na val van mijn paard niet meer druven te rijden help help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

na val van mijn paard niet meer druven te rijden help help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:12

hoi allemaal
ik zit met een best groot probleem
ik ben na een val van een paard (en helaas niet gelijk op gestapt)
en ben erg bang geworden om weer op te stappen
nu heb ik zelf een haflinger veulen van 8 maanden oud
en zou er als hij over +/- 2,5 jaar toch graag op willen gaan rijden
ik volg dus nu ook al freestyle les bij een vriendin die ook een haflinger heeft
dit gaat heel goed ,maar nu moest ik er van de week op zonder zadel
en helaas ging het toen weer fout ik sloeg weer dicht
dus wie weet er een goede tip om van mijn angst af te komen
ik weet dat ik nog ruim twee jaar heb
maar elke metode die help om later mijn haffie te kunnen rijden zou fijn zijn
want mijn haffie weg doen dat nooit
ik hoop dat iemand iets weet

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:14

Ik denk dat het al een hoop scheelt dat je er dalijk samen met je Haflinger aan gaat beginnen.
Jullie moeten elkaars vertrouwen gaan winnen met rijden.

Tot dan kan je misschien een keer gaan zitten op het paard van een ander. beginnen met alleen zitten.
Ik heb nog wel een oude goedzak waar je op mag oefenen :D

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:16

Waarom zou zonder zadel rijden MOETEN. Als jij je veiliger voelt met zadel, dan zou ik dat zeker doen, toch als je graag door wil gaan met rijden.
Rij met zadel (en stijgbeugels) en teugels tot je weer vertrouwen hebt in het paardrijden. De eerste keren stap en draf, later misschien galop. Je moet zelf aanvoelen wat kan en niet.
Vraag je ook af: waarom moet ik zonder zadel rijden? Kun je hier niet op antwoorden dan zou ik het gewoon niet meer doen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:17

x_Quinta_x schreef:
Vraag je ook af: waarom moet ik zonder zadel rijden? Kun je hier niet op antwoorden dan zou ik het gewoon niet meer doen.

Waarschijnlijk om "een stapje verder" te gaan wat duidelijk veel te vroeg is.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:29

bedankt voor nu al reacties
over het zonder zadel rijden ga ik het zeker met haar over hebben
en gelukkig kan ik elke dag als ik wil naar mijn eigen haffie toe hij staat op nog geen 15 min rijden op de fiets van mij vandaan
dus die band komt er zeker

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:40

nagano2009 schreef:
hoi allemaal
ik zit met een best groot probleem
ik ben na een val van een paard (en helaas niet gelijk op gestapt)
en ben erg bang geworden om weer op te stappen
nu heb ik zelf een haflinger veulen van 8 maanden oud
en zou er als hij over +/- 2,5 jaar toch graag op willen gaan rijden
ik volg dus nu ook al freestyle les bij een vriendin die ook een haflinger heeft
dit gaat heel goed ,maar nu moest ik er van de week op zonder zadel
en helaas ging het toen weer fout ik sloeg weer dicht
dus wie weet er een goede tip om van mijn angst af te komen
ik weet dat ik nog ruim twee jaar heb
maar elke metode die help om later mijn haffie te kunnen rijden zou fijn zijn
want mijn haffie weg doen dat nooit
ik hoop dat iemand iets weet

ik kan eigenlijk geen goede raad geven dan gewoon doen!
Ik ben begin dit jaar ook gevallen en ervoor was ik iemand die op alles stapte, nu ben ik heel huiverig als het geen heel mak lief dier is...ik heb erna wel nog 2x op een paard gezeten van een trainingstal en deze waren heel lief en hier had ik ook niet zoon moeite mee, alleen de galop.
Dan heb ik vaker op een zelfde ras gezeten als het dier waar ik het ongeluk mee heb gehad en dit heeft 3 weken geduurt eer ik de stap durfde maken, ik heb pas 1 x wat gedraaft met hem... maar omdat je er niet zomaar op komt doordat het zadel enorm schuift en het met een opstapje niet werkt ben ik er niet meer echt op geweest, tevens wil ik met hem alleen zijn en niet met eigenaar erbij dan klap ik dicht.
Nu moet ik gaan rijden op een groter paard dat erg lastig kan zijn maar verder heel lief, ik ga het gewoon doen al heb ik de zenuwen van hier tot tokio dat ik er niet opkom (is dus ff geleden dat ik op heb moeten stappen) en omdat hij direct wegspringt tja.... als ik dr eenmaal opzit zal het goed komen mits ik zelf kan bepalen wanneer ik aan draf en galop toe ben, hoop dat dit kan.

Echter ik ken het gevoel, ik kon er gewoon niet direct meer op omdat ik te veel pijn had.

Succes ermee en idd als je dalijk je paardje langer hebt veel maar dan ook echt VEEL grondwerk met hem hebt gedaan dan is er wel een goede vertrouwingsband en dan zul je hem veel beter vertrouwen dan een ander paard :)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:47

x_Quinta_x schreef:
Waarom zou zonder zadel rijden MOETEN. Als jij je veiliger voelt met zadel, dan zou ik dat zeker doen, toch als je graag door wil gaan met rijden.
Rij met zadel (en stijgbeugels) en teugels tot je weer vertrouwen hebt in het paardrijden. De eerste keren stap en draf, later misschien galop. Je moet zelf aanvoelen wat kan en niet.

Helemaal mee eens. Er wordt vaak gezegd dat je je zit verbeterd door zonder zadel te rijden maar als je bij het zonder zadel rijden helemaal gaat verkrampen wordt je zit er echt niet beter op. Eerder slechter.
Bovendien voel je dan ook niet meer hoe je hulpen doorkomen bij het paard.

Kyliam

Re: na val van mijn paard niet meer druven te rijden help help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:05

ik herken het. Ben het ook een paar keer in mijn leven tegen gekomen dat ik angst voelde.
De eeste keer was ik met vallen op de bakrand geknald met mijn nek. Dus afgevoerd met ambulance en mocht daarna enkele maanden niet meer rijden.
Ik dacht daarna gewoon weer op te stappen. Dat deed ik ook tot het paardje een bok gaf. giga paniekaanval gehad.
Toen met de manegehouder (ik werkte daar) overlegd dat ik een tijdje op manegepaarden zou rijden die gewoon braaf waren.
Dat heeft me toen wel over mijn angst geholpen.

De tweede keer is eigenlijk pas geleden. Ik heb mijn paardje zadelmak gemaakt samen met iemand. En daarbij ben ik 4 keer gevallen. Twee keer vlak na het opstappen.
En opeens was daar die grote angst. Ik stond als een rietje te bibberen toen ik de keer erna wilde opstappen.
Maar toch door gezet en nu gaat dat heel goed.

Tip... gewoon DOEN. Zorg dat je iemand bij je hebt die vertrouwd is. Begin gewoon weer vanaf nul. Rustig paardje, opstappen, wat rondstappen. Niet te veel in 1 keer. De angst mag er zijn!
Succes!!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:11

Ik heb vandaag net 4 maanden geleden mijn enkel gebroken en dacht op het begin ook nooit meer op mijn paardje te durven. Nu ben ik eindelijk wat beter en kan ik rustig weer aan wat grondwerk met mijn paardje beginnen, rijden is nog niet voor dadelijk, doordat mijn zadel nog in bestelling is. Nu begin ik eigenlijk uit te kijken naar het rijden, omdat ik mij in een heel aantal dingen al lezend heb kunnen verdiepen en weet waar bij mij de fout wel eens zit (opspannen, voorover zitten,...) en zo ongeveer weet wat ik eraan kan doen.

Ik snap dus je gevoel wel en ik denk dat je best met je veulen een zo goed mogelijke band kunt opbouwen op de grond en dat je dan toch naar het rijden gaat verlangen. Wat ook handig is, is tegen de tijd dat je je veulen zadel mak gaat (laten) maken (nog tijd genoeg dus) al wat grondwerklessen neemt van een lesgever die jij vertrouwt en die je dan ook de eerste keren onder het zadel kan begeleiden. Vertel die persoon wel duidelijk over je angst, zodat die er ook rekening mee kan houden!
Maar ik denk dat je je nu nog geen zorgen moet maken, geniet van de tijd met je veulen en je gaat vanzelf wel verlangen naar het rijden en dat is het moment dat jij er eerder klaar voor gaat zijn!

Een tip (die waarschijnlijk niet iedereen zou aanraden) is om eventueel te investeren in bachbloesems (de rescue remedy druppels in een flesje water of de snoepjes) en die in te nemen net voor je op een paard stapt. Die zorgen ervoor dat jij een beetje relaxer wordt en dus ook rustiger op je paard zit...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:15

moeten=dwang

als jij liever met zadel rijd...doen...

ik mag niet eens meer zonder zadel..
heb ik MOETEN beloven..
ben er ooit zonder zadel vanaf gekukkeld en heb toen mn rug gebroken..
godzijdank kan en mag ik alles weer...

alleen niet zonder zadel... ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:56

Ik ken je toevallig persoonlijk en weet hoe groot je angst is, en ik ben het met de anderen eens, je moet niks doen waar je zelf niet achterstaat. dan ga je alleen maar verkrampen en dat zal het paard voelen.

Ga stapje voor stapje, eerst met zadel erop en aan een halstertouw rondstappen (ook hoofdstel in), je instructrice kan je vasthouden en meelopen. Als dat goed gaat, kan je aan de longeerlijn. Eerst gewoon lekker stappen. Als je durft, draaf je een klein stukje. Dat kan je langzaam opbouwen.

Als je rij-instructrice geen begrip toont en je persé zonder zadel op het paard wil hebben, kun je beter op zoek gaan naar iemand anders. Een rij-instructrice moet je vertrouwen geven en je niet dwingen tot iets wat je heel erg eng vind, ga je dat wel doen, dan is de lol snel van het rijden af vrees ik...

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:42

Ik heb na een val ernstig letsel opgelopen en ben na 4 jaar weer zelf op hem aan het rijden.
Veel angst had ik en het verscheidene keren geprobeerd het op te pakken, maar elke keer viel ik er weer af.. Nu sta ik op een plek met vriendjes voor hem en een goede bak, zelfs met dit weer, en het rijden gaat helemaal super, hij is tevreden, ik ben tevreden en de band is weer terug :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:27

Ik zou kijken of je zo'n sullig lief manegepaard kan regelen, daar weer even alles op doen. Stap, draf en galop. Als je het weer even gevoeld hebt, en het is goed gegaan is de grootste angst er meestal weer af.

Wat voor mij juist goed werkte is een strenge instructrice ernaast die je gewoon aan het werk zet en als je bang werd zei: gewoon doen alsof je gek bent. Dus ik verstand op nul, geluisterd naar de instructrice en voila, de hele rodeo succesvol uitgezeten en niet meer bang^^

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:38

Ik help regelmatig een meisje dat ook heeeel erg bang was geworden door meerdere vallen van haar pony. Ze moest van ver komen, maar nu gaat het super goed!
Bij haar heeft het erg geholpen dat ze volledig op mij vertrouwde. Ze liet alles aan mij over en ik nam slechts hele kleine inimini-stapjes per keer. Een aantal weken (maanden?) lang liet ik haar er niet eens op zitten, tot dat ik merkte dat ze er klaar voor was. Ze kreeg er zelfs zin in! In het begin hield ik de pony én haarzelf vast, later alleen de pony, daarna ging ze aan de longe en inmiddels rijdt ze lekker los door de bak. Vorige week viel ze er voor het eerst weer af (pony gleed uit) en ik schrok me zelf wezeloos! Maar ze stapte met een lach weer op en sprong zo weer aan in galop! +:)+ Topperrrr!

Conclusie: zoek iemand die je kan begeleiden, iemand bij wie je je vertrouwd voelt. Doe rustig aan, neem je tijd!

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:20

Misschien helpt het om op een manege paard of een ander heel braaf paard onder begeleiding weer rustig aan te gaan beginnen om zo je vertrouwen terug te winnen.. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:25

Geen idee waar je woont, maar ik wil je met alle liefde helpen om over je angst heen te komen.
Ik heb wel enkele bomproef paarden en pony's staan en loop er van mijn part naast om je weer even je zelfvertrouwen te geven.
Kan het me heel goed voorstellen dat je het nu even niet meer ziet zitten, maar voor je eigen paardje zal je toch wel moeten.

PS...en voor zo'n leuke pony moet je echt even doorzetten hoor!!!!! ( even in je profiel gekeken...wat een schatje!!)

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:01

heb ook last gehad van angst, en nog steeds als ik op een paard stap dat ik niet ken of ken als lastig, of als er iets gebeurt voel ik het weer. behalve wat al gezegd is, kleine stapjes met af en toe even doorzetten, een braaf paard, heb ik nog wel iets dat mij helpt. als ik bang wordt ga ik alleen nog maar zitten kijken en afwachten wat het paard gaat doen. om dit te doorbreken probeer ik me heel erg te concentreren op een oefening die ik met het paard wil doen. dan hou ik zijn aandacht vast en de mijne en is er geen tijd meer om me zorgen te maken(of in ieder geval minder). wat daar een beetje bij aansluit, is een gesprek met iemand beginnen. ik help soms bij een kinder les en als ze bang zijn ga ik met ze praten om ze af te leiden. en dan merken ze ineens dat ze er nu al een heel tijdje opzitten zonder bang te zijn!

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:22

ik zou het langzaaam aandoen en niet zonder zadel gaan rijden de angst blijft denk ik wel maar je kan het natuurlijk verminderen als je je haf gaat rijden vertrouw je hem misschien meer dan andere en word je angst misschien minder ;)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:48

Je eerst echt goed comfortabel voelen MET zadel, als je alles MET zadel durft (dan ook echt alles, galop, springen, enz. Misschien zelfs een paar stapjes langs de weg?) dan pas zonder zadel gaan rijden! Het kost tijd!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 18:39

fijn om te horen dat ik niet alleen bang ben
en dat er meer zijn die bang zijn geworden na val of gewoon angstig zijn
ik heb heb zondag weer les gehad en er over gesproken met haar
we gaan het wat rustiger aan doen op mijn tempo
maar ik kan jullie wel verblijden met het nieuws
dat ik er zondag heel even heb op gezeten
ik wilde dit zelf proberen ze heeft me niet gedwongen of zo
ze heeft vlink tegen me aan gebabbeld tot dat ik rustig was geworden
ik vond het eerst super eng maar na een tijdje voelden het wel goed !!!!
de tips werken dus echt meer zijn er altijd welkom
gr en ik laat zeker horen hoe het veder met het rijden gaat nagano

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:20

Fijn dat je er zelf op wilde! En leuk dat ze je begrijpt en je niet gaat pushen! Het komt nog allemaal wel goed :D

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:24

he,
ik ben ook bang geworden na een aantal keren vallen,
je hebt ook wel gereageerd op mijn topic.

ga gewoon doen wat jij graag wilt, niet te snel, je hebt nog 2 jaar aan tijd!
misschien kun je eerst weer bij een manege gaan lessen? die paarden zijn meestal super mak.
dan leg je daar je angst uit, en dan kunnen ze je vast wel helpen!

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:17

Wat vervelend dat je zo bang bent geworden!
Doe het vooral rustig aan! Doe geen dingen die je niet wilt!
Ik heb zelf ooit autorij-angst gehad en gebruik nog steeds de tips die ik toen kreeg als ik het even moeilijk heb met paardrijden.
- Zoek steeds de grens op, MAAR ga nooit zover dat je de spanning niet meer onder controle hebt. Bouw het rustig op. Niks moet.
- Als je stap voor stap denkt wat je gaat doen heb je geen plek meer in je hoofd om echt bang te zijn
- Probeer rustig en regelmatig adem te halen, door je buik (je buik beweegt in en uit met ademhalen en niet alleen je borstkast), dit ontspant
- Ga liedjes zingen! Klinkt heel suf, maar het ontspand en lijdt je af van je angst.
Succes! En blijf vooral genieten! Het moet leuk blijven!

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:52

Beste meid,

Ik kan je misschien wel/niet helpen met je probleem maar wil je best mijn verhaal vertellen.

Ik heb een haflinger van 3,5 jaar oud en al netjes onder het zadel. Aangezien mijn verzorgster ook graag wilde rijden omdat alleen het longeren en wandelen wat 'standaard' werd, mocht ze van mij erop. Ze reed hem om de week een half uurtje en enkele tijd geleden viel ze van hem af. Dit kwam door een schik-reactie, en was duidelijk geen kwade bedoeling. Zij is er meteen daarna weer op gegaan maar heeft toch een angst ontwikkeld. Na die keer heeft zij een hele tijd niet meer gereden, en sinds ongeveer een maand heb ik haar zo ver om 1x in de week onder mijn begeleiding toch erop te gaan.
De eerste keer vond ze het erg eng en heeft ze veel gestapt en een enkele rondjes gedraafd. Dit ging erg goed maar hierbij hadden we het voor de eerste keer gelaten. De tweede keer heeft ze meer gedraafd en zo zijn we het aan het opbouwen.
Om van je angst af te komen hoef je niet meteen weer het uiterste eruit te halen, probeer rustig aan steeds een stapje verder te gaan. En als het een keer stagneerd maakt dit niks uit. Als je meteen te veel oefeningen/gangen probeerd en je dit nog steeds hartsikke eng ervaart, kan je angst zelf blijven of soms ook nog erger worden ook!
Zorg ook voor een betrouwbaar paard en begeleider om deze angst te gaan overwinnen.

Heel veel succes!!

Groetjes Fabiënne (intructeur)

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:27

Neem er de tijd voor!
Mijn vriendin was ook angstig geworden, wat hielp was haar de tijd geven maar vooral iemand erbij die zich richt op het positieve, dus niet te veel aandacht geeft aan het bang zijn! (wel serieus neemt)
Daarnaast zou je voor jezelf goed na kunnen gaan waar ben ik nu precies bang voor. (controle verlies, alleen bepaalde situatie,) Dit geeft weer meer inzicht in hoe je het op kunt lossen.