...
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door PinkLove op 22-11-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Re: Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:22

Heb je les?

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:22

ja ik heb elke week les

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:25

Gaat het dan beter of heb je dan het probleem ook?
Wat zegt je instructrice ervan?

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:26

dan heb ik het probleem ook, mijn instructrice zegt dat ik me niet zo aan moet stellen, en consequenter moet zijn, dit weet ik ook wel, maar op 1 of andere manier wil het knopje bij mij niet om, dus dacht vraag tips op bokt

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:30

herkenbaar hoor, heb ik ook last van dus lees even mee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:30

Herkenbaar, ik heb het ook een tijdje gehad, schrik voor "wat er kán gebeuren". Nutteloos natuurlijk, je druk maken over iets wat nog niet eens gebeurt is... uiteindelijk heb ik mezelf gewoon heel streng toegesproken, zo van "en nu ga je erop en je rijdt gewoon", mijn paard reageerde daar heel goed op (daarvoor werd hij altijd nerveus als ik zenuwachtig was), en zo doorbreek je die vicieuze cirkel, als je merkt dat het wél goed gaat als je zelf ontspant.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:31

ja dat is precies waar ik last van heb, bang voor wat er kan gebeuren! heel nutteloos, heb je tips, hoe ik er vanaf kom?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:38

Ik heb precies hetzelfde :j

En ik weet ook dondersgoed dat het puur aan mij ligt.
Mijn Haf x Paint is 4,5 jaar en ook weleens puberstreken maar eigenlijk steld dat niet zoveel voor.
Dus idd.....spreek jezelf streng toe en aanpakken met die hap!!
Dan ga ik dat ook doen ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:40

Tja, ik heb veel geprobeerd, een strenge lesgever die goed op me kon inpraten (je kreeg dan zo een gevoel van "komaan, ik ga me niet aanstellen, maar het goed doen voor m'n lesgever") dat was echt de eerste stap. Dan hetzelfde proberen (rijden dus) zonder een lesgever, toen heb ik aan een vriendin gevraagd of ze de eerste 5 minuten erlangs wou wandelen, en er zowiezo bijblijven zodat ik niet alleen was. Soms hielp even longeren voor het rijden ook, niet om hem af te matten, maar voor mezelf, dan dacht ik "ok, hij heeft al wat gewerkt, dus hij gaat braaf zijn", dan was ik rustig, met als gevolg dat mijn paard ook rustig was :)

Wat het meeste hielp, was denken aan vroeger toen ik op veel moeilijkere paarden zonder problemen reed (mijn paard is eigenlijk een braaf paard hoor :D ), en gewoon veel op mezelf inpraten dat als ik dat kon, dit toch zeker zou lukken. En dat ik me pas zorgen moet maken, op het moment dat er iets gebeurt, daarvoor niet. Een beetje de instelling krijgen "als ik val dan val ik, jammer dan".

Het is echt zo'n klik die je zelf moet maken vrees ik :)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:42

Hoe lang zit je op je paard voordat je dit gevoel krijgt? Misschien is het een idee dat je elke dag een paar keer een kort ritje maakt zodat je met een goed gevoel afstapt (dus voordat je die angstgevoelens hebt gekregen), dan steeds de ritjes iets langer maken. Besef dat je je eigen angst en spanning overbrengt op je paard en dat wil je vast niet, dus adem een paar keer diep in en uit, laat die angst los. Zorg dat je een cap op hebt en eventueel een bodyprotector (dan voel je je misschien ook zekerder), waardoor je meer kunt ontspannen.
Succes!!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:47

Ik denk dat je je er zelf toch gewoon overheen moet zetten ..

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:50

meteen als ik er op ga zitten, kijk ik naar zn oortjes hoe die staan en of hij ergens naar kijkt of dat ie in een eigenwijze bui is, dus ik wacht meteen al af... waar hij een handje van heeft de laatste tijd is naar de uitgang van de rijbak gaan, dan draaf ik er langs, of hij gaat naar de uitgang en blijft daar staan, of als ik denk van yes nu ben ik ervoorbij, dan draait ie zich ineens om en dan gaat ie alsnog naar de uitgang.
van de week heeft mijn zusje er op gezeten ( die al 10 jaar rijd)
en toen deed ie dat ook, naar de uitgang, zij geeft hem een paar dikke tikken met de zweep en hij luisterde meteen haha.
en dan denk ik, wou dat ik ook zo streng kon zijn...
dus ik moet mezelf erover heen zetten, consequenter zijn en aanpakken die handel haha

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:51

Ik denk dat het met de tijd ook wel groeit in het begin toen mijn koppige fjord wel vervelend ging doen als ze dr zin niet kreeg (wel steigeren bokken en richting sloot lopen) was ik ook wel wat angstig maar mijn vertrouwen in mijn paardje was binnen 6 maand super gegroeid en nu vertrouw ik haar overal mee en zij vertrouwd op mij met dingen wat ze niet kent en samen kunnen we overal langs overheen en doorheen :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:52

gizmo1986 schreef:
ja dat is precies waar ik last van heb, bang voor wat er kan gebeuren! heel nutteloos, heb je tips, hoe ik er vanaf kom?

ik ben zelf ook erg onzeker/bang maar heb de eerste tijd gewoon heerlijk rond gehobbeld met mijn hafje en vertrouwen in haar gekregen, niks van haar gevraagd gewoon lekker relaxed rijden.
nu ga ik steeds wat meer van haar vragen en merk dat ik doordat ik haar al ken veel meer vertrouwen heb....
ik moet ook nog veel leren om samen met haar een team te worden maar al duurt het nog een jaar het gaat lukken!
schrik zul je waarschijnlijk altijd wel een beetje blijven houden

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:52

Denk dat je paardje er ook last van heeft als je zelf al wat angstig opstapt dat merkt hij heus wel want zodra iemand op mijn paardje stapt die heel onzeker is wil ze ook nog weleens gaan klieren en ouwehoren (behalve bij kinderen dan weer niet heel vreemd)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:53

dat is bij thijs ook zow, mijn buurmeisje van 10 rijd er ook op, dan is hij zo braaf als wat!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:55

Okee, jij hebt dus een eigenwijze haflinger waar je lekker tegenin wil durven gaan...

Lijkt me een beter plan om proberen een zodanige realtie met elkaar te krijgen dat hij geen zin meer heeft om eigenwijs te zijn tegen jou in (eigenwijs in hat algemeen blijft ie toch wel :)) ) en dat jij er met plezier op stapt. Ik raad je aan gewoon heerlijk met hem bezig te gaan en hem vooral enthousiast te maken Blijf lekker een keer in de week serieus lessen, en zorg dat je instructrice je duidelijke gedetailleerde instructie geeft over hoe je hem aan moet pakken dat uur, en de rest van de week lekker de ontspanning en lol erin houden. Veel grondwerk en wie weet denk je dan na drie dagen eens van ik heb wel zin om er eens op te gaan zitten. Dus pak je spullen zadel je op en ga je lekker rijden. Hou het simpel, niet te veel gaan vragen en grenzen gaan op zoeken. Na een kwartiertje denk je, van he, de stap en draf gaan best lekker, genoeg voor vandaag. Paard blij dat hij niet teveel heeft hoeven doen, jij blij omdat je met een goed gevoel kan afstappen :) En zo kan je langzaam opbouwen. Vooraal plezier en ontspanning erin houden, de rest komt vanzelf! :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:57

En wat betreft dat na de uitgang rennen, je kan het idd oplossen met een paar tikken. Of je kan het negeren en gewoon consequent terug rijden naar waar je vandaan kwam en doen alsof er niets gebeurd is, duurt misschien wat langer voor paard stopt met rennen, maar hij is cker net zo effectief ;)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:58

@ lotte: daar heb ik wel wat aan
( iedereen ) Bedankt voor de tips!!!

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:13

Ik herken het wel, heb er zelf ook een tijdje last van gehad, omdat er het een en andere is gebeurt met mijn paard.
Om heel eerlijk te zijn is het bij mij beter geworden door het gewoon te doen, de galop was bij mij een zeer moeilijk punt, omdat ze hier altijd heel onverwachts kon gaan bokken.
Op een bepaald moment heb ik mezelf voorgenomen om gewoon te gaan galoperen.
Mijn paard schopte ook erg naar anderen, soms met 2 benen tegelijk waardoor ik dus erg bang was om naast of bij een ander te rijden maar opeens dacht ik wat doe ik eigenlijk ? ik let op voor iedereen maar waarom letten ze niet gewoon op mij en ik begon gewoon langs anderen af te rijden en er gebeurde niks.
Sindsdien lukt het gewoon en is het vertrouwen er weer enigsinds'.
Ik kan af en toe weer terug vallen maar dan denk ik gewoon, doe het gewoon je weet dat het kan.
Lessen werkt zeer goed om je vertrouwen weer terug te krijgen, maar probeer wel iemand te zoeken die jij 100 % vertrouwd.
Dat heeft bij mij heel goed geholpen.

succes ermee.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:51

ik herken het ook wel wat.
Nadat ik zo vaak van mijn paard gevlogen ben (4 keer op 2 weken) bij het zadelmak maken, steeg ik ook met knikkende knieen op. Nu zijn we een paar weken verder en het is geen probleem meer omdat hij nu zadelmak is.
Bij een ander paardje hier heb ik vooral schrik om te geloperen. Heel raar want ik vertrouw haar redelijk goed in stap en draf. Maar raar genoeg durf ik amper te geloperen met haar. Het kost altijd weer een tijdje voor ik het durf.
Maar volhouden hoe moeilijk en eng ook, is denk ik zelf het beste. Je schrijft dat je veel grondwerk doet, dat zou ik zeker blijven doen. Maar ook daarnaast rijden.

Enne pubers hebben soms grenzen nodig is mijn idee. De mijne probeert nu ook van alles uit.

Succes!

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:57

ik herken het ;)
beloon hem veel dan weet hij dat hij ze best doet en dan is misschien jou gevoel wat beter

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:59

Ik heb een behoorlijk eigenwijs paardje, maar ik negeer haar gedrag gewoon.
Als ze iets niet wil gaat ze snel steigeren.
Als ze bv een kant niet op wil, of ergens niet langs wilt.
Maar het doet me niks hoor. Ik ben er ook nog nooit vanaf gevallen. Dus heb ik ook geen angst.
Dus gewoon negeren en niet bang zijn. ;)

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:10

Wat bij mij helpt ( ben ik net achtergekomen) ik doe eerst wat
oefeningen op de grond (ivm met blessure) daar krijg ik kan al lol in. Hij is op mij gefocust en dan ren ik een paar rondjes mee in draf en dan ben ik al de grootste deel van de spanning kwijt.

daarbij mag ik erop en hoef ik niets van mezelf. ik stop ook op het moment dat ik er eigenlijk nog niet af wil. Dan bouw je langzamerhand vertrouwen op.Succes